גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עופר בלוך: "אם אברכהן יחזור לשופרסל כיו"ר, ניפגש ונראה איך עובדים יחד"

הוא כבר ניהל את נייר חדרה, yes ונטפים, ורק השבוע עזב את חברת החשמל, אבל דווקא המינוי של עופר בלוך למנכ"ל שופרסל גורר ביקורת מכל הכיוונים ● בראיון בלעדי הוא מדבר על הסערה שהתעוררה בחברת החשמל והתפטרות היו"ר דב בהרב, ועל זו שצפויה לו בשופרסל

עופר בלוך / צילום: יונתן בלום
עופר בלוך / צילום: יונתן בלום

הראיון עם עופר בלוך נערך ממש לפני שנכנס לגוב האריות: הישיבה הראשונה שלו כמנכ"ל שופרסל עם הנהלת הקבוצה, כשברקע קולות על אכזבה מהמינוי שלו בפברואר האחרון, בין היתר מקרב המוסדיים, שמנבאים את היבעטותו המהירה עוד בטרם החל את התפקיד. "התקפות כמו אלה שהיו כלפיי בשלושת החודשים האחרונים לא חוויתי מעולם", הוא מספר בראיון ל־G. "נאמרו דברים קשים, כמו שאין לי ניסיון ושאני לא מנכ"ל טוב".

הרבה מהקולות שלא חוזים לו עתיד ורוד בשופרסל נשמעים גם על רקע הסיכויים הגבוהים לשובו של המנכ"ל המיתולוגי איציק אברכהן, הפעם כיו"ר, שיש לו הפייבוריטים שלו. ולא, בלוך לא נכלל בהם. ואם זה לא מספיק, הרי שגם בלוך לא מתאמץ מדי להתחבב על אברכהן, שכן באחת ההזדמנויות ציין כי יוכל לעבוד עם כל יו"ר - חוץ ממנו.
לנוכח כל אלה אפשר היה להניח שבלוך יחזיר את המפתחות עוד בטרם נכנס. אלא שמי שניהל לא מעט חברות בחייו, כמו נייר חדרה, yes, נטפים, תשלובת החלב בתנובה ועד לפני שבוע חברת החשמל, רק נחוש יותר להוכיח שגם הפעם הוא יצליח. "זו פעם שישית שאני משמש כמנכ"ל חברה", הוא אומר, "וזו לא הפעם הראשונה שאני לא נכנס בצורה חלקה".

איציק אברכהן, המנכ''ל הפורש / צילום: סיון פרג'

ואתה מבין שיש סיכוי לא רע שאברכהן יחזור, אותו אברכהן שאמרת מראש שלא תוכל לעבוד איתו.
"הייתה ישיבה אחת שבה התבטאתי בצורה לא מוצלחת. אמרתי משהו שאני מתחרט עליו ואני לוקח בחזרה. מנכ"ל לא בוחר את היו"ר שלו. יש דירקטוריון, הוא בוחר את היו"ר, ותפקיד המנכ"ל הוא לעבוד איתו. עם רוב היו"רים שעבדתי איתם - והיו תשעה כאלה לאורך השנים - עבדתי מצוין. איציק (אברכהן - ה"מ וא"ד) עשה שם עבודה יוצאת מגדר הרגיל, ואם יבוא להיות יו"ר, ניפגש ונראה איך עובדים יחד. אני לא בנאדם שרב, ובטח שלא עם איציק, שלא היה לי שום מגע איתו".

והדברים שנאמרו עליך, שאתה לא מתאים לתפקיד, שאין לך ניסיון בקמעונאות?
"זו אמירה רדודה. שום מנכ"ל לא נולד ברצפת הייצור של תנובה או שופרסל או שטראוס. עשיתי מגוון תפקידים בענפים שונים לחלוטין, ואני יכול לומר בצניעות שיש לי כושר למידה לא רע. כשנכנסתי לחברת החשמל לא ידעתי מה ההבדל בין אמפר לוואט, והיום אף אחד לא יגיד שאני לא מבין את תעשיית האנרגיה. מי שיש לו ניסיון כמנכ"ל וכושר למידה, ולא בא עם פרה-קונספציות, מהר מאוד ילמד. אני לא יודע מי אמר את זה, אבל זה כנראה מישהו בעל אינטרס לפגוע בי".

מישהו מסוים?
"זה לא נולד מעצמו. זה נרטיב שהתחיל באמירה של מישהו, וזו אמירה שנועדה ללבות את הנרטיב".

יכול להיות שהאנשים שאמרו את הדברים האלה - אתה תצטרך לעבוד איתם בהמשך?
"אני לא חוקר, לא אכפת לי, זה לא מעסיק אותי. מי שיעבוד איתי, מהר מאוד ייווכח שטעה, ויושבים היום בשופרסל אנשים שניהלתי בעבר, כמו ניר מטוסביץ (המשנה למנכ"ל שופרסל - ה"מ וא"ד), שעבד איתי בתנובה ומיניתי אותו לסמנכ"ל בחוגלה־קימברלי, ויפתח בלוך, שהיה מנהל מחלקה בתנובה (ומונה באחרונה למנכ"ל שרשרת האספקה בשופרסל - ה"מ וא"ד). אלה אנשים שמכירים אותי באופן אישי. בכלל, הרבה מאוד אנשים בשופרסל שמחו שהגעתי. יש לי טרק רקורד לא רע כמנכ"ל וכאדם, והעובדה הזאת מהר מאוד תיצור רגיעה. אני לא עושה מהלכים אגרסיביים לפני שאני מכיר את הסביבה. אני קודם כל לומד. גם עם ארגוני עובדים אני יודע לעבוד, ונפגשתי כבר עם ראשת הוועד. שופרסל זו חברה שתמיד עניינה אותי, אני חושב שהיא נהדרת".

"לא יותר ממכה קלה בכנף"

בצירוף מקרים אומלל, לא רק כניסתו של בלוך לשופרסל מלווה ברעשי רקע, אלא גם עזיבתו את חברת החשמל, שבה כיהן כמנכ"ל עד לשבוע שעבר.

במרכז הדרמה מחליפו מאיר שפיגלר, לשעבר מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, שנטען כלפיו כי בוועדת האיתור שמינתה אותו - ונבחרה בהליך מזורז - ישבו גם חברים בעלי ניגוד עניינים.

ייתכן שהכול היה עובר בשקט אלמלא יו"ר הדירקטוריון דב בהרב - שהתפטר בתום שלושה שבועות בלבד - שטח טענות בדבר לחצים פוליטיים שכמותם לא חווה, לדבריו. לטענת בהרב, המכרז נתפר למידותיו של שפיגלר והוועדה העניקה לו "ציונים מוגזמים כדי לייצר פער בבחירה", מה שאפשר את מינויו על פני שני בכירים מתוך חברת החשמל - אחד מהם, סמנכ"ל הכספים אבי דויטשמן, הודיע בעקבות האירועים על התפטרותו. בעקבות הביקורת של בהרב כיום נמצא מינויו של שפיגלר בבדיקה מיוחדת של רשות החברות.

דב בהרב / צילום: חברת החשמל

סאגת המינויים השנויים במחלוקת לכאורה לא מסתיימת כאן. גם בחירתה של מור חלוץ, לשעבר ראש המטה של שר האנרגיה הקודם יובל שטייניץ, למזכירת דירקטוריון חברת החשמל לוותה בביקורת. לטענת בהרב, בלוך התנגד תחילה למינוי ואף ביקש לבטלו, אולם בעקבות פניית "גורם חיצוני" חזר בו בלוך ופעל לחדש את המכרז.

"אדם נמצא שלושה שבועות בתפקיד וכבר מותח ביקורת כל כך קטלנית!?!", אומר בלוך על מכתבו של בהרב. "אני הייתי נזהר".

ולגופן של הטענות?
"אני לא מסכים עם הביקורת. בחברת החשמל לא היה אירוע אחד של פוליטיזציה: לא במינויים, לא בהחלטות. יש עבודה משותפת עם השרים, אין פוליטיזציה. היא נוקתה, הרבה בזכותו של יפתח רון-טל, ובמידה מסוימת בזכותי, כי אני לא איש פוליטי. חברת החשמל הייתה נקייה מפוליטיקה כל השנים. היו אירוע אחד או שניים שנבדקים כרגע, ולכן קשה לי להתייחס אליהם".

יפתח רון-טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

הייתה לך ביקורת על המינוי של שפיגלר.
"לא הייתה לי ביקורת על המינוי שלו. ביקשתי לדבר עם הדירקטוריון לאחר תהליך האיתור ולפני שמתקבלת החלטה על זהות המינוי כדי לבקש לשקול שייבחר מישהו מתוך החברה. חברת החשמל תמיד הביאה מנכ"לים מבחוץ, למעט אחד או שניים. אני חשבתי שזה לא נכון ובניתי דרג ניהולי. הייתה הנהלה שעובדת יחד שש-שבע שנים, עם הישגים מעולים. ארבעה סמנכ"לים, שכל אחד מהם תותח בתחומו, הגישו מועמדות. אז אף אחד מהם לא ראוי להיות מנכ"ל!?! אין לי דרך להסביר את זה".

עובדים של חברת החשמל / צילום: איל יצהר

אז אתה בעצם מחזק את הדברים של בהרב.
"יש הבדל גדול בין להגיד שיש פוליטיזציה במינויים לבין להגיד שהליך מסוים מצא חן בעיניי או לא".

בוא נדבר על הבחירה של מור חלוץ. בהרב כתב שהסכמת לבטל את המכרז והנחית עובדים לפעול בהתאם, ואז הפכת את החלטתך.
"מנהלים הם לא רובוטים, חובתם לבחון החלטות כל העת. בכל מקרה העניין נמצא בבדיקה ואין לי ספק שההליך יימצא תקין לחלוטין".

בהרב כתב שהסכמת לעצור את התהליך, אבל בעקבות שיחה עם גורם חיצוני חזרת בך.
"התנהלותו של בהרב לא ברורה לי. הוא עצמו תמך במינוי שפיגלר למנכ"ל החברה, ואז חזר בו והעלה טענות קשות על כשירות התהליך שהוא עצמו הוביל, ובמקביל הוא בא בטענות למנהלים אחרים שבוחנים מועמדויות של דרג זוטר הרבה יותר? זה משונה.
"אני חושב שבהרב לא הבין מראש את העוצמה של התפקיד שלו. זה תפקיד ברמה הלאומית, לא סתם שני שרים (האוצר והאנרגיה - ה"מ וא"ד) ממנים את היו"ר של חברת החשמל, ולתפקיד ברמה כזו צריך להיכנס עם צניעות. צריך לשבת, ללמוד, ואחר כך אפשר להעביר ביקורת".

חברת החשמל יכולה להישאר בלי יו"ר ובלי מנכ"ל קבועים?
"היא חברה ענקית, חברה אדירה. כולם יודעים שהיא עובדת במידה רבה באופן אוטומטי. שום תחנת כוח לא תפסיק לעבוד בגלל שאין יו"ר ומנכ"ל".

אז למה בעצם הייתה בהילות במינוי המנכ"ל?
"אין בהילות. היה אפשר למנות ממלא מקום. גם כשאני נכנסתי לתפקיד היה ממלא מקום, וחיכיתי למינוי קבוע אחרי הבחירות".

זה נשמע כמו חזרה לימים הרעים של חברת החשמל.
"אני ער מאוד לרחשי הציבור, אבל זה לא יותר ממכה קלה בכנף של חברת החשמל. ההנהלה שלה היא אחת הטובות במשק. אמרתי את זה בהרבה הזדמנויות. אבל היא הגיעה לפרקה, כל הסמנכ"לים נמצאים בתפקיד בין חמש לשבע שנים, וצריך לראות איך עושים את המעבר. אני ידעתי שאסיים, והיה לי ברור שזה יכול ליצור רצון אצל אחרים לפרוש. טבעי שאנשים רוצים להתקדם".

לנוכח כל האירועים אתה מצטער שעזבת?
"אני לא מאמין בקדנציות ארוכות. מנכ"ל עושה את השינויים העיקריים בארבע־חמש השנים הראשונות. לשבת בתפקיד מנכ"ל ולחשוב שאתה יודע הכול זה נורא נעים אבל גם מסוכן מאוד. אני מרגיש שאם הייתי נשאר יותר מדי זמן בתפקיד, זה היה עלול לפגוע בביצועים שלי. אני עוזב בדיוק בזמן".

"ברשות החברות יש צרות עין"

כשבלוך מדבר על ביצועים הוא מתכוון בעיקר להתקדמות הרפורמה בחברת החשמל, שהוציא לפועל ב־2018. במשך כמעט שני עשורים נעשו ניסיונות להוביל אותה, אך בלוך הצליח היכן שנכשלו כל המנכ"לים לפניו.

במסגרת הרפורמה, שנועדה להכניס תחרות למשק, הפחיתה חברת החשמל בהדרגה את חלקה בייצור לטובת יצרני חשמל פרטיים. אלא שהיא נאלצה לשלם על כך מחיר: כדי להעביר את המהלך עליה להיפרד מכ-2,800 עובדים. לאורך השנים ועד העובדים החזק סיכל את הרפורמה, אך בלוך הצליח לייצר את ההסכמות שאפשרו את מימושה.
עוד נדרש ממנה למכור חמש תחנות כוח - אשכול, רמת חובב, אלון תבור, חגית ורדינג (עד כה נמכרו שתיים מהן) - ובמקום היחידות הפחמיות באתר תחנות הכוח אורות רבין יוקמו שתי תחנות גז חדישות.

תחנת כוח חגית יוקנעם / צילום: איל יצהר

כמו כן, ניהול המערכת, שזה למעשה המוח מאחורי משק החשמל, הועבר לחברה ממשלתית חדשה שהוקמה לצורך זה, ואילו חברת החשמל תתרכז בפיתוח רשת ההולכה.
"עוזב בזמן", מבחינתו של בלוך, הוא סיום שלב נוסף ברפורמה - מכירת תחנת הכוח השלישית, שהושלמה לאחרונה, והשלמת הוצאת מנהל המערכת מחברת החשמל.

הייתה התנגדות גדולה לרפורמה.
"המתנגדים היו מיעוט, וההתנגדות לא הייתה מסיבות ענייניות. חברת החשמל לא יכולה להיות מונופול בייצור חשמל. בעוד חודש היא תרד לנתח שוק של פחות מ־50%, וזה צריך להיות אפילו 40%.

"הרפורמה עשתה שלושה דברים מרכזיים. הראשון - היא שיפרה את החוסן הפיננסי של חברת החשמל. כשאני נכנסתי לחברה היה חוב של יותר מ-50 מיליארד שקל, היום זה עומד על 30 מיליארד. השני הוא המיקוד העסקי. החברה מתמקדת היום ברשת ובלקוחות שלה, לפני כן היא התעסקה בהמון דברים אחרים. הדבר השלישי הוא הכנסת תחרות באספקה ובייצור, וזה הציל אותה, אחרת היא הייתה קורסת פיננסית. הוויכוחים הרגולטוריים על מי עושה מה הרסו את היחסים בין חברת החשמל לרשות החשמל".

