גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"נזק בלתי הפיך לחברה": ברק רוזן ואסי טוכמאייר תוקפים את המהלך של כצמן בגזית גלוב

בישראל קנדה וקרן ספרה טוענים שחלוקת מניות גזית גלוב כדיבידנד בעין אינה חוקית, וכי "המטרה האמיתית והברורה היא לבצר את שליטתו של חיים כצמן בחברה" ● פנו במכתב לחברי דירקטוריון נורסטאר: "חשש כבד שפעלתם בניגוד לדין, מתוך ידיעה ברורה או תוך עצימת עיניים שייתכן שהחלטותיכם יגרמו לחברה נזק עצום ובלתי הפיך"

חיים כצמן וברק רוזן / צילום: ק.י
חיים כצמן וברק רוזן / צילום: ק.י

חברת ישראל קנדה וקרן ספרה פותחות בעימות חזיתי מול חברי דירקטוריון נורסטאר שבשליטת חיים כצמן, בעקבות ההחלטתה לחלק מניות של החברה הבת גזית גלוב, כדיבידנד בעין לבעלי מניות נורסטאר. מדובר על חלוקה של כ-14% ממניות גזית גלוב, אשר תקטין את שיעור ההחזקה של נורסטאר בגזית גלוב מ-51% מההון ל-37%.

בד בבד החליט הדירקטוריון כי לקראת חלוקת הדיבידנד, תצא נורסטאר לגיוס הון של כ-166 מיליון שקל בדרך של הנפקת זכויות, כלומר גיוס הון מבעלי מניות קיימים, גיוס שהיקפו עשוי לגדול עד ל-247 מיליון שקל אם ימומשו כל האופציות של נורסטאר מסדרה 21.

במכתב לדירקטורים טוענות ישראל קנדה וקרן ספרה כי מטרתו האמיתית, הגלויה והברורה של חלוקת הדיבידנד וגיוס ההון, היא "לבצר את שליטת חיים כצמן בחברה ולסייע לו לחסום אפשרות להעברת השליטה בחברה לאדם או תאגיד אחרים". לדבריהן, הדבר נעטף בכסות אחרת, מלאכותית ומומצאת, "צבועה בהדר מלכות של נימוקים ושיקולים של טובת החברה ובעלי מניותיה".

עוד לטענתן, דירקטוריון נורסטאר הרחיק לכת בהחלטותיו ופעל בניגוד לדין, תוך הפרת חובות הזהירות והאמונים. ישראל קנדה (חברת נדל"ן בשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר) היא בעלת המניות השנייה בגודלה של נורסטאר, עם החזקה ב-22.7% בהון, ואילו לספרה (קרן גידור בראשות ישראל מור, דורון ברין ורון סנטור) החזקה של כ-4.5%  בנורסטאר. על פי הערכות, השתיים משתפות פעולה עם בעל מניות נוסף, איש העסקים רמי לוי המחזיק ב-5% מהמניות, כך שבסה"כ מחזיקים השלושה קרוב לשליש ממניות נורסטאר.

מנגד, עומד בעל השליטה חיים כצמן המחזיק ב-28.1% מזכויות ההצבעה ועמו הקבלן יצחק סלע שברשותו 5.2% מזכויות ההצבעה. באחרונה חתמו השניים על הסכם הצבעה, אשר מעניק להחלטות הדירקטוריון תמיכה ודאית של 33.29% מקרב בעלי המניות.

"שוק ההון הבין מיד כי עיתוי ההחלטות במועד הנוכחי ותוכנן של החלטות אלה לחלוטין אינו מקרי, וקשור קשר הדוק למאבק השליטה המתחולל בחברה", מציינות ישראל קנדה וספרה. כראיה לכך, הן מביאות את ירידת מניית נורסטאר בשיעור של כ-4% במהלך ימי המסחר מאז פרסום ההחלטה בתחילת השבוע (ירידות שאף החריפו ביום ד').

שווי השוק של נואסטאר עומד כיום על כ-1.8 מיליארד שקל, לאחר זינוק של כ-60% במניה מתחילת השנה, שיוחס בעיקר להשקעתה המפתיעה של ישראל קנדה, בשלהי חודש ינואר. נכון להיום הושקעו ברכישה כ-330 מיליון שקל, והיא נושאת רווח על הנייר של כמה עשרות מיליוני שקלים.

