עתירה לבג"ץ נגד הארכת מינוי גלית אלטשטיין למנהלת הזמנית של גל"צ

עמותת "הצלחה" עתרה לבג"ץ בבקשה לקבל צו על-תנאי שיחייב את משרד הביטחון למנות ועדת איתור לבחירת הנהלה קבועה לתחנת גלי צה"ל • מתנגדת למינוי זמני נוסף במקום אלטשטיין

גלית אלטשטיין / צילום: גלי צה''ל
גלית אלטשטיין / צילום: גלי צה''ל

עמותת "הצלחה" עתרה לבג"ץ בבקשה לקבל צו על-תנאי שיחייב את משרד הביטחון ואת שר הביטחון בני גנץ למנות ועדת איתור שתבחר מנהל/ת קבוע/ה לתחנת גלי צה"ל. עוד מבקשת העמותה צו למניעת הארכת המינוי הזמני של גלית אלטשטיין, וכן שלא ימונה במקומה מישהו אחר במינוי זמני.

בית המשפט מתבקש לקיים דיון דחוף בעתירה בשל הימשכותו של תהליך המינוי של ועדת האיתור לאורך חודשים רבים, בלי לתת משקל לחשיבות הציבורית שבמינוי קבוע. ברקע, כל עיכוב מחריף את הפגיעה המתמשכת ממילא בעצמאות ובחוסן התחנה, ובוודאות הקשורה בתפקודה שהרי ללא מפקד קבוע לאורך זמן עלולה להיפגע עצמאותה שהכרחית כל כך לגוף תקשורת.

עמותת "הצלחה" טוענת כי השיהוי מעלה חשש כבד לשיקולים זרים ועומד בניגוד לכל כללי מנהל תקין. בעתירה מובע החשש כי לנוכח המצב הפרלמנטרי והאפשרות שבקרוב יוחלט על פיזור הכנסת ועריכת בחירות קיים חשש שהמינוי ידחה עד לאחר הבחירות והקמת ממשלה חדשה ומינוי שר ביטחון חדש, ולכן יש לקיים דיון דחוף במינוי.

לממשלה אין רוב לסגירת התחנה

נזכיר כי בסוף יולי 2021 פרש מתפקידו מפקד גלי צה"ל הקודם שמעון אלקבץ. עתידה של התחנה באותה תקופה היה לוט בערפל, והוועדה שבראשה מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל החלה לבחון את האופציות להמשך דרכה. למשל, נבחה הפרטה של התחנה או העברתה לגוף ממשלתי אחר כמו התאגיד, וכן נבחנה אופציית הסגירה - שעל פי הערכות נתפשה כאפשרות המועדפת על גנץ. אלא, שהתערבות של היועמ"ש שקבע כי החלטה על סגירת התחנה איננה בסמכות משרד הביטחון בלבד ויש להביא אותה להצבעת ממשלה טרפה את הקלפים, כי ברור היה שהממשלה הנוכחית אין רוב להביא לסגירתה.

גם היה ברור שבאי הבהירות ששורר לא ניתן להביא מנהל תחנה מנוסה כמינוי קבוע. בתעשייה טענו שבתיווכו של אבי בניהו הוחלט למנות את אלטשטיין למשך שלושה חודשים - עם אופציה להשאירה בתפקיד עד תשעה חודשים שאמורים להסתיים בתחילת יולי.

התואר "זמני" לא מנע מאלטשטיין לערוך שינויים משמעותיים בסדר היום של התחנה והתנהלותה. המהלך שעורר הדים היה הזזתו של יעקב ברדוגו משעת השידור שלו (מה שהביא לעזיבתו), אבל אלטשטיין ביצעה מהלכים הרבה יותר דרמטיים למשל הפרידה מראש מערכת החדשות אמיר איבגי והחלפתו בעיתונאי אילן ליאור או התוויית קו מערכתי חדש לתחנה - כל זאת כאמור תחת הכובע של מפקדת זמנית.

בשוק התקשורת זוכרים היטב כיצד המצב הפוליטי בישראל ומערכות הבחירות התכופות שנבעו כתוצאה מהוואקום הפוליטי השפיעו על מינויים בתחום התקשורת. נזכיר כי הממשלה בראשות בנימין נתניהו עיכבה במשך חודשים ארוכים את המינויים של מישל קרמרמן וניר שוויקי לתפקידי מנכ"ל הרשות השנייה ויו"ר מועצת הכבלים והלווין, בתואנה כי יש להמתין למינויו של שר קבוע. נדרשו ארבעה בג"צים (בהם לקחה "הצלחה" חלק) כדי לגרום לבית המשפט להתערב.