גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מזוודת המזומנים: עם יותר ממיליארד שקל נזילים, למה דודי עזרא היה צריך את התסבוכת הזו?

במשך עשרות שנים הקפיד דודי עזרא, יו"ר קבוצת נטו ומהאנשים החזקים בשוק המזון המקומי, להתנהל מתחת לרדאר ● השבוע, שלא בטובתו, הוא נדרש לתגובה בתקשורת, לאחר שנתפס כשהוא מנסה לכאורה להוציא כחצי מיליון אירו לחו"ל, מבלי שהצהיר על כך לרשויות

דודי עזרא / צילום: אביב חופי
דודי עזרא / צילום: אביב חופי

עשרות שנים של התנהלות מתחת לרדאר וסירוב עקבי לריאיונות בתקשורת הסתיימו השבוע עבור דודי עזרא, יו"ר קבוצת נטו אחזקות , שלא בטובתו. עזרא, אחד האנשים החזקים בשוק המזון המקומי ובעל הון נזיל של יותר ממיליארד שקל, נתפס על פי הפרסומים כשהוא מנסה לכאורה להוציא מזוודה מלאה במזומנים (כחצי מיליון אירו) לחו"ל, מבלי שהצהיר על כך לרשויות.

התמיהה המרכזית העולה מהפרשה נובעת מכך שעזרא "נפגש" עם מאות מיליוני שקלים ממכירת מניות בשנה האחרונה. זאת, לאחר מכירת כמחצית ממניות השליטה בנטו אחזקות, שהונפקה בבורסה לפני כ-40 שנה תחת השם "מאיר עזרא", ואשר דודי עזרא ובנו עדי עדיין מחזיקים בכרבע ממניותיה.

מבדיקת גלובס בשנה שעברה עלה, כי בעקבות מכירת המניות לדוד מצסה, ודיבידנדים שמנים שחילקה החברה, צבר עזרא מזומנים בהיקף של קרוב למיליארד שקל תוך שלוש שנים וחצי. ועם כל ההון העצום הזה, הוא נתפס כעת עם מזוודת מזומנים בנתב"ג, שהסכום בה מהווה פרומיל מהעושר המשפחתי שיצר - מה שגרם להרמת גבות בשוק ההון.

"תשלום לקבלני שיפוץ באי קורפו ביוון"

מהפרטים שפורסמו עולה כי במהלך חג השבועות הגיע עזרא לנתב"ג במטרה לצאת מהארץ, ושם נתפס על ידי אנשי הביטחון של הנמל כאשר במזוודה שלו סכום של 475 אלף אירו במזומן (1.7 מיליון שקל). עזרא נחקר על ידי חוקרי המכס ורשות המסים, ושוחרר בהמשך בתנאים מגבילים לאחר דיון בביהמ"ש.

לפי חוק איסור הלבנת הון חלה חובת דיווח על הוצאת סכום של מעל 50 אלף שקל במעברי הגבול האוויריים של מדינת ישראל, וסכום של 12 אלף שקל במעברי הגבול היבשתיים. על פי החשד, עזרא לא הצהיר על כוונתו להוציא את הסכום המדובר.

 

בחקירתו ברשות מסר עזרא את גרסתו, שלפיה ידע שיש חובת הצהרה על הוצאת הכספים האמורים מישראל, על פי החוק, אך לא ידע היכן מבצעים את אותה הצהרה.

לדברי עזרא, הסיבה לצורך במזומנים הייתה כי "הכספים נועדו לתשלום לקבלנים אשר עבדו בשיפוץ בית נופש שרכש בקורפו יוון".

פרקליטו של עזרא, עו"ד יואב סננס, אמר בדיון בביהמ"ש כי מדובר בכספים "שלגביהם שולם מס כדת וכדין, ומשכך, העניין הוא הפרה טכנית ותו לא".

השופט עמיר שקד הורה לשחרר את עזרא בתנאים מגבילים. מטעמו של עזרא נמסר, כי "הכספים יועדו לתשלום במסגרת עסקה פרטית שבוצעה בחו"ל".

בחברת נטו אחזקות התנערו מהקשר בין המקרה לפעילות החברה. בתגובה רשמית שדווחה למשקיעים בבורסה צוין כי החשדות שלגביהן נחקר דודי עזרא, יו"ר החברה, "אינם קשורים לחברה או למילוי תפקידו בה. החברה מעריכה כי לא יהיה לאמור השפעה על עסקיה ופעילותה".