 


"אופן האישור הוא חפוז ומגמתי"

לטענת ישראל קנדה וספרה, "בחינת ההחלטות לגופן, בעיתויין הנוכחי, באופן אישורן החפוז והמגמתי, מלמדת כי רצון להיטיב עם חיים כצמן אישית, כבעל השליטה בחברה ולפעול על פי האינטרסים שלו כבעל מניות, הוא שהניע דיונכם בהחלטות אלה". זאת, בניגוד לטענת דירקטוריון נורסטאר, בדבר הצורך להיערך לקיפול שכבה בשל שיקולי חוק הריכוזיות.

עוד הן מדגישות כי "מדובר בהחלטות שאין בהן הגיון עסקי וצורך ענייני אמיתי. בנסיבות אלה, מתעורר חשש כבד, כאמור לעיל, כי בהחלטות שקיבלתם, הרחקתם לכת ופעלתם בניגוד לדין, ככל הנראה, מתוך ידיעה ברורה או תוך עצימת עיניים, כי קיימת אפשרות שהחלטותיכם יגרמו לחברה נזק עצום ובלתי הפיך, הפרתם את חובת האמונים וחובת הזהירות כלפי החברה ובעלי מניותיה ופעלתם מתוך אינטרסים זרים - אינטרסים אישיים של חיים כצמן כבעל שליטה - שאין דבר בינם לבין טובת החברה והגיון עסקי לגיטימי".

השתיים מוסיפות, כי "עצם העובדה כי מרשינו, שהינם בעלי מניות מהותיים בחברה, מתנגדים בכל תוקף למהלך שמוצג בנימוקי הדירקטוריון לאישור ההחלטות ככזה שנעשה לטובתם ועבורם כביכול, מהווה ראייה חותכת לכך, שבפועל, אין מדובר במהלך שנועד לטובת החברה או בעלי מניותיה אלא לטובת בעל מניות מסויים (חיים כצמן) ובעיקר כנגד בעלת מניות אחרת (ישראל קנדה) במאבק השליטה המתנהל בין הצדדים. זאת, נוכח העובדה, כי על פי ההסכם שבין מר כצמן לישראל קנדה חלה על האחרונה מגבלה מלהעלות שיעור אחזקותיה בחברה מעל ל-22.6%".


דורשות מהדירקטורים "לפעול לביטול ההחלטות"

במכתבן גם מאיימות ישראל קנדה וספרה על הדירקטורים, כי "באם יתברר, כי אכן הפרתם חובות זהירות ואמון שבהם אתם חבים נוכח אופן פעולתכם בקבלת החלטות אלה, הרי אתם עלולים לחוב באחריות אישית בשל כך". בנוסף, הן דורשות מהדירקטורים, כי "תפעלו לאלתר לביטול ההחלטות שקיבלתם וכי תפעלו כדין ובהתאם לחובותיכם כלפי החברה ובעלי מניותיה, שאם לא כן מרשינו יאחזו בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותם, על פי שיקול דעתם לשם הגנה על החברה והטבת נזקיה והגנה על זכויותיהם כבעלי מניות והטבת נזקיהם".

לחיזוק טענותיהן, מביאות השתיים חוות דעת מטעם אייל ידווב, דירקטור מנהל מחלקת חוב ושוק הון בדלויט ייעוץ וטכנולוגיות. על פי חוות הדעת, מהלך הדיבידנד בעין יפחית את ההון העצמי של נורסטאר בכ-545 מיליון שקל, מ-2.14 מיליארד שקל ל-1.59 מיליארד שקל.

לדעת ידווב, הפחתה זו תפגע באיתנות הפיננסית של החברה, תגדיל את המינוף שלה ותוביל לאיבוד ללא תמורה של פרמיית השליטה הגלומה בהחזקה של מעל 50% ממניות גזית גלוב. כמו כן, הפסקה אפשרית של איחוד תוצאות גזית גלוב בדוחות נורסטאר עשויה להשפיע לרעה על אמות המידה הפיננסיות של אג"ח נורסטאר ועל דירוג החוב של החברה ושל גזית גלוב.

גזית גלוב עצמה, הפועלת בעיקר בתחום הנדל"ן המסחרי בצפון אמריקה, ברזיל, אירופה וישראל, נסחרת כיום בשווי של 4.8 מיליארד שקל. שווי החזקותיה של נורסטאר בחברה (51%) עומד על כ-2.45 מיליארד שקל, מול חוב של כ-830 מיליון שקל (במונחי ערך התחייבותי מתואם) למחזיקי האג"ח שלה וכן חוב בנקאי של כ-80 מיליון שקל.

מנורסטאר טרם התקבלה תגובה.

עוד כתבות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ״י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע