גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סופר פארם מוותרת על משרד חדש. ומה עוד קרה השבוע בפרסום?

במכרז של סופר פארם צפויות להתמודד כל חברות המדיה הגדולות ● וגם: רמי יהושע רוכש מניות בסוכנות התוכן אינסייד ● באומן בר ריבנאי זכה בתקציב הפרסום של מד"א

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל
סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

חודשיים חלפו מאז הודיעה סופר פארם למשרד הפרסום באומן בר ריבנאי על הפסקת ההתקשרות עמו, ורק כעת מתבררת הדרך לבחירת החתיכה החסרה שתרכיב את מערך הפרסום העתידי של הקבוצה. לגלובס נודע כי הרשת ויתרה על הרעיון לייצר קומבינציה שבה תחייב משרד פרסום קיים לחבור למשרד הפרסום שיקים איש הקריאייטיב רם ברוך. כעת היא מתעתדת לערוך מכרז מדיה בלבד, שבו יתמודדו כל חברות המדיה הגדולות - יוניברסל מקאן של קבוצת מקאן ת"א, מדיה קום מקבוצת אדלר חומסקי, וחברת המדיה העצמאית יוניון שבבעלות אורן יוניוב.

חברת המדיה TMF שבבעלות משרדי הפרסום יהושע וגיתם לוקחת גם היא חלק בהתמודדות, אך מאחר שגיתם מנהל את תקציב המדיה של המותג BE של שופרסל, המתחרה ישירות בסופר פארם, ההצעה של החברה ניתנה באמצעות המותג OMD.

80־100 מיליון שקל בשנה

סופר פארם נמנית באופן קבוע על אחד מחמשת המפרסמים הגדולים בישראל. היקף התקציב של הרשת נאמד ב-80-100 מיליון שקל, והיא נמצאת באוויר לאורך כל השנה, עם קו פרסומי שנתפס רוב הזמן כמאובחן וקריאייטיבי. חלקים משמעותיים מהתקציב מושקעים במותג עצמו, ואחרים במותגים כמו מילוקה, או המותג הפרטי של הרשת, לייף.

במשך 30 שנה טיפל בתקציב משרד הפרסום באומן בר ריבנאי. תחילת החיבור עם המשרד נולד מקשר מקצועי-אישי עמוק עם אחד ממייסדי המשרד, מיקי בר, אך גם לאחר פרישתו, מערכת היחסים בין הצדדים נותרה יציבה. עם זאת, לאורך השנים היה גורם נוסף שתפס חלק משמעותי בניהול השפה התקשורתית של הרשת - הבמאי רם ברוך, שהוכנס לטפל במותג על ידי באומן, והפך לדמות מכריעה בהתנהלות.

למעשה, ברוך הפך להיות דמות כה משפיעה, עד שלפני כשנתיים הוחלט להקים עבורו יחידה עצמאית שפועלת מתוך קבוצת הפרסום. אלא שהמהלך לא צלח, בעיקר סביב סוגיות אישיות של הדמויות המעורבות. בסופר פארם בחרו להמשיך עם ברוך, והודיעו בפברואר לבאומן על כוונתם להפסיק עם המשרד את ההתקשרות בכל הנוגע למותג סופר פארם, ולהותיר בידיו את הטיפול בשאר המותגים.

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, זמן קצר לאחר מכן חבר הפרסומאי נדב פרסמן לברוך כשותף במשרד החדש. פרסמן, שגדל בתחום הקריאייטיב, היה בעבר מנכ"ל משרד הפרסום מקאן ת"א, וקודם לכן משנה למנכ"ל בבאומן - שם טיפל שנים בתקציב סופר פארם.

סוגיית ניגוד האינטרסים

בהתנהלות שאיננה אופיינית למפרסמים בשוק, סופר פארם לא סיכמו מראש עם קבוצת פרסום אחרת על העברת תקציב הפרסום אליה. למעשה, עם הזמן התברר כי אפילו פורמט ההתקשרות העתידי עם הגוף החדש איננו ברור לגמרי.

בסופר פארם ביקשו לחפש בית חדש לברוך, אולם בפורמט שונה - לא עוד יחידה בתוך משרד קיים, אלא שותפות של משרד עם משרד עצמאי שברוך יקים. פניות להקים שותפות כזאת נעשו לשני המשרדים הגדולים בישראל - מקאן ת"א ואדלר חומסקי. אמנם לשני המשרדים ישנם תקציבי קמעונאות שעלולים להיתפס כמנוגדי אינטרסים, אולם 100 מיליון שקל הם פיתוי שקשה לסרב לו.

בשתי הקבוצות ניסו למצוא פורמט שיאפשר להן להילחם על התקציב, בלי לאבד תקציבים אחרים במידה שיזכו בו. במקאן לא התלהבו מראש מהאפשרות לייצר שותפות עם משרד חדש, מאחר שמדובר בפורמט שזר להם - במשרד מורגלים ברכישת מדיה למשרדים אחרים. העובדה שהמשרד בבעלות בינלאומית מסבכת אף היא את הדברים.

לעומת זאת, אדלר חומסקי נבנתה כקבוצה על בסיס שותפויות במשרדים - עיין ערך LEAD, בורודה קפלן ונוספים. לגלובס נודע כי אייל חומסקי הציע לאחרונה לפרסמן וברוך להקים יחד משרד שיטפל בסופר פארם ובתקציבים נוספים, ביחס של שני שלישים להם ושליש לאדלר חומסקי.

