גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היזם בכיסא גלגלים שמלמד בעלי מוגבלויות להקים עסקים: "70% מהישראלים סבורים שנכה לא יכול לנהל"

מנחם יעקובוביץ' נסע עד לגרמניה כדי להפוך למהנדס וקיבל שם הצעות ממיטב החברות, אבל כשחזר לארץ בקושי הצליח למצוא משרה - פשוט כי הוא בכיסא גלגלים ● שנים אחרי, כשכבר הפך בעצמו ליזם ומייסד של חברות הייטק, הוא מבקש לסייע לרבים כמוהו, כמי שעומד בראש מרכז יזמות לבעלי מוגבלויות: "אנשים מבינים שזו ההזדמנות להיות אדונים לעצמם"

מנחם יעקובוביץ', מנכ''ל winwork / צילום: איל יצהר
מנחם יעקובוביץ', מנכ''ל winwork / צילום: איל יצהר

אישי:  בן 69, נשוי ואב לשניים, מתגורר בראשון לציון
מקצועי: מנכ"ל WINWORK, מרכז הכשרה ליזמות של אנשים עם מוגבלויות

ילדות ומשפחה: "נולדתי ברמלה ובגיל שנתיים חליתי בפוליו. הספקתי עוד ללמוד ללכת בגיל מוקדם מאוד, אבל המחלה עצרה אותי. ההורים שלי קיבלו קשה את המחלה, הם חיפשו כל דרך לעזור לי ורצו לשמור עליי במעין חממה".

בית הספר: "בגלל הטיפולים עברנו לתל אביב ולמדתי בבית ספר יסודי מיוחד לאנשים עם מוגבלויות ביפו. הייתי תלמיד גרוע ואמא שלי הייתה צריכה להתחנן לבתי ספר תיכוניים שיקבלו אותי. בסוף קיבלו אותי לתיכון רגיל, המקצועי ביפו, שם מצאתי את עצמי בכיתה עם 40 בנות. השקעתי בלימודים, השתפרתי מאוד והשגתי מקצוע: שרטט מכונות".

צבא: "עם סיום הלימודים רציתי להתנדב לצה"ל, אבל הם לא רצו. התעקשתי, הצעתי את עצמי כשרטט מכונות וזומנתי לפגישה בצריפין. סגן האלוף שם לא ידע שאני בכיסא גלגלים, רק העיף בי מבט ואמר: 'אני לא יודע אם אפשר לסמוך עליך בנושאים מסווגים, לא אוכל לקבל אותך'. בכך עפה מהחלון כל רוח ההתנדבות שלי".

אפליה: "לקח שנה עד שמצאתי עבודה כשרטט מכונות בטלרד, שפועלת בתחום תשתיות התקשורת. במהלך השנים האלה סבלתי בחיי האישיים מהיחס לבעלי מוגבלויות. לדוגמה, כשישבתי לקפה עם ידיד, המלצרית שאלה אותו 'מה הוא רוצה? מה להביא לו?'. או כשיצאתי לדייט עם בחורה ללא מגבלה, רציתי להיות ג'נטלמן וללוות, אבל אז יצא אביה, נתן לה סטירה וצעק: 'איך את מעזה לצאת עם נכה, מה חסר לך?'. קיוויתי שהאדמה תיפתח ואני איעלם. באותו רגע חשבתי שאולי ישראל היא לא המקום בשבילי".

התחלה חדשה: "מנהל המועדון שבו יריתי בחץ וקשת ראה שאני נסער מהמקרה עם הבחורה, וסידר לי מלגה במרכז אוניברסיטאי מיוחד לבעלי מוגבלויות בגרמניה. היו לי שלושה חודשים ללמוד גרמנית ולספר זאת להוריי, ניצולי שואה. הם הבהירו שלא יבואו לבקר או אפילו לחלץ אותי בשום מקרה. רגע לפני ההמראה חטפתי התקף חרדה והתחלתי לצעוק שאני רוצה לרדת, אבל אף דיילת לא הבינה עברית והמטוס המריא".

גרמניה: "למדתי בגרמניה שלוש שנים הנדסת אלקטרוניקה. חינכו אותנו שם למצוינות, להיות יותר טובים ממהנדסים ממכללות אחרות, והיו לנו מרצים פנטסטיים. התחברתי די מהר לקהילה היהודית והם בחרו בי להיות יו"ר ועד הסטודנטים בעיירה באדן באדן. ישראלים שלבטח הייתי שקוף להם בארץ, פתאום היו זקוקים לעזרתי במציאת דירה ואוכל כשר".

נחיתה: "בגרמניה קיבלתי הצעות עבודה מענקיות גרמניות כמו סימנס. למרות זאת, החלטתי לחזור לישראל, אבל לא מצאתי עבודה. הצעתי את עצמי לחיל האוויר, שהיו רגע לפני מעבר לשימוש בסימולטורים, התחום שבו התמחיתי. הם ענו לי: 'המחלקה בקומה שנייה ואנחנו לא יכולים להוריד אותה'. בסוף קיבלו אותי שוב לטלרד - אבל כטכנאי, לא כמהנדס. הסכמתי, כי הייתי צריך כסף לשכר דירה".

יציבות: "שלושה חודשים אחרי שחזרתי לטלרד קודמתי לטפל בהנדסה, שיווק בארץ ובחו"ל ופרויקטים. עבדתי שם 20 שנה. במקביל, התנדבתי במטה המאבק למען הנכים וניסיתי לקדם את הנושא בכנסת".

יזמות: "אחרי טלרד ייסדתי חברת הייטק שהקימה פורטלים ורטיקליים. אחר כך הקמתי חברה שעסקה בפיתוח פלטפורמות לסביבת האינטרנט; וחברה נוספת שעסקה בלמידה מרחוק".

Winwork: "בפעילות למען הנכים, הבנתי שדוחפים את בעלי המוגבלויות להיות שכירים. לפי סקר בישראל 70% סבורים שאנשים עם מגבלה לא יכולים לנהל עסק. ב־2019 הקמנו, שלושה אנשים עם מגבלה, מרכז הכשרה ליזמות. הצלחנו לשכנע את אגף השיקום בביטוח לאומי לממן, ובנינו הכשרה בת ארבעה חודשים למצוינות ביזמות, פיננסים, ניהול וסטוריטלינג. החודש הראשון מוקדש לשיפור היכולות המנטליות, כי אנשים שקיבלו מאה פעמים לא - הביטחון העצמי שלהם ברצפה. המהפכה הזו תגרום לכולנו לצרוך שירותים ומוצרים מאנשים עם מגבלה".

בוגרים: "עד כה למדו אצלנו 130 אנשים, 80% מתוכם הקימו עסק. יש בוגרת עם מחלה בעמוד השדרה שהצליחה להקים עסק מצליח לקרמיקה שהיא יוצרת. בוגרת נוספת, לקוית שמיעה, הקימה עסק מצליח להדרכת סיורים קולינריים. אנשים מבינים שזו הזדמנות להיות אדונים לעצמנו במקום לעבוד במפעל במשכורת נמוכה".

בית: "העוגן שלי. רעייתי אילנה היא דיילת יופי בסופר פארם, ואנחנו נשואים למעלה משני עשורים. יחד גידלנו את שני הילדים - רותי (38) וניר (35). הם אלה שמניעים אותי ליצור וליזום בלי הפסקה".

טיפ ניהולי: "כל מנהל זקוק לכמה דקות בשביל עצמו במהלך היום, אבל הנטייה שלנו היא לשכוח את זה. אני לוקח את הזמן עם האספרסו, נרגע ונהנה מאנרגיה ומיקוד לאורך כל היום".

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?