גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אסדת מאגר כריש עגנה בישראל. בלבנון מאיימים: "הצבת האסדה מהווה פלישה של האויב הישראלי"

אסדת הפקת הגז הצפה של חברת אנרג'יאן, המחזיקה ברשיונות הפקת הגז ממאגרי כריש ותנין, הגיעה לנקודת העגינה שלה ליד מאגר הגז כריש, כ-80 ק"מ מחופי חיפה ● בעקבות ההודעה על הגעתה, נשיא לבנון מישל עאון וראש הממשלה נג'יב מיקאטי הזהירו מפני ההשלכות של תחילת הפקת הגז: "זהו צעד חמור ומסוכן, שעלול להצית מתיחות שלא ניתן לחזות את השלכותיה"

אסדת הפקת הגז Energean Power / צילום: באדיבות אנרג'יאן
אסדת הפקת הגז Energean Power / צילום: באדיבות אנרג'יאן

חברת אנרג'יאן, המחזיקה ברשיונות הפקת הגז ממאגרי כריש ותנין, הודיעה היום (א') כי אסדת הפקת הגז הצפה שלה, Energean Power, הגיעה לישראל, לנקודת העגינה שלה ליד מאגר הגז כריש, כ-80 ק"מ מחופי חיפה. בעקבות ההודעה על הגעתה, לבנון הביעה מחאה ואיומים, בשל המחלוקת על גבול המים הכלכליים בין המדינות.

המחלוקת היא על משולש ימי שנוצר בשל שוני בין המדינות על זוית הקו התוחם את השטח הימי ואינו כולל בתוכו את מאגר כריש. לבנון, בצעד שנועד לשרת את המו"מ, הודיעה כי המחלוקת מבחינתה כוללת שטח גדול יותר שבתוכו גם כריש.

על סמך ההודעה החד צדדית הזו, נשיא לבנון מישל עאון וראש הממשלה נג'יב מיקאטי הזהירו כי להתחלת הפקת הגז יהיו השלכות. מיקאטי אמר "הצבת האסדה מהווה פלישה של האויב הישראלי למרחב העושר הימי. זהו צעד חמור ומסוכן, שעלול להצית מתיחות שלא ניתן לחזות את השלכותיה".

גם נסראללה הצטרף לאיומים

נשיא לבנון מישל עאון הנחה את צבא לבנון לספק מידע ומפות לגבי מיקומה של האסדה ומאגר הגז. "המו"מ לשרטוט הגבול הימי הדרומי עדיין נמשך, וכל פעילות באזור שנמצא בסכסוך מהווה פרובוקציה ופעילות עוינת". איום מפורש יותר נתן קודם לכן מנהיג חיזבאללה חסן נאסראללה שאמר כי לבנון לא תאפשר לישראל להפיק גז מהמאגר שלטענתו שייך לה והודיע כי כל קידוחי הגז של ישראל בסכנה.

בישראל לא המתינו לאיומים: מאגרי הגז של המדינה, לרבות כריש שהוא הצפוני ביותר והקרוב ביותר ללבנון, מקבלים הגנה של חיל הים באמצעים שונים, לרבות ספינות וצוללות וכן חיישנים מסוגים שונים לאיתור ניסיונות פגיעה. בנוסף הזהירה ישראל את לבנון כי כל פעולה נגד קידוחי הגז הישראליים תוביל לתגובה חריפה במיוחד.

בהודעת אנרג'יאן נאמר כי האסדה נגררה על ידי שתי גוררות מהמספנה בה נבנתה בסינגפור, כל הדרך לישראל. המסע הימי, שארך כ-5,532 מייל (כ-8,900 ק"מ), נמשך 35 ימים במהלכם עברה דרך שישה ימים, ולקראת סופו חצתה את תעלת סואץ. האסדה נכנסה למימיה הכלכליים של ישראל בסוף השבוע, ולאחר מכן המשיכה במסעה עד שהגיעה ב-5:00 לפנות בוקר למיקומה ליד המאגר.

אנרג'יאן תחל מיידית בפעולות העיגון וחיבור האסדה לבארות הגז ולצנרת, ובהרצה של המערכות השונות. בחברה מעריכים כי פעולות ההרצה יימשכו כ-3-4 חודשים עד להגעה להזרמת גז ראשון, הצפויה ברבעון השלישי של השנה. אנרג'יאן חתמה בחודש שעבר על הסכם אספקת גז טבעי לתחנת הכוח המופרטת חגית מזרח, לטווח של 15 שנה ובהיקף של עד 12 BCM (כשני מיליארד דולר). בנוסף חתומה אנרג'יאן על אספקת גז טבעי לחברת החשמל - ושני ההסכמים הם על מלוא קיבולת ההפקה של האסדה הצפה - כ-8 BCM בשנה.

משמעותה של התחלת ההפקה של אנרג'יאן היא הגברת התחרות במשק האנרגיה הישראל, ובענף הגז הטבעי במיוחד, ומכאן התקווה היא גם להפחתת מחירי האנרגיה והשירותים הכרוכים בה (שבישראל בתחום הגז נחשבים נמוכים ביחס לעולם), והבטחת מקור אספקה נוסף לעצמאותה האנרגטית של ישראל.

המתקן, מסוג FPSO, הוא כלי שיט המשמש את תעשיית הגז והנפט, לשם הפקה ועיבוד גז טבעי ממאגרים ימיים. לטכנולוגיית האסדה הצפה, שלא מקובעת לקרקעית הים, יש שורה של יתרונות משמעותיים בזכות יכולת הפקה יעילה, כלכלית, ירוקה ובטוחה יותר.

"תחרות חדשה בשוק הגז האזורי"

מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן: "אני שמח לאשר כי Energean Power, האסדה הצפה של אנרג'יאן, הגיעה הבוקר בבטחה לישראל. זוהי נקודת ציון משמעותית ביותר לקראת הגז הראשון ממאגר כריש, הצפוי ברבעון השלישי של השנה. פרויקט הדגל שלנו יספק ביטחון אנרגטי לישראל ולאזור, ותחרות חדשה בשוק הגז האזורי. נקודת הציון הזו מצטרפת לתגליות האחרונות של אנרג'יאן באזור אולימפוס, שיהוו בסיס משמעותי להמשך הצמיחה של החברה ולפיתוח משק האנרגיה המקומי והאזורי".

הגז הטבעי יזרום מהבארות של "כריש" הנמצאות בעומק מים של 1,700 מטר ובעומק תת קרקעי של 3-4 ק"מ דרך צנרת תת מימית לעבר האסדה. שם, יעבור הגז הטבעי טיפול, יוזרם למשק המקומי באמצעות צנרת המגיעה לאזור פוריידיס, ויתחבר למערכת ההולכה.

שרת האנרגיה קארין אלהרר בירכה על הגעת האסדה. לדבריה, חיבורה של האסדה השלישית יאפשר לעוד ועוד גורמים במשק לעבור משריפה של פחם ומזוט לשימוש בגז טבעי. היא הוסיפה כי האסדה אמורה להתחבר למאגר כריש ולמאגרים נוספים באזור ולספק למשק המקומי כמחצית מהביקוש לגז הטבעי במשק המקומי. עוד אמרה כי חיבור אסדת "כריש" ממצב את ישראל כמעצמת גז טבעי, ויאפשר להגדיל את ייצוא הגז למצרים ולירדן, ומשם למדינות נוספות באירופה, הזקוקות למקור גז טבעי נוסף בעקבות משבר האנרגיה העולמי. לדבריה, ייצוא הגז הטבעי משמש כמנוף מדיני ותורם לישראל מבחינה גיאו-פוליטית, זאת תוך שמירה על כמות הגז הטבעי הדרושה לצריכת המשק המקומי.

בהודעתה של אלהרר נאמר כי חיבורה של אסדת הגז הטבעי "כריש", הוא עוד פרי של מתווה הגז הטבעי אשר תקופת הביניים שלו הסתיימה בהצלחה בשנה שעברה. בהמשך למתווה, יהיו לישראל שלושה מאגרי גז טבעי נפרדים המחוברים למשק המקומי באמצעות שלוש מערכות הפקה נפרדות ובלתי תלויות, מה שמבטיח למשק הישראלי עצמאות אנרגטית. צעד זה גם משלים תנאי נוסף בדרך להפסקת פעילות היחידות הפחמיות.

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו