למרות הורדת הבלו, שיא של 9 שנים: מחיר הבנזין יזנק ל־7.72 שקל לליטר

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי, כולל מע"מ, מזנק ל-7.72 שקלים לליטר, עלייה של 66 אגורות מהחודש הקודם • המחיר יתעדכן בחצות הלילה בין שלישי לרביעי

משאבת דלק / צילום: עינת לברון
משאבת דלק / צילום: עינת לברון

משרד האנרגיה עדכן היום (א') כי המחיר המירבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) יזנק ל־7.72 שקלים לליטר, עלייה של 66 אגורות מהחודש הקודם. המחיר יתעדכן בחצות הלילה בין שלישי לרביעי. מדובר במחיר הגבוה ביותר בתשע השנים האחרונות.

● החובות נערמים והאינפלציה מזנקת: רוסיה בדרך לפשיטת רגל

● מחיר הדלק בשיא של 8 שנים: נגיד בנק ישראל פותח חזית מול האוצר וקורא לזנוח את המס על הבלו

הסיבה העיקרית לזינוק במחיר הדלק היא התייקרות דרמטית של כ־20% במחיר הנפט בנמלי הים התיכון בחודש שחלף, מה שתרם 56 אגורות להתייקרות הנוכחית. בימים האחרונים, מחיר חבית ברנט עלה לרמה של 119 דולר. עליית רכיב המע"מ במחיר הדלק תרמה 10 אגורות נוספות. ההתייקרות הנוכחית משלימה קפיצה של 2.83 שקלים במחיר ליטר דלק בארץ מאז אפריל 2020, אז ירד המחיר לשפל של 4.89 שקלים לליטר.

העליות מתדלקות את האינפלציה

לעלייה משמעותית שכזו במחירי הדלק יש כמובן השלכות מאקרו־כלכליות והיא מתדלקת את האינפלציה. כשהדלק מתייקר, גם תעריפי התובלה קופצים, ובהתאם עולים מחירי הסחורות. את ההשפעה הכוללת ניתן יהיה לזהות במדד המחירים לצרכן.

הגורם הבולט ביותר להאמרת מחירי הנפט בחודשים האחרונים הוא מלחמת רוסיה־אוקראינה. עוד קודם לכן עלו ביקושי האנרגיה בעולם על ההיצע, בין היתר בשל היציאה הבינלאומית מגל האומיקרון והחזרה לשגרה, כך שהפלישה הרוסית לאוקראינה הגיעה גם כך בתזמון בעייתי מבחינת מחירי הדלקים.

על אף התייקרות מחירי הנפט, שמביאה לעליות במחירי הדלקים בכל רחבי העולם, יש לזכור כי מס הבלו שמטילה ממשלת ישראל מהווה כמחצית ממחיר הדלק. המס הכניס לקופת האוצר יותר מ־21 מיליארד שקל בשנת 2021 לבדה, ולממשלה קשה לוותר עליו.

עם זאת, בטיוטת חוק ההסדרים שפורסמה בשבוע שעבר נכנסה תוכנית משרד האוצר למעבר ממס בלו אחיד לליטר דלק למס חדש, "מס נסועה", שיחושב לפי קילומטראז’ נסיעה, וייתכן שגם בהתאם לשעות העומס והמיקום שבו נערכה הנסיעה. באוצר יבקשו להתניע את התוכנית במסגרת תקציב המדינה לשנת 2023, אבל גם אם זה יקרה - צפויות לעבור מספר שנים נוספות עד שהמס החדש ייכנס לתוקף, ויחליף את מס הבלו הוותיק.

פרטיו של מס הנסועה טרם נקבעו, אך הוא צפוי לאפשר הקלה במחיר הדלק למי שמסלול הנסיעה שלו אינו תורם משמעותית לגודש. כלומר, מי שנוסע בשעות פנויות יחסית ובאזורים לא פקוקים במיוחד. מנגד, בעלי מכוניות חסכוניות בדלק או חשמליות ישלמו יותר, כיוון שעד עכשיו נהנו מהשיטה הקיימת של מס אחיד על כל ליטר בנזין או סולר.

השר אביגדור ליברמן, שבתחילה התנגד להפחתת הבלו על הדלק, נעתר בחודש שעבר ללחץ הציבורי וכן לעמדת בנק ישראל - והוריד את המס ב־50 אגורות לליטר. בשלב הנוכחי, ההנחה בתוקף עד סוף חודש יולי הקרוב. אולם, ליברמן כבר ציין כי ייתכן שהמדינה תמשיך להתערב במחירי הדלקים, אם תימשך מגמת ההתייקרויות.