גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקו הירוק יסע ב-2027? החברות שבונות אותו לא ממש אופטימיות

נת"ע ממשיכה להתעקש שהקווים הירוק והסגול יפעלו במועדים המתכוננים, למרות עיכובים מצטברים של חודשים רבים • אלא שמדיווחי החברות שזכו במכרזי ההקמה עולה שהקווים יתאחרו בשנה לפחות • אז למה המדינה מתחייבת לציבור על יעדים לא ריאליים?

שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת''ע
שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת''ע

בנת"ע ממשיכים להצהיר שהקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן ייפתח בשנת 2026 והקו הירוק ייפתח בשנת 2027. זאת, למרות אזהרות רבות מצד חברת הבקרה על דחיות ועיכובים. טענות דומות, אשר פורסמו לראשונה בגלובס, הושמעו גם מטעם אנשי משרד האוצר, ואף לפי הדיווחים לבורסה של החברות הזוכות בביצוע השלב השני בפרויקטים, צפויים עיכובים בפתיחת הקווים.

הצהרות שלא עולות בקנה אחד עם החברה

ביום חמישי לפני שבועיים הבכירים עמדו מחוייכים - מנכ"ל חברת נת"ע הממשלתית חיים גליק, מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק ונציגיהם הבכירים של החברות הזוכות בביצוע הקו הסגול שפיר וכאף. ההודעה שהופצה לאחר מכן בישרה על כך שהקו הסגול ייפתח בשנת 2026.

 

אלא שהצהרה זו תמוהה לנוכח הדיווח לבורסה של חברת שפיר אודות ההסכם שחתמה מול המדינה, והוא המחייב. לפני שבוע וחצי דיווחה שפיר על זמני הפעילות - לחברות המבצעות יהיה בהתחלה שנה לטובת תכנון מפורט וסגירה פיננסית, כנהוג בפרויקטים מסוג זה. לאחר מכן - יהיו להם 51 חודשי עבודות שיוכלו להתחיל רק לאחר סיום השלב הראשון של ביצוע הפרויקט.

ונסביר: פרויקטים מסוג זה מבוצעים בשני שלבים - השלב הראשון (אינפרא 1) הוא ביצוע הפקעות, פינוי תשתיות, חפירת מנהרות אם יש בכך צורך ועוד. השלב השני, שאותו יבצעו החברות הזוכות, יכול להתחיל רק עם סיום השלב הראשון והוא כולל כבר את החשמול, התקנת המערכות והבדיקות. לכן, במהלך השנה הקרובה בנת"ע יצטרכו לצמצם עיכובים שנגררו בביצוע השלב הראשון במסגרת השנה הקרובה, אחרת 51 החודשים יוכלו עוד להתארך. וכך, במקרה הטוב, החברות מחויבות לסיים להקים את הקו בעוד 5 שנים ושלושה חודשים, קרי אוגוסט 2027.

המצב גרוע יותר בקו הירוק

בקו הירוק, שחלקו עובר בתת הקרקע מדרום תל אביב ועד לשדרות נורדאו בצפון העיר, המצב אף גרוע יותר. השקת כוסות היין לאחר החתימה על ההסכם בין נציגי המדינה לחברות אלקטרה, אלסטום ודן נחתמה בהודעת החברה על כך שהקו ייפתח בשנת 2027. כבר לפני שנתיים, בחברת הבקרה שדוחותיה נחשפו בעקבות עתירת עמותת "הצלחה", העלו אפשרות שהקו יפתח במקטעים בלי החלק התת קרקעי שיוסיף להתעכב.

בתקופה ההיא נת"ע טענה כי הפעלת הקו כולו לא תוכל להתרחש לפני 2027 ולכן חברת הבקרה המליצה להפעיל בשנת 2025 פעימה ראשונה של חלק מהקו ובשנת 2027 לפתוח את כולו. בכל אופן, עכשיו מקווים במשרדי הממשלה שהפעימה הראשונה תתרחש בשנת 2027, והיתר מאוחר יותר. מעיון בדיווח של חברת אלקטרה לבורסה, הקו יפעל במלואו בעוד 6 שנים, באמצע שנת 2028.

גם בקו הזה נת"ע צריכה להזדרז בסיום העבודות של השלב הראשון, שכן לפי אזהרה של משרדי הממשלה בחלק מהמקטעים קיים עיכוב של 23 חודשים. "במקטעים רבים נוספים קיימים עיכובים של ממש אשר מעמידים את מסירתם לזכיין בהתאם ללו"ז המכרזי בסיכון", כתבו אז משרדי הממשלה.

המשרד מתחמק, ובנת"ע יבצעו "הערכה מדויקת"

בסוף חודש פברואר הגיע מכתבם החריג של אנשי משרד התחבורה והאוצר אל שולחנו של מנכ"ל נת"ע ובו נטען כי העיכובים בביצוע הקווים הירוק והסגול מגלמים נזק של מיליארד וחצי שקל בשנה. בחלק מהמקטעים בחלקו המערבי של הקו במשרדי הממשלה צפו "דחייה של עד 36 חודשים בביצוע המקטע, וצמצום הבאפר במקרים רבים לחודש אחד בלבד".

המשנה למנכ"ל נת"ע הפורש, קרן זוהר, התייחס בראיון לגלובס ללוחות הזמנים. לדבריו, "בקווים הירוק (2027) והסגול (2026) היה נכון לקבוע יעד. על היעד הזה כולם מתכווננים, וזה נכון ניהולית". אולם, קביעת היעד להפעלת הקו איננה רק החלטה ניהולית. היא החלטה שעליה מסתמך ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית ועליהם מסתמכים משקיעים בשוק הנדל"ן, בעלי העסקים והתושבים. העיכובים, אף שהם מתרחשים בפרויקטים ברחבי העולם, עלולים לגרום לחוסר אמון ציבורי בביצוע תשתיות מסוג זה.

במשרד התחבורה בחרו, באופן תמוה, שלא להגיב לדברים והפנו לחברת נת"ע, אף שמשרד התחבורה הוא אחראי על הפרויקט. בנת"ע אמרו כי "בשבוע האחרון חתמה נת"ע על הסכם ההקמה תכנון ותחזוקה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה. עוד לפני החתימה, במסגרת דיונים פנימיים, הציגה נת"ע לפני הקבוצות את תוכניותיה וכוונתה לקדם את פתיחת הקווים הסגול ל-26 והירוק ל-27, ואת הציפיה מהזכייניות להשקיע כל משאב אפשרי על מנת לעמוד במשימה המאתגרת. עם הצגת התכנון המפורט לביצוע, תבצע נת"ע הערכה מדויקת של זמני פתיחת הקווים".

בתוך כך, בשבוע שעבר הסתיימה סאגה ארוכה כשביהמ"ש העליון דחה את ערעורם של המתנגדים למסילת הקו הסגול וכביש בדרך רפאל איתן ברמת גן.

התוכנית הבטיחה שהכביש במקום ישוקע לעומק של 12 מטר, אלא שהעיריה בנתה במקום מובל ניקוז שמנע את השיקוע. עיריית רמת גן דרשה שנת"ע תוריד את גובה המובל, למרות שהעירייה עצמה הקימה אותו בניגוד לחוק. על כך העיר ביהמ"ש כי מדובר ב"הפרת חוק בוטה וחסרת מעצורים".

עוד כתבות

ירדן בארי / צילום: יח''צ

הבכירה בענקית הבריאות מודה: "אין לי את מספרי הטלפון של הצוות שלי"

מתוך 180 שווקים שבהם פועלת חברת מוצרי הבריאות iHerb, ישראל נמצאת בעשירייה הפותחת - והיא בין המדינות המובילות במכירות פר נפש ● בראיון ראשון מספרת ירדן בארי, מנהלת השוק הישראלי בחברה, עד כמה משמעותית העבודה עם משפיענים, התחושה כשאתרים אחרים מעתיקים את המלאי, מה הישראלים עדיין לא הפנימו ואיך הפך ספטמבר לאחד החודשים החזקים במכירות

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

התגובה בשווקים, ומה יעשה בנק ישראל? ליאו ליידרמן מנתח את הורדת הריבית של הפד

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש, ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

דונלד טראמפ ומנכ''ל אינטל ליפ בו טאן / צילום: אינטל

בתוך פחות מחודש: התשואה הבלתי נתפסת של ממשל טראמפ באינטל

מעט לאחר שדונלד טראמפ קרא להדחת מנכ"ל אינטל, ממשלת ארה"ב רכשה כ-10% ממניותיה בכ-20 דולר למניה ● היום, לאחר השקעתה של אנבידיה בחברת השבבים שזינקה ב-23%, רושם הממשל רווח של כ-4.5 מיליארד דולר, על הנייר

השבוע בעולם / צילום: Anthony Behar - רויטרס

טראמפ מבקר, סטארמר צונח, 3,500 ק"ג קוקאין מוברחים בצוללת לספרד

הבריטים מתכוננים לכרות עוד ראש ממשלה ● טראמפ הורג עוד מבריחי סמים ● 3,500 ק"ג קוקאין בחופי ספרד ● סינים נתבעים לשלם 80 מיליארד דולר על הרעלת מקורות מים בזמביה ● מודל חדש של AI יחזה 1,231 מחלות ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות

בנייה / צילום: Shutterstock

200 אלף דירות בבנייה: קצב התחלות הבנייה וההיתרים בשיא, אבל סיום הפרויקטים מתעכב

נתוני הלמ"ס מלמדים על קצב התחלות בנייה גבוה במיוחד: ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני האחרון החלו להקים 77 אלף דירות ● בירושלים ובת"א נוספו בשנים האחרונות דירות בהיקף של ערים גדולות ● עם זאת, ענף הבנייה בישראל תקוע בין נתונים מרשימים של התחלות - לבין מספר גדל והולך של דירות שמצויות בפיגורים במהלך בנייתן

עידן וולס / צילום: יונתן בלום

המאבק מול מנורה, הפגישה שהסעירה את שוק ההון והיחסים עם יצחק תשובה: עידן וולס מדבר

רגע אחרי ההשתלטות על ישראכרט עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, חושף את מאחורי הקלעים: "התכוננו מתחת לרדאר, זה היה בית ספר לעסקים" ● בראיון בלעדי הוא מספר גם על הפגישה שהסעירה את שוק ההון, הסכם הגז הגדול אי פעם והקשר הקרוב עם יצחק תשובה, ש"צריך לקבל את פרס ישראל"

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

"עובדים על ההסכם כבר שנה, טראמפ לא היה מעורב": פרטים חדשים על עסקת אנבידיה-אינטל

"אני בתפקיד הזה כבר חצי שנה - וכבר ביומי הראשון בו עסקתי בפרטי ההסכם", גילה מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, במסיבת עיתונאים לרגל חתימת עסקת הענק ההיסטורית בין שתי החברות ● ראש תחום מניות טכנולוגיה בבית ההשקעות האמריקאי DA Davidson: "המוטיבציה של אנבידיה להשקיע באינטל היא כפולה - היא יכולה לעזור לגוון חלק מהייצור הרחק מ-TSMC והיא יכולה לתמוך בממשל האמריקאי"

גיא ברנשטיין, מנכ''ל פורמולה / צילום: יח''צ

נמוך מהציפיות: פורמולה חתכה את מחיר מניית מיכפל בהנפקה כדי לעמוד ביעד הגיוס

אחרי סדרת אקזיטים מרשימים, חברת התוכנה פורמולה בניהולו של גיא ברנשטיין נאלצה לדלל את עצמה כדי לעמוד בגודל הגיוס בהנפקת מיכפל שהושלמה הלילה ● מיכפל גייסה 300 מיליון שקל, בדיוק כפי שתכננה לגייס, אך שווייה ירד ל-770 מיליון שקל (לפני הכסף), חלף תכנון מקורי לשווי של 900 מיליון שקל

המשרוקית. על הפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק / צילום: ap, Alex Brandon

הלקח החשוב מהפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק - שהגיעו גם לארץ

דקות אחרי הירי ביוטה, היו כבר מי ש"ידעו" מי הרוצח ומה המניעים שלו ● עד כה תיאוריות שונות הופרכו שוב ושוב, אבל זה לא מפריע להן להמשיך ללוות אותנו ● הפרשה מלמדת אותנו שיעור קריטי בצריכת מידע בסביבה טכנולוגית

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

באופן חריג: בית המשפט הכלכלי פסק נגד רשות ני"ע והזהיר מפני עודף דיווחים לציבור

ביהמ"ש קבע כי חברת הנדל"ן דקמא והמנכ"ל נתנאל לורנצי לא היו צריכים לדווח על הפרה של הסכם הלוואה שהעניקה החברה בגובה 10 מיליון שקל, שכן ההפרה לא הייתה מהותית ● הרשות אף חויבה בתשלום הוצאות בגובה 20 אלף שקל ● רשות ני"ע: "לומדים את פסק הדין"

מאגר תמר. בעיגול: אהרון פרנקל / צילומים: מארק ישראל סלם, מורג ביטן

יומיים ברצף: אהרון פרנקל קונה עוד מניות תמר פטרוליום ב־52 מיליון שקל

יום אחד בלבד לאחר רכישת 9% ממניות תמר פטרוליום, איש העסקים אהרון פרנקל ממשיך להגדיל את החזקותיו ומוסיף 1.5% נוספים בסכום של 52 מיליון שקל ● הרכישה הנוכחית מעלה את פרנקל להחזקה של 17.5% ממניות תמר פטרוליום בשווי של 612 מיליון שקל

החיסכון שלנו עבר לידיים של המוסדיים בעקבות רפורמת בכר / איור: Shutterstock

ממיליארד ל-100 מיליארד שקל: 20 השנים שבנו את השליטים החדשים של שוק ההון

לא סתם צבי סטפק ממיטב מכנה את רפורמת בכר "המפץ הגדול של שוק ההון". היא הפכה את חברות הביטוח ואת בתי ההשקעות למנהלים של טריליוני שקלים של הציבור בקופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות ● הללו הפכו לקבוצה עם כוח עצום, ויש הטוענים שאף ריכוזית לא פחות מהבנקים ● אבל בשוק מסבירים: התחרות ללא ספק מגיעה גם לשם ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד 

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

שבע תובנות על תפקיד מיתוג המעסיק ועל מה שהוא דורש

מה צריך כדי להיכנס לתפקיד מיתוג מעסיק? ● עיון ב-15 מודעות למשרות מסוג זה העלה תובנות על משמעות התפקיד, מקומו בארגון ולאן התחום מתקדם ● טור אורח

נשיא בית המשפט העליון יצחק עמית, שר המשפטים יריב לוין והיועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת, דוברות בתי המשפט

היועמ"שית מול לוין: לא לכבד צו שיפוטי - ריסוק הדמוקרטיה


בכירי מערכת המשפט, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ושר המשפטים יריב לוין התכנסו לטקס הפרישה של שופט העליון יוסף אלרון • אחרי פרישתו, 11 שופטים בלבד יכהנו בעליון ● לוין: "גיוון מערכת המשפט - המפתח להשבת האמון הציבורי" • נשיא העליון יצחק עמית על המתיחות עם אלרון: "לא סוד שהיו לנו חילוקי דעות" • אלרון בנאום הפרישה: "מוטרד מהכרסום באמון הציבור במערכת המשפט"

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה

החשכ"ל הודיע כי WeSure ומגדל זכו במכרז לביטוח רכבי עובדי המדינה וגמלאיה לשנת 2026 ● שתי החברות יבטחו למעלה מ-70 אלף כלי רכב, בהיקף כספי מוערך של למעלה מ-350 מיליון שקל ● בעקבות המכרז, עובדי המדינה יזכו ברובם להוזלת הפרמיה בעת חידוש הפוליסה הקרוב

קופות החולים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח פעילות קופות החולים: שלוש קופות הגיעו לאיזון תקציבי, ואחת לא

ממשרד הבריאות נמסר כי הגירעון של שירותי בריאות כללית בשנת 2024 הוא משמעותי ומחייב מתן מענה לטווח ארוך באופן שלא יפגע באיכות ובזמינות השירות למבוטחים ● ובכמה גדל סל הבריאות לפי הדוח?

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית