גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צמצום המזומן וחובת דיווח על קריפטו: אלה המלצות הצוות למאבק בהון השחור

הצוות למאבק בהון השחור, בראשות מנכ"ל משרד האוצר, סיים את עבודתו וממליץ על שורת צעדים לצמצום ההון השחור בארגוני הפשיעה ובייחוד בחברה הערבית

העלמת מס / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev
העלמת מס / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev

חובת דיווח על מטבעות קריפטו בשווי של מעל 200 אלף שקלים, ועל כל נכס אחר או מזומן בשווי של מעל מיליון שקלים או הגבלת החזקת מזומן מעל 200 אלף שקל; יישום המודל הצ'יליאני למעקב אחר חשבוניות פיקטיביות בזמן אמת; הגבלת הלוואות במזומן לסך של עד 6,000 שקלים בלבד ושינוי שיטת גביית המע"מ בענפי הניקיון והאבטחה - אלה הן חלק מהמלצות הצוות הבין-משרדי למאבק בהון השחור בחברה הערבית, בראשות מנכ"ל משרד האוצר.

המלצות הצוות כוללות לא מעט יוזמות שניסתה רשות המסים להעביר בחוק ההסדרים הקודם, במסגרת אישור תקציב 2021-2022, אך הוצאו מהחקיקה, בהן המודל הצ'יליאני למעקב אחר חשבוניות בזמן אמת (דיווח על כל חשבונית מעל 5,000 שקלים) והחלת חובת דיווח על החזקת מטבעות וירטואליים.

הצוות "לבחינת תופעת הפשיעה בחברה הערבית, הנובעת מהתנהלות השוק השחור בתחום הפיננסי" הוקם באוקטובר אשתקד בהתאם להחלטת הממשלה כחל מהתכנית לטיפול בתופעות הפשיעה והאלימות החברה הערבית 2022-2026. בצוות חברים עו"ד מאיר לוין המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט כלכלי), ראש רשות המסים ערן יעקב, ד"ר שלומית וגמן, לשעבר ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, חסאן טאופרה ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, יהלי רוטנברג החשב הכללי, תנ"צ יואב תלם סגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרת ישראל, איתי טמקין סגן הממונה על התקציבים, אלי טובול סגן בכיר לממונה על שוק ההון, נותני שירותים פיננסיים ואנדרו אביר המשנה לנגיד בנק ישראל.

שיעור ההון השחור ביחס לתוצר בישראל - גבוה ביחס לעולם

היקף ההון השחור בישראל מוערך לכל הפחות בעשרות מיליארדי שקלים בשנה. המודלים השונים להערכת ההיקף מציעים אומדנים בטווח רחב הנעים בין 6.6% ל-19% מהתוצר, כתלות בשנה ובשיטת האמידה. המסקנה העיקרית העולה מבדיקת הצוות, היא שקיים קשר הדוק בין פשיעה ופשיעה חמורה, ובכלל זאת בחברה הערבית, לבין הון שחור ופעילות כלכלית שאינה מדווחת לרשויות המס. היקף פעילות זו מוערך בעשרות מיליארדי שקלים. מימון הפשיעה מתאפשר בעיקר עקב שימוש בכסף מזומן, התנהלות של חלק מנותני השירותים הפיננסיים, ותופעת החשבוניות הפיקטיביות.

בדיקת הצוות העלתה, כי התשתית הפיננסית של הפשיעה בישראל ובמגזר הערבי נשענת על הון שחור - תנועות כלכליות בלתי מדווחות. שיעור ההון השחור ביחס לתוצר בישראל גבוה בהשוואה בינלאומית, וקיים קשר ישיר בינו לבין שימוש בכסף מזומן והחזקה בו, שנמצאת בעלייה בשנתיים האחרונות.

ממחקר ישראלי שנעשה בנושא עולה, כי יש קשר הדוק בין פשיעה חמורה למזומן וכי בעוד אחוז העלמות המס מתוך ההון השחור יורד, אחוז הפשיעה מתוך ההון השחור בישראל עולה בשנים האחרונות. מנתוני המחקר, בשנים 2013-2016 נע שיעור הפשיעה מההון השחור בישראלי בין 68%-54%, ובשנים 2018-19 האמיר ל-90%.

האם חובת דיווח מספיקה או שמא יש צורך במגבלת מזומן?

בין ההמלצות המרכזיות מספר המלצות להתמודדות עם תופעת החזקת המזומנים בסכומים גבוהים, אך הדעות של חברי הצוות נחלקו באשר לשאלה האם די בחובת דיווח על החזקת מזומנים ושווי מזומן או שיש להטיל מגבלה קשיחה על עצם החזקת מזומן מעל סכומים מסויימים: בעוד שחלק מחברי הצוות, ובראשם יו"ר הצוות רם בלינקוב, סברו כי יש להטיל מגבלות על החזקת מזומנים בסכום העולה על 200 אלף שקל, ולחייב בדיווח לרשות המסים על סכומים בין 50 אלף ל-200 אלף שקלים; חלק אחר מחברי הצוות סוברים, כי די בהטלת חובת דיווח על סכומים מעל 200 אלף שקלים עם כלי האכיפה הנדרשים בכדי להשיג את המטרה הנדרשת מבלי לפגוע באנשים נורמטיביים.

לגישת התומכים בהגבלת החזקת מזומן, עם כניסת איסור ההחזקה וחובת הדיווח לתוקף, לאחר תקופת הערכות, יעמדו בידי גורמי האכיפה הכלים לתפוס את המזומן, לקנוס את המחזיקים בו, ולגבות בגינו מס כחוק.

לטענת המצדדים בהטלת חובת דיווח בלבד, הוראה כזו תיתן מענה לכלי האכיפה הכלכליים החסרים היום במלחמה בהון השחור ובפשיעה בפרט תוך פגיעה מצומצמת, אם בכלל, בציבור הנורמטיבי, וזאת בד בבד עם השרשת נורמה חברתית לפיה החזקת מזומן בסכומים גדולים אינה לגיטימית.

המלצה נוספת המעוגנת בדוח הנה שינוי מנגנון גביית המע"מ בענפי שירותי כוח אדם לרבות שירותי ניקיון, שמירה ואבטחה, ושירותי עבודות בנייה. במסגרת השינוי, המע"מ יגבה רק מנותן שירות הקצה, ולא מכל חוליה לאורך שרשרת הייצור, בדומה לנהוג בענף הזהב.

על פי רשות המסים, תופעת החשבוניות הפיקטיביות רווחת במיוחד בענפים כגון שירותי כוח אדם, בנייה, שמירה וניקיון. זאת מכיוון שמדובר בענפים שיש בהם ערך מוסף גבוה ושימוש רב בעובדים המועסקים שלא כדין, ועל כן יש צורך בכיסוי העלויות הכרוכות בהעסקתם באמצעות ניכוי חשבוניות פיקטיביות. בשנים האחרונות נחשפו לא מעט רשתות עברייניות המשתמשות בתשתית של חברות לגיטימיות לכאורה מתחום הבנייה והניקיון על מנת להסוות פעילות עבריינית של הנפקת חשבוניות פיקטיביות, הלבנות הון והעלמות מס, במקביל לפעילות עבריינית קלאסית של סחיטה באיומים ועוד.

כדי להיאבק בתופעה זו, מוצע לקבוע כי במתן שירותים כאמור לעוסק, יהיה מקבל השירות החייב בתשלום המס. קיימים היום בתקנות מע"מ מקרים בהם ישנו היפוך של החבות במע"מ בענפים בהם אותרה בעיה נרחבת של הפצת חשבוניות מס שהוצאו שלא כדין וניכוי מס תשומות בהסתמך עליהן (ענף הזהב כאמור), כך שהתיקון המוצע למעשה מהווה הרחבה של מנגנון קיים.

