גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל הקרן שרוכשת את אגד מסביר למה המחיר הגבוה משתלם

נבות בר, מנכ"ל קרן התשתיות קיסטון, טוען כי שווי של כ־4.8 מיליארד שקל לאגד אינו מוגזם ("זו עסקה סולידית ברמת תשואה מדויקת"), וכי רמת הסיכון בעסקה סבירה ("כמו אג”ח מדינה"), ומתייחס לנפילות בשווקים ("אנחנו מחוסנים מטלטלות כאלה")

נבות בר, מנכ"ל קרן התשתיות קיסטון / צילום: איל יצהר
נבות בר, מנכ"ל קרן התשתיות קיסטון / צילום: איל יצהר

ספק אם עבור 1,306 בעלי המניות של חברת התחבורה אגד היה חודש מטלטל יותר מזה האחרון, שבו "התעשרו" במיליוני שקל כל אחד על רקע המכרז למכירת החברה. בתחילת אפריל האחרון גילו חברי אגד (מרביתם נהגים) עד כמה להוט השוק הפרטי לקחת את אגד מידיהם, במסגרת מכרז למכירת החברה שכפתה המדינה. 

כשהתפזר העשן התברר כי ההצעה הגבוהה ביותר שהוגשה במכרז, למכירת 50%-60% ממניות אגד, שהגישה קבוצת קרסו-מגדל-אלומה, גילמה שווי של 5.6 מיליארד שקל לחברת התחבורה. עסקה שאם הייתה יוצאת לפועל, הייתה מזרימה לכיסם של בעלי המניות מעל 4 מיליון שקל (בהנחה של מימוש אופציה למכירת יתרת המניות לקבוצה).

אלא שאז התחילו העניינים להסתבך. הצעת הקבוצה הראשונה נפלה מהר מאוד, לאחר שהנהלת אגד דרשה העברת דמי רצינות בגובה 15% מהיקף העסקה. הכדור עבר למגרש של קרן התשתיות קיסטון, שהגישה הצעה המשקפת לאגד שווי הנמוך בכמיליארד שקל. קיסטון הציעה לרכוש בשלב ראשון עד 60% ממניות אגד לפי שווי חברה של 4.77 מיליארד שקל, עם מתן אופציה לחברים למכור לה את יתרת המניות בתוך שנתיים לפי שווי דומה.

מסוף אגד בטבריה / צילום: אייל מרגולין

לפי ההערכות בשוק, ההון העצמי של אגד ערב העסקה עומד על מיליארד שקל, כך שגם הצעה זו משקפת לחברה שווי גבוה מאוד של כמעט פי 5 על ההון. בהנחה של מכירת הבעלות המלאה לפי שווי זה, ישלשל לכיסו כל חבר אגד סכום של יותר מ-3.5 מיליון שקל, עדיין סכום גבוה משמעותית מהציפיות שנלוו למכירה.

קיסטון, קרן תשתיות שהקימו המנכ"ל נבות בר יחד עם צמד אנשי הפיננסים גיל דויטש ורוני בירם (מייסדי בית ההשקעות אקסלנס) כבר העבירה מקדמה של 360 מיליון שקל על חשבון הרכישה, כאשר בשלב הבא אמורים בעלי המניות של אגד לאשר את העסקה, לקראת סוף חודש מאי.

אולם סימני שאלה ממשיכים ללוות את עסקת הענק, והם מתחדדים לנוכח המפולת האחרונה בשווקי המניות.

למעשה, קיסטון בולעת בעסקה "מפלצת" בשווי הגבוה פי כמה מזה שלה, כשנכון להיום אין לצידה שמות נוספים בקבוצה הרוכשת, למעט קרן ההשתלמות של המורים והגננות (ראו מסגרת). בכוונת הקרן להכניס משקיעים נוספים לצידה בהמשך הדרך, כשלטענתה התיאבון מצד גופים מוסדיים להשתלב בעסקה עדיין גדול.