דוד מצסה שילם כפול מהשווי בשוק

מניותיו של דודי עזרא בנטו אחזקות הועברו לנאמנות שהנהנה בה הוא בנו עדי עזרא (בעלה של הדוגמנית בר רפאלי). עדי עזרא כיהן במשך מספר שנים כיו"ר הקבוצה, אולם פרש ב-2019 במפתיע, בנסיבות שהחברה מסרה כי אין צורך להביאן לידיעת הציבור. המושכות הוחזרו לידי האב דודי עזרא, שמכהן מאז כיו"ר החברה, לצד המנכ"ל הוותיק עמי גולדין.

כאמור, בשנה שעברה מכר דודי עזרא מחצית ממניות השליטה בנטו לידיו של דוד מצסה, המחזיק במשחטת יסכה. בתוך שלושה חודשים, עד לאמצע חודש ספטמבר האחרון, מכרה הנאמנות של משפחת עזרא 22.8% ממניות החברה לידי מצסה, בתמורה כוללת של 270 מיליון שקל.

מצסה ביצע את הרכישות בסדרה של תשלומים במחיר של 323 שקלים למניה, כפול מערכן בשוק בעת השלמת העסקה. כיום מחזיקה נאמנות עזרא ב-24% מהון המניות של החברה, בשווי של כ-179 מיליון שקל.

נטו אחזקות, שהוקמה על ידי אביו של דודי עזרא, היא אחד הגופים הדומיננטיים בשוק המזון. החברה עוסקת בייצור, ביבוא, בשיווק ובהפצה של מוצרי מזון כשרים ומוצרי צריכה ביתיים שאינם מוצרי מזון, באמצעות חברות בנות (העיקרית נטו מלינדה). עסקיה כוללים בין היתר את מפעלי עיבוד המזון טיבון ויל, ויליגר, דלידג, שלושת האופים וריץ תעשיות, יבוא מוצרי בשר טרי וקפוא, בקר, דגים טריים וקפואים, גבינות ועוד.

 

מדובר בחברה רווחית ביותר, אשר שנת הקורונה היוותה "גיים-צ'יינג'ר" עבורה, שכן באותה שנה מרובת סגרים הציבור התנפל על מדפים בחנויות ובסופרמרקטים. בהתאם, בשנת 2020 הציגה החברה תוצאות שיא, עם מחזור הכנסות של 3.23 מיליארד שקל ורווח נקי של 127 מיליון שקל.

למרות ששנת 2020 הייתה חריגה, הצליחה נטו אחזקות הגדיל את מחזור המכירות שלה גם בשנת 2021, שבמהלכה נרשמו עדיין סגרים ברבעון הראשון, ליותר מ-3.55 מיליארד שקל, והרווח הנקי, שנותר גבוה, נשחק ל-91 מיליון שקל. שיעור הרווח הגולמי ב-2021, שעמד על 15%, אפילו השתפר מעט ביחס לשנת הקורונה, ונותר גבוה ביחס לשנה שקדמה למגפה, 2019, אז עמד על כ-14%.

שחיקה של 15% ברווח ברבעון הראשון

בתקופת אינפלציה מואצת בעולם, שמובילה להעלאות ריבית על ידי הנגידים בבנקים המרכזיים, חברות כמו נטו אחזקות נחשבות לנכסים נחשקים. התוצאות הכספיות לרבעון הראשון של 2022 ממשיכות להצביע על עלייה חדה בהכנסות (קרוב למיליארד שקל - עלייה של 18%), שיש לשער שנובעת בחלקה גם מגל ההתייקרויות שפוקד את הענף.

עם זאת, נתוני הרווחיות ברבעון הראשון נשחקו. שיעור הרווח הגולמי ירד ל-13%, לאחר שברבעון המקביל ב-2021 נותר הציבור שרוי בסגרים בביתו, כשהוא יכול בעיקר לצאת לרכוש מזון בסופרמרקטים ולגלוש באינטרנט. בשורה התחתונה נשחק הרווח הנקי ל-22.7 מיליון שקל, ירידה של כ-15%.

מניית נטו אחזקות נחשבת לעוגן של יציבות, כמו ענף המזון כולו, ובניגוד לטלטלות שפוקדות את מניות ההייטק והתחומים ה"מסוכנים" יותר בשוק ההון. מתחילת השנה עלתה המניה בכ-3.5%, לאחר שבשנה החולפת היא זינקה ב-77%, בעיקר על רקע מכירת המניות בתג מחיר נדיב על ידי עזרא לידי מצסי.

בסיכום של שלוש השנים האחרונות רשמה המניה תשואה של 150%. מניית שטראוס, ענקית מזון בורסאית אחרת, שנחבטה לאחרונה בעקבות אירועי סלמונלה במפעל השוקולד שלה בארץ ובמפעל החומוס של החברה הבת סברה ארה"ב, הניבה באותה תקופה תשואה שלילית של 5%.

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

המכירות של אפל צנחו בשיעור היסטורי, אז למה המשקיעים מרוצים

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח