4 כוסות, 20 המלצות: היינות הכי מומלצים לשולחן החג

חג היין הוא הזדמנות לגוון קצת, ובמקום קברנה וסגנו הנצחי המרלו, להתיידד עם סירה: זן ים-תיכוני שנותן פייט במחיר ובטעם לכוכבים הוותיקים • יינות אדומים ישראליים החל מ-40 שקל, וגם בהירים שווים למי שמעדיפים לחגוג עם לבן ורוזה

היינות הכי מומלצים לשולחן החג / צילום: דוד בר אילן, אורי גרון, חגית גורן, איל קרן, עמרי מירון, יואב אלון, יח''צ
היינות הכי מומלצים לשולחן החג / צילום: דוד בר אילן, אורי גרון, חגית גורן, איל קרן, עמרי מירון, יואב אלון, יח''צ

זן הענבים האדום סירה הוכתר בתחילת המילניום כמוביל העתידי של יינות איכות מקומיים. מחליף עם טאץ' ים-תיכוני לזן הקברנה סוביניון מבורדו, ששולט עשרות שנים בכיפה המקומית (יחד עם אחיו הנעבך שכולם אוהבים לשנוא - מרלו. אבל זה כבר סיפור אחר).

פסטיבלים כמו ״חורף של סירה״ החלוצי, בארגונה של הסומלייה מור ברנשטיין, נתנו לו רוח גבית. יקבים העלו אותו על ראש שמחתם, ואף על פי כן - 20 שנה מאוחר יותר, יינות הממסך (בלנד) הבורדולזיים של ישראל עדיין יכולים לישון בשקט. עדיין - מכיוון שהמכירות לצדם, גם אם מובילי דעת הקהל - כבר פחות.

המיליניאלים, שהמבוגרים שבהם כבר חוגגים השנה 40, משנים את תפיסות האיכות והטעם בארץ בנוגע ליינות, במגוון מובנים. אחד מהם הוא היררכיית הזנים. כך חלפו הימים שבברי יין ומסעדות שף מובילות מלך כאן הקברנה, יחד עם ראש הממשלה החליפי מרלו. את מקומם החליף קבינט רבגוני של זנים, שהמשותף לרוב הוא הקשר מקומי - מזנים ים-תיכוניים מרחבי האגן, כמו זן הקריניאן שנשתל פה בימי הברון, ארגמן שהוכלא במכון וולקני וכמובן סירה - ועד לזנים העתיקים שהתגלו ונהנים משיפור מתמיד באיכותם - דבוקי, מראווי, ג'נדאלי וחבריהם.

שורשיו של הסירה בדרום צרפת. הוא משגשג בצפון עמק הרון, שם ממוקמים כמה מהיקבים המוערכים בעולם. היקבים הללו מתמקדים בין השאר בזן זה, וקרוי בארצות עולם-חדש סירה שיראז. לעיתים גם כאן הוא מכונה כך, לפחות בינתיים. שמו הקליפורני-אוסטרלי הופך במרוצת השנים לארכאי בארץ, עם מעבר ההשראה המקצועית של התעשייה המקומית מעמק נאפה וסונומה אל הים התיכון.

יינות סירה זניים הם עדיין קטגוריה מתפתחת בישראל. היברידית, אפשר לומר: חלק מהיינות בקטגוריה עדיין שואבים השראה מחבריהם הבומבסטיים מקליפורניה (ומספקים תמורה נהדרת לכסף, בהשוואה לקברנה סוביניון לחובבי הסגנון) - ואחרים קורצים למי שמחפש ביטויים ניואנסיים מזן זה.

רגע לפני החג: יינות סירה מומלצים ואדומים לכל כיס וטעם וגם 5 בהירים למי שמבכרם בשולחן החג.

יינות אדומים 

יהושע אדום 2020  

היקב של דוד בר אילן, שאמון גם על יינות טוליפ, הוא נציג במגמה מבורכת של יינני יקבים גדולים, שיוצרים במקביל יינות במשורה למותג בוטיק פרטי. ״אדום״ של ״יהושע״ מתבסס על 60% סירה (ו-20% קריניאן, קצת מרסלאן ופטיט סירה). הוא מגלם את הטוב שביינות סירה מהדור החדש: ניואנסי, ועם חספוס אופי קל ומעניין. התווית הנאה עם איור הזיקית היא בונוס. להשיג במעדניות ״מילה מעלה״ בחיפה שבשוק תלפיות, בבית הקפה ״יעל״ ובחנות היין ״בוסר״ שבתל אביב - וגם ישירות דרך היינן במייל: yehoshuawines@gmail.com. לא כשר.  119 שקל.

עוד בסגנוןזמורה 2018 של יקב כנות, מותג פרטי של רשת חנויות היין הרמיטאז' שבצפון. אחרי 12 חודשים בחביות מתקבל יין-אוכל נעים ומפתיע בקלילותו. נחמד.  כשר. 75-85 שקל.

סוסון ים - אנטואן 2018

כמו זאב דוניה, גם הסירה שמזוהה עם היקב מתפתח לכיוונים חדשים ומרתקים. למשל: תסיסה ספונטנית משמרים באוויר בסדרת ויילד. אנטואן הוא דווקא גלויה מהעשייה המסורתית של סוסון ים של יינות חלקים ועשירים - ואיזה כיף שהוא כזה, כי מרוב דיבורים על חדש, כמו שאמר שארל אזנאבור - שכחנו מהם תענוגות של פעם. 60% סירה משתדך לענבי גרנאש, מורבדר וקונואז. התוצאה: יין לא מסונן, סמיך, עם פירותיות מודגשת, שיעבוד נהדר עם מאכלים מבושלים. דהיינו: אוכל שאינו סשימי וטרטר (די עם זה כבר!). לא כשר. 139 שקל.

עוד בסגנון: בנימינה אודם 2016 , יין נגיש בטעמו ונעים לשתייה מסדרת הדגל הוותיקה של היקב הוותיק. תמורה טובה. כשר. 90 שקל. 

דלתון - כרם יחידני אלקוש 2018  

גיא אשל, ממובילי הגל החדש בסצנת היין המקומית, יוצר שני יינות מצוינים על בסיס סירה. זה שמבוסס על חלקה יחידנית מכרם אלקוש נהדר ממש, משוחרר יחסית ועם פחות זמן בחבית מחברו ומגלם מקסימום ביטוי של עשייתו הייננית. כדאי להגיש מקורר קלות. כשר. 149 שקל.

עוד בסגנון: סגל - אשכולות שלמים סירה 2018, בסדרת דגל של היקב הוותיק אשכולות שלמים על שזרתם עוברים התססה מדורגת, מה שמקנה ליין מורכבות וקלילות מפתיעה. סירה מצטיין מביניהם ומגלם אחלה תמורה למחירו: 110 שקל. כשר. 

קלו דה גת סיקרא סירה 2015

יקב הבוטיק המוערך נהנה מעדנה מחודשת בקרב אוהבי יין - ובצדק. סירה סיקרא היוקרתי יוצא לשוק אחרי ששהה זמן מה ביקב ובחביות. חגיגה לאוהבי יינות אדומים עוצמתיים עם טאץ' רענן וטאניני שמפתיע. אחלה מתנה למארחים שיעריכו. לא כשר. 259 שקל.

עוד בסגנון: טפברברג סירה מסדרת אימפרשן, כל הכבוד לטפרברג שמעניק תמורה טובה גם בסדרות הנמוכות ובכך מצטיין מקרב היקבים הגדולים. סירה אימפרשן נגיש, נעים כשר - ומתומחר ב-40 שקל לבקבוק. וואלה יופי. 

יקב רמת הגולן - כרם יחידני בר און  - סירה 2018  

סדרת יינות הכרמים היחידניים של היקב היא לא פחות מחגיגה לאוהבי האדומים העשירים בסגנון העולם החדש, עתירי פרי בשל ושיעור אלכוהול יחסית גבוה. בר און הוא בעיניי המוצלח מביניהם - יין עם פוטנציאל יישון, שילווה נהדר בשרים וארוחות חגיגיות כבר מעכשיו (15%). כשר. 179 שקל.