כאמור, בסופר פארם ביקשו בתחילה להתנות חבירה של משרד לברוך באפשרות לטפל בתקציב, אך בהדרגה ‘נפל האסימון’, ובקבוצה הבינו שהתערבות כזאת תייקר עבורם באופן משמעותי את הפרסום, ולפחות ברמה המסחרית ייטב להם לקבל הצעות מדיה בלבד.

המהלך משחק, כאמור, גם לטובתם של המשרדים, כיוון שסוגיית ניגוד האינטרסים פחות צורמת - אם כי יש להניח שבתקציבים הגדולים, בעיקר בשופרסל, יתקשו לחיות בשלום לאורך זמן עם מצב שבו אפילו "רק" במדיה יש קבוצה שמטפלת גם בהם וגם במתחרים הגדולים. עם זאת, לשופרסל יש היום קרבות משמעותיים יותר בתוך הבית, כך שסביר שבחודשים הקרובים הסוגיות הללו פחות יעניינו אותם, ואם אדלר חומסקי יזכו בתקציב, יהיו להם כמה חודשי חסד לסדר את הדברים.

רמי יהושע רוכש מניות בסוכנות התוכן אינסייד

לאחר שהשעה עצמו לתקופה של מספר חודשים מפעילות גלויה בענף הפרסום בעקבות כתבת תחקיר שייחסה לו התנהלות בעייתית מול עובדות, חוזר הפרסומאי רמי יהושע להוביל באופן גלוי את הפעילות העסקית של המשרד.

לגלובס נודע כי יהושע רוכש 44% ממניות סוכנות התוכן אינסייד, שבבעלות אורי גולדנברג וליה לחמי. 5% נוספים יוחזקו בידי נבו כרמי, שותף ביהושע המכהן גם כמשנה למנכ"ל. הרכישה מהווה שלב נוסף בשיתוף הפעולה שהתקיים בין החברות, שבמסגרתו העניקה אינסייד פתרונות תוכן שונים ללקוחות פרסום יהושע TBWA ולקוחות משרדי הפרסום הנוספים שבקבוצה.

אינסייד הוקמה ב-2010 על ידי גולדברג, ומנוהלת כיום על ידו ועל ידי לחמי. הסוכנות מתמחה בפתרונות תוכן שיווקי בתוכניות טלוויזיה ובדיגיטל למפרסמים, ובפיתוח והפקת תוכניות טלוויזיה מקוריות, ביניהן "הבתים היפים בישראל" עם דניאל חסון, המשודרת בקשת 12, "ירוק בלילה" עם ינון מילס ברשת 13, "מספרה בהפרעה" בהוט בידור ועוד. כמו כן מספקת הברה שירותי תוכן בשוק הטלוויזיה הבינלאומי.

נזכיר כי לאחרונה עברה צמרת יהושע שינויים פרסונליים משמעותיים, שנולדו עם ההודעה על פרישתו של יגאל ברקת, שכיהן בחמש השנים האחרונות כמנכ"ל - לטובת תפקיד סמנכ"ל השיווק בבנק הפועלים. השנה עזבו את המשרד גם מיה שרן ואור לביא, שניהלו במשותף את הקריאייטיב בשנים האחרונות.

במקומו של ברקת גויס יניב פיינשניידר, ששימש בתפקידו האחרון כסמנכ"ל שיווק ב-Watergen, ולתפקיד מנהל קריאייטיב ראשי גויס קורן ווייס, שבשנה וחצי האחרונות כיהן כסמנכ"ל קריאייטיב במשרד בלאנקו. כעת משלימה הרכישה את מערך הקריאייטיב של המשרד, ואת סל הפתרונות ללקוחותיו.

מד"א בהתקשרות ראשונה עם משרד פרסום: באומן זכה בתקציב

משרדי הפרסום באומן בר ריבנאי זכה בתקציב הפרסום של מד"א (מגן דוד אדום), כך נודע לגלובס. עד עתה לא התקשר הארגון עם משרד פרסום כלשהו, אולם לאחרונה, על רקע האתגרים שהתגלגלו לפתחו, הוחלט להגדיר תקציב פרסום ולצאת למכרז. התקציב שהוגדר עומד על כ-2 מיליון שקל, אך על פי ההערכות הוא עשוי לגדול עם הזמן.

לפחות ארבעה משרדי פרסום הוזמנו להתמודד על התקציב: אדלר חומסקי, באומן בר ריבנאי, גליקמן שמיר סמסונוב וראובני פרידן. בראובני פרידן ביקשו דמי השתתפות של 30 אלף שקל, ולאחר שנקבעו דמי השתתפות נמוכים יותר, החליטו לא להתמודד. גם באדלר חומסקי החליטו בסופו של דבר שלא לקחת חלק במכרז, כך ששני המתמודדים העיקריים שנותרו היו מקבוצת פובליסיס - באומן וגליקמן.

מי שהוביל את המכרז הוא הפרסומאי לשעבר רוני כהן, מאושיות ענף הפרסום של שנות ה־80 ומי שהיה השותף של דוד טמיר ז"ל במשרד הפרסום טמיר-כהן. בניגוד לטמיר ז"ל, שהתעקש עד יומו האחרון לעבוד במשרד הפרסום שייסד, כהן פרש לחייו הפרטיים, ושמו כמעט לא נזכר מאז בהקשרים של פרסום. הסיבה שלקח חלק במכרז הנוכחי קשורה לעובדת היותו יו"ר אגודת הידידים של מד"א.

עוד כתבות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שיודע אילו מילים בוטים רוסיים אוהבים

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מתחזקות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן