דירקטוריון שופרסל השאיר את ודמני מאחור: דחה את המיזוג המוצע עם דלק ישראל

הנימוקים המרכזיים לדחיית ההצעה: העבודה בשבת, איום הרכבים החשמליים, הסיכונים בפעילות דלק ישראל והיעדר פרמיה בהצעת המיזוג: "פעילות דלק ישראל כוללת סיכונים לא מבוטלים, שאינם תואמים את מדיניות הסיכונים של החברה בעת הזו"

תחנת דלק של דלק ישראל / צילום: סיון פרג'
תחנת דלק של דלק ישראל / צילום: סיון פרג'

יומיים לאחר התפטרותו של יו"ר שופרסל, יקי ודמני, דחה דירקטוריון הרשת בראשות היו"ר הזמני, רן גוטפריד, את הצעת המיזוג שהגישו לה בעלי חברת דלק ישראל. דירקטוריון שופרסל  החליט כי ההצעה אינה לטובת החברה, ואינו תואם את אסטרטגיית שופרסל ובעלי מניותיה.

בתחילת השבוע שעבר הגישו בעלי דלק ישראל הצעה לבצע עסקת מיזוג בדרך של החלפת מניות עם שופרסל, באופן שיביא אותם, יחד עם אפשרות לרכישת מניות נוספות, להחזקה של 20% מממניות שופרסל, לצד מינוי שני דירקטורים מטעמם.

את המגעים הראשונים בין הצדדים ניהלו אבי לוי ואיליק רוז'נסקי, מבעלי השליטה בחברת להב אל.אר (השולטת בדלק ישראל), ומולם יו"ר שופרסל ודמני. בעקבות ביקורת על העסקה המוצעת מצד בעלי מניות שופרסל, בראשות קבוצת הפניקס, החליט דירקטוריון שופרסל להסמיך את ארבעת הדירקטורים החיצוניים שלה לבחון את ההצעה ולהביא לו את המלצותיה.

החלטה זו נועדה לנטרל כל ניגוד עניינים פוטנציאלי של הדירקטורים בחברה. כעת כאמור הודיעה שופרסל כי הדירקטוריון אימץ את המלצות הוועדה לדחות את ההצעה, מארבע סיבות עיקריות: העבודה בשבת, איום הרכבים החשמליים, הסיכונים הכלליים בפעילות דלק ישראל והיעדר פרמיה בהצעת המיזוג.

"ספק רב באשר לערך המוסף של המיזוג"

לדברי דירקטוריון שופרסל, "אסטרטגיית החברה וחזונה מאז ומתמיד היו כי פעילותה הקמעונית תתאים ככל האפשר לצביונה ולגווניה של החברה הישראלית, ולא תפגע ברגשותיו של ציבור מסוים. מעבר להיעדר התאמה לאסטרטגיה זו, היות שדלק ישראל מפעילה מאות סניפים וחנויות בשבתות ובחגי ישראל, הרי שניסיון העבר ברשתות קמעוניות מתחרות מלמד כי סטייה מעקרון זה עלולה אף להוביל לפגיעה כלכלית בעסקי קמעונות המזון של החברה שהינם ליבת עסקיה".

בנוגע לעתיד שוק הדלק, מציין הדירקטוריון כי "לאור כך שבענף שבו פועלת דלק ישראל קיימת אי-ודאות רבה, לרבות עקב הגידול בשימוש ברכבים חשמליים, כמו גם שהיא כוללת את פעילות הסיטונות שאין לה נקודות השקה עם ליבת עסקיה של החברה, הרי שקיים ספק רב מאוד באשר לערך המוסף שמיזוג פעילויות אלה יביא לחברה, ולפיכך הוא איננו תואם את האסטרטגיה של החברה".

באופן כללי מדגיש הדירקטוריון, כי "פעילות דלק ישראל כוללת סיכונים לא מבוטלים, שאינם תואמים את מדיניות הסיכונים של החברה בעת הזו".

לסיכום, מדגישה שופרסל, כי "על פי ההצעה, יחסי ההחלפה ייקבעו לפי הערכות שווי שיבוצעו לחברה ולדלק ישראל, ולא נכללה בהצעה כל התייחסות לתשלום פרמיה כלשהי (ולו עבור השפעה מהותית לבעלי המניות של דלק ישראל), וזאת על אף שהמיזוג יביא לכך שבעלי המניות בדלק ישראל יהיו מיד לאחר העסקה בעלי המניות הגדולים ביותר בחברה. לאור המגמות בענף הדלק כפי שתוארו לעיל, נראה כי יתרונות המיזוג למציעים - כלומר, בעלי מניות דלק ישראל - עולים על היתרונות לחברה, עובדה שהייתה צריכה להיות מובאת בחשבון ביחסי ההחלפה ובתמורה למניה שתשולם על-ידיהם.

"לאור כל האמור לעיל, החליט דירקטוריון שופרסל כי ההצעה אינה לטובת החברה ובעלי מניותיה, ובהתאם החליט לדחות את ההצעה במתכונתה ובעיתוי הנוכחיים". 

גורמים בחברת להב אל.אר, בעלת השליטה בדלק ישראל, מסרו כי בעלי מניות רבים בשופרסל תמכו בהצעתם, לצד בעלי מניות שהתנגדו. "נפגשנו השבוע עם מרבית בעלי המניות, ולמעט הפניקס וקרן ספרה בהחלט נראה לנו שבעלי המניות הסכימו לבחון את ההצעה ברצינות.

"בכוונתנו לפנות פעם נוספת לדירקטוריון שופרסל לזמן אותנו לפגישה שבה ננסה לתת מענה לנקודות שהועלו, מאחר שלדעתנו רבים מבעלי המניות נותנים רוח גבית להצעה. כולנו תקווה שניענה בחיוב".

פיצול אגף תפעול ושרשרת אספקה

בד בבד, הודיעה שופרסל על פיצול אגף תפעול ושרשרת האספקה, ועל שני מינויים חדשים. ערן סלע, לשעבר מנהל הקמעונות והמשנה לסמנכ"ל התפעול ושרשרת אספקה של שופרסל, מונה לסמנכ"ל תפעול הקמעונות. יפתח בלוך, לשעבר מנהל שרשרת אספקה בחברה, מונה לסמנכ"ל שרשרת האספקה.

בינואר האחרון הודיע במפתיע מנכ"ל הרשת איציק אברכהן על עזיבתו, לאחר כעשור בתפקיד, ובמקומו הוחלט למנות למנכ"ל את עופר בלוך, המכהן כיום כמנכ"ל חברת החשמל. אברכהן סיים את תפקידו כמנכ"ל הקבוצה בסוף מרץ, ועד לכניסתו של עופר בלוך לתפקיד מנכ"ל שופרסל החליט דירקטוריון החברה לאחרונה למנות את ניר מטוסביץ, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק, ואת דוד לרון, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף תפעול ושרשרת אספקה, לממלאי-מקום מנכ"ל משותפים של הקבוצה - והם אלה שאחראים כעת למינויים החדשים בחברה.