קיסטון הוקמה בשנת 2019 כדי להשתלב בשוק החם של תחום התשתיות, ונכון להיום היא מחזיקה נכסים בתחומי ההתפלה, האנרגיה והתחבורה. החברה נסחרת כיום בשווי של פחות מ-830 מיליון שקל, עם נכסים מנוהלים בשווי 1.3 מיליארד שקל, ואמורה לבלוע בעסקה המתהווה גוף בשווי של יותר מפי 3 מסך הנכסים שהיא מנהלת.

גם לוחות הזמנים שעמדו לרשות קיסטון היו כמעט בלתי אפשריים. שבועיים וחצי שבמהלכם חלה חופשת הפסח. רבים מהבנקאים ובכירי הגופים המוסדיים נפשו, ועדיין בקיסטון עמדו בתנאי השלב הנוכחי של תשלום מקדמה וסגירה פיננסית למסגרת אשראי של 1.44 מיליארד שקל, כך שהעסקה תובא לאישור בעלי המניות של אגד.

"אנחנו לא קרן תשתיות בת 200 שנה"

לראשונה מאז חתימת העסקה מדבר בר עם גלובס ומסביר את המחיר הגבוה שהוצע במכרז לרכישת אגד, מדוע השינוי במצב שוק ההון לא צפוי להשפיע על העסקה, וכיצד סוגרים מימון של כמעט 2 מיליארד שקל בזמן כה קצר.

מה התרחש מהרגע ששמעתם שהעסקה עוברת אליכם?
"רק ביום ראשון השבוע יצאנו מתקופה של שבועיים וחצי של טרלול. כל חיי עשיתי עסקאות ועבדתי בוול סטריט, אבל לעבוד עם אקדח לרקה עוד לא יצא לי. תמיד יש לחץ לפני סגירת עסקה, אבל כאן היו כל כך הרבה חזיתות. הטלפון הראשון היה לקרן המורים והגננות, היינו צריך לנרמל את מערכת היחסים איתם להסכם שותפות. הכל נעשה במקביל כאשר החל מערב פסח התחיל ריטואל שלם שבו נדרשנו להוכיח (להנהלת אגד, ח"ש) שהשגנו סגירה פיננסית וגם שיש לנו הון עצמי נדרש, ובנוסף לזה היה צריך לשלם מקדמה".

איך זה נראה בפועל?
"היו ימים שהשתלטנו על משרד עורכי הדין גורניצקי ושות'. בשבועיים האחרונים מאות אנשים פעלו לקידום העסקה. עבדנו ימים שלמים סביב השעון, בחמישה חדרים במקביל, כשבכל חדר היו 30 איש שונים. והכל נעשה בתקופת החגים.

"באותו זמן נוהלו חדר שמיועד לבנק לאומי ובנק מזרחי, חדר שכלל את צמרת אגד, חדר ייעודי לרואי החשבון, חדר לקרן המורים והגננות. ומאחורי הקלעים היינו צריכים לארגן מקדמה של 350 מיליון שקל. גם אם יש לקיסטון מסגרת אשראי, צריך עדיין למשוך כסף, להסביר לגורמים המממנים. זה ממש לא כמו ללכת לכספומט. את כל הדברים האלה היה צריך לעשות בשבועיים. אני מזכיר גם שאנחנו לא איזו קרן תשתיות בת 200 שנה. זה גוף שעדיין מתהווה וגדל."

 מה יש באגד שהוביל אתכם למאמץ כל כך מפרך?
"יש כאן שני כיוונים מרכזיים. הראשון הוא שאנחנו לא קרן תשתיות שבאה לעשות 'פליפ' לכמה שנים, למכור ולהמשיך הלאה. המינימום שאנחנו רואים לנגד עיננו זה 20-30 שנה, ובעצם מבחינתנו זה להחזיק 'לנצח'.

"העניין השני הוא שרכישת אגד היא עסקה בטוחה, סולידית המעניקה תשואה ברמה מאוד מדויקת. כשהיא מנוהלת בתפעול נכון, זרם המזומנים מאגד מובטח לנו (על ידי המדינה, ח"ש). הפעלה של אוטובוס כמו הפעלה של תחנת כוח זו טכנולוגיה מאוד ותיקה, מרבית התשואה כאן יותר גבוהה מרמת הסיכון הגלומה בה".

"המומחים הטובים כבר יושבים בתוך אגד"

למה לדעתך הסיכון נמוך?
"כאן לא מדובר בהייטק שיש בו סיכון מאוד גבוה. בשנים הראשונות של ההשקעה באגד, היא מגובה על-ידי המדינה בצורה מסוימת. באה המדינה ולוקחת מאיתנו את מרבית סיכוני הביקוש (לנסיעות). ככה שזה דומה לאג"ח מדינה אבל התשואה יותר גבוהה".

ולמה היה כל כך חשוב לכם להיכנס לעסקה?
"חשוב להבין שהלוקסוס של להחזיק נתח בעסקאות ענק כאלה היה שייך למועדון קטן של גופים מוסדיים וקרנות השקעה, משום שמדובר בהשקעות מאוד גדולות. להשקיע סכום של 50 מיליון שקל בתשתיות לא היה אפשרי, לכן היה הכרח לחבור לגופים כמו חברות הביטוח הגדולות ביותר.

"אחר כך הצטרפו קרנות ההשקעות הפרטיות (שלא פתוחות לציבור הרחב, ח"ש). אז למעט הגופים האלה, לא היה עוד שחקנים במשחק. קרן ריט כמו קיסטון הוקמה כדי שאפילו משק בית שרוצה להשקיע 10,000 שקל בתשתיות יוכל לעשות זאת, ובוודאי גוף מוסדי קטן שרוצה להשקיע 20-30 מיליון שקל. מי שקנה את אגד זה הציבור."

אתם כקרן תשתיות עומדים לבלוע חברה ענקית, איך תנהלו אותה כך שלא תשתלט על כל הפעילות שלכם?
"גודל ההשקעה כאן דומיננטי וצריך להסתכל על התמונה הגדולה. זו מחלת ילדות של קרן תשתיות שהיא בת 3 שנים. אז כשמעמיסים נכס כל כך גדול זה נראה שהוא מנתק את שיווי המשקל. הבאנו את זה בחשבון. אנחנו נמנן את החשיפה שלנו בצורה מתאימה לאירוע הזה".

מה ההיגיון הכלכלי שעומד מאחורי שווי העסקה שביצעתם?
"במהלך הבדיקות שעשינו על-פני כמה חודשים, נחשפנו לחברה משובחת. יש לאגד יכולות מוכחות וכוח אדם מאוד איכותי. כשהקמנו צוות שיעשה את בחינת העסקה, התחלנו לחפש יועצים חיצוניים. כמעט בכל מקום שחיפשנו יועץ - קיבלנו תשובה שהמומחים הטובים כבר יושבים בתוך אגד עצמה. קיימנו מול הנהלת אגד תהליך פתוח, הם ענו לשאלות הקשות שלנו. הראו לנו את החומר באופן הכי פתוח שיש. יש צוות חזק מאוד בחברה, עם גאוות יחידה. היכולות של אגד להמשיך להוביל את שוק התחבורה קיימות. אנחנו מאמינים שישראל נמצאת בפתחו של עשור שבו יהיה פיתוח משמעותי של התחבורה הציבורית. רואים כבר היום את פיתוח הרכבות והרכבות הקלות. העבירו כאן הילוך משמעותי והרבה כסף הולך לתחום."

"לא רק נדל"ן שנדל"ניסטים אוהבים לעשות"

מאיפה יגיע ה"אפסייד" באגד?
"אגד מגיעה לעשור הקרוב בעמדת זינוק מושלמת. זו חברה מגוונת מאוד. נוגעת בתחום הרכבות (תפעיל את הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, ח"ש), ועוסקת בכל תחומי התחבורה. יש לה גם נדל"ן אסטרטגי ברמה התחבורתית. לא רק נדל"ן שנדל"ניסטים אוהבים לעשות.

"אגד מקדימה את הכניסה לתחבורה החשמלית עם פיילוטים של עשרות עמדות טעינה בתחום התחבורה הציבורית. בנתה תחנת משנה לייצור חשמל בקריות שנותנת נגישות לחשמל למאות אוטובוסים במקביל. אנחנו נראה עשרות אוטובוסים חשמליים שיפעלו בטווח הזמן הנראה לעין".

"חשוב להבין שהדרישות הרגולטוריות העתידיות יהיו שבכל אשכול תחבורה חדש יפעלו גם אוטובוסים חשמליים. אגד תכניס גם את נושא התחבורה החכמה, עוד לפני רכב אוטונומי. כבר כיום יש שדות תעופה בעולם שבהם הנוסעים עולים על רכבת במעגל סגור שהיא בלי נהג. ככה שזה מתחיל לקרות וזה יתחיל להיכנס גם לתחבורה ציבורית". 

אנחנו רואים טלטלה חזקה בשווקים, זה עלול להשפיע על העסקה?
"קיסטון איננה עושה עסקאות לטווח קצר. זו קרן עם אורך-חיים אינסופי. ככה שהיא לא מתרגשת מגאות ולא משפל בשווקים. הנכסים הבסיסיים שלנו אמורים לשרוד את הגלים העולים והיורדים בבורסות משום שעולם התשתיות הוא כזה.

"חוסר הוודאות מציפיות האינפלציה, מלחמות וחרדות בשווקים, רק גורמים לאנשים לחפש את נמל המבטחים. מסורתית, כשיש זעזועים רואים את הכסף בורח מהבורסה ואז יש רצון למזומן או להחזיק באג"ח מדינה. אנחנו מחזיקים נכסים שהם כמעט לגמרי מחוסנים מטלטלות כאלה. צד הביקושים מנוטרל כי המדינה קונה אותו במחיר ידוע. רוב ההשקעות שלנו הן צמודות מדד, ככה שאנחנו גם מכשיר הגנתי מפניו. נוסף על כך, בעוד שההכנסות של התשתיות מוגנות ברובן מאינפלציה, לא כל ההוצאות שלנו צמודות מדד, כמו שכר העובדים. ככה שיש פער בין ההכנסות להוצאות, ודווקא עליית המדד עושה טוב לקרן".

ועדיין הנפילות בבורסות ישפיעו?
"אני חושב שאין מישהו שמופתע ממשהו שקורה בשווקים. זה היה צפוי כמה חודשים טובים. לקחנו חלק ניכר מהפקטורים האלה כשבנינו את מבנה המימון של העסקה. גם בסגירה שלנו מול הבנקים וגם בלוח הזמנים לתשלומים שנבצע בעסקה.

"הבאנו בחשבון את הנתונים המאקרו כלכליים ואנחנו לא מוטרדים יותר מדי. הבדיקה שהנהלת אגד עשתה (לקיסטון) הייתה מעמיקה, אגד בחנה כל שקל שהצענו לשלם - מאיפה אנחו מביאים אותו, מתי, איך והאם הוא זמין. ההנהלה הזו עשתה עבודה יסודית כדי לוודא שהעסקה אכן תקרה. בעלי המניות יכולים להיות שקטים".

איך תיראה העסקה הסופית? תכניסו עוד שותפים?
"כמות הגופים שרצו להצטרף לעסקה, אחרי שקרתה, היא גדולה מאוד. זה יהלום שמנצנץ להם. יש כיום הרבה גופים רציניים במשק שמתעניינים ורוצים להיכנס. עד עכשיו לא התעסקנו בזה כי היינו במצב של לסיים את העסקה, לפני כן".

אגד - תעודת זהות

תחום פעילות: הפעלת תחבורה ציבורית בישראל, אגד היסעים (תיירות ושאטלים), הפעלת הקו האדום ברכבת הקלה בגוש דן (מתמודדת על מכרזים עתידיים נוספים), החזקות בתחבורה ציבורית בפולין (מוביליס) ובהולנד (EBS), מחזיקה בנכסי נדל"ן בישראל בשווי 1.5 מיליארד שקל (מוסכים, שטחי תפעול ותחזוקה)
היסטוריה: הוקמה בשנת 1920, על בסיס משאיות שנרכשו מהבריטים והוסבו לכלי תחבורה ציבורית
נתונים: בעלת צי של 4,000 אוטובוסים (מהם 2,832 בישראל), 6,760 נהגים, ובסך הכול 9,100 עובדים. בחברה 1,306 בעלי מניות

קיסטון - תעודת זהות

תחום פעילות: קרן ריט לתשתיות
היסטוריה: הוקמה בשנת 2019 על־ידי רוני בירם וגיל דויטש עם ד"ר נבות בר, המשמש כמנכ"ל. בעלי מניות מרכזיים בה הם: אלטשולר שחם (15.6%), קרן המורים והגננות (11.4%), כלל ביטוח (10.6%), מנורה (8.7%), מגדל (8.2%)
נתונים: מנהלת נכסים בהיקף 1.35 מיליארד שקל, ובהם החזקות בתחנות כוח, מתקני התפלה ואנרגיה מתחדשת. נסחרת בשווי שוק של 800 מיליון שקל

שיחקו בשתי הקבוצות: כך קיבלו המורים והגננות "הנחה" של כמיליארד שקל ברכישת אגד

למרות שהתמודדה באופן רשמי לבדה על רכישת אגד, מביאה עמה קיסטון שושבינה אחת לחתונה עם חברת התחבורה - קרן ההשתלמות של המורים והגננות. הקרן, בראשות היו"ר אייל גבאי, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, מנהלת 30 מיליארד שקל והייתה להוטה במיוחד להיכנס להשקעה באגד.

עד כדי כך להוטה, עד שהקרן ביקשה תחילה לחבור לקבוצת קרסו-מגדל-אלומה, שהגישה את ההצעה הגבוהה במכרז ושהצעתה נפסלה בהמשך על רקע חוסר הסכמה לגבי תשלום המקדמה. 

הקרן אומנם "הרוויחה" לבסוף, משום שהיא רוכשת כעת, יחד עם קיסטון, את השליטה באגד במחיר המשקף לה שווי נמוך בכמיליארד שקל, אבל להיטות היתר בהחלט יכלה לייצר מצב שבו הייתה משלמת ביוקר בהצעה הראשונה.

"אנחנו המרוויחים הגדולים באירוע הזה", אומר יו"ר הקרן איחל גבאי לגלובס. "נכנסנו להשקעה במחיר יותר נמוך מההצעה הראשונה".

מה הלהיטות להשקיע באגד?
"יש שם פוטנציאל אדיר. אחרי שניהלתי המון הפרטות, אני חושב שכאן מדובר בהליך בסדרי הגודל של הפרטת בזק".

הקרן של המורים והגננות מחזיקה גם במניות קיסטון עצמה (11.3%) כך שבפועל, חשיפתה לאגד תהיה גבוהה יותר מהשקעתה הישירה בחברת התחבורה. גבאי: "מבחינתנו זה עדיף מאשר לקנות עוד מניות של קיסטון, משום שאז אתה משלם בדרך את דמי הניהול של קיסטון. ככלל אותנו יותר מעניין לקנות את הנכסים ישירות. אין עוד הרבה עסקאות שקרוב ל-1% מהנכסים שלנו אפשר להשקיע ככה".

"זה הכסף של הציבור הכי איכותי בישראל"

נבות בר, מנכ"ל קיסטון, מציין כי החברה פועלת עם המורים והגננות מזה שנים. "זו קרן שמנהלת כסף של הציבור הכי איכותי בישראל. אין מישהו שלא חייב למורים או לגננות משהו. גם אני אישית חייב להם עבודות שלא הגשתי בכיתה ו'", הוא צוחק.

"זו קרן עם פורטפוליו בתשתיות שהוא מאוד מרשים ושעובדת איתנו שנים אחורה. הם אמרו ישר שהם רוצים להצטרף לעסקה. הם שאלו אם אכפת לנו אם הם ייגשו עם שני גופים במקביל, והסכמנו. הם לא יכלו להיות מעורבים בתהליך המכרז אלא להצטרף לקבוצה שזכתה. אז הפעם הבאה שדיברנו הייתה אחרי שהכדור עבר אלינו".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים