המרוץ לראשות ההסתדרות: האח שחצה את הקווים ובמי תומך אלון חסן

אלון חסן, יו"ר ועד נמל אשדוד לשעבר, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו הודעת תמיכה בעופר עיני: "עיני לא בגד בי כמו חברי ההסתדרות הנוכחיים" • חסן חצה בשנים קודמות את הקווים והצטרף לארגון המתחרה, ההסתדרות הלאומית, וכעת הוא חוזר לזירה המרכזית של ארגוני העובדים

עופר עיני וארנון בר דוד / צילום: תמר מצפי, דוברות ההסתדרות
עופר עיני וארנון בר דוד / צילום: תמר מצפי, דוברות ההסתדרות

הבחירות להסתדרות מתחממות: אלון חסן, יו"ר ועד נמל אשדוד לשעבר, מצטרף לקמפיין הבחירות של עופר עיני לתפקיד יו"ר ההסתדרות הכללית. זאת בזמן שאחיו של עיני, בני, משמש דווקא כאחד מבכירי מטה הבחירות של יו"ר ההסתדרות המכהן, ארנון בר-דוד. חסן זכור לציבור מפרשת השחיתות בנמל הדרומי, במסגרתה הורשע בעבירות של מרמה והפרת אמונים על ידי בית המשפט העליון לפני כשנתיים. הבחירות להסתדרות יתקיימו בעוד חודש בדיוק, ב-24 במאי.

הבוקר (א') פרסם חסן בעמוד הפייסבוק שלו הודעת תמיכה בעיני. חסן נימק את תמיכתו בגיבוי לו זכה בעבר מעיני, שכיהן כיו"ר ההסתדרות בעת התפוצצות הפרשה בנמל. "הכי חשוב, אני זוכר את האירוע האישי שקרה לי", כתב חסן בפוסט, "עת פורסמה כתבת תחקיר בערוץ 12 במהדורת החדשות ביום שישי, שם הואשמתי בשחיתויות ודברים קשים ביותר, עופר עיני לא נטש אותי, עזב אותי, בגד בי, כמו חברי ההסתדרות הנוכחיים ויו״ר ההסתדרות שהחליף אותו באותו שבוע בו נעצרתי אבי ניסנקורן החלש והאנמי".

חסן, שלא חסך בביקורת כלפי הנהגת ההסתדרות הכללית הנוכחית, חצה בשנים קודמות את הקווים והצטרף לארגון המתחרה, ההסתדרות הלאומית. כעת הוא חוזר לזירה המרכזית של ארגוני העובדים והשתתף באחרונה באירוע תומכים של עיני. זאת לא הפעם הראשונה שעיני מגייס לשירותיו אנשי "אופוזיציה" להסתדרות מהארגונים היריבים, אחרי שי כהן, ממקימי ארגון "כוח לעובדים" והמועמד של עיני לראשות מרחב אונו.

"אח שלי היקר עופר, אני רוצה להגיד לך שאני אוהב אותך אהבת אמת"

"אין לי שום דבר אישי עם עופר עיני, הוא לא הבטיח לי ואני לא צריך שום תפקיד, אני תומך בו כי אני מעריך אותו, חושב שהוא הכי מתאים בטח פי מיליון מארנון בר דוד", כתב חסן בפוסט. "הוא עשה עבור העובדים המון כשהיה יו״ר ההסתדרות, העריך את העובדים והוועדים ובאמת עשה המון עבור העבודה המאורגנת. יש לי הכרת הטוב כלפי עופר עיני. בזמן שהוא היה יו״ר ההסתדרות ואני הייתי יו״ר וועד בנמל, קיבלתי את כל הגיבוי ממנו עבור העובדים, חתמתי על ההסכמים הכי טובים, גם כשהפעלנו צעדים ארגוניים למורת רוחו של עופר הוא תמיד נתן גיבוי וכלפי חוץ אמר בכל מקום שזאת ההנחיה שלו", הוסיף חסן.

חסן אף הגדיל והעלה צילום מסך של הודעת SMS אשר שלח לעיני ב-2013, באותו יום שבו החליטה ההסתדרות להשיב את חסן לעבודתו, אחרי תקופת השעיה בת כשלושה חודשים: "אח שלי היקר עופר, אני רוצה להגיד לך שאני אוהב אותך אהבת אמת, הוכחת לי שאתה גבר, שמרת עליי, שמרת על כבודי ולעולם לא אשכח לך את זה. דע לך שתמיד ידעתי שאתה גבר ולא פיקפקתי בזה לרגע למרות שידעתי שיש עליך לחצים להיפטר ממני", כתב חסן לעיני.

בתוך כך, המרוץ היצרי ורווי המתחים לראשות ההסתדרות חוצה גם משפחות. בני עיני, אחיו הצעיר של עופר, משמש כאמור כאחד מבכירי מטה הבחירות של בר-דוד. עופר עיני, שהיה יו"ר ההסתדרות בין השנים 2006-2014, הביא את אחיו הצעיר לתוך ארגון העובדים. עופר הקים אז את סיעת "עוגן" בהסתדרות ובני נבחר ב-2007 לתפקיד מנכ"ל הסיעה. כשעיני הבכור פרש מתפקידו, בני נותר בתוך המערכת והמשיך לעבוד תחת אבי ניסנקורן, שהחליף אז את עופר. בני נשאר בתפקידו כמנהל הסיעה, שהפכה ברבות השנים להיות הפלטפורמה של בר-דוד.

באותם שנות כהונתו של ניסנקורן, בין 2014-2019, נפוצו דיווחים כאילו עופר עיני המשיך לשמר את השפעתו בהסתדרות דרך אחיו. בפועל, מקורות המקורבים למשפחה טוענים שהיחסים בין האחים עיני ידעו עליות ומורדות. לבסוף היחסים המשפחתיים המתוחים התגלגלו לכדי שתי מחנות נפרדים - ובתמיכה של בני ביריבו המר של אחיו.

למעשה, בתוך הקמפיין עתיר ההשמצות הדו-צדדיות בין עופר עיני לארנון בר-דוד, קל לשכוח שהשניים היו חברים קרובים ובעלי ברית בהסתדרות עד לפני שנים ספורות. כשניסנקורן פרש כדי להצטרף לפוליטיקה הארצית ונכנס למפלגתו של בני גנץ, החליף אותו בר-דוד. גורמים שהיו במעגל של בר-דוד טוענים שעיני חשב שיוכל להשפיע על ההסתדרות מבחוץ דרך יחסיו החמים עם בר-דוד, אלא שהאחרון לא נתן שינהלו אותו - וכך נולד הקרע בין השניים.