גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יום אחד בקיבוץ הזה, ותרגישו בריאים, רעננים ורגועים מאי פעם

מבית הקפה המציע נקודת מבט שונה על החיים, דרך הגן האורגני ועד למיזמים החברתיים: הרדוף הוא מקום מיוחד, ובילוי יום בו עושה טוב לגוף ולנפש

גן החיים שבמרכז הקיבוץ / צילום: מרב לדני רובוביץ
גן החיים שבמרכז הקיבוץ / צילום: מרב לדני רובוביץ

"זרעי קיץ נישאים ברוח, מעירים זיכרונות מעוררים ערגונות" (מאיר אריאל)

ימים של ראשית הקיץ מביאם עמם ניחוחות של חופשה. פסע לפני החום הגדול מומלץ לנסוע עם כל המשפחה לקיבוץ הרדוף, קיבוץ שהוא עולם ומלואו. שם תטעמו את מרחבי החופש לצד מזון מבריא נפש, תתפעמו מאוצרות אמנות של אנשים מיוחדים, תבקרו במיזמים חברתיים מעוררי מחשבה, ותחושו בעוצמתה של קהילה המרפאה בהווייתה.

10:00 | קפה ומחשבה בקמ"ה

מדי בוקר פוסעים מי מתושבי הרדוף ל"גן החיים" היפהפה שבמרכז הקיבוץ, שם הם מקדישים חמש דקות לטקס הודיה פרטי המתקיים בשתיקה. "אנחנו עוצמים עיניים ומודים על מזלנו הטוב", מספר לי ארנון דובדבני, חקלאי נמרץ מוותיקי הקיבוץ, המנהל מיזם חקלאי-אנתרופוסופי פורץ דרך. מיד נשוב לתפיסת עולמם הייחודית של חברי הקיבוץ, ולסיור המעורר שעורך דובדבני.

עד אז, כמנהגנו, נפתח את הבוקר בקמ"ה, ראשי תיבות של קהילה מרפאת בהרדוף, ובית קפה המציע נקודת מבט שונה על החיים, מעוררת ומגמישה להפליא את גבולות השיח בין אדם-סביבה-קהילה. וכן, כל זאת (ועוד) בכוס הקפה שלכם.

600 אישה, ילד ואדם מתגוררים בהרדוף, מתוכם 150 בעלי צרכים מיוחדים החיים בחמש מסגרות שיקום, המשולבות בהרמוניה במרקם החיים של הקיבוץ. בהרדוף אוחזים בגישה פורצת דרך המגדירה מחדש את המושג מארג קהילתי, והמבקרים במקום חשים בה מיד.
די לשבת בבית הקפה, ולצפות בבני הנוער מ"בית אלישע" לשים לחמים נפלאים, ומעבר לחלון להתענג על מראה התהלוכה העליזה של עוללי הקיבוץ המהדסים על רחבת הדשא. על פניהם חולפים אנשים הישובים בכיסאות גלגלים, ואין טבעי והגיוני מהמראה של אלה פוסעים לצד אלה על השביל המטופח.

בית הקפה מרחיב את ליבו וחיכו של אדם המבקש יופי, צבע וטעם. הקפה משובח, העוגות והכריכים - שפתיים יישקו, ואם חפצים לבקר בקומת היצירה שם עמלים על הכלים היפהפיים המוצגים לגאווה בבית הקפה, ניתן לתאם זאת מראש.

קפה גלריית קמ"ה, 04-9050338. כשרות צהר

12:00 | ה-חוויה האורגנית

יש ילדים המשוכנעים שהביצים מוטלות ישירות אל תוך גביעי התבניות, וגם לא מעט הורים נטולי שמץ של מושג איך נוצרת ביצה חומה לעומת אחותה הלבנה (רמז: לא בסיר של הג’חנון...). כיום יותר מתמיד, זקוקים כל הורה וטף לביקור המכונן ב"גן הבית" - גינת ירק אורגנית קהילתית, המבקשת ליצור מזון מבריא גוף ונפש.

