גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברת ג'יפ מציגה: מנוע איטלקי, עיצוב אמריקאי ומחיר שאפתני

עם מנוע איטלקי וסטייל אמריקאי, הג'יפ קומפאס הוא רכב מודרני ואופנתי • אמנם יש גרסאות עם הנעה מוצלחת יותר, אך תא הנוסעים האיכותי מפצה על כך

ג'יפ קומפאס / צילום: יח''צ
ג'יפ קומפאס / צילום: יח''צ

לאמריקאים ולאיטלקים יש מסורת ארוכת שנים של חילופי תרבויות והערצה הדדית. האמריקאים הפכו את הפיצה והספגטי עם כדורי הבשר לנכס צאן ברזל שלהם, ורבים מהם משוכנעים שאיטליה היא עדיין יעד הטיולים הרומנטי ביותר עלי אדמות. מנגד, התרבות האיטלקית המודרנית מקדשת את הסרטים האמריקאים וכוכבים הוליוודיים זוכים באיטליה להערצה גורפת. אם תהיתם מי רשת המזון בעלת מספר הסניפים הגדול ביותר באיטליה, הרי שזו מקדונלד’ס (כ-650 סניפים ברחבי המדינה), ולא שום רשת איטלקית או אירופאית.

אולם למרבה הצער, או למרבה המזל - תלוי את מי שואלים - לשתי המדינות הללו היה עד לאחרונה מעט מאוד מהמשותף בכל הנוגע לתרבות הרכב. לפני מספר שנים השתנה המצב כשבלב המפעל של קבוצת פיאט בעיר מלפי בדרום איטליה, הוקם פס ייצור של הג’יפ קומפאס. מדובר באחד הנציגים הבולטים של תרבות המערב הפרוע האמריקאית, שעובר "אזרוח" איטלקי. ללא ספק מפגש תרבויות מרתק.

אופנתי, נוח ורחב

הרכב מגיע לישראל ממפעל איטלקי, אך העיצוב החיצוני של הדור החדש של הקומפאס שייך כולו לתרבות האמריקאית. הוא נראה כמו גרסה דחוסה של ג’יפ גראנד צ’ירוקי הקשוח, ומתהדר בגריל בעל "חיוך" עתיר "שיניים", פגוש קדמי עוצמתי, שילוב נאה בין קימורים למשטחים רבועים בפרופיל הצד, קשתות גלגלים מודגשות, ובדגם הספורט גם חישוקי 19 אינץ’ מרשימים. הזנב מדגיש באותיות ענקיות את המותג JEEP, למי שהחמיץ את המסר, ואת החבילה משלימה צביעה בשני גוונים נאים. כשכל האלמנטים האלו משלובים ביחד, הלקוחות מקבלים רכב פנאי שנראה אופנתי מספיק לרחובות העיר הנוצצים, מבלי לוותר על אווירת ההרפתקאות של המותג.

 

תא הנוסעים משאיר מאחור את מורשת הסלעים והמדבריות, ופונה בעיקר לקהל עירוני מתוחכם ושוחר טכנולוגיה. הרכב כולל לוח מחוונים דיגיטלי עדכני עם שלל אפשרויות להתאמה אישית, ולצידו מסך מולטימדיה מאסיבי, שמתרומם מעל הקונסול המרכזי.

התפעול מתבצע באמצעות תפריטי מגע ברורים, כמו שרבים אוהבים כיום באירופה, לצד כמות סבירה של מתגי תפעול פיזיים עבור מערכות החיוניות, כמו שרבים אוהבים בארצות הברית. עם זאת, יש בשוק כלים עם הנדסת אנוש יותר מאורגנת ופחות עמוסה.

ההשקעה באיכות הייצור והגימור של הרכב בולטת. עמדת הפיקוד של הגרסה הבכירה עטויה במשטחי דיפון נאים, רכים ובעיצוב ידידותי לעין, ולמרות משטחי הפלסטיק הנוקשים, הם נסלחים בהינתן המורשת "הקשוחה" של הרכב. חובבי הנוסטלגיה יזהו בין כל האבזור המודרני גם מוט ההילוכים וידיות דלתות בעיצוב המסורתי של המותג ג’יפ. הגרסה הבכירה בה נסענו מגיעה גם עם אבזור תקני נדיב ומקיף, שלא נופל מזה שמקובל ברכבי הפרמיום.

רצפת התא ממוקמת גבוה מהמקובל בפלח הג’יפונים, ומציבה את הנהג והנוסעים די גבוה מעל הכביש. הכניסה והיציאה אל הרכב די נוחות ואינן דורשות יותר מדי תרגילי גמישות, המרחב הפנימי סביר בהחלט, על אף שיש בפלח כלים עם בסיס גלגלים גדול יותר, והמושבים הקדמיים נוחים ותומכים. המושב האחורי מתאים לשני מבוגרים ממוצעי קומה פלוס נספח קומפקטי ביניהם. תא המטען יעיל ושימושי, אך יש בפלח מרווחים ממנו.

קולני אך חסכוני

באירופה הקומפאס המחודש מצויד באופציה להנעת פלאג-אין עם הספק מכובד והנעה כפולה, אך הוא לא מגיע לישראל, כנראה משיקולי מחיר. גם מנוע התקני של הרכב בשוק האמריקאי, 2.4 ליטר בנזין, לא מגיע אלינו. במקום זאת, הרכב ממשיך עם המנוע של הדגם היוצא, 1.3 ליטר טורבו-בנזין מבית קבוצת סטלנטיס, שמייצר 150 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים.

המנוע עונה על הדרישות הטיפוסיות של חובבי הפלח. הרכב משייט בשלווה ברחובות העיר במהירויות בין-עירוניות מכובדות, ואפילו מייצר תאוצות די זריזות. אבל תחת רגל כבדה, הוא מפגין תגובה מהוססת ועולה מהר מדי לסיבובי מנוע גבוהים וקולניים, שמאתגרים את בידוד הרעשים. גם פגשנו בתיבות הילוכים עם החלפות יותר רהוטות.
לצד זאת, המנוע די חסכוני, עם כ-11 ק"מ לליטר, ומי שיעקוף את "המוח" של תיבת ההילוכים ויתפעל אותה ידנית באמצעות מתגי השליטה, ייהנה מתחושה של מנוע איטלקי קטן, נמרץ ונוסטלגי.

תמחור שאפתני

מערכת ההיגוי נוחה, אך אינה משאירה את הנהג מחוץ לתמונה. זוויות הגלגול מתונות יחסית ואחיזת הכביש טובה, אם כי סביר להניח שחלק לא מבוטל מהקרדיט מגיע לחישוקי ה-19 אינץ’ של הגרסה הבכירה, שעוטים עליהם גומי רחב ואיכותי. נוחות הנסיעה סבירה ברוב התנאים העירוניים המצויים, ורכב ההדגמה שלנו ספג היטב את השיבושים של האספלט הישראלי המוזנח.

לקומפאס יש בחו"ל גרסאות עם הנעה כפולה והתאמה לנסיעת שטח, דוגמת גרסת TRAILHAWK. אלינו הוא מגיע עם הנעה קדמית בלבד, שמתאימה בעיקר למטיילי שבת עירוניים. מרווח גחון של כ-20 סנטימטר, שהוא מעט גבוה מהממוצע, מאפשר לרכב לצלוח שבילי עפר ומחשב המנוע כולל גם מצב "חול/בוץ", אך זה בעיקר גימיק שיווקי. מי שבונה על "רכב שטח עירוני" עם יכולות שטח אמיתיות, יצטרך למתן ציפיות - או לחפש אלטרנטיבה עם הנעה כפולה. את מבחן הטיפוס על מדרכות בדרך לחנייה מאולתרת הוא צולח בהצטיינות.

המחיר של ג’יפ קומפאס בישראל מתחיל בכ-189 אלף שקל, ומעפיל עד כ-229 אלף שקל בגרסה הבכירה והמאובזרת מאוד בה נסענו עם דגם ביניים בכ-214 אלף שקל. למעט המנוע, הרכב מהווה מיזוג אמריקאי-איטלקי די מוצלח והוא נאה, נוח ובנוי היטב. עם זאת, התמחור השאפתני מציב אותו בתחרות עם כלים יותר גדולים ומרווחים, חלקם עם הנעה כפולה.

מנגד, במציאות הנוכחית, שבה מחירי הרכב נוסקים לשמיים וזמינות המלאים אפסית, מחירים כאלה כבר כנראה לא גורמים להתרגשות בקרב הלקוחות. ולא נשכח שלמותג ג’יפ יש בישראל קסם משלו בקרב לקוחות, שהפרוטה לא חסרה בכיסם. על כך יכול להעיד הזינוק המרשים במכירות המותג בשנה החולפת.

חלק מהמתחרות

סובארו פורסטר
מי שרוצה רכב פנאי עם יכולת שטח, עשוי למצוא את מבוקשו בפורסטר, שמצויד בהנעה כפולה, במרווח גחון ובמצב תכנות לשטח.

טויוטה ראב 4 הייבריד / צילום: יח''צ

המנוע הוא 2.5 ליטר עם 182 כ"ס, והגרסה המאובזרת, שעולה כ־213 אלף שקל, כוללת חבילת בטיחות מתקדמת.

פולקסווגן טיגואן 1.5
200 אלף שקל עולה הגרסה הבכירה. לרכב יש עיצוב סולידי, תא נוסעים מרווח, תא מטען של 615 כ"ס, והנסיעה בו נעימה.

פולקסווגן טיגואן 1.5 / צילום: יח''צ

מנוע 1.5 ליטר טורבו מייצר 150 כ"ס, משודך לתיבה כפולת מצמדים, ומאיץ את הרכב מאפס ל־100 ב־9.2 שניות.

טויוטה ראב 4 הייבריד
195 אלף שקלים עד 225 אלף שקל עולה הגרסה ההיברידית. לרכב יש ממדים חיצוניים מכובדים.

צילום: יח''צ

להנעה אחראית יחידה היברידית שמשלבת בין מנוע 2.5 ליטר למנוע חשמלי בהספק משולב של 218 כ"ס, ותיבה אוטומטית רציפה.

עוד כתבות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות