גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היא אולי לא מרווחת במיוחד, אבל המרצדס הזו היא פצצת ביצועים שעולה חצי מיליון שקל

מרצדס CLA35 AMG היא לא המכונית הכי מרווחת ולא הכי זולה • עם זאת, היא משלבת עיצוב רגוע, ביצועים מלהיבים, שלדה מושחזת והרבה הנאה על הכביש

מרצדס CLA35 AMG / צילום: יח''צ
מרצדס CLA35 AMG / צילום: יח''צ

לפני מספר שנים הזמין אחד מיבואני הרכב מחקר שווקים נרחב במטרה לתת מענה לשאלה הנצחית - מה מחפש הלקוח הישראלי ברכב החדש. המחקר נערך בקרב לקוחות ואנשי מכירות בענף, והתוצאות שלו היו די ברורות. במקום הראשון ברשימת שיקולי הקנייה, ניצבו בהפרש גדול, שיקולים כמו "השימושיות של הרכב ביום יום", "שמירת ערך בשוק המשומשות", "אבזור ביחס למחיר", "עלות שוטפת" וכדומה.

את המקום השני תפסו שיקולים הנוגעים לסטטוס החיצוני כמו עיצוב וממדים, "דימוי יוקרתי של המותג" ו"תצורת הרכב", עם העדפה בולטת לתצורת קרוס-אובר. בתחתית הרשימה, ניצב השיקול "הנאה מנהיגה", כשפחות מ-10% מהרוכשים דירגו אותו בצמרת סולם השיקולים שלהם.

סדרי העדיפויות של לקוחות הרכב בישראל אינם מפתיעים, הרי רוב כלי הרכב ממילא זוחלים בפקקים. כתוצאה מכך, כלי רכב חדשים - שמכוילים לספק הנאה מנהיגה - הופכים למותרות עבור אלה שיכולים לשלם עבורם, בעיקר לקוחות העשירון העליון.
בכל זאת, עדיין ניתן למצוא בימינו דגמים שמצליחים לשלב בכפיפה אחת הנאה, שימושיות יום יומית וסטטוס חיצוני, שאינו צועק לרחוק. אחד מהם הוא ה-CLA35 AMG של מרצדס.

"רגועה" ומפוארת

ל־ CLA35 AMG יש עיצוב חיצוני רגוע באופן מפתיע. הוא חולק עם סדרת ה-CLA הרגילה את הממדים החיצוניים הקומפקטיים יחסית, שאינם גדולים מאלה של משפחתית טיפוסית, ואת תצורת הסדאן-קופה החלקלקה עם חרטום וזנב שמשתפלים מטה בחדות. כל זאת בנוסף לחלונות צד צרים יחסית וקו גג "מהיר".

בניגוד לאח A35 האצ’בק, שנראה כמו מתאבק מוכן לקרב, ל-CLA35 אין הרבה סממנים "קרביים" ייחודים למעט פתחי מפלט גדולים יותר, עזרים אווירודינמיים מעט יותר מודגשים בחרטום, ספוילר זנב עדין וחישוקי 19 אינץ’, עם צמיגים בחתך נמוך. אפשר כמובן להזמין את הרכב בצבעים זועקים ולהצמיד לו שלל "קישוטים", אך במצב הטבעי שלו ובצבע לבן, כמו רכב ההדגמה שלנו, הוא לא מושך תשומת לב רבה מנהגים אחרים או ממשטרת התנועה. בהתחשב בביצועים שלו, טוב שכך.

תא הנוסעים מספק תזכורת לכך שסדרת ה-CLA אינה גדולה בהרבה מטויוטה קורולה ושותפיה. הכניסה לרכב דורשת מנהגים גבוהים גמישות כדי למנוע מפגש בין הראש לקורת הגג, אבל המרחב מלפנים סביר בהחלט לשני מבוגרים גבוהים. החלק האחורי כולל מרחב ראש וברכיים פחות נדיב, והנוסע השלישי יאלץ גם להתמודד עם הבליטה של מנהרת התמסורת בין רגליו.

האווירה הייחודית בתא הנוסעים מזכירה שזו מרצדס לכל דבר. מערך הפיקוד משלב ברצף מסך מחוונים על בסיס LCD רוחבי וחד ומסך מולטימדיה שכולל תפריטי ספורט ייעודיים. ממשק האנוש מציג גרפיקה ברורה ותפריטים נוחים לתפעול, לרבות תמיכה יעילה מאוד בפקודות קוליות. מוט ההילוכים, לעומת זאת, הוא עדיין ידית פלסטיק דקיקה ולא מכובדת שמחוברת לעמוד ההגה.

פתחי האוורור נראים כאילו עוצבו במחלקת העיצוב של אפל, וכך גם ההגה עם מתגי המגע, שמוטמעים בתוכו, וציפוי המתכת המוכספת שבתחתיתו. אווירת "מועדון-המאיון" מקבלת חיזוק מתאורת אווירה מתוחכמת, חומרי דיפון וגימור בדרגה גבוהה, ומושבי ספורט קדמיים חובקים. האבזור התקני מקיף ומפואר, וכולל חבילת בטיחות אקטיבית. עם זאת, היינו שמחים לקבל תצוגה גדולה יותר של מצלמת הנסיעה לאחור.

בנוסף, תא המטען - הבונוס של תצורת הסדאן - עמוק ושימושי מספיק עבור גיחה למרכז הקניות האזורי.

