הפניקס עם הרווח הגבוה בענף הביטוח; עלייה ברווחי מגדל

חברות הביטוח ממשיכות להציג רווחים בעקבות עליית הריבית, שקוזזו בשל הירידות בשוקי ההון • הפניקס הציגה זינוק של 53% בפרמיות ודמי הגמולים ביחס לרבעון המקביל ותחלק פעמיים דיבידנד במהלך השנה • ביטוחי הרכב ממשיכים להסב הפסדים

דוחות כספיים / צילום: תמר מצפי
דוחות כספיים / צילום: תמר מצפי

חברת הביטוח הפניקס רשמה ברבעון הראשון של 2021 רווח כולל של 352 מיליון שקל, המשקף תשואה להון של 15.5%. זאת לעומת רווח כולל של 356 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, קיטון מינימלי שגם איתו רשמה הפניקס את הרווח הגדול מבין חברות הביטוח. גם מגדל פרסמה הבוקר (ג') את הדוחות הרבעוניים והם מגלים צמיחה של 26% ברווח הכולל לכדי 294 מיליון שקל, עם תשואה על ההון (במונחים שנתיים) שהסתכמה ב-13.7%.

עבור חברות הביטוח פעלו ברבעון הזה שני כוחות מנוגדים. מצד אחד עליית הריבית הקטינה את ההתחייבויות שלהן, בעיקר בתיקים ארוכי טווח כמו בריאות וסיעוד וביטוחי חיים, ומנגד החברות נפגעו קשות מהירידות בשוקי ההון.

הפניקס ציינה כי השפעת העלייה בריבית הסתכמה לסך חיובי של 799 מיליון שקל, בעוד התשואה השלילית בהשקעות נוסטרו עמדה על 0.2%. מתשואה זו הועברו (נוכו) תשואה ריאלית שנתית של 3% וסכום הכנסות דמי ניהול משתנים המחושב על בסיס שיעור התשואה הריאלית, כך שסך ההשפעה השלילית של שוק ההון, לאחר הניכוי כאמור, הינה 668 מיליון שקל. "הקבוצה ערוכה לשינויים בתנאי המאקרו ולאתגרים הנוכחיים בשוק ההון, ומדווחת על תרומה, לרווח לפני מס, של 131 מיליון שקל הנובעת מהפער בין העלייה בריבית לירידות בשוק ההון", הסבירו בחברה בניהולו של איל בן סימון.

הפרמיות ודמי גמולים של הפניקס הסתכמו ב-9 מיליארד שקל ברבעון הראשון, גידול של 53% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. עיקר הגידול מגיע מדמי ניהול בעולם הגמל, שצמחו מ-0.7 ל-1.4 מיליארד שקל.

הרווח החיתומי של החברה צמח ב-47 מיליון שקל לכדי 200 מיליון, וזאת למרות הפסד של 142 מיליון שקל בביטוח הכללי שמגיע בעיקר מהפסד בביטוחי רכב כתוצאה מעליית השכיחות בתאונות והתייקרות חלקי החילוף והעלייה בגניבות רכבים. לעומת הביטוח הכללי, ביטוחי הבריאות תרמו 632 מיליון שקל בשל העלייה בריבית, לעומת רווח של 32 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

אייל בן סימון, מנכ"ל קבוצת הפניקס, אמר עם פרסום הדוחות כי "הפניקס תחלק השנה, פעמיים, דיבידנד לבעלי המניות, ותפריד לראשונה את תכנית הרכישה העצמית מהדיבידנד במזומן שיחולק על בסיס 30% מהרווח הכולל. אנו נמשיך במימוש המהיר של התוכנית האסטרטגית במטרה להקדים ולעמוד ביעדים שהצבנו ולהבטיח המשך השאת ערך לבעלי המניות".

מנכ"ל מגדל: "ממשיכים לחפש חלופה לשוק ההון בהשקעות ריאליות ואלטרנטיביות"

באשר למגדל, החברה הגדילה כאמור את הרווח הנקי שלה ביחס לרבעון המקביל. הגידול ברווח הכולל הושפע מעלייה של עקום הריבית שהביאה לקיטון בהתחייבויות הביטוחיות בסך של כ-1.6 מיליארד שקל, בעיקר בביטוח חיים ובביטוח סיעודי. מנגד, נרשמו הפסדי השקעות עודפים של כ-1.3 מיליארד שקל הנובעים מירידה בשערי אגרות החוב והמניות בחו"ל.

בתיק הנוסטרו נרשמו הפסדים מהשקעות של כ-267 מיליון שקל (כולל אג"ח מיועדות) לעומת רווחים מהשקעות בתיק הנוסטרו בסך של כ-440 מיליון שקל (כולל אג"ח מיועדות) ברבעון המקביל אשתקד .

מתחילת שנת 2022 לא רשמה מגדל  ביטוח דמי ניהול משתנים כתוצאה מתשואה ריאלית שלילית בפוליסות ביטוח החיים המשתתפות ברווחים ששווקו עד שנת 2004. אומדן דמי הניהול שלא יגבו בשל התשואה הריאלית השלילית עד להשגת תשואה חיובית מצטברת, הסתכם נכון לסוף מרץ בכ-0.3 מיליארד שקל לפני מס וסמוך למועד פרסום הדוחות הכספיים בכ-0.8 מיליארד שקל לפני מס. זאת, לעומת גביית דמי ניהול משתנים בסך כ-395 מיליון שקל לפני מס ברבעון המקביל אשתקד.

הפרמיות ברוטו ודמי הגמולים ברבעון המדווח הסתכמו בכ-6.9 מיליארד שקל, עלייה של כ-20% לעומת ברבעון המקביל אשתקד, שהתבטאה בכל תחומי הפעילות. הן בתחום חא"ט, בפרט בפנסיה ובמוצרים פיננסיים (מוצרי חסכון, גמל והשקעה), והן בתחום ביטוח כללי ובמוצרי בריאות פרט .

עיקר ההשפעה החיובית של עליית הריבית הורגשה בביטוחי הבריאות, שם נרשם ברבעון הראשון רווח כולל לפני מס בסך של כ-631 מיליון שקל לעומת הפסד כולל לפני מס בסך של כ-46 מיליון שקל אשתקד.

לעומת הבריאות, ברבעון המדווח נרשם הפסד כולל בענף הביטוח הכללי לפני מס בסך כ-239 מיליון שקל לעומת רווח כולל בסך כ-14 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת לאחר שחלה עלייה ניכרת בהפסד החיתומי לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שהתרכזה בביטוחי הרכב. בענף רכב חובה - חלה הרעה בהפסד החיתומי ברבעון המדווח שהושפעה מהתפתחות שלילית בניסיון התביעות לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בענף רכב רכוש - המעבר להפסד חיתומי ברבעון המדווח הושפע בעיקרו מגידול בעלות התביעות, אשר הביא לרישום הפרשה של פרמיה בחסר.

דוחות הרבעון הראשון של השנה כללו שינוי מבחינת אופי הדיווח של מגדל על היקף הנכסים שמנהלת החברה. עד עתה נמנעו בחברה מלכלול בהיקף הנכסים המדווח את נכסי הנוסטרו שלה, בניגוד לשאר השוק. החל מרבעון זה יישרה מגדל קו עם הענף וגם נכסים אלו יכללו בדיווח לצד נכסי העמיתים, כך שהעדכון מביא את מגדל להיות החברה בעלת היקף הנכסים הגדול מבין חברות הביטוח - כ-377 מיליארד שקל. זאת בעוד על פי אופן הדיווח הקודם של מגדל, הפניקס היא החברה עם היקף הנכסים הגדול ביותר.

מנכ"ל מגדל, שגיא יוגב, אמר בשיחה עם גלובס כי מדובר ברבעון מעניין ומאתגר, שהסתיים באופן מוצלח יחסית עם רווח של קרוב ל-300 מיליון שקל. "מגדל אמנם נשענת על הרווח החיתומי אבל יש לה גם מקורות רווח נוספים שהיא יודעת להשתמש בהם בצורה טובה, עם דגש על המשך הצמיחה, בדיוק באזורים שרצינו לצמוח בהם. כך למשל בעולם הפנסיה הצגנו צמיחה יפה, לאחר שמזה תקופה לא הייתה צמיחה רבה בתחום הזה במגדל", הסביר יוגב.

"בתחום הבריאות, בעקבות עליית הריבית, כל השוק הציג שחרור גדול של עתודות. צריך לזכור שזה שוק שנמצא לפני רפורמה גדולה הן מצד רשות שוק ההון (מעבר לפוליסה בסיסית ואחידה ועליה שורה של הרחברות אפשריות, ר"ו) והן על פי טיוטת חוק ההסדרים ומעניין מה יקרה בתחום בעתיד הקרוב. צמחנו מאוד יפה באזורים בהם עדיין יש אפשרות צמיחה, כאשר מוצרים שנמכרו בעבר כמו ביטוחי סיעוד ותאונות אישיות הצטמצמו".

שגיא, שמגיע מתחום הביטוח הכללי אותו ניהול בהראל לפני שמונה למנכ"ל מגדל, מציין כי זו אכן הנקודה הפחות נעימה. "הענף סובל מעלייה דרמטית בעלות התביעות וצמיחת הפרמיות לא מדביקה את הגידול בעלות התביעות. רואים את זה בעיקר בתחום הרכב", אמר יוגב. ההערכות בשוק הן שהחברות יצטרכו להעלות את התעריפים בעקבות ההפסדים, ככל הנראה בשלב הראשון באמצעות צמצום ההנחות שניתנו לציבור.

"בהשקעות אנחנו ממשיכים לחפש חלופות לשוק ההון בהשקעות ריאליות ואלטרנטיביות, בהתאם למדינות ה- ESG שאנו מובילים בה. אלה בהחלט השקעות יפות שעזרו לנו מאוד בראייה הגלובלית כשאנחנו שותפים מרכזיים בהשקעות האלה".