טוויטר | שאלות ותשובות

דירקטוריון טוויטר שב לדון בהצעה של מאסק לרכישת הרשת החברתית. מדוע חזרו בהם ומה צפוי לקרות?

מאז שאלון מאסק הציע לרכוש את טוויטר, הרבה מים עברו בנהר: אנליסטים שהעריכו אם הרכישה הזו באמת תקרה בסוף, עד כמה טוויטר נחושה להילחם במאסק ועוד • כעת, דיווחים ברחבי העולם מציינים כי בדירקטוריון טוויטר חזרו לשולחן המו"מ כדי לדון בהצעה מחדש • מה הוביל לזה ומתי תהיה הכרה? גלובס עושה סדר

מטה טוויטר בסן פרנסיסקו / צילום: Shutterstock, Michael Vi
מטה טוויטר בסן פרנסיסקו / צילום: Shutterstock, Michael Vi

מה קרה עד עכשיו?

מסוף חודש ינואר אלון מאסק רכש מניות של החברה, ועד תאריך הדיווח שלו בטופס שהגיש לרשות ניירות ערך האמריקאית, בחודש מרץ, הוא הגיע ל-9.2% מהמניות. מיד לאחר מכן הוצע לו להצטרף לדירקטוריון החברה, ובהמשך הוא החליט לסרב בסוף. במכתב ששלח מאסק ליו"ר טוויטר, ברט טיילור, כתב: "השקעתי בטוויטר מכיוון שאני מאמין בפוטנציאל שלה להיות הפלטפורמה לחופש הביטוי ברחבי העולם, ואני מאמין שחופש ביטוי הוא ציווי חברתי לדמוקרטיה מתפקדת. עם זאת, מאז שביצעתי את ההשקעה, אני מבין כעת שהחברה לא תשגשג ולא תשרת את הציווי החברתי הזה במכונתו הנוכחית. צריך להפוך את טוויטר לחברה פרטית".

בהתחלה דווח כי בדירקטוריון סירבו להצעה של מאסק, בין הסיבות האפשריות היא שהצעתו של מאסק לא מספיק גבוהה ולא משקפת באמת את ערכה של הרשת החברתית וגם שלא ברור איך מאסק תכנן לממן את הרכישה. לכן הדירקטוריון פרסם שהוא מאמץ את אסטרטגיית "גלולת רעל" בתגובה להצעה הזו: המהלך יאפשר לבעלי המניות הקיימים בטוויטר, מלבד מאסק, לקנות מניות נוספות בהנחה, וכך לדלל את חלקו של מאסק בחברה - וכך להקשות עליו לגייס קולות מבעלי המניות בעד ההצעה. כך התוכנית הזו תפחית את הסבירות שאדם יוכל להשיג שליטה בחברה מבלי לשלם לבעלי המניות פרמיה על אחזקתם או לתת זמן לדירקטוריון לבחון את ההצעה.

מה השתנה כעת?

על פי דיווחים בגופי תקשורת שונים, דירקטוריון החברה נפגש בתחילת השבוע כדי לדון בשנית בהצעה של מאסק - זאת לאחר שנודע להם כי מאסק השיג מימון בסך 46.5 מיליארד דולר לצורך הרכישה. למעשה, לאחר שמאסק חשף שיש לו מימון, טוויטר שינתה את עמדתה ופתחה את הדלת למשא-ומתן לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, שני הצדדים נפגשו ביום ראשון כדי לדון בהצעה של מאסק ודווח על התקדמות, למרות שעדיין היו נקודות נוספות בעייתיות שצריך לבחון. לפי הדיווח, "אין ערובה שיגיעו לעסקה".

הדיווחים מצביעים על כך שהחברה לא נשארת מחויבת אך ורק להצעתו של ממאסק, אלא בוחנת הצעות אחרות לרכישה ומוכנה להיכנס למשא-ומתן איתו כדי להעלות את המחיר שהציע.

מה מאסק עשה בתקופה האחרונה כדי לסייע לשינוי?

מאסק נפגש בימים האחרונים באופן פרטי עם מספר בעלי מניות של החברה בשיחות וידיאו כדי לשכנע אותם לתמוך בהצעתו. לדבריו, הדירקטוריון צריך להכריע בשאלה וזו תשובה של "כן או לא", כך לפי גורמים ששוחחו עם הג'ורנל. בפגישות הוא חזר על כך שאחד הנושאים שהוא רואה כערכי ליבה אלו בעיות חופש הביטוי שמשפיעות על הזירה ועל המדינה באופן רחב יותר, גם אם הצעתו לא תתקבל. לפי הדיווח, מאסק התמקד בקרנות פעילות בתקווה שיוכלו להשפיע על החלטת החברה.

לדבריו, הוא לא רואה שום דרך שבטוויטר יצליחו להביא את המניה למחיר ההצעה שלו, לאור הבעיות שיש בעסק וחוסר היכולת של ההנהלה לתקן את הבעיות. הוא לא פירט צעדים ספציפיים לפי הדיווח, אם כי הוא צייץ בעבר שהוא רוצה להפחית את התלות של הזירה בפרסום ושהוא רוצה לבצע שינויים פשוטים כמו ציוצים ארוכים יותר.

לבסוף טוויטר חייבת להתייחס כמו שצריך להצעתו של מאסק מכיוון שהיא לא מספקת אלטורנטיבה אחרת שנותנת ערך אמיתי לבעלי המניות, בטח אם עכשיו הוא חשף שהוא יכול לממן את הרכישה.

האם הוא הצליח להשפיע על מי מבעלי המניות?

לפי הדיווח בג'ורמל, כמה מבעלי המניות התגייסו לצידו של מאסק אחרי הפגישות. לורי ברונר, המנהלת את קרן הצמיחה של Thrivent Asset Management LLC, רואה בו בתור אפשרות טובה. "יש לו רקורד מבוסס בטסלה, הוא הקטליזטור לביצועים תפעוליים חזקים בטוויטר", לדבריה. לקרן הצמיחה יש כ-0.4% ממניות טוויטר בשווי של 160 מיליון דולר, והיא גם בעלת מניות בטסלה.

עם זאת חשוב לציין שגם אם בעלי המניות יתמכו בו בצורה חד משמעית אך בטוויטר פחות יהיו מעוניינים, הוא יזדקק למצוא פתרון לעקוף את אטסרטגיית "גלולת הרעל" שיכולה להיכנס לתוקף אם יעבור את ה-15% ממניות החברה.

מתי אמורה להיות הכרעה?

לפי אדם המעורה בפרטים שדיבר עם ה-CNBC, החברה צפויה להודיע על הכרעתה בנושא עד פרסום הדוחות הכספיים הרבעוניים שלה ביום חמישי, אם לא לפני כן. עד אז, המניות של טוויטר נסחרות מתחת למחיר ההצעה שלו מאז שהגיש אותה לפני כעשרה ימים, בדרך כלל זה סימן שבעלי המניות ספקנים שהעסקה תקרה. מאסק כבר ציין בעבר שאם ההצעה הנוכחית תיכשל, הוא ישקול את צעדיו כמו גם למכור את החלק שלו שכעת מסתכם ב-9.2% ממניות החברה.