טוויטר | פרשנות

רומן בן 12 שנה: בדרך לרכישת טוויטר עשה אילון מאסק כמעט את כל הטעויות האפשריות

הדרך של אילון מאסק לטוויטר כללה נזיפות של רשות ניירות הערך והתנגדות של הדירקטוריון • הרכישה אומנם אושרה, אך אסיפת בעלי מניות עוד יכולה לבלום אותה

אילון מאסק הגשים עוד חלום והשתלט על טוויטר / איור: גיל ג'יבלי
אילון מאסק הגשים עוד חלום והשתלט על טוויטר / איור: גיל ג'יבלי

הרומן של מאסק עם טוויטר לא התחיל לפני שבועיים ואפילו לא השנה. מאסק הוא אחד ממובילי הדעה ברשת, עם 85 מיליון עוקבים וחשבון שפעיל כבר 12 שנה.

טוויטר תמיד הייתה מגרש המשחקים של מאסק, ומאסק - במובנים רבים כמו דונלד טראמפ - השתמש בה כדי להעביר מסרים ישר מהבטן החוצה. לפעמים זה נעשה בחוסר אחריות משווע, אשר לולא היה האיש העשיר בעולם ספק אם היה חומק בקלות מעונשים חמורים. כשצייץ ב-2018 שברצונו להסיר את טסלה מהמסחר בבורסה, הוא קיבל נזיפה מרשות ניירות הערך האמריקאית שעלתה לו ב-20 מיליון דולר (ועוד 20 מיליון דולר לטסלה). לאחר מכן, הוא נאלץ להבטיח שכל ציוץ שלו יעבור פיקוח של עורך דין - אך רק בנושאים הקשורים בטסלה.

והיו עוד מספר ציוצים שגרמו להרמת גבה ברשות ניירות הערך האמריקאית - אחד שבו הוא טוען שמחירה של טסלה בבורסה גבוה מדי, אחר שבו הוא שואל את עוקביו באשר למכירת 10% ממניותיו בחברה, שלל ציוצים על ערכם של מטבעות קריפטוגרפיים ועוד כמה גידופים והשמצות כנגד ראש ממשלת קנדה ג’סטין טרודו וביל גייטס. ציוצים אלו עברו ללא נזק מיוחד.

עשה את כל הטעויות האפשריות

ב־2017 הודיע מאסק לראשונה על כוונתו לרכוש את הרשת החברתית הוותיקה, אבל רק מינואר השנה החל בפועל לרכוש בה מניות. תחילה, אגר 5% עד אמצע חודש מרץ, ובתחילת אפריל כבר החזיק 9.13% ממניות החברה. לכאורה, מאסק עשה את כל הטעויות שאפשר לעשות בזמן השתלטות על חברה - הוא לא הצהיר בפני רשות ניירות הערך על שהפך להיות בעל המניות הגדול בחברה כאשר הגיש לה תצהיר, המשיך בציוצים עוינים כלפי החברה, שכללו גם ציוץ לפיו הוא מתכוון להקים רשת חברתית מתחרה, ובסופו של דבר הסתכסך גם עם המנכ"ל ועם חברי הדירקטוריון בדרך.

תחילה הוצע לו להצטרף לדריקטוריון והוא אכן הסכים. אך לבסוף, ככל הנראה אחרי ייעוץ משפטי שקיבל, ביטל את הסכמתו. זאת, מכיוון שציוצים נגד טוויטר עלולים להתפרש כהפרה של חובת האמון של דירקטור שאמור לפעול רק למען טובתה של החברה. ברור לכל כי אחרי שרשות ניירות הערך האמריקאית הצמידה למאסק פרקליט לפני ציוץ על טסלה, חברות בדירקטוריון טוויטר תפיל עליו חובת ייעוץ משפטי משודרגת.

העסקה עוד עשויה להתמוטט

לאחר מכן ניסה הדירקטוריון, בראשות ברט טיילור, להדוף את מאסק באמצעות אחת מאסטרטגיות גלולות הרעל הנפוצות, לפיה בעלי המניות הקיימים בחברה - מלבד מאסק - יוכלו לרכוש מניות נוספות. כך הם התכוונו לדלל את חלקו של מאסק ולהקשות עליו לגייס קולות בעד ההצעות שלו. למזלו של מאסק, ההון שהביא, בין השאר באמצעות שימוש בהלוואות המגובות במניות טסלה ובנכסים של טוויטר, הביא את הדירקטוריון להשהות לעת עתה את הפעלת גלולת הרעל ולהסכים לרכישה, אך בזאת לא תם קרב השליטה.

פרופ’ ענת אלון-בק, משפטנית המתמחה בדיני תאגידים בארה"ב מסבירה שאם תתבטל העסקה, מאסק ייאלץ לשפות את הדירקטוריון על נזק שייגרם לה. בנוסף, לא מן הנמנע שיופיע "אביר לבן", או רוכש נוסף שיוכל להציע הצעה מתחרה. כך ששום דבר עדיין לא גמור. זה אומנם עבר כבר את הדירקטוריון, אבל עוד נדרשת אסיפת בעלי מניות מיוחדת שתתכנס ככל הנראה בימים הקרובים על מנת לאשר את העסקה - או למנוע את קיומה.

ונוסף על כך, יש גם את הועדה לבחינת השקעות זרות שתסרוק במסרקות ברזל את הסכמי ההלוואה התמוהים של מאסק ותנסה לאתר בהם רמזים למשקיעים שאינם אמריקאים. גם המפלגה הדמוקרטית מחממת מנועים לקראת הקרב נגד הרכישה, שעשוי להגיע גם לרשות הסחר הפדרלית (FTC) הנשלטת על ידם. רק אתמול צייצה הסנאטורית הדמוקרטית, אליזבת וורן, כי רכישת טוויטר על ידי מאסק היא סכנה לדמוקרטיה. עסקת המיליארדים של מאסק עשויה להתמוטט באותה מהירות בה נבנתה.