בגלל הבהלה לענן: קוואלקום רוכשת את סלווייז ישראלית ב-350 מיליון דולר

קוואלקום רוכשת את הסטארט-אפ הישראלי סלווייז, העוסק באוטומציה וניהול של רשתות סלולריות מדור חמישי, בכ-330-350 מיליון דולר • החברה, מאזור הבורסה ברמת גן, תסייע למיצוב של קוואלקום לא רק כספקית שבבים ואנטנות לרשתות דור חמישי, אלא גם כחברה שפועלת בטרנד הצומח של מערכות לניהול רשתות תקשורת פנימיות

אופיר זמר, מנכ''ל סלווייז / צילום: יח''צ
אופיר זמר, מנכ''ל סלווייז / צילום: יח''צ

לאחר שבועות של חרושת שמועות, מודיעה היום (ב') חברת השבבים האמריקאית קוואלקום על רכישת את הסטארט-אפ הישראלי סלווייז (Cellwize) העוסק באוטומציה וניהול של רשתות סלולריות מדור חמישי. החברה הישראלית מאזור הבורסה ברמת גן תסייע למיצוב של קוואלקום לא רק כספקית שבבים ואנטנות לרשתות דור חמישי, אלא גם כחברה שפועלת בטרנד הצומח של מערכות לניהול רשתות תקשורת פנימיות, שהופכות פופולריות בקרב חברות וארגונים המקימים לעצמם רשתות פרטיות להעברת מידע.

סלווייז, שפעלה בפרופיל תקשורתי נמוך, הפכה לחברה הדומיננטית בשוק ניהול רשתות רדיו וסלולר פרטיות וציבוריות (RAN), תחום שצבר תאוצה בזכות העניין שמביעות בו ענקיות ענן כמו מיקרוסופט, גוגל ואמזון. קוואלקום זכתה בחברה הישראלית לאחר שזו שכרה את בנק ההשקעות אוורקור וניהלה מו"מ עם כמה מהמשקיעות שבה, כמו גם חברות ציוד התקשורת אריקסון ונוקיה.

סכום הרכישה מוערך בכ-330-350 מיליון דולר, החזר סביר על השקעה של 75 מיליון דולר מצידה של גלריית משקיעים רחבה הכוללת קרנות הון סיכון כמו ויולה ו-וינטג'; ענקיות שבבים כמו קוואלקום, אינטל וסמסונג - באמצעות קרנות ההון סיכון שלהן; חברות תקשורת כמו דויטשה טלקום, ורייזון וגרין אפל הקזחית; וענקיות מחשוב כמו HPE ו- VMware. ובכל זאת, הקרנות שירשמו את הרווח הנאה ביותר מהעסקה הן המשקיעות הראשונות בחברה בזמן הפיבוט שנערך לחברה בשנת 2018: ויולה, דויטשה טלקום ומפעילת התקשורת הקזחית גרין אפל.

בנוסף, גם 200 העובדים בחברה זכו לחבילת התמדה בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים שיקבלו במלואה אם יעבדו כל תקופת ההתחייבות שלהם.

שחקנית נייטרלית 

סלווייז הוקמה כבר ב-2013, אך למעשה עד שנת 2018 פעלה כחברה עם מוצר אחר, מערכת לאופטימיזציה של פעילות רשת סלולרית (SON), פרופיל לקוחות אחר שכלל בעיקר מפעילות תקשורת קטנות מאסיה ודרום-אמריקה, ודירקטוריון שונה.

באותה השנה החליף מייסד משותף בקרן ויולה שלמה דוברת את אורי בנדורי, שהיה נציג ויולה עד אז בדירקטוריון. דוברת, ששימש בעברו גם כיו"ר חברת הטלקום של שאול שני ECI, הביא עמו לדירקטוריון סלווייז את דורון ענבר, מי שהיה מנכ"ל ECI תחתיו, ויחד עם הנהלת החברה בראשות אופיר זמר, החליטו על אסטרטגיה חדשה שבדיעבד הזניקה את החברה לתחום אטרקטיבי הרבה יותר ולמעמד דומיננטי יותר בתעשיית הטלקום העולמית.

בחברה פיתחו החל מ-2018 מערכת לניהול רשתות רדיו וסלולר מדור 5, שהיה אז רק בחיתוליו. הרעיון היה לאפשר למפעילות סלולר להתקין, לנהל ולבצע אוטומציה של רשתות תקשורת בעצמן, מוצר שלא היה קיים אז, וגם היום מעטות החברות שבחרו לפעול בו. משוק של מפעילות קטנות, החלו בחברה לכוון גבוה - לעברן של מפעילות התקשורת הגדולות ביותר. לא הרבה לאחר מכן נכנסו דויטשה טלקום, ורייזון וטלפוניקה למעגל הלקוחות של החברה. אמנם, חברות תשתית כמו אריקסון מפתחות מוצר דומה משל עצמן, אך היתרון בסלווייז הוא היותה שחקנית נייטרלית שמאפשרת לספקיות התקשורת לעבוד על כל תשתית תקשורת - בכלל זה של אריקסון ושל נוקיה.

הבחירה בדור החמישי לא היתה טריוויאלית והחברה שילמה על כך מחיר: מעט מאוד מפעילות סלולר אימצו את הטכנולוגיה הזו בעולם עד פרוץ מגפת הקורונה, והחברה ייצרה הכנסות מעטות בלבד. אלא שמשנת 2020 החל הממשל האמריקאי לעודד פריסת רשתות תקשורת מדור חמישי כחלק ממהלך של דיגיטציה, מה שהביא לביקוש גדול מצד מפעילות כמו ורייזון ו-AT&T.

"סלווייז היא שחקן מוביל עולמי"

בשנתיים האחרונות התעורר שוק הדור החמישי ממקור לא צפוי: ה"קטר" של ענף ההייטק, שוק הענן הצומח שמניע אינספור תעשיות-משנה, החל לפזול לכיוון עולמות ציוד התקשורת. ענקיות ענן כמו אמזון, מיקרוסופט וגוגל מסתערות על תחום הרשתות הפרטיות, ענף המאפשר לארגונים וחברות להקים בשטחן רשת תקשורת סלולרית מדור חמישי, בנוסף לסיב אופטי ו- WiFi, על מנת להאיץ את התקשורת ולהוזיל אותה, בין השאר על ידי ביזור פעילויות החישוב גם במחשבי הקצה (EDGE) ולא רק בחוות השרתים. גוגל, מיקרוסופט ואמזון בוחנות כיצד רשתות דור חמישי יוכלו להוות מוצר משלים כחלק מאוסף מוצרי הענן והמחשוב שהן מספקות בלאו הכי לארגונים.

עניין זה מצדן של ספקיות הענן הזרים דם חדש לתעשיית התקשורת הרדומה, ואתה נכנסות לתחום ספקיות ציוד התקשורת אריקסון ונוקיה, חברות מחשוב כמו דל, HP ו- VMware.

סלווייז עלתה על גל הדור החמישי והצליחה לייצר קצב הכנסות שנתי דו ספרתי. היא החליטה לצאת למכירה לאחר שהבינה שאם לא תעשה זאת, תצמח לה תחרות עזה, ולאחר שבלאו הכי קיבלה מספר הצעות רכישה, כולל מחברת מחשוב ענן אחת לפחות. ההחלטה להימכר לקוואלקום הגיעה בין השאר הודות לעובדה שהחברה האמריקאית פעילה בלאו הכי באופן נרחב בישראל באמצעות מספר רכישות שנעשו כאן בעבר, כגון צורן (CSR), וילוסיטי ודיזיין ארט, חברה שהכניסה את הענקית האמריקאית לתחום אנטנות הסלולר. כעת, מצפים בסלווייז להפוך למובילים בתחומי הרשתות בחברה כפי שעשתה דיזיין ארט בתחום האנטנות.

"סלווייז היא שחקן מוביל עולמי והתוכנה שלה מאפשרת פריסה מהירה ויעילה של רשתות 5G - פריסה שמואצת ברחבי העולם בעקבות האצת הטרנספורמציה הדיגיטלית שהביאה איתה הקורונה", אומר שלמה דוברת, מייסד ושותף מנהל בקרן ויולה. "סלווייז גם עומדת במרכזו של תחום חדש וצובר תאוצה של רשתות תקשורת ומחשוב ענן פרטיות מתקדמות המבוססות על טכנולוגית 5G המוקמות כיום על ידי קמפוסים או ארגונים גדולים. לסלווייז כבר יש שיתופי פעולה עם שחקני הענן והתקשורת הגדולים ועוררה עניין אסטרטגי משמעותי.

שלמה דוברת, מייסד ושותף מנהל ויולה / צילום: יח''צ
 שלמה דוברת, מייסד ושותף מנהל ויולה / צילום: יח''צ

"סלווייז היא דוגמא לכך שבניית ערך אסטרטגי אמיתית בשוק תחרותי, מהווה יתרון גם בתקופה הנוכחית. אופיר דן וצוות ההנהלה בנו הצעת ערך ופיתרון טכנולוגי ייחודי והרכישה תאפשר להמשיך ולפתח את הפעילות בישראל ולהפוך אותו למרכז ידע גלובאלי בנושאי 5G מה שיתרום לאקוסיסטם כולו".

את החברה הקימו דניאל דריבינסקי וששי גבע, והיא מנוהלת בידי אופיר זמר, מייסד פונטיס בעברו. סלווייז מעסיקה 200 עובדים בעולם, מתוכם 110 במרכז הפיתוח ברמת גן.