גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רואה החשבון שנבחר לעצב את עתיד המקצוע: שכר המתמחים הוא לא הבעיה היחידה

שלומי שוב התחיל ללמוד ראיית חשבון די במקרה, אבל אחרי כמה שיעורים כבר הרגיש שהוא יודע יותר טוב מהמרצים ● אחרי שעבד בפירמות הייעוץ המובילות חזר לאקדמיה, הפעם כראש החוג לחשבונאות באוניברסיטת רייכמן ● כיום הוא עומד בראש ועדת ההיגוי לבחינת המשבר במקצוע שלדבריו נוצר "בעקבות התייחסות גרועה למתמחים ובעיות תדמית", אבל גם משדר אופטימיות: "יש כיום קפיצה מטורפת ברישום לחוג שלי"

שלומי שוב / צילום: איל יצהר
שלומי שוב / צילום: איל יצהר

אישי:  בן 50, נשוי לליאת ואב לשלושה, מתגורר בגבעתיים
מקצועי: ראש תוכנית חשבונאות וסגן דיקן בבית ספר אריסון למינהל עסקים באוניברסיטת רייכמן; בעלים של חברת IFRS קונסלטינג

אני: "חותר לניצחון בכל מה שאני עושה - אבל במהות שלי אני חזק מול חזקים, וחלש מול חלשים".

ילדות ומשפחה: "נולדתי בתל אביב וגדלתי ברמת גן, יש לי שתי אחיות גדולות ממני. היינו משפחה לא משופעת אמצעים. אבי היה מוכר בחנות בגדים, ללא עבודה קבועה או מסודרת. אמי, שהייתה תופרת שכירה, הייתה דומיננטית בבית, דאגה שלא יחסר לנו דבר ותמיד שידרה לנו שאנחנו יכולים לעשות הכל. לביאה אמיתית שנלחמה להביא פרנסה הביתה. לא דיברנו על כסף בבית, אבל זה היה מסוג הדברים שמבינים בלי לדבר".

בית הספר: "הייתי תלמיד שמגיע לתוצאות בדרכים לא רגילות. לא הייתי מהמסודרים שמכינים שיעורי בית, אבל תמיד ידעתי לתת תשובה שבאה מחשיבה אחרת. המורים לא מתו על זה".

אקדמיה: "הגעתי לראיית החשבון ממש במקרה. הייתי אלחוטן בחיל קשר והיה לי שם חבר טוב שהערכתי מאוד. הוא השתחרר כמעט שנה לפניי והלך ללמוד חשבונאות. מתוך הערכה אליו חיקיתי אותו עם שחרורי והתחלתי תואר ראשון בחשבונאות ומינהל עסקים במסלול האקדמי במכללה למינהל. כבר אחרי כמה שיעורים ידעתי: זה אני. די מהר הרגשתי שאני יודע לא פחות מהמרצים".

תחילת הקריירה: "לאחר תואר שני במינהל עסקים באוניברסיטת בן גוריון, ב-1998 הועסקתי כיועץ כלכלי לשר הפנים אז אליהו סוויסה. לאחר מכן, עד 2006 כיהנתי בתפקידי ניהול במשרדי רואי חשבון שונים - פאהן קנה ושות'; ליובושיץ קסירר והמשרד האחרון שבו עבדתי - KPMG סומך חייקין".

השינוי: "שנת 2006 הייתה שנת המפנה בחיי המקצועיים: עזבתי את המשרד, הקמתי את IFRS קונסלטינג, חברה פרטית לייעוץ חשבונאי והצטרפתי לאוניברסיטת רייכמן (אז המרכז הבינתחומי), והקמתי את החוג לחשבונאות. החל מ־2010 אני גם מכהן כסגן דיקן בבית הספר אריסון למינהל עסקים. העזיבה לא הייתה קלה, המשרדים היו כמו חממה: מאוד אהבו אותי, ועבדתי עם מותגים גדולים. נראה להם מוזר שאעזוב לדרך עצמאית שבה אף אחד לא הבטיח לי כלום".

ליאת: "אשתי, מכהנת כראש חטיבת ניהול סיכונים בבנק לאומי. היא הייתה סטודנטית שלי, אבל חיכיתי עד סיום הלימודים ורק אז פניתי אליה. שמרתי על כללי האתיקה, השתדלתי לפחות".

IFRS קונסלטינג: "החברה שלי נותנת שירותי ייעוץ לחברות גדולות וציבוריות, בסוגיות חשבונאיות רגישות וקריטיות. לדוגמה, מתי ובאיזה סכום להכיר בהכנסה? במכפילי ההכנסות המטורפים שהיו בשנתיים האחרונות, כל דולר הוא עניין דרמטי לחברות טכנולוגיה שיוצאות להנפקה. במקרים רבים הדירקטוריון מבקש ממני חוות דעת על הטיפול החשבונאי הנכון".

ועדת היגוי: "בפברואר השנה מוניתי לעמוד בראש 'ועדת ההיגוי לעתיד המקצוע', שהקימה לשכת רואי החשבון. הוועדה הוקמה עקב ירידה מתמשכת במספר הסטודנטים בלימודי חשבונאות, וחברים בה נציגים בכירים של המקצוע, כולל מהדור הצעיר. נפרסם המלצות ביניים בתוך חודשיים־שלושה".

המשבר: "יש כיום מחסור אדיר במתמחים ורואי חשבון, שמקרין על כל הסקטור הפיננסי. המשבר נוצר משילוב של התייחסות גרועה למתמחים ובעיית תדמית: יש אי הבנה של המקצוע בציבור. הוא פחות חשוף בהשוואה למשפט, שמופיע מדי ערב בחדשות. וזה עוד לפני שדיברנו על כל הסדרות שעוסקות בעורכי דין. ראיית חשבון נמצאת יותר מאחורי הקלעים. רואים את בעיית התדמית גם בפערים הגדולים בין שכר הטרחה של רואי החשבון לעורכי הדין".

התנאים: "לאחרונה דברים מתחילים להשתנות. משרדי הרו"ח הבינו סוף סוף שיש להם בעיה והחלו לחשוב אחרת על תנאי התעסוקה של המתמחים. אם עד לפני שנתיים מתמחה היה מקבל 6,000 שקלים, כיום הוא מקבל קרוב ל-9,000 - וזה עדיין לא מספיק".

עתיד המקצוע: "צריך להסתכל על ראיית חשבון בראייה רחבה. התחום שלנו חייב להתחבר מהר יותר לטכנולוגיה, להשאיר את המטלות המשעממות והטכניות לבינה מלאכותית וליצור מצב שבו תפקיד רואה החשבון יהיה מהותי, עם ראייה כוללת ורחבה. אולי יהיו פחות חוטבי עצים ושואבי מים, פחות פקידים, אבל זה בסדר, כי לתפיסתי זה לא מקצוע פקידותי. גם הדור הצעיר חושב אחרת, ולא מוכן שיראו בו עבדים. רואה חשבון מבקר צריך לזהות התנהלות בעייתית בחברה, הוא לא יכול להיות עבד, אלא מישהו שמסוגל לחשוב. אם השכר ימשיך לעלות ונאיץ את קצב כניסת הטכנולוגיה, נוכל לנפץ את התדמית שדבקה בתחום. כבר השנה בנתוני הרישום שלי יש קפיצה מטורפת".

פנאי: "אני אוהב כדורסל וכדורגל כי מדובר בספורט קבוצתי ויש בזה משהו שמייצג את החיים העסקיים. בגלל זה אני גם משתמש בהרבה דוגמאות מהספורט בשיעורים שלי. אני אוהד בעיקר את נבחרת ישראל ואת הקבוצות הישראליות באירופה".

טיפ ניהולי: "צריך לדעת להבחין בין הסימפטום לבעיה - זה כלי חשוב בניהול. במקרים רבים אנחנו מנסים להתמודד עם הסימפטום ונלחמים בו, אבל לא שמים לב לבעיה בבסיס".

עוד כתבות

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2.6%, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים

מדד ת"א 35 עולה בכ-1.3% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%