בעל חנות תשמישי הקדושה בבני ברק שלא התאושש ממשבר הקורונה: "העסקים באזור לא שורדים"

אברהם לביאייב, תושב בני ברק, בן 63 • בעלי עסק תשמישי קדושה "מרכז תשמישי קדושה" • "סגרתי לכמה חודשים, לא ויתרו לי על ארנונה ועל אגרת שילוט, לא הייתי זכאי למענק" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אברהם לביאייב, בעלים של ''מרכז תשמישי קדושה'' בבני ברק / צילום: יענקי פרבר
אברהם לביאייב, בעלים של ''מרכז תשמישי קדושה'' בבני ברק / צילום: יענקי פרבר

אברהם לביאייב, שבבעלותו עסק לממכר תשמישי קדושה ברחוב רבי עקיבא בסמוך לצומת ז'בוטינסקי בבני ברק, כי במשבר הקורונה "סגרתי לכמה חודשים את העסק בגל הראשון, עדיין המשכתי לשלם ארנונה ואגרת שילוט. למזלי המקום שלי, כך שאין לי שכירות לשלם, אם הייתי צריך לשלם שכירות בוודאות הייתי סוגר את העסק, אך כן נאלצתי לשלם ארנונה מלאה עם אגרת שילוט, על אף שהחנות הייתה סגורה כמה חודשים העירייה לא הסכימה לעשות הנחה או לוותר או לדחות תשלום, כלום, שום דבר".

"רק לאחר שנה התחילו לעשות הנחות בארנונה, הלקוחות עדיין לא חזרו, כי רוב הקליינטים שלי הם מחוץ לעיר, במשך יותר משנה הם לא דרכו פה, ועכשיו שנתיים אחרי עדיין לא חזר כמו שהיה, יש ימים שאני יושב בחנות ולומד קצת תורה, יש לי זמן לזה, כו נכנסים לקוחות, באים אנשים, כי בכל זאת צריכים דברים לפסח אבל זה לא מה שהיה לפני הקורונה, התנועה פה הייתה חזקה, המון לקוחות באו מחוץ לעיר עכשיו המצב מאוד חלש".

אברהם מספר כי הוא חשב לסגור, "אני לא קיבלתי מענקים, כי לא הייתי זכאי להם, אמרו לי שאני לא עומד בקריטריונים". אבל בסופו של דבר הוא מוצא קצת זמן ללמוד תורה בחנות ולכן נשאר, "פשוט הפסיקו להגיע לקוחות בגל הראשון והשני אז פרסמתי מחוץ לדלת פתק עם המספר טלפון שלי ולמדתי תורה בכל רגע פנוי. פרסמתי שאם לקוחות עוברים פה, או מגיעים במיוחד והם צריכים משהו, אגיע ואפתח להם, אביא להם עד הבית אם צריך, אין לי אפשרות למכור באינטרנט, אני לא מכיר את הדברים האלה, בנוסף לקוחות אוהבים לראות ולגעת את מה שהם קונים, בוודאי כשזה נוגע לתשמישי קדושה".

"אני מניח שהלקוחות שלי קנו באינטרנט כי החנות קיימת 35 שנה, ואני מוכר לאותם אנשים שנים רבות, הכל נשאר, חנוכיות מחנוכה, מגילות אסתר של פורים, מוצרים לחגים, גם עכשיו 'הגדות של פסח' עדיין מחכים פה ללקוחות".

אברהם משתף כי "אנשים אמרו לי תסגור, תשכיר את הנכס, אבל אף אחד לא רוצה לשכור את המקום, מי רוצה עכשיו לשכור? חנויות נסגרות פה, חנויות באזור לא מצליחים לשרוד, אין בן אדם שפוי שייקח עכשיו עסק בזמן שעסקים שקיימים בקושי מצליחים לשרוד".

"יש מושג שנקרא 'מה שזול בסוף הוא יקר' זה אומר שאם אנשים לא מקצועיים, ולא מבינים בזה, בסופו של דבר הלקוח יצטרך לקנות חדש, ולשלם שוב פעם, כך שזה יעלה לו יותר יקר", אומר אברהם ומוסיף כי "לא הגיוני שבאינטרנט דברים נמכרים בחצי מחיר כי מזוזות ותפילין הם דברים שצריך להבין בהם, הם לא דברים זולים, ואם הם זולים מדי, זה נראה חשוד".

"הייתי מוכר כל דבר שקשור לחגים היהודיים, בסוכות ארבעת המינים וקישוטי סוכה, בראש השנה שופרות וכיפות מיוחדות, ליום כיפור הייתי מוכר מחזורי תפילה מיוחדים, הרבה חילונים היו באים לקנות, בחנוכה הייתי מוכר חנוכיות, בפסח קערת ליל הסדר וספרוני הגדה של פסח, לחג השבועות מגילות וספרונים הקשורים לחג שבועות, עכשיו אין כמעט כלום, למה שמישהו ייקח כזאת חנות? למה שמישהו בכלל ישכור מקום כזה? המצב לא פשוט", הוא מסכם בכאב.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il