איזו חברה אתה משאיר למחליף שלך?
"חברה מצוינת. שמתי לי למטרה להשלים רפורמה שמ-2006 מנסים להוביל ולא הצליחו, לחברה היום יש ראייה עסקית יותר מאשר ראייה של מונופול. הדבר הבסיסי זה שלכל אזרח יהיה חשמל במחיר סביר. הצרכן הישראלי הביתי משלם מחיר הוגן (52 אגורות לקוט"ש כולל מע"מ - ה"מ וא"ד). אנחנו נמצאים באמצע של מדינות ה-OECD, בין המדינות היקרות, כמו אנגליה וגרמניה, לבין הזולות. כרגע יש קפיצה זמנית בגלל המשבר באוקראינה ואחר כך המחיר יחזור לרדת. עד המשבר האחרון המחיר ירד, כי מכרנו שלוש תחנות כוח תמורת 7.76 מיליארד שקל, ש-4.6 מיליארד מתוכם הלכו לטובת התעריף".

מלבד התעריף, בלוך סבור שהציבור נהנה היום מחברה שערוכה לספק לו חשמל בכל מצב כמעט. "חברת החשמל עברה טרנספורמציה ביכולת שלה להתמודד עם אירועי קיצון. העובדה היא שגם באירועי הקיצון שהיו החשמל חזר מהר, לא היו אנשים שנותרו שעות ללא חשמל. הציבור הישראלי לא חווה את זה, בזכות חברת החשמל. בארה"ב, כשיורד שלג וגשם, לא מתקנים. בחברת החשמל עובדים מטפסים על עמודים ברוחות של 80-70 קמ"ש".

הממשלה הציבה יעד של 30% לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עד 2030. זה ריאלי?
"זה יעד שקשה מאוד להשיג, אך הוא אפשרי, אם תהיה התגייסות של כולם. הבעיה במדינה היא להקים תשתיות לאומיות, כמו קווי מתח עליון. אנו מקימים היום קו שמתחיל בגזר, ונגמר בדימונה, לתכנן אותו לוקח 20-15 שנה. בקצב הזה יהיה קשה מאוד להגיע ליעד, ולכן חייבים חקיקה ייעודית שתאפשר להסיר חסמים. בכל אופן, חברת החשמל מגויסת לזה באופן מלא, הסטנו משאבים מתוך מגמה לעמוד ביעד".

ויש עוד סיבה שבלוך מרגיש שהוא משאיר לממשיכיו ירושה ראויה. בפברואר האחרון סיימה חברת החשמל הנפקה בינלאומית, שבמסגרתה גייסה חצי מיליארד דולר בהנפקת סדרת אג"ח דולריות, בריבית נמוכה מזו שהושגה בהנפקה הבינלאומית ב-2018.
המהלכים העסקיים שהוביל בהצלחה בחברת החשמל הם מבחינתו סוג של הוכחה שכשנותנים לחברות ממשלתיות חופש פעולה, הן יודעות להתנהל, ורשות החברות לא צריכה להתערב להן בניהול השוטף.

אז במה כן?
"לקבוע סטנדרטים, גבולות גזרה, התנהלות נכונה. בסוף חברות יודעות להתנהל. אני לא מסכים עם רשות החברות בכל הנוגע לתגמול של מנהלים בחברות ממשלתיות. אני חושב שהם מתוגמלים בחסר, ויש מעורבות יתר של הרשות בתחום הזה. יש כאן מידה מסוימת של צרות עין, וזה משהו שצריך לשפר".

"כשיש איום החושים מתחדדים"

בלוך (63) נולד וגדל בתל אביב, וגר בה גם היום, והוא נשוי עם שני ילדים ושני נכדים. הוא כלכלן ובעל תואר שני במנהל עסקים. הוא החל את דרכו בתשלובת החלב בתנובה והתקדם בה עד לתפקיד המנכ"ל, שימש כנשיא ומנכ"ל yes ולאחר מכן כנשיא ומנכ"ל נטפים. בלוך כיהן גם כמנכ"ל נייר חדרה עד למכירתה לקרן פימי ב-2015, אז עבר לחברת החשמל.

השבוע הוא החל את תפקידו בשופרסל, כשהקבוצה נכנסת לתקופה מאתגרת. שופרסל אמנם העלתה רווחיות - הרווח הנקי בשנת 2021 גדל בכ-2% לכ-393 מיליון שקל - אך חוותה ירידה של 3% בהכנסות: כ-14.8 מיליארד שקל בהשוואה לכ-15.2 מיליארד שקל ב-2020. הרווח הגולמי הסתכם בכ-4.021 מיליארד שקל - כ-27.2% מההכנסות, ירידה של כ-22 מיליון שקל בהשוואה ל-2020, אז היווה 26.5% מסך ההכנסות.

מלבד זאת, בכירים רבים עזבו את החברה בעקבות פרישתו של אברכהן, וזאת דווקא בתקופה של תחרות מוגברת: באחרונה רכשה אלקטרה צריכה את יינות ביתן וייבאה את מותג קמעונאות המזון הצרפתי קרפור; וגם פז נכנסה לשוק עם רכישתן של פרשמרקט וסופר יודה

איך תתמודד עם התחרות שעומדת לקום לך?
"תחרות זה דבר טוב לחברה. כשאנשים מרגישים שיש איום החושים שלהם מתחדדים. זה מאפשר להתייעל. אין לי תפיסות עולם מגובשות לגבי המדיניות, יש בשופרסל אנשי מקצוע מצוינים, נשב ונלמד ונגבש מדיניות. שופרסל ללא ספק תתחרה, היא לא תפסיד נתחי שוק סתם".

ברקע גורמים שונים לוטשים עיניים לשליטה בשופרסל, המתנהלת ללא גרעין שליטה. זאת בשעה ששופרסל עדיין מלקקת את הפצעים מכהונתו הסוערת של יקי ודמני כיו"ר: באחרונה סתם הדירקטוריון את הגולל על שתי יוזמות שהוביל ודמני - מיזוג אפשרי עם דלק ישראל ורכישת השליטה ביבואנית מוצרי החשמל מיניליין תמורת כ-560 מיליון שקל.

הטעם הרע שהותירה כהונתו ללא ספק משורשרת, גם אם לא באופן מודע, כלפי בלוך, שנחשב כאיש שוודמני, דירקטור בחברת החשמל, דחף למינויו. בלוך מתקומם על האמירה: "לא נבחרתי על ידי בנאדם, נבחרתי על ידי גוף שיש לו הזכות החוקית למנות מנכ"ל, כך שלהגיד שאני איש של יקי ודמני זה לא נכון. אנחנו לא בקשרים חברתיים".

מה אתה חושב על הריכוזיות בענף קמעונאות המזון?
"אני חושב שחוק המזון מטפל בזה. אני מאוד מוטרד מיוקר המחיה. חברות גדולות חייבות להתייחס לזה ולתת מחיר הוגן למוצרים שהצרכן פוגש על המדף. בעת הזאת, כשהציבור כל כך רגיש, המחירים צריכים להיות הוגנים. מנגד, גם היצרנים צריכים לחיות. אני לא רואה את מערכת היחסים איתם כלעומתית, יש היבטים של שיתוף פעולה. אני לא אגיד יותר מזה, כי זה יהיה יומרני".

אז הרשתות צריכות להירתם לעניין?
"צריך לטפל ביוקר המחיה, אני לא יודע להגיד כרגע מה בדיוק אפשר לעשות. רואים את הדוחות הכספיים של הרשתות, שמציגים רווח של 2%-4%. זה לא מופרז, הרשתות התייעלו מאוד ונותנות שירות טוב ופריסה טובה ללקוחות, שלא לדבר על האונליין".

הדוחות של הספקים מראים רווחיות שמגיעה לפעמים לעשרות אחוזים (אצל היבואנים). אולי הרשתות צריכות להיות אסרטיביות יותר כלפיהם.
"אני חושב שיוקר המחיה זו בעיה לאומית, וכל מי שיכול לטפל בזה - צריך".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נמשכות העליות בוול סטריט; נאסד"ק קופץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עולה ביותר מ-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"