ג'י סיטי | ראיון

עמוס לוזון: "מי שחושב שיוכל לקנות את השליטה בגזית גלוב במהלך בזק, קצת מתבלבל"

מי שבעבר ביצע את "עסקת חייו" עם חיים כצמן וגזית גלוב, ולאחרונה ניהל מגעים לרכישת מניות נורסטאר, מעריך כי מהלך רכישת החברה עלול להימשך חצי שנה ויותר • לדבריו, "ישראל קנדה נתנה לכצמן סולם לרדת מהעץ, אחרת הוא היה עלול לחטוף תביעה לא קטנה"

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר
עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

ההשתלטות המתוכננת על חברת נורסטאר, במטרה להגיע לנכס הליבה שלה - ענקית הנדל"ן הגלובלית גזית גלוב - עלולה להתעכב ולהימשך חודשים ארוכים, כך מעריכים גורמים בשוק המקורבים לניסיון ההשתלטות שמובילים ברק רוזן ואסי טוכמאייר, בעלי חברת ישראל קנדה.

אחד מאותם גורמים הוא איש העסקים עמוס לוזון, מי שעשה את "עסקת חייו" עם גזית גלוב ובעליה חיים כצמן, כשרכש מידיהם לפני כשש שנים את השליטה בקבוצת א. דורי תמורת כ-10 מיליון שקל בלבד. לוזון ניצל את רצונו של כצמן להיפטר מהחברה הכושלת, שעלתה לו בהפסדי עתק ובכאבי ראש גדולים, והפך אותה מאז לחברת נדל"ן ותשתיות הנושאת כיום את שמו ונסחרת בשווי של כמיליארד שקל.

אותו לוזון, כך פורסם, בחן לפני מספר שבועות את האפשרות לרכוש את המניות של ישראל קנדה בנורסטאר. המגעים בין הצדדים לא הבשילו לכדי עסקה, אך לוזן מעריך שגם ההצעה שהגישה ישראל קנדה לרכישת נורסטאר כולה אינה מבשרת על סוף הסאגה.

לדבריו הוא סקפטי לגבי היתכנות של השתלטות מהירה, כפי שרוצים רוזן וטוכמאייר או גורמים אחרים לקדם. הוא מזכיר מגעים שניהל לדבריו לרכישת הנתח בנורסטאר שקנתה ישראל קנדה בחודש ינואר. "חשבתי בזמנו לקנות, וללכת יחד עם כצמן ואז, לאט לאט, אחרי שנגיע להסכמות בינינו, להוציא אותו, אבל מי שחושב שיוכל לקנות את השליטה בגזית גלוב במהלך בזק, קצת מתבלבל.

"רכישה בדרך של מיזוג משולשי הופכי, כפי שרוצה ישראל קנדה לבצע, זה לא מהלך קל", הוא מדגיש. לדבריו, "נכון שמספיקה הסכמה של 75% מבעלי המניות, אבל בפועל תהיה אמירה גם לבעלי מניות המיעוט, מי שמחזיקים 3% או 4%, ככה שאני לא רואה את זה קורה כל כך מהר. אם המהלך הנוכחי יקרה - זה ייקח להם בין חצי שנה לשנה לפחות".

מיד לאחר פרסום המגעים בין לוזון לישראל קנדה, הודיעה נורסטאר לפני כשבועיים, במהלך מפתיע משלה, על חלוקת דיבידנד בעין של 14% ממניות החברה הבת גזית גלוב - בצעד שנועד על פי ההערכות בשוק להפחית מהאטרקטיביות של רכישת השליטה בחברה.

את מהלך הדיבידנד ביטל דירקטוריון נורסטאר  בתחילת השבוע הנוכחי בעקבות קבלת הצעת הרכישה מישראל קנדה, אך ציין שיוכל לשוב לדון בו אם העסקה לא תצא לפועל.

לוזון מתקשה להבין את הרציונל שעמד מאחורי הצעד הזה ואומר: "חלוקת הדיבידנד בעין היתה סוג של תרגיל, חד-משמעית. פניתי לכולם כששמעתי על זה, אף אחד לא הבין מה כצמן עושה. בהצעה הנוכחית הם (רוזן וטוכמאייר, ח' ש') נתנו לו סולם לרדת מהעץ, אחרת היה עלול לחטוף תביעה לא קטנה".

"שינוי בשליטה יצריך קובננטים חדשים"

מבט על הנדוניה הנחשקת שבנה חיים כצמן במשך כ-30 שנה מלמד כי גזית גלוב מחזיקה ב-102 נכסים מניבים - בעיקר מרכזי מסחר - שאותם היא מנהלת בישראל, באירופה, בברזיל ובארה"ב. יתרת הנדל"ן להשקעה ובפיתוח של החברה עומדת על 35.3 מיליארד שקל, לפי דוחות שנת 2021.

רוזן וטוכמאייר, שפתחו במהלכי ההשתלטות על החברה בינואר השנה, הגיעו להסכם שליטה משותפת עם כצמן, בעל השליטה הנוכחי, והצהירו בתחילת הדרך כי בכוונתם לממש חלק מהנכסים. כוונתם העדכנית היא להתמקד בישראל, שבה מחזיקה גזית גלוב 13 נכסים, בעיקר רשת מרכזי המסחר G, תוך שהיא ממשיכה לפתח אותם ואת נכסיה בארה"ב, ולהיפרד מהנכסים השונים והמגוונים שצברה החברה באירופה, בעיקר במדינות הנורדיות והמזרח אירופיות ובברזיל.

אלא ששינוי אפשרי בשליטה יכול לייצר אתגר חדש. "שינוי במבנה השליטה מצריך להעמיד קובננטים חדשים (אמות מידה פיננסיות) גם מול הבנקים", מציין לוזון. "זה משהו שבדקתי כששמעתי על העסקה. אני לא רואה את הבנקים כמי שבדיוק יש להם כסף לנדל"ן היום, הם לא רצים לתת אשראים חדשים. אז כל מי שייקח את נורסטאר לידיים שלו מקבל גם את הדאגה של 'תיק הנדל"ן' שבבנקים".

הדרמה נמשכת עם הצעה חדשה

דירקטוריון נורסטאר התכנס ביום א' לדון לראשונה בהצעה הלא מחייבת שהגישה ישראל קנדה לרכישת החברה, מתוך כוונה לנהל עימה מו"מ. ובינתיים, הדרמות סביב מאבק השליטה בנורסטאר נמשכות, עם הגשת הצעת רכישה חדשה, הפעם מצד כידון דהרי וירון אדיב, בעלי חברת תנופורט. הצעה זו, ואולי אחרות שיגיעו בהמשך, עשויה להוביל להתייקרות נוספת במחיר מניות נורסטאר ולשחק בעיקר לידי בעל השליטה הנוכחי בחברה, חיים כצמן (ראו ידיעה נפרדת).

ישראל קנדה, שבשליטת רוזן וטוכמאייר, מחזיקה כיום ב-22.3% מהון המניות של נורסטאר, בעלת השליטה בגזית גלוב. ההצעה הרשמית, אך הלא מחייבת, שהגישה, היא לרכוש את כל מניות נורסטאר שאינן בידה, במחיר של 55.55 שקלים למניה. ההצעה משקפת לנורסטאר שווי שבתוספת מימוש אופציות יגיע ל-2.1 מיליארד שקל. בנטרול חלקה של ישראל קנדה מדובר בתשלום של כ-1.6 מיליארד שקל ליתר בעלי המניות.

הצעת הרכישה, שנועדה להפוך את נורסטאר לחברה פרטית, כוללת גם רכיב הוני של מניות החברה הבת גזית גלוב , עד מחצית מהסכום שישולם לכל בעל מניות וכן את פירעון יתרת האג"ח של נורסטאר.

 
  

"העסקה שמציעה ישראל קנדה במתכונתה הנוכחית", אומר גורם בשוק ההון, "אינה מורכבת מבחינה מימונית. להערכתי רוזן וטוכמאייר צריכים להעמיד כמה מאות מיליוני שקלים לרכישת המניות, כאשר הסכום כאן לא סגור משום שהוא תלוי ברכיב מניות גזית גלוב שישמשו חלק מהתמורה בעסקה".

ישראל קנדה מסרה כאמור שבמסגרת המהלך ייפרע חוב האג"ח של נורסטאר, אך לדברי אותו גורם, "רוזן וטוכמאייר לא צריכים להביא את הכסף מהבית. נורסטאר תימחק מהמסחר, וכחברה פרטית אפשר יהיה לקחת חוב חדש על גבה, או להעלות את החוב קומה לישראל קנדה. זו לא תהיה בעיה למחזר את החוב הזה בקרב המוסדיים". ולמרות שמהצד של ישראל קנדה משדרים כי נושא המימון לא יהווה בעיה גורמים בחברה החלו לבחון אפשרות לצירוף גופים מוסדיים לעסקה.

קרבות המחיר החדשים מול דירקטוריון נורסטאר, לצורך רכישתה, לפי שעה רק מנפחים את שווי החברה, וגם את שווייה של גזית גלוב בבורסה. מי שהיטיב להגדיר את הרצון של אנשי עסקים לריב על נכסים ולקנות אותם בסוף ביוקר הוא חיים כצמן עצמו. 

במרץ האחרון אמר כצמן לערן גפן בפודקאסט בגלובס, כי "אנשים בדרך כלל אוהבים לקנות מציאות. הם ילכו לאאוטלט ויקנו את הבגד שאתה לובש ב-70 במקום ב-100. יש רק מוצר אחד שאנשים אוהבים לקנות כשהוא יקר, וזה מוצרי השקעה. אנשים לא אוהבים לקנות מניות כשהן בזול".