דב מורן: "מלחמת השבבים שעשויה להוביל למלחמת עולם - היא הסכנה האמיתית העומדת לפתחנו"

מייסד קרן גרוב, דב מורן, בעברו מנכ"ל ומייסד חברת השבבים אם סיסטמס שנמכרה לסנדיסק, הזהיר בכנס ChipEx 2022: "הסכנה הקיומית העומדת לפתחנו איננה טרור, תאונות דרכים או אפילו הזיהומים בבתי החולים אלא פלישה סינית לטייוואן - תסריט שקרוב אלינו יותר מכפי שאנחנו חושבים"

דב מורן / צילום: יח''צ
דב מורן / צילום: יח''צ

"הסכנה הקיומית העומדת לפתחנו איננה טרור, תאונות דרכים או אפילו הזיהומים בבתי החולים אלא פלישה סינית לטייוואן - תסריט שקרוב אלינו יותר מכפי שאנחנו חושבים". כך אמר מייסד קרן גרוב, דב מורן, בעברו מנכ"ל ומייסד חברת השבבים אם סיסטמס שנמכרה לסנדיסק.

"השבתות המפעלים בשנגחאי נוגעים לנו הרבה יותר, למרות שהם רחוקים מאיתנו אלפי קילומטרים, כי אלה שמים את סין במצב רע מאוד", אמר מורן." ארה"ב מגבילה את ייצוא המכונות והרכיבים לסין שיכולים לסייע לה להתגבר על הבעיות האלה באמצעות מפעילים חדישים משלה. סין יכולה ביום מן הימים להחליט שהדבר הנכון מבחינתה הוא לפתוח במלחמה. זה מסוכן יותר מכל עניין מקומי שקורה כאן מסביבנו. המשקיע האגדי מארק אנדריסן אמר שהתוכנה 'אוכלת' את העולם, אבל כל תוכנה חייבת חומרה לרוץ עליה".

את הדברים אמר מורן בכנס השנתי של תעשיית השבבים הישראלית, ChipEx 2022, לאחר שנשאל לגבי הקשר בין מצב העניינים בענף החומרה העולמי לבין סכנות גיאופוליטיות.

"הקורונה הדגימה לממשלות את החשיבות של בניית מפעלי שבבים"

גם ד"ר עופר שחם, סגן נשיא במטא ואחד המהנדסים הבכירים האחראים על פיתוח המחשוב הלביש בחברה, אחד התחומים האסטרטגיים ברשת החברתית, סבור שהפריסה הגיאוגרפית של תעשיית השבבים מביאה עמה שינויים גיאופוליטיים. עם זאת, שחם אימץ עמדה אופטימית וטען כי לראשונה בהיסטוריה, הממשלות החשובות בעולם נוקטות מדיניות כלכלית שלוקחת בחשבון את תעשיית השבבים. "הן מבינות שענף המוליכים למחצה הוא נכס אסטרטגי להישרדות הכלכלית ולהצלחה שלהן. לאחרונה הודיעה אינטל על בניית שורת מפעלים ומתקני ייצור בגרמניה, אירלנד, צרפת ואיטליה בסבסוד של האיחוד האירופי. עוד קודם לכן הודיעה ענקית השבבים האמריקאית כי תבנה שורה של מפעלים חדשים בארה"ב כולל קומפלקס ענק באוהיו, מקום בו אינטל מעולם לא פעלה באופן משמעותי".

"מגפת הקורונה הדגימה לממשלות את החשיבות של בניית מפעלי שבבים", הוסיף שחם. "אתה לא יכול למכור מכוניות או מחשבים ללא שבבים וללא נפח ייצור מתאים. המצב כיום הוא שאין מספיק נפח ייצור בסין או בארה"ב, וכולנו אמורים לדאוג מכך, אבל גם לראות זאת כהזדמנות מעניינת".

תומס יורונג, מי שמייצג את תחום עיצוב השבבים בענקית האלקטרוניקה הגרמנית סימנס דווקא שידר אופטימיות. לדעתו, התלות ההדדית של מדינות שונות בייצוא חומרים ובייצור של רכיבים ומכונות מהווה מעין חומת מגן מפני התפרצות מלחמה באסיה. "לאף מדינה אין אפשרות לייצר את הכל בעצמה", אמר. "אם מישהו חס וחלילה יפלוש להולנד, הוא יחסל את תעשיית מכונות הייצור לשבבים. לאינטל יש מפעלים בגרמניה, אירלנד. תמיד יהיה איזה תהליך או רכיב שאם תוציא אותו משרשרת הערך, העולם כולו יהיה בבעיה".