הצוללת | פודקאסט

מה הקשר בין הריביות העולות והאינפלציה למחירי הדיור בישראל?

מצד אחד, האינפלציה והריבית העולות בישראל עלולות לגרור התייקרות במחירי הדיור ובעיקר במשכנתאות. מצד שני, גם יזמי הנדל"ן הממונפים עלולים להיקלע בתקופה הקרובה לקשיי תזרים, וירצו להיפטר ממלאי הדירות • האם מצוקת היזמים תגדיל סוף סוף את כוח המיקוח של הרוכשים? • האזינו 

אבל אל המשוואה הזו צריך להכניס עוד גורם: יזמי הנדל"ן, ובייחוד הממונפים שבהם. בדיוק כפי שההלוואות והמשכנתאות של הציבור עלולות להתייקר, כך גם עלול לקרות לחובות של יזמי הנדל"ן. ובמקרה שלהם מדובר בחובות עתק. יזמים לא פעם נוטלים חובות של מאות מיליונים ואף מיליארדים כדי לרכוש קרקעות, ואם חובות אלה יתייקרו, מדובר בעלויות מימון כלל לא מבוטלות.

האם היזמים אם כך יהיו מוכנים יותר לבוא לקראתנו במחיר? אנחנו עוד לא רואים את זה קורה, אך אם המגמה הנוכחית תימשך, ייתכן שנראה שינוי במאזן הכוחות שבין יזמים לבין הרוכשים הפוטנציאליים. המשמעות: לא הרוכשים ירוצו אחרי היזמים, כי אם דווקא היזמים יתאמצו יותר לחזר ולתת הצעות מחיר אטרקטיביות לרוכשים. זה נכון בעיקר נוכח העובדה שכדי שחברה תוכל להחזיר את חובותיה, היא זקוקה לתזרים, וזה נתון ביכולת למכור דירות במהירות ולא להשאיר אותן זמן ארוך מדי על המדף.

עד כמה גורם זה יכול לטלטל את מאזן הכוחות בשוק הנדל"ן הישראלי שעמד עד כה לרעת הרוכשים ואילו עוד גורמים משפיעים על המחירים והמשכנתאות? האזינו לפרק של "הצוללת של גלובס".