אותו דובדבני, המדריך את הסיור בשמחה מדבקת, עורך כהקדמה ביאור למושגי האורגני/ביו-דינמי/אנתרופוסופי, ובתומו יוצאים לסיור פותח מחילות לב. מבקרים בין ערוגות שבהן נזרעו זרעי מורשת של שום ריחני, מכתימים אצבעות בקטיף תות עץ מתוק ומשתכרים מריחות ערוגות הזוטא והאזוב.

חמניה בגינת הירק האורגנית / צילום: ליבי לוי

ניכר באנשי הרדוף שהם אוהבים את אדמתם, וזו גומלת להם בחיבוק אוהב, המניב ירקות בטעם של פעם, פירות עסיס ופרחי בר מכל עבר. בדרך נתקלים בתלמידי בית הספר האנתרופוסופי ולצידם בבני קהילת חירם, המטפחת בני נוער המתמודדים עם משבר נפשי. כתף אל כתף, זורעים כולם ברינה הממלאת את הלב בהתרגשות ובתקווה. את התוצרת הטרייה מתנובת הגן ניתן לרכוש בחנות האורגנית שבקיבוץ.

חוויה אורגנית בחווה - בתיאום מראש, 052-7250000. החנות של גן הבית, מומלץ לברר שעות פתיחה, 054-4645126

14:00 | אמנות לבריאות הנפש

בעיצומו של היום מתגנבת אל חדרי הלב של המבקר תחושה מהולה בקנאה, שמא פיצחו תושבי הרדוף את מושג האושר הנכסף והחמקמק להשגה. מחקרים העוסקים בהמשגתו והשגתו של מונח ה"אושר" מצביעים על קשר הדוק בין נתינה לבין שמחה. ואם כך נמדד סולם האושר, הרי שאנשי הרדוף הם מאושרים, נחושים בדעתם לתרום ולו במעט את חלקם ליצירת מרחב מחייה שפוי יותר בעולם.

בחנות אלמה היפהפייה מומלץ לרכוש מפרי יצירתם של צעירי קהילת חירם, המייצרים פריטי טקסטיל, צורפות, קרמיקה והדפס. פריטים שבקלות יכלו להיות מוצגים לראווה בחנויות של מוזיאונים נחשבים. אלא שבאלמה גם מעוררים את המתבוננים למחשבה אודות כוחה המיטיב של עבודת כפיים בקרב צעירים המתמודדים עם משבר נפשי. והנה עוד משהו שמתרגלים במהלך הביקור בהרדוף, והוא השיח הגלוי אודות שבריריות הנפש, צרכים מיוחדים ומוגבלויות.

אלמה - מתנות לנפש, הרדוף. מומלץ לברר מראש את שעות הפתיחה. 9059367 04. גלריית מרווח, מומלץ לברר שעות פתיחה. 073-2322829

15:00 | אוכל ככלי לריפוי

הציפייה לאכול ארוחה מיטיבה מתבקשת בסיומו של יום. התיישבנו בצילם של ענפי כליל החורש בגינת ביתה של יפעת שפילמן. גם כאן, האוכל (הנפלא) הוא בסיס לתפיסת עולם מנומקת, הגורסת כי המזון (אורגני כמובן) הוא כלי נוסף לריפוי בארגז הכלים ההוליסטי. אכלנו ארוחה מצוינת שכללה תבשילי ירקות קיץ ריחניים, סלטים רעננים שנקטפו מהגינה, וממרח משאושה משעועית מאש, גאוני ממש. מסוג הארוחות שאוהבות את הגוף, והוא יאהב אותן חזרה.

ארוחה אצל יפעת שפילמן / צילום: מוריאל שגיא

יפעת שפילמן, מפגש ואוכל טוב. בתיאום מראש, 054-7385771

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

על קודקודו של הר בגליל מצאנו משקה חלומי עם מרכיב סודי ועיסוי תאילנדי מסורתי

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם