רקפת רוסק עמינח על משבר השווי בהייטק: "השנתיים האחרונות הביאו אותנו למצב שלא היינו צריכים להגיע אליו"

רוסק עמינח, שמכהנת כיום כשותפה מנהלת בחברת ההשקעות Team8, אמרה בכנס היוניקורס השנתי של "פורבס" ו"מיתר" כי לאור השינוי שעובר על השוק אחרי הקורונה, "היזמים יצטרכו להראות שיש רעיון שעובד, שיש 'ולידציה' לשוק שלהם"

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי
רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

"אין ספק שהשנתיים האחרונות הביאו אותנו למקומות שלא היינו צריכים להגיע אליהם. הייתה עלייה לא מובנת ולא מוצדקת בשווי, והגודל הכולל היה לא פרופורציונלי למה שהגיע לו. עכשיו אנחנו רואים תיקון". את הדברים אמרה רקפת רוסק עמינח, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי המשמשת כיום כשותפה מנהלת בחברת ההשקעות טים אייט (Team8). "בתוך כל הרעש הזה יש הרבה אנומליות. ישנן חברות מצוינות שעלו בגלל הקורונה במאות אחוזים, וזה לא היה הגיוני. עכשיו הן התרסקו חזרה למטה בשווי של טרום ימי הקורונה, למרות שההכנסות שלהן עלו מאז פי שתיים או שלוש, וגם זה לא הגיוני".

רוסק עמינח הוסיפה ואמרה בכנס היוניקורס השנתי של "פורבס" ומשרד "מיתר" כי '"אז אנחנו לא באותו המקום שבו היינו בו, כי הריבית עולה וגם היא כבר איננה באותו מקום, אבל בסוף עסקים לא נמדדים רק בשווי שלהם. למרות שזה כיף בתור יזם לראות את השווי הגדול הזה, כולם יודעים שמי שנפגעים ראשונים מאובדן השווי אלה העובדים והיזמים".

כיום עוסקת רוסק עמינח בהשקעה בחברות פינטק פרטיות, בהן אפריל, היילו וספוט, במסגרת פעילות הפינטק של טים אייט, עליה נמנים גם מייסד פיוניר יובל טל ורונן אסיא מאיטורו. "עבור חברות פרטיות שמתחילות את דרכן כיום, זה אומר שאולי הם כבר לא יוכלו לגייס רק עם מצגת. היזמים יצטרכו להראות שיש רעיון שעובד, שיש 'ולידציה' לשוק שלהם", המשיכה רוסק עמינח. "אבל הקושי הגדול יהיה בחברות שנמצאות באמצע - חברות שעדיין לא רשמו רווח EBITDA (רווח לפני פחת ומסים - א.ג), והן אינן מספיק מבוססות כדי להוריד את הראש בינתיים ולשרוד. חלקן יעבור תהליך של הפחתת ערך (סיבוב 'דאון ראונד', המגלם שווי נמוך יותר מהשווי שגולם להן בסיבוב הגיוס הקודם - א.ג). זה תהליך בריא עבורן, אבל הן יצטרכו לעמוד בלחץ המשקיעים שלהם. בסוף, ייווצר כאן סדר חדש, רגוע יותר, שפוי יותר".

"תשתיות ההייטק הישראליות אמיתיות מאוד"

לדברי רוסק עמינח, "למרות זאת, התשתית של ההייטק הישראלי מאוד חזקה והיא אמיתית מאוד. ההייטק הישראלי קודם כל מבוסס על טכנולוגיה ועל טאלנט שמתודלק מהרשתות הצבאיות ומגורמים כמו יציאה לקצונה בגיל צעיר ביחס למדינות אחרות. כל המשקיעים הגדולים נמצאים פה: סופטבנק, אינסייט וטייגר למשל, אלה גופי ענק שלא ילכו לשום מקום. כל החברות הבינלאומיות נמצאות כאן והן מזינות ביכולות נוספות את ההייטק הישראלי. יש כאן משהו אמיתי. לגבי השווי? אפשר להצמיד לכל דבר תג מחיר. אני לא מתייחסת לזה ברצינות, כפי שגם כשהכול היה ורוד פה לא התייחסתי לכך ברצינות".