ישראל סיימה לפנות ולהרוס 63 מבנים לא חוקיים בהר מירון. ומה עם שאר מחדלי הבנייה?

צריך לתת מחמאות לאנשים שהרסו את המבנים הלא חוקיים בהר מירון בזמן שיא, אך מוכרחים להזכיר ולהזהיר שרק מוות המוני ומיותר כל כך הצליח להתגבר על סחבת בירוקרטית, פוליטית ומשפטית, שממשיכה גם היום להנציח פה מחדלי בנייה ותכנון עצומים שרק מחכים לאסון הבא • כוכבי השבוע

זירת האסון בהר מירון, 2021 / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
זירת האסון בהר מירון, 2021 / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

מצוין: עדיף מאוחר מאף פעם - סוף לברדק התכנון בהר מירון

בנייה בלתי חוקית הפכה מזמן למכת מדינה. בתי המשפט כתבו זאת, מבקר המדינה זעק זאת, אבל עולם כמנהגו נהג. ובכל זאת, מדינת ישראל הצליחה השבוע לסיים פינוי והריסה של 63 מבנים לא חוקיים בזמן שיא, בתוך פחות משנה.

כל זה קרה בהר מירון בגליל, במתחם הקבר של רבי שמעון בר יוחאי. אבל זה לא קרה בגלל נס בלתי צפוי, שהצליח לשנות סדרי עולם במדינת ישראל, אלא בדיוק להפך.

עשרות שנים הברדק התכנוני שלט בהר מירון ולפני שנה בדיוק, בהילולה בל"ג בעומר במקום, אירע אסון בו נרמסו למוות 45 בני אדם. אז כן, צריך לתת מחמאות לאנשים שהרסו את המבנים הלא חוקיים בזמן שיא. ויחד עם זאת, מוכרחים להזכיר ולהזהיר שרק מוות המוני ומיותר כל כך הצליח להתגבר על סחבת בירוקרטית, פוליטית ומשפטית, שממשיכה גם היום להנציח פה מחדלי בנייה ותכנון עצומים שרק מחכים לאסון הבא.

­­בלתי מספיק: אפילו לתל אביב אין אומץ לבטל את החניה חינם

אם לא יהיו הפתעות, ב-23 במאי מועצת העיר תל אביב תאשר הכפלה של תעריף החניה בכחול לבן לתושבי חוץ מ-6.3 שקלים ל-12.6 שקלים לשעה. זו העירייה הראשונה שמרימה את הכפפה שנזרקה בחוק ההסדרים האחרון, שם נקבע כי רף של 6.3 שקלים לא יהיה יותר רף מקסימלי.

מדובר במהלך חיובי, אבל בהחלט בלתי מספיק. גם בגלל שמדובר בתעריף נמוך מדי לתפיסת משבצת של 8 מ"ר בלב העיר, ובעיקר בגלל שלעירייה לא היה אומץ לחולל מהלך דרמטי בהרבה, שגם הוא נדרש ממנה במפורש בחוק ההסדרים: ביטול הטבת חניה חינם לתושבי העיר, וצמצומו לכל הפחות לאזור המגורים.

קצת יותר משנה לבחירות לעירייה, אף אחד לא רוצה לאשר מהלך חכם וצודק שיפנה מדרכות בעיר ויעודד מעבר לתחבורה ציבורית. זה לא זמן לכותרות לא פופולריות על גזרות חדשות על התושבים האומללים.