מיזם הפינטק של יו"ר רשת 13 נחשף ומכריז על גיוס של 30 מיליון דולר

סטארט-אפ הפינטק Fido, שנוסד במטרה להנגיש שירותים פיננסיים לאוכלוסיות שמודרות מהמגזר הבנקאי, השלים סבב גיוס של 30 מיליון דולר בהובלת קרן פורטיסימו קפיטל • מנכ"ל החברה אומר שהמשבר בהייטק דווקא עוזר להם: "לפני כמה חודשים לא היה סיכוי לגייס עובד אחד, ועכשיו אפשר ואנחנו ממשיכים לגייס בכל הכוח"

צוות Fido / צילום: Fido
צוות Fido / צילום: Fido

Fido, סטארט-אפ הפינטק שאחד ממייסדיו הוא יו"ר רשת 13 נדב טופולסקי,  מודיע על השלמת סבב גיוס A של 30 מיליון דולר בהובלת קרן פורטיסימו קפיטל ובהשתתפות קרן בוגרי הרווארד Yard Ventures ומשקיעים פרטיים נוספים. עם הגיוס הנוכחי, החברה גייסה כ-38 מיליון דולר בסך הכול.

Fido נוסדה במטרה להנגיש שירותים פיננסיים במקומות בהם אוכלוסיות רבות מודרות מהמגזר הבנקאי. בחברה זיהו כי היעדר גישה לשירותים פיננסיים הוא החסם המשמעותי ליזמות ולצמיחה כלכלית במדינות מתפתחות באפריקה. לטענת החברה, במדינות אלה המערכת הבנקאית סבוכה, איטית, בירוקרטית ולא יעילה - מה שמוביל לכך שרבים מוצאים עצמם ללא גישה לשירותים פיננסיים כמו הלוואות, חסכונות ותשלומים. ב-Fido מעוניינת לשנות את זה באמצעות אוטומציה של חווית הלקוח, ובקרוב יושקו מוצרים נוספים שיעזרו ללקוחות לשפר את התנהלותם הכלכלית והפיננסית.

"אנחנו בונים תרבות פיננסית חדשה באפריקה", אומר אלון איתן, מנכ"ל Fido. "לא מדובר רק בהנגשת שירותים פיננסיים, אלא גם בהפיכתם לטובים יותר - מהירים, פשוטים ושקופים, וזוהי רק ההתחלה".

הלוואות בהיקף של 150 מיליון דולר

Fido למעשה בנתה פלטפורמה בנקאית אוטונומית (המבוססת על מודלים של למידת מכונה) עם מודלים ייחודיים של ניהול סיכונים שמעבדים בזמן אמת מאות אלפי נקודות מידע לכדי תובנות אשראי וכן להערכת סיכונים וזיהוי הונאות. אלו ביחד יעזרו כדי לקבל החלטות אשראי מיידיות גם עבור לקוחות ללא רקורד פיננסי ובעבר לה הייתה להם גישה למערכת הבנקאית. האפליקציה נגישה גם לאזורים בהם לא קיימים סניפי בנק. לצד זאת, החברה תפעל בעתיד להדריך את הלקוחות כיצד לשמר את דירוגי האשראי שלהם לאורך זמן.

עד כה, החברה סיפקה שירותים ל-340 אלף לקוחות ברחבי אפריקה והעניקה 1.5 מיליון הלוואות בהיקף של 150 מיליון דולר. על פי ההערכות בשוק, החברה תסיים את השנה עם הכנסות מעל ל-10 מיליון דולר, ופי שניים לקוחות מהמספר הנוכחי. החברה פעילה בשתי מדינות באפריקה, השוק המרכזי גאנה ובתחילת השנה נכנסו לאוגנדה - ובהמשך יכנסו גם לדרום אפריקה. לחברה יש רישיון לפעול גם בפיליפינים, והיא בוחנת גם מהלך שיכניס אותה למספר שווקים במקביל.

החברה הוקמה בשנת 2016, על ידי שלושת המייסדים: שותף מייסד ואנג'ל, תומר אדרי, שותף מנהל של  & Strategy, ניר זפקוביץ' ויו"ר רשת 13, נדב טופולסקי - כולם חברי בורד כיום וטופולסקי מכהן גם כנשיא.

נדב טופולוסקי / צילום: פזית עוז
 נדב טופולוסקי / צילום: פזית עוז

לפני כשנה עברה שינוי מיקוד עם צוות ההנהלה החדש. כפי שמספר לגלובס, אלון איתן, מנכ"ל החברה: "עד השנה שעברה, זו הייתה חברה שהייתה מתחת לראדר, החברה בנתה את המוצר ואף אחד לא באמת שמע על הפעילות שלה. אז היזמים הבינו שיש להם מוצר גדול ביד, גם מבחינת גודל השוק הרלוונטי, וגם מבחינת הביצועים הפיננסיים שלו. אז הם צירפו אותי ואת שאר הצוות הנוכחי".

