שרת האוצר האמריקאית מודה שטעתה בהערכת עוצמת האינפלציה

ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה"ב, הודתה בראיון טלוויזיוני כי שגתה בהשערה בנוגע לחוזק האינפלציה בארה"ב ופגיעתה בציבור הצרכנים במדינה • השרה טענה כי גורמים בלתי צפויים זעזעו את הכלכלה העולמית, כמו השלכות מגפת הקורונה, בעיות שרשראות האספקה והמלחמה באוקראינה

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Graeme Jennings
שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן / צילום: Associated Press, Graeme Jennings

שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, אמרה אמש (ג') שהיא טעתה בחישובה כמה האינפלציה הגבוהה תמשיך לפגוע בצרכנים האמריקאים, כשטענה עוד משנת 2021 כי מדובר ב"סיכון קטן". "אני חושבת שטעיתי לגבי המסלול שהאינפלציה תיקח", אמרה בראיון בתוכנית הטלוויזיה The Situation Room.

לאסטרטג הראשי של סיטי יש תיאוריה שמסבירה את כל מה שקורה בשווקים

בעוד ממשל ביידן פועל להכיל אחריות פוליטית גוברת, הצהרת השרה הייתה הקש האחרון לצפיות הציבור מהממשל לנרמל את הכלכלה.

השרה ילן הוסיפה שהיו גורמים בלתי צפויים ומזעזעים לכלכלה, שלא היה ניתן לחזות 18 חודשים לפני כן, כמו פלישת רוסיה לאוקראינה, נגיף הקורונה שעבר עשרות של מוטציות, וכן הסגרים של סין בעקבות הנגיף שפגעו קשות במסחר הגלובלי ושרשראות ההספקה, אך היא והממשל מכירים בהם כעת ופועלים כדי לייצב חזרה את הכלכלה האמריקאית. "כפי שציינתי, היו זעזועים בלתי צפויים וגדולים לכלכלה שהעלו את מחירי האנרגיה והמזון וצוואר בקבוק באספקה ​​שהשפיעו קשות על הכלכלה שלנו שלא הבנתי - בזמנו - עד הסוף, אבל אנחנו מזהים את זה עכשיו".

האינפלציה בארה"ב היום נמצאת כמעט בשיא גובהה מזה ארבעה עשורים, ולמרות שעברו חודשים מאז פרוץ המגפה, והתקלות בשרשראות ההספקה התייעלו ונוצרו פתרונות חדשים, נראה כי טענת השרה ובכירים אחרים בבית הלבן טעו בהגדרתם כי האינפלציה תהיה תופעת לוואי זמנית של המגפה ולאחריה הכלכלה תחזור לשגרה.

עם זאת, ילן הוסיפה שלמרות הקשיים שארה"ב נאלצה לעבור בתקופה האחרונה, הייתה צמיחה היסטורית של יצירת מקומות עבודה לאזרחים, וכעת עליהם לעבוד יחד לשם ייצוב הכלכלה בזמן ירידת האינפלציה.

כלכלנים בארה"ב הזהירו עוד בחודש מרץ כי האינפלציה אכן עשויה להגיע לשיאה מזה ארבעה עשורים, זה לא קרה, אך לטענתם זה לא סימן לאופטימיות, שכן ירידת האינפלציה לרמות נורמליות שוב עלולה לקחת זמן ממושך ונטל כבד על הכלכלה.

ביום שני, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, פרסם מאמר דעה בוול סטריט ג'ורנל, "ג'ו ביידן: התוכנית שלי להילחם באינפלציה", בו אמר שהוא לא יתערב עם החלטות הפד, ג'רום פאוול, אבל הוא ילחם עם המחירים גבוהים וינחה את הכלכלה חזרה לצמיחה יציבה.

הפד, בראשות ג'רום פאוול זכה לביקורות רבות על אופן טיפולם באינפלציה הגבוהה, בטענה שהם פעלו לאט מידי והתחילו מאוחר מידי את העלאות הריבית. הפד מאז התחייב להעלות את הריבית במהירות, ובתחילת מאי העלה את הריבית בחצי האחוז לראשונה מאז שנת 2000.

בפגישה שהתקיימה ביום שלישי במשרד הסגלגל בין הנשיא, יו"ר הפד ושרת האוצר, ביידן ציין כי הוא "חולק את העדפות הפד בהורדת האינפלציה, והוא מאמין בחוזקה בעצמאות הפד לפעול בצעדים הנחוצים לעשות זאת".

כלכלנים בממשל ביידן הצהירו בגופי חדשות רבים, שממשל ביידן עובד קשה על הורדת המחירים של המזון, הדיור והדלק. והשרה ילן אמרה שהנשיא יודע "איזה נטל כבד מטילה האינפלציה על משקי הבית האמריקאים".