עוד כאמור ממליצה הוועדה על הפתרון שרשות המסים תומכת בו ומנסה לקדם אותו בשנים האחרונות: דיווח בזמן אמת על חשבוניות מעל 5,000 שקלים. על פי ההמלצה תוקם מערכת טכנולוגית לבקרת פשעים פיננסים שתשדר בזמן אמת לרשות המסים כל חשבונית בסכום הגבוה מ- 5,000 שקל. עבור עסקאות חשודות - לא ניתן יהיה לנכות את המע"מ הגלום בחשבוניות. המערכת תסייע במעקב ובקרה של עסקאות בזמן אמת. בכך, תפגע האפשרות להתחמק מתשלום מס כדין באמצעות הנפקת חשבונית פיקטיבית.

הדוח מתעלם מאחת הבעיות המרכזיות

נתוני הפשיעה בחברה הערבית, מראים כי שיעור המעורבות של אזרחים מהחברה הערבית גבוה משיעורם באוכלוסייה, עד לכדי פי 2. על פי נתוני המשטרה לשנת 2019 נפתחו כ-170 אלף תיקים מתוכם 41% אינם יהודים, מתוכם הרוב המוחלט מהחברה הערבית. נתונים דומים ניתן למצוא על הגשת כתבי האישום ובעבירות כלפי אדם ועבירות נשק השיעור מגיע לכ-60%.

כ-61% מהמזומנים שנתפסים על ידי משטרת ישראל חשודים כי נעשה בהם שימוש לצרכי עבירות שאינן כלכליות דוגמת: אלימות, שוחד, מימון טרור וסמים. במצב הנוכחי, במקרים רבים בהם נתפסים מזומנים בידי גורמי פשיעה, קיים קושי לקשור בינם לבין החשד לעבירה ספציפית ובכך נמנעת תפיסת המזומן בידי גורמי האכיפה, והוא נותר לשימוש גורמי הפשיעה.

חלק הדוח העוסק בתשלומי מע"מ מהותי שכן הוא קובע, כי בתחומים מסוימים תשלום המע"מ לא יהיה בגבייה רגילה של החברות העוסקות בכך בחברה הערבית, אלא ישירות מהספקים למע"מ. המהלך הנדרש לתיקון חקיקה, נקבע בשל מגפת החשבוניות הפיקטיביות בכמה מהתחומים בחברה הערבית. הוצאת וזיוף החשבוניות הללו משמשות את ארגוני הפשיעה להלבין כספים פליליים ולהרוויח הון מניכוי סכומי החשבוניות הפיקטיביות מדוחות המע"מ של החברות הללו.

עם זאת, הדוח לא עוסק כלל באחת מהבעיות המרכזיות של החברה הערבית, סוגיית הקושי העצום להשיג האשראי ככלל ומשכנתאות במיוחד. לפי נתוני בנק ישראל ערביי ישראל נוטלים רק מעט יותר מ-2% מהמשכנתאות, עשירית ממשקלם באוכלוסייה, והדבר נובע בין השאר מבעיות הסדרת התכנון והבנייה בישובים הערבים. אשראי חסר גם לצרכים אחרים, בשל קשיים להציב ערבונות ובטוחות. לוואקום הזה נכנסו ארגוני הפשיעה שבין השאר באמצעות צ'יינג'ים אבל גם בדרכים אחרות נותנים הלוואות בריביות גבוהות לאזרחים הערבים. מי שלא עומדים בתשלומים סופגים אלימות, פציעות וגם מעשי רצח. הוועדה נמגבילה את מתן ההלוואות על ידי מוסדות פיננסיים מוכרים כמו צ'יינג'ים ל-6,000 שקלים, אבל לא מטפלת בזמינות האשראי הלגיטימי.

הפתרונות שהוצעו בדיונים ובהם מתן ערבות ממשלתית לבנקים המלווים, וקרן הלוואות ייעודית לחברה הערבית, נתקלו בהתנגדות של הגופים המעורבים ובהם בנק ישראל. עם זה לגלובס נמסר, כי נייר המלצות בנושא יוגש לאחר עוד דיונים במהלך החודש הבא.

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"