גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל יכולה להיות מעצמת ביג דאטה על החיים עצמם

מדינת ישראל יושבת על מכרה זהב של נתונים שמקיפים כל פרט בחיינו האדמיניסטרטיביים, אלא שהם אינם מנוצלים ● אם נתחיל לפתח אותם, תחת הגנות פרטיות מתאימות, נוכל להוביל במחקר ובמדיניות

אנחנו יושבים על מאגרי מידע שחוץ אולי מכמה מדינות, בעיקר בצפון אירופה, רוב העולם החופשי לא יכול אפילו לחלום עליהם / צילום: Shutterstock
אנחנו יושבים על מאגרי מידע שחוץ אולי מכמה מדינות, בעיקר בצפון אירופה, רוב העולם החופשי לא יכול אפילו לחלום עליהם / צילום: Shutterstock

הכותב הוא פרופסור במחלקה לכלכלה ובמרכז לרציונליות באוניברסיטה העברית ובבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת קורנל

יש לי חלום. בחלומי מערכת ענפה של בסיסי נתונים מקושרים זה לזה. הם מכילים מידע על כעשרה מיליון אישה ואיש. האנשים שבמערכת אינם לגמרי אמיתיים, לא נוכל בוודאות לזהות ביניהם את עצמנו, אבל נתוניהם מבוססים על נתונים אמיתיים של כולנו. המידע במערכת כל כך עשיר, שיש בו כרגיל גם סכנות של ניצול לרעה. אבל אם ננהג בו בזהירות, נשמור עליו, וניטיב להשתמש בו-השמיים הם הגבול. כי קישורים בין נתונים הופכים לידע, וידע הוא פוטנציאל. מידע כזה יכול לסייע לנו לשפר בריאות, להציל חיים, לבסס מדיניות על מידע רלוונטי ואמין, לפצח חידות מדעיות גדולות, לקדם שגשוג ומי יודע, אולי גם אושר.

כל אחד והחלומות שלו. חוקרים אמפיריים חולמים על נתונים. ישראל יכולה להיות מעצמה של נתונים כאלו. אפשר לייצר פה מכרה זהב של ביג דאטה, שיוביל את העולם גם במחקר וגם במדיניות מבוססת נתונים. פה ושם זה כבר קורה, כפי שהודגם למשל בימי הקורונה, כשחוקרים ישראליים, ובעקבותיהם קובעי מדיניות, עשו שימוש מתוחכם במידע ייחודי שנצבר אצלנו בישראל בקופות החולים. מידע שאין למדינות אחרות, ושאין גם לענקיות הנתונים כמו גוגל ופייסבוק. בזמן הקורונה זה נעשה במהירות ובדחיפות, ללא דיון ציבורי מספק, ללא תשתית מסודרת שתסיר את חששות הציבור, המוצדקים או לא. בחלומי, ישראל מפתחת תשתית כזו.

מנתונים מבוזרים למערכת מקושרת

המידע במערכת שבחלומי מבוסס על נתוני אמת של כולנו. הם כוללים למשל היסטוריה משפחתית של אינטראקציות מתועדות שהיו לכל אחת ואחד מאתנו בשנים האחרונות עם מוסדות המדינה וגופיה השונים. נתוני בריאות, כולל נתונים ביומטריים וגנטיים אם יש, של מחלות, אשפוזים, פרוצדורות רפואיות, בדיקות מעבדה, טיפולים וחיסונים. נתוני מגורים, כולל מיקום, סוג, בעלות על דירות ושאר נכסים, קניה, מכירה, ושאר תשלומים. נתוני השכלה, כולל מוסדות ותחומי לימוד, בחינות ארציות, הישגים, תעודות ותארים. נתוני עבודה, הכנסות, מסים, הכשרות, קצבאות, הקלות, ומענקים. נתונים משפחתיים, דמוגרפיים, סיעודיים. נתוני הוצאות, בעלות על רכבים ורישויים, תאונות, יציאות וכניסות לישראל, ועוד.

בקיצור, הנתונים הגולמיים הם אלו שכבר נשמרים על כולנו, אבל כרגע הם מפוזרים בין מחשבים, שרתים, ועננים של שלל משרדי ממשלה ושאר ארגונים, ציבוריים וחצי ציבוריים. הנתונים כבר קיימים, בנפרד; יכולת הקישור ביניהם, בה טמון הפוטנציאל, חסרה. החוסר של יכולת הקישור מגן עלינו - הוא מונע מדינה בנוסח האח הגדול מ-״1984״ של ג'ורג' אורוול. אבל הוא גם פוגע בנו, יום יום. למשל, כשקובעי המדיניות פה רוצים להעניק עזרה מהמדינה לאלו שהכי צריכים אותה, אבל נאלצים לבסס כללי זכאות לא על המידע האיכותי, הרצוי והאפשרי אלא על המידע המצוי הזמין להם. בחלומי, ההגנה נשמרת, אבל הפוטנציאל ממומש.

סכנות והגנות

בסיס נתונים אחד גדול, שכולל את כל נתוני האמת הפרטיים של כולנו, נשמע כאמור כסיוט מסוכן. אנחנו לא רוצים להפוך את ישראל לסין או לצפון קוריאה, ואפילו לא לאחת מענקיות התוכנה מעמק הסיליקון, שאוספות עלינו שלל נתונים אישיים, ועושות בהם כבשלהן.

אבל בשביל לממש את הפוטנציאל שבנתונים לא צריך לנתח את נתוני האמת הגולמיים. בשביל לחקור את הקשר בין עישון למוות, למשל, לא צריך לדעת את זהויות האנשים עליהם מבוססים הנתונים. לא צריך אפילו את הנתונים הגולמיים עצמם. כל עוד יש לנו מספיק תצפיות, אפשר לבצע את המחקר על נתונים ״מורעשים״, כלומר על אנשים פיקטיביים שמבוססים על אנשים אמיתיים.

חוקרים בעולם כבר עורכים ניסויים ראשוניים לקראת יצירת בסיסי נתונים כאלה, מורעשים, למשל מנתוני המפקד האמריקאי. התהליך מתחיל בנתונים הגולמיים, הפרטיים. תהליך ההרעשה מבוסס על החדרת רעש אקראי באופן מבוקר לתוך הנתונים, כלומר שינוי של חלק מהם. בסוף התהליך, בסיס הנתונים המורעש משמר תכונות סטטיסטיות מסוימות של הנתונים הגולמיים אבל מספק מעטה של הגנת פרטיות מסוימת לאנשים (האמיתיים) עליהם מבוססים הנתונים. הרעש מוריד כמובן את איכות הנתונים; זהו מחיר ההגנה.

הכלים המתמטיים כבר קיימים ומשתפרים, וגופים ציבוריים וחברות פרטיות, כולל ענקיות עמק הסיליקון, כבר מתחילים להתנסות בהם. כל העסק עוד בחיתוליו, ויש עוד הרבה מה ללמוד, אבל העניינים מתקדמים מהר. בחלומי, ישראל מקצה משאבים לנושא. נצטרך לגלות את הדרך.

נצטרך גם להסדיר שאלות קשות של בעלות על הנתונים, אחריות, אסדרה (רגולציה), ואתיקה-שאלות שמחייבות דיון ציבורי מקיף. גם הוא כבר התחיל בעולם האקדמי, אבל עדיין לא ממש הגיע לשאר החברה. נצטרך גם לפתח מוסדות שיזכו לאמון הציבור, שמטרתם לשמור על הנתונים, לנהל אותם, ולהגן עליהם. גם בתחומים האלו, של פיתוח תשתיות לניהול נתונים פרטיים בקנה מידה גדול, יש התקדמות מחקרית, חלקה מגיע מישראל. נצטרך גם מערכות של אבטחת הנתונים הגולמיים. לישראל יכולות מפורסמות גם בתחום הזה.

למה אנחנו?

לא כל מדינה יכולה ליצור מערכת מידע כזו. ישראל בין המעטות שאולי יכולות. הרי אנחנו מקישים מספר תעודת זהות בכל פעם שלוקחים פה נשימה: כשממלאים דלק במכונית, רושמים את הילדה לחוג, או מזמינים כרטיס קולנוע. כל אינטראקציה שלנו עם כמעט כל מערכת, מלווה ברישום-וודאי כשהאינטראקציה היא אדמיניסטרטיבית או כלכלית. זה משהו שלא קורה בכל דמוקרטיה, ואולי גם לא צריך לקרות. אבל כרגע, אצלנו, בסיסי הנתונים כבר קיימים. הם משאב בלתי מנוצל. אני חולם על טיוב וקישור (עם הרעשה והגנות) של נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד הפנים, האוצר, התחבורה, הבינוי והשיכון, קופות החולים, משרד הרישוי, העיריות, הביטוח הלאומי, רשויות המס, רשות האוכלוסין וההגירה, מערכת החינוך והמוסדות להשכלה, השירות הציבורי, המכס. המידע הגולמי כבר נאסף, זה כבר קרה. אפשר לפתח אותו.

אני לא הראשון לחלום. יש בישראל יוזמות ותוכניות, כבר המון שנים, של טיוב, קישור, והשמשה של חלק ממאגרי הנתונים הקיימים. יש גם התקדמות בחזיתות מסוימות, והחלטות, גם של הממשלה, ואפילו תקציבים. ואני בטוח שיש עוד המון דברים שקורים כאן בתחום הנתונים. אבל למביט חצי מהצד, נראה שזה לא ממש זז, או שזה זז לאט באופן מתסכל, או שזה זז ללא הדיון הציבורי, השקיפות וההגנות הנחוצים.

ישראל לא יושבת על מאגרי נפט, זהב, או יהלומים. לטוב ולרע. אנחנו יושבים על מאגרי מידע שחוץ אולי מכמה מדינות, בעיקר בצפון אירופה, רוב העולם החופשי לא יכול אפילו לחלום עליהם. צריך לנהוג בהם בזהירות רבה, כמו ביכולת גרעינית, שלא יקרה פה אסון. אבל חייבים לפתח אותם. צריך להוביל, להתוות את הדרך, לא להישאר מאחור. אפשר להפוך חלום למציאות.

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"