מימוש הפוטנציאל בעכו: "מעולם לא הופסקו שיתופי הפעולה בין ערבים ליהודים. הממשלה צריכה להשקיע יותר משאבים"

בפאנל מיוחד בהנחיית אסף זגריזק שהתרחש בוועידת התיירות של ישראל, עלתה השאלה איך מחזירים את עכו למפת התיירות ולממש את הפוטנציאל העצום שיש בעיר • יובל פורת: "אין ספק שהיו פה פה אירועים פחות נעימים. מה שאנחנו צריכים לעשות זה להמשיך קדימה. יש פה אנשים שרוצים לעבוד ויש תיירים שרוצים ליהנות מהחוויה"

עו''ד מואנס חורי / צילום: איל יצהר
עו''ד מואנס חורי / צילום: איל יצהר

העיר עכו עברה טלטלות רבות. לא רק משבר הקורונה שהשבית את כל העולם, אלא גם הפרעות והמהומות שהיו בעיר ומיתגו את העיר בצורה שלילית במיוחד. ראוי לשאול, איך מחזירים את עכו למפת התיירות ולממש את הפוטנציאל העצום שיש בעיר. בפאנל מיוחד בהנחיית אסף זגריזק, שוחחו יובל פורת, מנכ"ל החברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת, דורון אהרון, סמנכ"ל כלכלה והשקעות במשרד התיירות, וגם עו"ד מואנס חורי, בעלים של בתי עסק בעכו.

פורת מצביע על כך שהחברה לפיתוח עכו משקיעה כסף רב בעיר הזו, פיתוח טיילות ומעודדים בתי מלון. "כדי לממש את הפוטנציאל, צריך להמשיך ולא להפסיק. אין ספק שהיו פה פה אירועים פחות נעימים, הקורונה והפרעות. מה שאנחנו צריכים לעשות זה להמשיך קדימה. יש פה אנשים שרוצים לעבוד ויש תיירים שרוצים ליהנות מהחוויה", כך פורת. הוא אומר כי בשנת 2019 נמכרו 408 אלף כרטיסי כניסה לאתר האולמות האבירים, כאלף מבקרים ביום. בשנת 2022, בממוצע, נמכרו 123 בממוצע ביום, "זה עצוב".

פאנל מפוטנציאל למימוש, ועידת התיירות של ישראל 2022 / צילום: איל יצהר
 פאנל מפוטנציאל למימוש, ועידת התיירות של ישראל 2022 / צילום: איל יצהר

לשאלה מה צריך לעשות כדי שיהיה פה יותר מקומות לינה, מסביר אהרון ממשר התיירות שהכדור נזרק לשוק הפרטי. "התפקיד של הממשלה היא לא להתערב, אנחנו לא אמורים להפריע לשוק. כל התערבות ממשלתית מגיעה עם רגולציה. אני רואה את עצמי כמי שצריך לנקות את המגרש מהפרעות, ולתת לשוק הפרטי לעשות את שלו", כך אהרון. במשרד התיירות רואים את עצמם כסוכנות נדלן, "אנחנו משדכים בין משקיעים לבעלי נכסים", הוסיף.

בתור דוגמא, אהרון מביא את מצפה רמון ומלון בראשית. "מיד אחרי מלון בראשית, קמו עוד לפחות 3 מלונות ע״י יזמים מקומיים. אנחנו בעיר שיש פה את כל המגוון. זה מקסים וזה יתרון אינהרנטי, זה לא רק שאלות על שומר חומות, זה יתרון כי זה פותח מניפה. זה לא רק הסקטור המשקיע, וגם התייר שמבקר רואה מיקרוקוסמוס שהוא רואה מהכל. עם המתחים, עם החומוס, הוא טועם את הכל", כך אמר.

"המדיניות של עד לפני שלוש שנים של משרד התיירות הייתה השקעה בתשתית והיא לא השתנתה דרמטית. אנחנו רוצים לפתוח את העיר החוצה. אנחנו מחפשים את הנקודות המיוחדות מבחינת תיירותית כדי לממש את הפוטנציאל שם", עוד אמר אהרון.

"אני חושש לגבי מה התפקיד של הממשלה כאן"

בתור בעלים לעסקים בעכו, עו"ד חורי מסביר שהוא חושש להסב מבנה לבית מלון. "אני חושש לגבי מה התפקיד של הממשלה כאן. היזמות הפרטית חשובה, אבל לא נגיע לשום מקום במיוחד בשנה קריטית מאוד. אנחנו עדיין בטראומה של מהומות השנה שעברה. אנחנו ראינו שהרשויות חשות נפגעות ונבגדות, ואין את המנוע של לדחוף את עכו קדימה. ובלעדי זה, לא נגיע לאיפה שאנחנו רוצים. אם הממשלה לא תוביל תהליכים, כל היזמים הפרטיים לא יעשו זאת. צריך להתחיל בתשתיות, אין בעכו תשתית של אינטרנט או תשתיות תחבורה ציבורית. דברים חשובים שהממשלה צריכים לעשות אותו. אם הממשלה לא תתערב, אנחנו לא נקום מחדש", כך חורי.

לעומת זאת, אהרון חולק. "מבחינת השקעות, אנחנו נראה שהמדינה השקיעה, מאות מיליוני שקלים, כמו באולם שאנחנו יושבים בו עכשיו. ישבתי 6-7 שנים בוועדות, בכל שנה יש השקעה בסדר גודל של 30-40 מיליון שקלים בעכו. אני לא חושב שיש לזה אח ורע בארץ מבחינת הסתכלות ארוכת טווח", כך אמר. לדבריו, בשנת 2023, הוגשו בקשות להקמה של 200 חדשים בעכו, מבחינת מענקי ממשלה, זה מענק של 40-50 מיליון שקלים שהמדינה תשקיע. "זה המקום הנכון שאנחנו צריכים להתערב, במענקים. אתם לא תרצו שאנחנו נחליף את תפקיד המוניציפאלי. כל תמיכה שלנו מגיעה עם רגולציה, ואנחנו לא רוצים בזה", אמר.

איך אפשר להחזיר את שיתופי הפעולה בין ערבים ליהודים שהיו פה עד לשומר החומות?
עו"ד חורי דווקא אומר שבשום שלב לא הפסיקו שיתופי הפעולה, גם אחרי המהומות, וגם אז המשיכו לעזור אחד לשני. "מעולם לא הפסקנו את שיתופי הפעולה, נהפוכו הוא", אמר. הוא הוסיף כי דווקא איפה שהממשלה השקיעה, שם רואים שהדברים מתנהלים בצורה מעולה. "איפה שהושקע הכסף, שם הדברים נראים אחרת. אני רוצה להציע שהממשלה תשקיע בשאר המקומות. אין ספק שלעכו יצא שם רע אחרי המהומות. זה בעיקר על תיירי פנים, תיירי חול הגיעו וחזרו. חשוב לנו להחזיר את האמון וההשקעות בתיירי פנים. יש אנשים שהשקיעו והביאו את כל כולם, כמו אנשים שהזכרתי, ואי אפשר להשאיר אותם לבד. יהודים וערבים כאחד. חייבים להחזיר את האמון בעיר על ידי השקעות ממשלתיות, שיראו שיש איזה אופק ועתיד שתבואו".

פורת מצביע על זה שרוב האוכלוסייה רוצה לחיות יחד בשם. "צריך להגיד את זה בפה מלא, יש פה תחושת ביטחון מלאה להסתובב כאן. יש לנו עבודה מיתוגית מול הקהל הישראלי בעיקר, ואנחנו נעשה אותה. הזיכרון הישראלי הקצר ינצח הכל, ואם נהיה אטרקטיביים ונמשיך להיות מעניינים, הם יחזרו לפה. לעכו יש מה להציע".

אהרון מחזק. "אני חושב שזה מקום שהשפויים בתוך המערכת הזו צריכים להציב שיח חדש בנושא הזה. כל מי שרוצה לנהוג באלימות, שיזכור שאלימות מגיעה בסוף הביתה. גם תיירות. הציבור שהוא שפוי ושהוא רוצה לשמור על יציבות ועל סדר, והוא יכול לקיים את העסקים האלה והממשלה בטח תעודד אותו. ויש בנינו תהום פעורה בתפיסות עולם, וזה לא מפריע לי לעזור לו ולעשות עסקים וצריך לשים בצד ולהתקדם הלאה", כך אהרון חתם.

***גילוי מלא: בשיתוף עיריית עכו, החברה לפיתוח עכו העתיקה ונצרת בע"מ ומשרד התיירות