גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוס אובר החשמלי של ב.מ.וו נראה מבפנים כמו מעבדת הייטק. ויש לו תג מחיר גבוה במיוחד

הקרוס אובר החשמלי IX של ב.מ.וו מציג יכולות מרשימות, מרחב פנימי ונוחות • אלא שהמחיר ההתחלתי לא נמוך, ולא מיועד לרוב הציבור

ב.מ.וו IX XDRIVE 50 / צילום: יח''צ
ב.מ.וו IX XDRIVE 50 / צילום: יח''צ

בשנת 2010, כשטסלה עוד ייצרה קומץ מכוניות בוטיק חשמליות לאלפיון העליון של קליפורניה בסיוע מרצדס, חזו קברניטי ב.מ.וו את ההבטחה שטמונה ברכב החשמלי. התוצאה, שהושקה שלוש שנים מאוחר יותר, הייתה החשמלית העירונית הקומפקטית I3.

זו הייתה מכונית שהקדימה את זמנה - הנדסית וקונספטואלית, עם שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים ומפעל ייצור ייעודי, שהוזן מאנרגיות בר-קיימא. אולם, כמו הרבה פרויקטים שהקדימו את זמנם, גם ה-I3 נכשלה מסחרית וייצורה הופסק אחרי כשבע שנים, שבהן נמכרו פחות מ-220 אלף יחידות.

הידע שצברה החברה לא התבזבז ומהווה בסיס לדור חדש של ב.מ.וו חשמליות, שממשיכות את דרכה של ה-I3. בראשן, ה-IX החדשה, שהשקתה היא אירוע מכונן בהיסטוריה של החברה. זה לא עוד דגם חשמלי, אלא בעיקר תצוגת תכלית ליכולות ההנדסיות של החברה בעידן המחושמל ופלטפורמה לכיווני התפתחות עתידיים: נהיגה אוטונומית, קישוריות 5G לכלי רכב ותהליך ייצור מופחת פליטה.

 

עיצוב זנב גנרי, תא נוסעים עתידני

יחסית למכונית כל-כך חשובה, העיצוב החיצוני של ה-IX משדר תחושת רוגע באופן מפתיע. קווי המתאר החלקלקים נראים כמו הכלאה בין קרוס אובר למיניוואן גדול, החרטום מזכיר את דגמי הבנזין של החברה, כולל הפנסים הצרים וגריל הכליות המפורסם, שמשמש בעיקר לחיפוי מערך חיישנים קדמי ולא על רדיאטור. גם עיצוב הזנב נראה די גנרי.

במבט בוחן יותר, ניתן לגלות את לא מעט עזרים אווירודינמיים מתוחכמים, שמעניקים לרכב התנגדות רוח נמוכה, כולל משטחים מחומרים מרוכבים בפינות הפגושים, פתחים להזרמת אוויר במהירויות גבוהות ותחתית מרכב כמעט חלקה.

הממדים - 5 מטרים לאורך, ו-2 מטרים לרוחב - בהחלט מרשימים. העיצוב של חישוקי הענק בולט לרחוק וכך גם התוספות החיצוניות המוזהבות, שהן חלק מגרסת הברונזה. בסך הכל, המכונית מושכת הרבה תשומת לב, אך בשל היותה ב.מ.וו גדולה, ולא בהכרח בשל העתידנות.

עיצוב תא הנוסעים כולל קו שמאפיין הרבה קמפוסים של חברות הייטק: טכנולוגיה עתידנית, שמוקפת באווירת מרגיעה לטובת רווחת העובדים. את הצד הטכנולוגי בעיצוב מייצג לוח פיקוד מרשים, שעשוי ממספר מסכי LCD רוחביים שמחוברים ברצף. כמקובל ב-ב.מ.וו, התפריטים גדולים, ברורים ונוחים לשליטה, ומי שמתקשה להסתגל, מוזמן להשתמש בשירות "סייענית קולית" יעילה נוסח סירי, עם ממשק שפת דיבור טבעית. יש גם מערכת תאורת אווירה מבוססת LED שחבויה בצורה מתוחכמת, ומערך מקיף ויעיל של עזרי בטיחות היקפיים, שמתוכנן לעבור בעתיד שדרוג לנהיגה ברמות אוטונומיה גבוהות.

כל הטכנולוגיה עטופה בעיצוב NEW AGE קיצוני. הקונסול המרכזי למשל, "מרחף" מעל רצפת התא ועשוי מעץ במרקם טבעי, שבתוכו מושתלים חלק ממתגי הפיקוד החיוניים. סביבת הנהג והנוסעים כוללת רצפה שטוחה ללא בליטות, שיוצרת תחושה אוורירית. עיצוב משטחי הדיפון מינימליסטי-סקנדינבי.

התחושה היוקרתית והמפוארת נשמרת

המושבים מלפנים ומאחור נראו בהתחלה קצת שטוחים ועטויים טקסטורות מוזרות, אך אחרי ישיבה ממושכת הם מתגלים כנוחים ותומכים בנוסח מזרוני הייטק, שמתאימים את צורתם למי ששוכב עליהם. כמו ב-I3, גם התא של ה-IX מרושת בחומרים ממוחזרים וברי מיחזור, אבל עדיין מצליחים להיראות ולהרגיש יוקרתיים. את האווירה "הרוחנית" משלימים בורר הילוכים וכמה מתגים מקריסטל שקוף. לא מצאנו פעמונים טיבטיים, אך ייתכן שלא חיפשנו מספיק.

בכל הנוגע לשימושיות, הרכב אינו נופל מזה של מיניוואנים גדולים עם מרחב רגליים של לימוזינה, שלושה מבוגרים ייכנסו מאחור בנוחות. ישנה גם אפשרות להסב את התא ליחידת שינה מזדמנת.

נסיעה שקטה, ללא דרמות מיותרות

גרסת ה-50 הבכירה בה נסענו, נועדה להזכיר לחובבי ב.מ.וו, שלמרות כל החשמל, עדיין מדובר בחברה שמערכות הנעה הן כרטיס הביקור שלה. אחראים לכך שני מנועים בהספק משולב של 523 כ"ס, שבמצב ההתכנות הספורטיבי שלהם, מייצרים תאוצות שמסכנות, לא רק את רישיון הנהיגה שלכם, אלא גם את תפיסת הזמן והמרחב.

התחושה די סוריאליסטית: אתם משייטים בקצב התנועה, הדרך שלפניכם נפתחת, ואתם לוחצים על הדוושה. מבלי שתשימו לב, המכוניות שרק לפני רגע היו לצידכם, נעלמו מאחור ומד המהירות שלפניכם מראה מספרים מבהילים. בלי בעיטה. לחלק מהתחושה תרומת העובדה שזו המכונית השקטה ביותר שנסענו בה אי פעם, בלי שום רעשי רוח וגלגלים ובלי דרמה, אפילו כשמתקרבים למהירות המרבית.

חובבי הזן, שיזרמו עם העיצוב הפנימי ויתחברו ליקום, יתוגמלו בטווח נסיעה ריאלי, שנושק ל-550 ק"מ, תודות לסוללה בעלת קיבולת עצומה. יש גם גיבוי של טעינה מהירה מאוד ומערכת חכמה ויעילה למחזור אנרגיית הבלימה שחוסכת את הצורך להשתמש בדוושת הבלם.

מי שמצפה להתנהגות כביש "מסורתית" של ב.מ.וו, צריך להתאים ציפיות. זה עדיין כלי ששוקל כ-2.7 טון בלי נוסעים, שניצב על מתלי אוויר ונשלט בעיקר על ידי מעבדים. התגובות להיגוי אמנם די זריזות, אחיזת הכביש בפניות רצינית, ונטיית הגוף מזערית תודות למרכז כובד הנמוך, אך תחושת הנהיגה הכוללת די מלאכותית.

נוחות הנסיעה פנטסטית, עם שיכוך זעזועים מרשים מאוד על כל סוגי האספלט. כזה שצריך לשלוח אל ספסל הלימודים את המהנדסים של הרבה מותגי יוקרה. הפטריוטים גם יכולים לזקוף כאן קרדיט לטובת אלגוריתמים אולטרה-מתוחכמים של חברת הייטק ישראלית שפועלים אי שם ברקע.

אם הקונספט של ה-IX מדבר אל ליבם של הייטקיסטים מכל הסוגים, המחיר מיועד לכאלה שכבר הנפיקו או עשו "אקזיט". אמנם אפשר לקבל את הרכב בגרסת ה-40 עם פחות כוחות סוס וטווח גבולי של 425 ק"מ ב-WLTP, במחיר של כ-560 אלף שקל "בלבד". אולם, סביר להניח שרוב הלקוחות ידלגו ישר "לדבר האמיתי", דגם ה-50, שמחירו מתחיל ב-699 אלף שקל. במחיר הזה הם יקבלו לא רק מעבדת הייטק על גלגלים, אלא גם לימוזינה מפוארת, נוחה ושימושית.

חלק מהמתחרות

טסלה מודל X
לטסלה אין מועד מסירות משוער לקרוס אובר. גרסת הבסיס שלה עלתה כ־618 אלף שקל, ומצוידת בסוללה של 95 קילוואט, עם טווח של עד 580 ק"מ ובצמד מנועים בהספק 680 כ"ס, שמאיצים את הרכב ל־100 ב־3.9 שניות. התא מרווח.

טסלה מודל X / צילום: יח''צ

אאודי E-TRON
במחיר שמתחיל ב־525 אלף שקל, מציעה אאודי את ה־E TRON בגרסת ה־55. לרכב יש עיצוב מרשים ותא נוסעים טכנולוגי, צמד מנועים בהספק משולב של 408 כ"ס ובסוללה של 86 קילוואט, שמספקת טווח של עד כ־400 ק"מ. קיימת גם גרסת ספורטבק.

אאודי אי-טרון S55 / צילום: יח''צ

מרצדס EQC400
מחיר מרצדס EQC בגרסת ה־400 מתחיל מ־500 אלף שקל. הוא מצויד בשני מנועים עם הספק משולב של 408 כ"ס וסוללה של 80 קילוואט עם טווח של עד 411 ק"מ. הרכב מאיץ מאפס ל־100 ב־4.9 שניות, ניצב על מתלי אוויר וכולל תא נוסעים מפואר.

מרצדס EQC400 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"