טסלה | ניתוח

דוחות כאלה לא נראו הרבה זמן. כל מה שכדאי לדעת על התוצאות המדהימות שפרסמה אמש טסלה

טסלה פרסמה אמש דוחות לרבעון הראשון של השנה לאחר סגירת המסחר והציגה תוצאות חזקות מאוד • מהצמיחה הגבוהה ברווח ועד למיזם הרובוטים: השאלה המתבקשת היא לאן טסלה הולכת מכאן • טור אורח

אלון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: Associated Press, John Raoux
אלון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: Associated Press, John Raoux

הכותב הוא מנכ״ל Anyverse.vc ויוצר קהילות digital. tech. business ו-Beyond the metaverse

טסלה פרסמה את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2022 אתמול (ד') לאחר סגירת המסחר, עיקרי הנתונים הם: מכירות של 18.7 מיליארד דולר ברבעון (קצב שנתי של 74.8 מיליארד דולר), רווח נקי של 3.3 מיליארד דולר (קצב שנתי של 13.2 מיליארד דולר).

בהשוואה לרבעון הראשון של 2021, החברה צמחה בהכנסות ב-81% שזו צמיחה שלא הייתה מביישת אפילו סטארט אפים שמוכרים SaaS לא כל שכן חברה לייצור רכבים. הרווח לעומת זאת גדל ב-658% ביחס לרבעון המקביל שנה שעברה. מספר דמיוני כמעט. 

במהלך הרבעון החברה מסרה 310,048 רכבים, שזו עלייה גדולה של 68% ביחס לרבעון הראשון של 2021 - אבל עלייה יחסית מינורית ביחס לרבעון האחרון של 2021 בו נמסרו 308,600 רכבים.

השיפור בהכנסות גבוה יותר מהשיפור במסירות רכבים (81% מול 68% בהתאמה) בעיקר בשל המשך העלאת מחירים ושיפור ברווח הגולמי, החברה סיימה את הרבעון הנוכחי עם רווח גולמי ממוצע על הרכבים של 32.9% לעומת 26.5%. הסיבה לרווחיות המצוינת והחריגה הזו לשוק הרכב נובעת גם מהעובדה שטסלה מייצרת לעצמה כמעט את כל הרכיבים של הרכבים - שלדה, צ'יפים, מערכת הפעלה, מנועים וכו' וכו', גם מהעובדה שהיא מוכרת אותם במחירי פרימיום וגם מהעובדה שהיא מייצרת יחסית מגוון מצומצם של רכבים.

במהלך החודשים האחרונים היו לא מעט שינויים עם המפעלים של טסלה ברחבי העולם: מצד אחד היא פתחה את המפעל החדש של בגרמניה לקראת סוף מרץ ואת המפעל בטקסס באפריל, אבל מצד שני המפעל בשנגחאי היה סגור בגלל גל התפרצות של קורונה.

משה רדמן / צילום: תמונה פרטית
 משה רדמן / צילום: תמונה פרטית

באופן כללי החברה מעדכנת שהיא סובלת, כמו כל שוק הרכב והעולם בכלל, מקשיים בשרשרת האספקה שהיא צופה שימשכו לפחות לאורך כל 2022, למרות הקשיים האלו מאסק אמר בשיחה עם אנליסטים וכתבים שהוא מעריך שהחברה מסוגלת להגיע לקצב ייצור שנתי של 1.5 מיליון רכבים. 

במהלך השיחה עם הכתבים והאנליסטים מאסק התייחס למשהו מעניין מאוד שאיכשהו לא קיבל מספיק תשומת לב וזה הרובוט-אדם שהחברה עובדת עליו (נקרא אופטימוס), לטענת מאסק החברה מתכננת לשחרר גרסה כלשהי לשוק של המוצר הזה עוד במהלך 2023 ושהעסק הזה של רובוטים דמויי אדם שעושים משימות של בני אדם (ניקיון, ליקוט מוצרים בסופר וכו') הוא פוטנציאל אפילו יותר גדול מהעסק של הרכבים עבור טסלה. זו אמירה מאוד משמעותית שאיכשהו לא מתייחסים אליה ברצינות (בדר״כ ההזיות העסקיות של מאסק איכשהו מתגלות אחר כך ככאלו שהתממשו). עוד אמירה מעניינת שלא קיבלה מספיק תשומת לב הייתה על הרובוטקסי של טסלה שעל פי מאסק אמור להיות מוכן לפרודקשן עד 2024 וזה אומר שיש להם התקדמות משמעותית עם מערכת הנסיעה האוטונומית המלאה שהם עובדים עליה.

 

השאלה: לאן טסלה הולכת מכאן?

עד כאן נתונים, עכשיו בואו נדבר תכל'ס - אין ספק שהחברה הציגה רבעון חזק מאוד: קצב מכירות שנתי של כמעט 75 מיליארד דולר וקצב רווחים של 13.2 כבר שם אותה בעולמות של מכפילי הכנסות של 14-15 (החברה נסחרת בקצת יותר מטריליון דולר) ומכפילי רווח של 80. אלו מכפילים גבוהים מאוד ביחס לשוק. לשם השוואה - טויטה נסחרת לפי מכפיל רווחים של 10 ואפל לפי מכפיל של 27.7. אבל זה הרבה יותר טוב ממכפיל הרווח של כמעט 600 שהיא נסחרה על פיו ברבעון הראשון של 2021 (הרווח היה אז 438 מיליון דולר לרבעון).

השאלה המתבקשת היא לאן טסלה הולכת מכאן - עד לפני שנה הייתי אומר לכם שהיא הולכת במקרה הטוב למקום שבו היא תתאמץ לשמר את שווי השוק הקיים, אבל לאור המספרים האלו ולאור היכולת שלהם להתמודד עם כל המשברים ששנה שעברה והרבעון הזה הביאו איתם בשרשרת האספקה, בתביעות שהיו נגדם, בפידבק השלילי שהם קיבלו על העלאת מחירים, אני כבר מתחיל לחשוב שיש עוד פוטנציאל למניה הזו בטווח הבינוני -ארוך.

היא הצליחה לעבור את הירידות בשוק כמעט ללא שריטה (למרות שמניות דומות לה שעלו הרבה בקורונה חטפו בגדול), היא הצליחה לעבור את המשברים בשרשרת האספקה, היא פותחת ליין חדש של עסקים עם הרובוטים האלו שאולי יש בהם משהו יותר מסתם גימיק, היא מתקדמת עם הרכבים האוטונומיים, יש לה עוד את המשאית שעדיין לא יצאה אבל יש ביקוש ועניין סביבה, בקיצור - יש לה עוד הרבה בקנה.

3 הסיכונים היחידים שאני רואה להמשך הקפיצה של החברה במספרים הם: הסתבכות אפשרית של מאסק עם ה-SEC שיאלצו אותו בגללה להתפטר מתפקידו כמנכ״ל; האינפליציה במדינות המערב בכלל וארה״ב בפרט שדוהרת; ושוק הטק שמתחיל לעשות עוד ועוד קולות של צמצומים וקיצוצים (פחות אופציות ומשכורות, פחות טסלות שנרכשות).

אישית אני עדיין לא מרגיש בנוח להשקיע בה, אני חושב שיש שם עוד קצת אוויר שצריך לצאת מהמספרים (20-25% לפחות), אבל אני לא אופתע אם עוד שנה נראה אותה ב-1.5 טריליון דולר ואולי יותר (50% יותר ממה שהיא נסחרת היום), כי נוסף לכל המספרים המתחזקים והמותג האהוב, יש לה "אקס פאטור" אחד ויחיד והוא אילון מאסק שהערצה אליו והיכולת שלו להפתיע את כולם ולראות 10 צעדים קדימה היא ״נשק סודי״ משמעותי מאוד של טסלה.