ג'רמי בלנק נכנס לתחום ההתחדשות העירונית: קרן קומיוניטי הופכת שותפה ביעז תמורת מאות מיליוני שקלים

הקרן החדשה של בלנק תחזיק ב־49% ממניות החברה-הבת יעז התחדשות עירונית • השליטה והניהול בחברה הנרכשת ייוותרו ללא שינוי • ההשקעה "תסייע לחברה להתפתח בת"א ובערים נוספות" • לגלובס נודע כי מדובר בעסקה בהיקף של מאות מיליוני שקלים, אך לפי שעה הצדדים מסרבים לחשוף את הסכום המדויק

ג'רמי בלנק / צילום: תמר מצפי
ג'רמי בלנק / צילום: תמר מצפי

עוד "שידוך" בין גוף פיננסי לחברת התחדשות עירונית: קבוצת יעז הודיעה לאחרונה כי קרן ההשקעות האמריקאית Community Fund של מנהל ההשקעות ואיש העסקים ג'רמי בלנק נכנסה כשותפה בחברת-הבת יעז התחדשות עירונית. לגלובס נודע כי מדובר בעסקה בהיקף של מאות מיליוני שקלים, אך לפי שעה הצדדים מסרבים לחשוף את הסכום המדויק.

על-פי ההסכם, קרן ההשקעות האמריקאית תחזיק ב־49% ממניות החברה, כך שקבוצת יעז תחזיק ב־51% מהחברה. בהתאם לסיכום זה הקבוצה תמשיך להיות בעלת השליטה בחברה-הבת, והצמרת הניהולית לא תשתנה, כך שתומר רייפמן ימשיך לשמש כמנכ"ל יעז התחדשות עירונית. 

גורמים ביעז מציינים כי בתקופה האחרונה הם קיבלו פניות "מטעם חברות בולטות בענף הנדל"ן וגופי השקעות גדולים בישראל", אך אלה נבחנו ולא נמצאו כדאיות עבור החברה. אחד האלמנטים שהכריעו את הכף לטובת ההצעה מצד הקרן של בלנק הוא העובדה שזו אינה כוללת התחייבות מצד יעז ליטול הלוואה מהשותפה החדשה.

קבוצת יעז מחזיקה בניסיון של יותר מ־50 שנה בייזום ובביצוע פרויקטי תשתיות, בנייה ציבורית, עבודות ביטחוניות, בנייה למגורים, שימור המבנים ועוד. חברת-הבת להתחדשות עירונית הוקמה לפני כעשור ופעילה בעיקר בתל אביב, כחברה יזמית ומבצעת, ומקדמת פרויקטים שבהם מתוכננות להיבנות יותר מ־2,500 יחידות דיור - הן בפינוי-בינוי והן בתמ"א 38. עד היום מסרה החברה ואכלסה עשרות פרויקטים בתל אביב.

קרן קומיוניטי משקיעה במניות ובאגרות חוב של חברות פרטיות מתחום הנדל"ן, הטכנולוגיה, הטלקום והתקשורת בארה"ב ובישראל. בקרן מושקעים גופים כגון בנק לאומי, חברת הביטוח הפניקס, בית ההשקעות IBI, מור בית השקעות ועוד. בראש הקרן עומד כאמור ג'רמי בלנק, לשעבר נציג קרן הגידור האמריקאית יורק בישראל.

בלנק מכיר היטב את השוק הישראלי, בדגש על שוק ההון, והיה מעורב בין היתר ברכישת הפניקס על-ידי קרן יורק בשנת 2006. הוא שימש 15 שנים כנציג הקרן בארץ ופרש בסוף שנת 2020. אחד המהלכים האחרונים שביצע במסגרת תפקיד זה הוא מימוש השיעבוד על מלון וולדורף אסטוריה בירושלים, שהקרן העניקה לבעליו הלוואה לרכישת המלון ב־2018.

בלנק ויורק הגישו תביעה לבית משפט בלוקסמבורג למימוש השיעבוד, בטענה להפרת תנאי ההלוואה, ובית המשפט קיבל את עמדתם והלכה למעשה העביר את מניות המלון לידיהם.

זמן קצר לאחר שפרש מיורק, בסוף שנת 2020 כאמור, הקים בלנק את Community Fund, וזו פועלת בכמה מישורים בשוק ההשקעות הישראלי. ההשקעה של הקרן בקבוצת יעז נחשבת למשמעותית ביותר שלה עד כה בענף הנדל"ן הישראלי.

תומר רייפמן, מנכ"ל יעז התחדשות עירונית, מסר: "ההשקעה של קרן בינלאומית וגופים מוסדיים מובילים בחברה מהווה הבעת אמון מובהקת ביכולותיה של יעז ובניסיונה בתחום ההתחדשות העירונית בתל אביב. השותפות תאפשר הגדלה משמעותית של מאסת הפרויקטים שלנו בתל אביב וגם מחוצה לה. החברה ממשיכה לשמור על התנהלות שמרנית ולא ממונפת, כפי שהיה בעבר. ההשקעה תסייע להמשיך להוביל את תחום ההתחדשות העירונית בתל אביב וכן את ההתפתחות לערים נוספות, אשר בהן כבר החלה יעז לפעול".

שורה של רכישות בסקטור מאז המחצית השנייה של 2021

מאז המחצית השנייה של השנה החולפת התבצעו בסקטור ההתחדשות העירונית שלל עסקאות רכישה של חברות בעלות ניסיון בתחום, מצד גופים פיננסיים ומוסדיים רבים, החל בבנקים, דרך חברות ביטוח ועד לקרנות השקעה. מגמה זו מעידה על ציפייה מטעם הגופים הפיננסיים הגדולים במשק לצמיחה משמעותית ומתמשכת של הסקטור בשנים הקרובות.

ביולי 2021 רכש בנק לאומי 20% מחברת אנגלאינווסט תמורת 60 מיליון שקל - כשבוע בלבד לאחר שרכשה 7.5% ממניות ICR של ישראל קנדה והאחים נקש תמורת 70 מיליון שקל; ביולי הודיעה מנורה מבטחים שתשקיע כ־100 מיליון שקל בפרויקטי התחדשות עירונית של Red Sea Group, ובנובמבר הודיעה על השקעה דומה גם בארבעה פרויקטים של הכשרת הישוב התחדשות עירונית; באוקטובר 2021 רכש בנק מזרחי טפחות 20% ממניות ראדקו התחדשות עירונית תמורת 60 מיליון שקל, והפניקס הודיעה כי רכשה 25% מבנייני העיר הלבנה, ובמסגרת זו תשקיע בחברה עד 420 מיליון שקל.

הקצב נמשך גם בתחילת השנה הנוכחית: בתחילת מרץ הודיעה מנורה מבטחים כי תרכוש נתח מחברת רם אדרת, בעסקה המשקפת לחברה הנרכשת שווי של כ-300 מיליון שקל; הפניקס הודיעה במרץ כי תרכוש 20% מחברת בוני הים התיכון ותשקיע 112 מיליון שקל; כמה שבועות מאוחר יותר הודיעה חברת הביטוח כי רכשה גם 20% מקבוצת בסט תמורת 220 מיליון שקל.