גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לילה לבן במאפייה, דובדבנים מושלמים ועוד קלאסיקות לשבועות

לחם מיזלי או חרובים אצל יפתח ברקת, ביכורי דובדבנים בגולן או בהרי ירושלים, יריד גבינות בכפר הרא"ה ותיקון ליל שבועות בשביל הנפש

קטיף דובדבנים בעין זיוון / צילום: תיירות עין זיוון
קטיף דובדבנים בעין זיוון / צילום: תיירות עין זיוון

"זה שבועות שבא תמיד בזמן, זה חג מעליך, חג בלבן..." (חמוטל בן זאב)

מי לא אוהב את שבועות, שיצביע. בין אם בשל מאכלי החג, בין אם הודות להתרגשות הכרוכה בתיקון ליל שבועות ובין אם בשל החגיגיות הקשורה בלבוש הלבן, שבועות הוא אחד החגים האהובים בישראל. כך או כך, מצפה לכולנו סוף שבוע מרנין, שבמהלכו תוכלו ללקט את ביכורי הדובדבנים שהפציעו, לטעום לחם מזן חיטה עתיק ולהשתתף באחד מעשרות תיקוני ליל שבועות הבוקעים כניצנים ברחבי הארץ.

עת לקצור: מחייה החיטה

מושגים כמו מחמצות טבעיות, לחמי שעורה ושיפון, לצד המחלוקת בין אוכלי גלוטן והנמנעים ממנו, הפכו בשנים האחרונות לשיח שגור בפי רבים. בישראל 2022, כמעט בכל קרן רחוב, כפר וקיבוץ ניתן למצוא מאפייה מקומית, קמחים ייחודיים ומגוון מערפל חושים ויוצא דופן של כיכרות תפוחות. חג השבועות, המסמל את מועד קציר החיטה, הוא הזדמנות להכיר את יפתח ברקת, המוכר בקרב חוקרים, אנשי מקצוע וחובבי פחמימות מורכבות כ"מחייה החיטה".

 יפתח ברקת, האופה ''מחייה החיטה'' / צילום: מוריאל שגיא

ברקת מקדיש את ימיו ולילותיו לחקר של זני חיטה עתיקים, מתחקה אחר מקורותיהם ומבצע ניסיונות עצמוניים בגידול, שימור ואף שימוש בחלק מהזנים בלחמיו. מעבר למגוון המסחרר ויוצא הדופן של הלחמים והמאפים שהוא אופה במטבח ביתו שביישוב הבדואי סוואעד חמירה שבגליל, שיחה עם ברקת מנפצת מיתוסים ותפיסות לגבי חיטה, מה שהוא מכנה "משבר הגלוטן" והלחם בחייו של האדם המודרני.

אבל בואו נתחיל דווקא מהחוויה הכרוכה בבילוי "לילה לבן" המתקיים מידי חמישי במטבחו של האופה, שם הוא לש את לחמיו במעין תהליך מדיטטיבי הנמשך אל תוך הלילה, חולק בסבלנות אין קץ את משנתו הסדורה ואינו מאיץ באף אדם המתבלבל לנוכח המבחר.

נראה אתכם מחליטים בין כיכר המיזלי הדחוסה, המשובצת באגוזים ומשמש מיובש, לבין כיכר שחומה של לחם חרובים, או בין פת מנוקדת אצות וחמניות מונבטות ו"הלחם האורח" המתחלף מדי שבוע. מי שמפספס את חוויית השיחה והאפייה עם יפתח בלילות חמישי, מוזמן לבקרו מדי שישי בשוק האיכרים שבנמל תל אביב, שם הוא מציע לא פחות מ-18 סוגי לחמים ומאפים, יוצאי דופן בטעמם ובמרקמם.

יפתח לחם - ימי חמישי מ-17:00 ועד הלילה, סוואעד חאמרה, 054-5342062
ימי שישי בשוק האיכרים, נמל תל אביב

ביכורים: קטיף דובדבנים

השנה הניבו מטעי הדובדבנים ברחבי הארץ יבול יפה בשל חורף חמים, כמות משקעים גבוהה ושפע מנות קור, כולן תכונות האהובות על הפרי המפונק. כמו עגילים ארגמניים תלויים הדובדבנים על העצים, מחכים למבקרים שבקרוב יסתערו בחמדה על עסיסם המתוק.

יותר מ-90% מהדובדבנים בארץ גדלים בגליל ובגולן, אבל יש נציגות נכבדה גם בהרי ירושלים (קיבוץ רמת רחל) ובחבל יתיר בדרום יהודה. אתר הקטיף העצמי הגדול ביותר בגולן הוא בוסתן "בראשית" בקיבוץ עין זיוון, שפותח את העונה בחג השבועות, עם שפע פעילויות לכל המשפחה.

גם ביער יתיר יתקיים קטיף בחג, אבל שיא הפעילות בשבוע הבא, 10.6, בפסטיבל "דובדבן ביער", עם שלל פעילויות, כולל קרקס. מומלץ לבדוק שעות פתיחה.
קטיף בקיבוץ עין זיוון, 073-7576880, פסטיבל דובדבן ביער, פרטים באתר תיירות חבל יתיר

חגיגות תיקון ליל שבועות

המדרש מעניק נימוקים מדוע יש להישאר ער בליל חג השבועות. מה שמעניין יותר להסביר הוא את פריחת אירועי תיקון שבועות ברחבי הארץ. תופעה שזלגה מעבר לעניין הדתי שבקריאת המגילה אל כלל הציבור. התופעה מוסברת בין השאר בזכות העובדה שמגילת רות נוגעת בסוגיות אזרחיות רלוונטיות, ונוחה לפרשנות בזוויות שונות ולאו דווקא מקובלות. כמובן שלכך סייעו שמות כמו יאיר לפיד, שנהג להעביר שיעורי תיקון במסגרת מכללת "עלמא" ורונה קינן שחתמה את הלילה במופע.

אחד המיזמים היפים של תיקוני שבועות השנה הוא מפת תיקוני שבועות של "רשות הרבים", הפורום הירושלמי לארגוני התחדשות יהודית. ענבר בלוזר שלם, מנהלת הפורום, מסבירה לי "שליל שבועות בירושלים הוא חגיגה של תרבות יהודית-ישראלית". המפה כוללת למעלה מ-50 אירועים שונים, המתרחשים בלילה לבן אחד ברחבי העיר, פתוחים לכולם וללא תשלום.

עוד מספרת ענבר שההתעוררות של לילות התיקונים בעיר החלה מיד לאחר רצח רבין, מתוך רצון לייצר מרחב של שיח, חיבור בין תרבויות ומסורות, ולהעלות סוגיות חברתיות שונות בהקשר של תיקון. מבט מעמיק במפה מראה את התיקון שייערך בבית הכנסת האורתודוקסי, ולצידו את התיקון שיערך בבית הקהילה הגאה. זוהי מפה שמעבר להיותה יפה, היא סיבה ענקית לתקווה.

גם מכון "בינה" - התנועה ליהדות חברתית, מציע שלל אירועי תיקוני ליל שבועות בתל אביב, באר שבע, רמת גן וחיפה, מלווים בהופעות של אמנים. גם ארגון רבני צהר הפיק סדרת "תיקון בסלון" ברחבי הארץ, בשם המבריק "ביכורי בית". באתר של צהר יש מנגנון חיפוש למציאת התיקון הקרוב למקום מגוריכם. לילה מעולה שיהיה.

להורדת מפת תיקוני ליל שבועות: rashut-harabim.org.
התיקון של מכון בינה: http://www.bina.org.il/
"ביכורי בית" של צהר: www.tzohar.org.il

אירועי שבועות

למי שבכל זאת חובב הילולות ופסטיבלים, הרי לכם מקבץ משלל אירועי החג שיתקיימו במהלך סוף השבוע הקרוב

● במשתלת יזרעאלה בקיבוץ גבת יערך בשבת הקרובה אירוע משותף של קולינריה, אופנה וחקלאות בשיתוף המעצבת קרן שביט. במתחם המשתלה יוגשו קפה וכריכים משובחים, יימכרו ירקות וירוקים מתוצרת העמק וכמובן השתילים והצמחים של אחת המשתלות היפות בארץ.
משתלת יזרעאלה, קיבוץ גבת. 052-8938888

● במשק יעקבס בכפר הרא"ה יתקיים מחר יומו האחרון של יריד הגבינות המסורתי של המשק ובו יימכרו גבינות המשק לצד הלחמים, הגלידות והעוגות המצוינות של "אגדת לחם". עוד יתארחו במתחם דוכני יין ובירה.
משק יעקב’ס, כפר הרא"ה. כשר. 04-6366111

● במחלבת שירת רועים בקיבוץ לטם יקיימו מחר, יום שישי, יריד מיוחד לכבוד החג, עם יצרני בוטיק מקומיים כמו ממרחי הדבש של צוף, שמני הזית של משק שחם, ממרחים של livnie’s, אומנות עץ של "ממעמקים", הריבות והליקרים של ענת והיינות של יקב שטרן. לצד מוזיקה שתתנגן לאורך האירוע, המבקרים יוכלו גם לרכוש כריכים שמוכנים במקום על בסיס הגבינות הנפלאות של שירת רועים, והממרחים של המשתתפים ביריד.
שירת רועים, קיבוץ לטם. 072-3957566

במחלבת שירת רועים בקיבוץ לטם / צילום: אנטולי מיכאלו

עוד כתבות

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש מרץ, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה / צילום: אוריה תדמור

יועמ"שית משרד ראש הממשלה תעיד הבוקר במשפט נתניהו

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, תעיד היום במסגרת תיק המתנות של נתניהו ● היא גם נחקרה בעבר בנוגע לתיק בזק-וואלה, ועדותה בלהב 433 שנמסרה בפברואר 2018 הוגשה השבוע בהסכמה לבית המשפט

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"