עוד בסגנון: הרי גליל כרם יחידני הסלע 2018 - סירה, מיינות הדגל החדשים של יקב הרי גליל, שנמצא בשנים האחרונות ברנסנס של עשייה. יין אלגנטי, עשיר ועם פירותיות מודגשת. קלאסי לארוחת החג. 169 שקל. כשר. אלכסנדר שיראז הנאה צרופה לאוהבי הבומבסטיים, שלצדה טאץ' רענן ומפתיע של תווי תבלין. תווית יפה הופכת גם אותו לאידאלי כמתנה למארחים. כשר. 169 שקל. 

צרעה שורש 2020  

יינות הממסך של ערן פיק הם מלאכת מחשבת של עשייה מדויקת ומרגשת, שמעניקה כבוד לטרואר של הרי ירושלים. שורש 2020 כולל 35% סירה לצד קברנה סוביניון (35%) ועוד. יין-אוכל אלגנטי עם השראה מבורדו. הצגה למביני עניין. כשר. 159 שקל

עוד בסגנון: בת שלמה - רגבים 2018, בלנד שרובו קברנה סוביניון ומיעוטו סירה, ונוצר על-ידי תכנית רגבים, שמקדמת התפתחות אישית בקרב בני נוער באמצעות חקלאות. נגיש ונעים. 140 שקל. רקאנטי מרסלאן 2018. יין מהזן שהוא אולי הסירה הבא - מרסלאן, הכלאה ים-תיכונית שיקב רקאנטי היה חלוץ בשימוש בו מחוץ לצרפת ומפליא ליצור בו יינות שונים ומעניינים. 120 שקל. כשר.

כרמל, סדרת Single Vineyards

סדרת כרמי האיכות של כרמל הושקה מחדש השנה וכוללת כעת שבעה יינות כרם יחידני, ארבעה מהם חדשים. שיראז מכרם קאיומי שבגליל נהנה מהמיתוג המחודש ושומר על האיכויות. סגנון ההכנה היברידי - משלב עומק וארומות של פרי בשל לצד ירקרקות נעימה. כשר. 99 שקל.

יינות בהירים 

גראז' לבן

עידו לוינסון יצר השנה את אחד הלבנים המבריקים והמהנים בתחום. יין אלגנטי ומאוזן מענבי שרדונה, שמתיישן כשנה בחבית ומתכתב עם בורגון - וגם קצת (קצת!) עם עולם חדש. שווה ומרשים. לא כשר. 149 שקל

עוד בסגנון - בר חיים רש״בי 2018, היקב מרמת השרון השיק לבן מענבי שרדונה מהר מירון (ומכאן שמו), שעושה גם הוא שימוש מודגש בחביות. בלעדי לרשת משקאות בנא. כשר. 139 שקל.

רזיאל מבעבע

אלי בן זקן (קסטל) הגשים ביקב רזיאל הבוטיקי חלום - ויצר מבעבע שהוא לא פחות ממופת לתעשייה המקומית, אות פתיחה לתחייה הצפויה בקיץ ליינות מבעבעים ישראליים. לשוק שוחררו 2,000 בקבוקים מחלקות פינו נואר ושרדונה במתוד קלאסיק בנוסח שמפאן. התוצאה: מורכבת, עם ניחוחות שמרים נעימים ותפוחים ירוקים. לחובבי הז'אנר: לא לפספס.  כשר. 279 שקל

עוד בסגנון: בופה פינוטאז', בלאן דה נואר של יקב הגראז' של הכימאי ד״ר אנדראה בופה, נצר למשפחת ייננים פיימונטזית, עושה כבוד למבעבעים ובפרט לענב פינוטאז' האדום שהצליח בארץ חקלאית, אך פחות תדמיתית. רוכשים בקבוק ביקב - ובופה מבקבק אותו אל מול הקונים. הצגה. לא כשר.

רוזה: אקו תבור 2021

יקב תבור היה מחלוצי הרוזה באלף הנוכחי. הוורוד שלו בוקבק בבקבוקי חצי ליטר מודרניים והיה ללהיט בסצנת המסעדות התל אביבית. 20 שנה מאוחר יותר, נוצר אקו בהשראת הרוזה ההוא, שמתבסס על ענבי ברברה אדומים מחלקת תל פארס ברמת הגולן. מינרלי, נעים לשתייה וכיפי. כשר. 85 שקל