טופולסקי נחשב לבן טיפוחיו של בעל השליטה ברשת 13, לן בלווטניק, והוא מוגדר כיו"ר פעיל במיוחד בחברה ותחת ניהולו החברה מתמודדת עם קשיים רבים ועברה מספר משברים. טופולסקי ייסד את החברה לפני שהצטרף לרשת 13 ולמעשה הוא ממשיך בחברה הזו במקביל.

שילשו את הכנסות במהלך השנה האחרונה

לפי הודעת החברה, כספי הגיוס צפויים לשמש את החברה בין היתר להשקת מוצרים פיננסים חדשניים, להקמת מרכז מחקר ופיתוח בגאנה ולהרחבת צוות הטכנולוגי בתל אביב. לדברי פידו, מאז שהמנכ"ל אלון איתן, ה-CTO גיא שקד, וה-CCO קלווין עבדאללה, הצטרפו לשותף המייסד נדב טופולסקי באמצע 2021, הם שילשו את ההכנסות במהלך השנה האחרונה.

החברה כיום מונה 70 עובדים בסך הכל, מתוכם 25 עובדים בישראל, והיתר באפריקה. הגיוס הנוכחי מאפשר להם להתרחב יותר, ועד סוף השנה הם מתכננים להגיע ל-40 עובדים בישראל, ולפחות 50% יותר בשנה הבאה. איתן התייחס גם למשבר בהייטק: "בגלל שאנחנו פועלים באפריקה יש לנו את האתגרים של השוק האפריקאי. האתגרים של השוק בארצות הברית בענייני התמחור לא מגיעים כל כך לאפריקה. מן הסתם, אם זה יימשך זה כן יורגש גם אצלנו", מסביר. הוא מוסיף כי דווקא המשבר מורגש לטובה בישראל מבחינתם: "כל הנושא של משבר התמחור רלוונטי לחברות אמריקאיות. אותן חברות הקפיאו פתאום גיוס עובדים וזה עוזר לשוק לחזור לאיזון. לפני כמה חודשים לא היה סיכוי לגייס עובד אחד, ועכשיו אפשר ואנחנו ממשיכים לגייס בכל הכוח".

יוחאי הכהן, שותף בפורטיסימו קפיטל אמר כי "אנו מאוד מתרשמים מהיכולת של הצוות לבצע חיתום באופן מיידי תוך מתן ממון בר-קיימא. זה מה שמבדיל אותם מהשחקנים האחרים במרחב". רון לוין, שותף ב-Yard Ventures ועורך הבלוג The Higher Purpose Venture Capital, מסר: "בנוסף להתרשמות שלנו מהצוות והיתרונות של המודל העסקי של Fido, אנו גאים לתמוך בתחום בעל אימפקט משמעותי כל כך המסייע לדמוקרטיזציה של גישה לשירותים פיננסיים עבור אלה שנזנחו בעבר על ידי מוסדות מסורתיים".

עובדת הפוך מהמתחרות שלה

לפידו יש מתחרות בשוק באפריקה: יש כמה בנקים דיגיטליים שפועלים ביבשת, אמנם לא במדינות שפידו פועלת בהן. לדוגמה, Branch פועלת בניגריה ו-Tala שפועלת בקניה ובהודו. מאחורי שתיהן יש קרנות, ולדברי איתן, "זה לגמרי שוק שמתעורר והשנה האחרונה הייתה השנה הכי חזקה בפינטק אפריקה מבחינת גיוסים".

עם זאת, איתן מסביר מה הם עושים אחרת מהמתחרות: "כשחושבים על בנק דיגיטלי, אז חושבים על מוצר של הלוואות, חסכונות ותשלומים. לרוב הבנקים הדיגיטליים מתחילים עם תשלומים ואז עוברים להלוואות כי זה יותר קל. ובסוף מרבית ההכנסות של בנק מגיע מפעילות אשראי. זו הסיבה למה החלטנו לעבוד הפוך, ולהתחיל דווקא משם ולנסות לפתור את המורכבות הטכנולוגית הזו. מאוד קשה לעשות הערכת סיכון של לקוחות באפריקה בלי דאטה, אז פתרנו את זה עם למידה מכונה ובינה מלאכותית".

ובכל זאת, מבחינת איתן זו לא רק עבודה. "אני הרבה זמן בעולמות הטכנולוגיה והסטארט-אפים בישראל, וזה לא רק לבנות מוצר או להביא לקוחות - אלא גם למצוא תכלית בעבודה. להרגיש שאתה עושה משהו חיובי בסוף היום. ואני מרגיש שיש דבר כזה פה, אנחנו מביאים בשורה פיננסית לאנשים ששמרו את הכסף שלהם במזומן מתחת למיטה. ולראות את זה, זה נותן הרבה סיפוק והרבה משמעות", כך חתם.