ישראייר תנסה לגייס 7 מיליון דולר בהנפקה שתתקיים החודש

ישראייר פירסמה מצגת לשוק ההון לקראת ההנפקה שתתקיים החודש • השווי לפני הכסף יעמוד על כ-225 מיליון שקל • במקביל חתמה על עסקת רכישה של בתי מלון ביוון ויוצאת באסטרטגיה עסקית חדשה

אורי סירקיס - מנכ"ל ישראייר / צילום: איל יצהר
אורי סירקיס - מנכ"ל ישראייר / צילום: איל יצהר

ישראייר פרסמה מצגת לשוק ההון לקראת הנפקתה בבורסה בתל אביב שצפויה להתקיים החודש, וציינה שבכוונתה לגייס 7 מיליון דולר. השווי לפני הכסף יעמוד על כ-225 מיליון שקל. נזכיר כי רמי לוי קנה את החברה ב-160 מיליון שקל. 

בינואר 2021 השלימו רמי לוי ושלום חיים את עסקת הרכישה של ישראייר מידי נושי אי די בי ולאחרונה בי ג'י איי, המחזיקה ב-100% ממניות ישראייר, שינתה את שמה לישראייר גרופ.

חברת שי אודם שבבעלות משותפת של רמי לוי שיווק השיקמה ושלום חיים מחזיקה ב-66.4% מהבעלות, ולוי מחזיק במניות נוספות מטעמו (שרשת שיווק השקמה סירבה לאשר להעברה אליה). מחזיקי אג"ח ט' של אי די בי מחזיקים ב-25% ממניות החברה על פי ההסכם שנחתם עם העברת השליטה בחברה, הציבור מחזיק בכ-7% והושע גרינפלד מחזיק בכ-1.5% ממניות החברה.

החברה, שהוקמה ב-1996 להפעלת טיסות פנים, מגדירה את עצמה כעת כ"קבוצת תיירות גדולה וגם חברת לואו קוסט קטנה". החברה הציגה במצגת את נתוניה לשנת 2019, טרום המשבר, אז ריכזה מחזור מכירות של 300 מיליון דולר לפי 1.2 מיליון לינות ב-100 מלונות בחו"ל וכמיליון נוסעים בשנה (לרבות בחברות הבנות, דוגמת סקי דיל קרוז תור). עוד דיווחה שהרווח הממוצע לנוסע הגיע ל-9 דולר לעומת רווח ממוצע של 7.5 דולר על פי נתוני יאט"א (ארגון התעופה העולמי).

● דוח חדש: הסיכון לאבד מזוודה בטיסה קפץ בשנה האחרונה
● אחרי שבוע שקט, הביטולים חזרו ללוח הטיסות של אל על

בתוך כך, ישראייר חתמה על עסקת רכישה משותפת של חמישה בתי מלון ביוון עם רשת בראון. מדובר בשלושה בתי מלון באתונה, מלון באי אוויה ומלון נוסף בכרתים (חאניה). העסקה בהיקף של 40 מיליון אירו תעניק לישראייר בעלות של 25% בחמשת בתי המלון. באופן הזה תשווק ישראייר חבילות נופש לבתי המלון שיופעלו תחת המותג בראון. בחאניה יופעל ריזורט בסגמנט היוקרה ובו 175 חדרים, וריזורט יוקרה בו 180 חדרים יפתח במהלך החודש באי אוויה. המלונות באתונה כוללים מלונות בוטיק בהם כ-50 עד 110 חדרים.

עוקצת את אל על

החברה שולחת עקיצה במצגת שלה לאל על שסובלת בימים אלה משיבושים בטיסות לנוכח המחלוקת עם טייסיה כשהיא מציינת שמזה 10 שנים ברציפות הפעילות התעופתית שלה הייתה "ללא השבתת טיסה אחת, שביתות איטלקיות, וסירובים לביצוע משימות".

בדוחות לרבעון הראשון של השנה שפרסמה לאחרונה ישראייר דיווחה על רווח נקי של 1.8 מיליון דולר לעומת הפסד של 4.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד והפסד של 4.7 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2019. הכנסות החברה לרבעון צמחו להיקף של כ-56.5 מיליון דולר. החברה דיווחה על צמיחה בהיקף ההכנסות כפועל יוצא מהביקוש הגואה לטוס ומעליית מחירי הטיסות בעקבות התייקרות מחירי הדלק. מתוך סך הכנסות החברה לרבעון, מגזר התיירות והפעילות הבינלאומית שיקפו כ-48 מיליון דולר, התיירות הפנים ארצית והטיסות לאילת כ-4.5 מיליון דולר וממגזר התיירות הנכנסת הכניסה ישראייר כ-5.7 מיליון דולר. 

בחודשים האחרונים המשיכו הביקושים, ובאפריל מכרה ישראייר בהיקף של 23 מיליון דולר ובחודש מאי ב-20 מיליון דולר. 

במסגרת תוכניות החברה לשנת 2022 תפעיל ישראייר מועדון לקוחות בשיתוף עם רמי לוי וחברת ישראכרט. החברה אף תבחן רכישה של 20% מכרטיס האשראי של רמי לוי.

דגש על מכירת חופשות ספונטניות וזולות

האסטרטגיה העסקית של החברה כוללת מיקוד המוצר התיירותי ולא ביעד הטיסה - אג'נדה זו מיושמת על ידי מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס עוד לפני הקורונה ולפיה לנוסעים פחות משנה לאן הם טסים ככל שמדובר ביעדי בטן גב אלא משנה להם כי החופשה תעמוד בתקציב נמוך ככל האפשר.

החברה תשים דגש על מכירת חבילות יותר מאשר טיסות ובתוך כך מכירת חבילות ספונטניות, תחום שהתאדה בזמן הקורונה. החברה תשים דגש על מכירת מוצרים נלווים (תוספת כבודה למשל), סגמנט שהניב לה הכנסות של 7 מיליון דולר בשנה. החברה תקדם רכישת נדל"ן מלונאי ביעדי ישראייר (בדומה למלונות שמצויים בבעלות חברת הנדל"ן של רמי לוי), תיבחן רכישת מלונות באילת ורכישת פעילויות בתחום התיירות והטכנולוגיה.

החברה אף תבחן רכישת רישיון הפעלה אירופאי שיאפשר לה גמישות בהפעלת צי המטוסים שלה. בתוך כך לנוכח צמצום הטיסות לאילת לאחר סגירת שדה דב תיפרד החברה בהדרגה משני מטוסי ה-ATR שלה המשמשים אותה לטיסות פנים. בבעלות החברה גם שני מטוסי איירבוס. שווי המטוסים נטו עומד על 29 מיליון דולר.

החברה מפרטת על מהלכים של הפחתת עלויות כשהיא מציינת את ההשפעות השליליות של הקורונה עמה היא מתמודדת, עליית מחירי האגרות בנמלי התעופה (3 מיליון דולר בשנה), הגדלת הוצאות מימון (2 מיליון דולר), הגדלת עלויות שכר וקליטת עובדים (2.5 מיליון דולר בשנה).

החוב הפיננסי של ישראייר בסוף הרבעון הראשון עומד על 61 מיליון דולר לעומת חוב של 76 מיליון דולר בשיא הקורונה. החברה תשאף לצמצם את החוב ל-40 מיליון דולר עד לסוף 2022. ישראייר שואפת כאמור לגיוס בהיקף של 7 מיליון דולר ולאחריה לקבל מהאוצר הלוואה של 11 מיליון דולר לתקופה של שלוש שנים (עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות) ללא ריבית. הלוואה זו היא נגזרת מהחלטת הממשלה.