בין שקט ורעש

מנוע הרכב הוא שני ליטר טורבו-בנזין, שעבר טיפול יסודי במחלקת הספורט המוטורי של מרצדס ומספק כעת 306 כ"ס ומומנט ציני ומשודך לתיבה כפולת מצמדים. את טהרני הביצועים קשה להרשים כיום עם הספק כזה, בוודאי לא ברכב יוקרה, אבל המהנדסים הגרמנים יודעים את מלאכתם.

במצב התכנות החסכוני, המנוע שקט ורגוע ואפילו די חסכוני, עם העברות הילוכים חלקות שלא מכבידות בפקקים ולא משדרות זעזועים בלתי צפויים. אולם, אם בוחרים באחד ממצבי התכנות הספורטיביים מקבלים את "הדבר האמיתי" - תגובות דוושה חדות ומיידיות, בעיטת כוח שמפעילה לחץ על גלגלי העיניים ונמשכת עד אזור 6,000 סל"ד, החלפות הילוכים מהירות במיוחד ופס קול ספורטיבי מענג שבוקע מהמפלטים.

 

וכן, אנחנו יודעים שבעידן החשמלי והירוק של ימינו מפלטים רועמים שמשמיעים קולות נפץ מזדמנים הם אנטי-חברתיים ואולי אפילו ילדותיים. אבל בכל רגע נתון אנחנו מוכנים לאמץ את הצליל הרועם הזה על פני השקט המטריד של כלי הרכב החשמליים.

ה-CLA35 לא רק נובחת אלא גם יודעת לנשוך כשצריך. מתחת למרכב הקומפקטי, מרצדס הצליחה לדחוס את ההנעה הכפולה המתוחכמת שלה - 4MATIC - שרוב הזמן משמשת בתור "המבוגר האחראי". היא מאפשרת לנהג לשלוח את הכוח והמומנט לכל גלגלים, להיכנס לפניות הרבה יותר מהר ממה שמצווה ההיגיון ומוציאה את הרכב ממצבים שהיו יכולים להיגמר רע.

ההנעה מקבלת תמיכה משלדה קשיחה ומהודקת, שמשחררת מעט מאד נטיית גוף בפניות, וכמובן מצמיגי ספורט. ההיגוי חד ומהיר, אם כי קיימים חדים ממנו בפלח. בסך הכל זו מכונית שמאפשרת לנהג לצלוח כבישים מפותלים בצורה מהירה, מענגת ובטוחה בכל סוגי מזג האוויר - גם אם כישורי הנהיגה שלו בינוניים.

נהגים שאוהבים את השליטה ברכב, יכולים לבחור במצב התכנות הקיצוני, שמעביר את רוב המומנט לאחור, מוריד את הרסן מהבקרות האלקטרוניות ומשחרר החלקות זנב היכן שאפשר. נוחות הנסיעה די נוקשה, אך עדיין סבירה עבור מכונית עם ביצועים כאלה.

תאלצו לפתוח את הארנק

489 אלף שקל עולה CLA35 סדאן, כ-120 אלף שקל יותר מדגם ה-250 של הרכב עם 224 כ"ס. זה מחיר מרתיע עבור "פשוטי העם", אבל לא עבור מאות שוחרי מכוניות הביצועים היוקרתיות המבוססים בישראל, שרובם מוסיפים עוד כמה מאות אלפי שקלים עבור מכוניות ספורט ייעודיות. עם זאת, מי שרוצה מכונית ביצועים רצינית עם פרופיל ציבורי נמוך ושימושיות יום יומית - יגלה שהמרצדס הזו משלבת את כל הסעיפים ברשימה.

חלק מהמתחרות

אאודי S3 סדאן

אאודי S3 סדאן / צילום: יח''צ

387 אלף שקל עולה הסדאן. המכונית ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.62 מ' ויש לה תא מפואר. המנוע הוא 2 ליטר טורבו, שמייצר 310 כ"ס ו־41 קג"מ, ומאיץ את המכונית מאפס ל־100 קמ"ש ב־4.8 שניות. הכוח עובר לגלגלים דרך הנעה כפולה.

ב.מ.וו M235 גראן קופה

ב.מ.וו M235 גראן קופה / צילום: יח''צ

413 אלף שקל עולה ה־M235. היא נמתחת לאורך 4.52 מ' וניצבת על בסיס גלגלים של 2.67 מ'. תא הנוסעים מרווח ומצויד היטב. המנוע הוא 2 ליטר טורבו בהספק 306 כ"ס, שמעביר את הכוח להנעה כפולה, והתאוצה ל־100 קמ"ש מתבצעת ב־4.8 שניות.

אלפא רומיאו ג’וליה 280 כ"ס

אלפא רומיאו ג’וליה 280 כ''ס / צילום: יח''צ

384 אלף שקל עולה ה־ESTERMA. זוהי מכונית ספורט־סדאן מרווחת עם עיצוב דינמי. המנוע הוא 2 ליטר טורבו, שמייצר 280 כ"ס ומעביר את הכוח לגלגלים דרך הנעה כפולה הנשלטת אלקטרונית. התאוצה מאפס ל־100 קמ"ש אורכת 5.2 שניות.

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בנעילה בת"א; מיטרוניקס ואלקטריאון זינקו בכ-6%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי