גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יש לה מתוכנה? מאחורי הרכישה של VMware בידי ענקית השבבים ברודקום

חברת ברודקום, שכבר ביצעה שתי רכישות משמעותיות בענף התוכנה, הגישה הצעת רכש ל-VMware - רק שהפעם צפויה העסקה להתבצע בסדרי גודל גבוהים משמעותית בהשוואה לשתיים הקודמות ● מה מלמדת הרכישה על תוכניותיה העסקיות של ברודקום, ומה היא צפויה לעשות לשוק השבבים

תערוכה של VMware בברצלונה / צילום: Shutterstock
תערוכה של VMware בברצלונה / צילום: Shutterstock

הכותב הוא אנליסט ניירות ערך זרים באגף הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי. לכותב אין עניין אישי בנושא הנדון לעיל. הנתונים והמידע המובאים לעיל אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

ענקית השבבים ברודקום (סימול: AVGO) הפתיעה את השווקים ב-26 במאי, כשפרסמה כי הגישה הצעת רכש לחברת התוכנה VMware  (סימול: VMW) לפי שווי חברה של כ-70 מיליארד דולר, כולל חוב.

כל מחזיק של מניית VMware יהיה זכאי לבחור אחת משתי האפשרויות הבאות - לקבל מזומן בסך 142.5 דולר עבור כל מניה שברשותו, או לחלופין - לקבל 0.252 מניות של ברודקום, מנייתה של החברה הרוכשת. מחיר העסקה מהווה פרמיה של כ-44% על מחירה של מניית VMware ב-20 במאי, טרם פרסום הידיעה לראשונה באמצעי המדיה השונים.

זוהי איננה הפעם הראשונה שיצרנית השבבים ברודקום מבצעת רכישה בתחום התוכנה, שאיננו תחום הליבה של החברה. ביולי 2018 הפתיעה ברודקום את המשקיעים עם הצעת רכש לחברת התוכנה CA Technologies, המתמחה בתשתיות דיגיטליות, זאת בתמורה לתשלום של כ-19 מיליארד דולר במזומן. שנה לאחר מכן, רכשה ברודקום את Symantec בתמורה לכ-11 מיליארד דולר במזומן.

בהקשר זה נציין שהעסקה לרכישת VMware צפויה להתבצע בסדרי גודל גבוהים משמעותית בהשוואה לשתיים הקודמות, דבר שמלמד על רצונה של ברודקום להוות שחקנית משמעותית לא רק בענף השבבים אלא גם בענף התוכנה.

חברות רבות מנצלות את השילוב בין כרית מזומנים גבוהה, אשר גויסה בחלקה הגדול במהלך השנה שחלפה, בריביות שפל, ובין ירידות שערים רוחביות בשווקים, ובפרט בענף התוכנה, אשר הובילו לתמחור אטרקטיבי למספר לא מבוטל של נכסים איכותיים.

כך, למשל, הציעה ענקית התוכנה מיקרוסופט (MSFT) לרכוש את ענקית הגיימינג אקטיוויז'ן בליזארד (ATVI) לפי שווי של כ-69 מיליארד דולר במהלך ינואר השנה. הצעת רכש נוספת היא הצעה של קונסורציום של קרנות פרטיות שהוגשה לחברת התוכנה סיטריקס (CTXS) בתמורה לתשלום של 13 מיליארד דולר במזומן.

מעוניינת להקטין את התלות בפעילות השבבים

קיימות שתי סיבות עיקריות להצעת הרכש הנוכחית לחברת VMware, האחת מבוססת מאקרו והשנייה מבוססת מיקרו. הסיבה הראשונה היא רצונה של ברודקום להקטין את התלות הגבוהה שלה בפעילות השבבים, המאופיינת ברגישות גבוהה יחסית למחזורי עסקים.

 

אנו סבורים כי הנהלת החברה צופה ירידה מסוימת בביקוש לשבבים, בשל האטה רוחבית צפויה בפעילות העסקית הגלובלית. לצד ירידה בביקוש, הנהלת החברה עדה לאתגרים משמעותיים בתחום ההיצע - החל מזינוק במחירם של חומרי הגלם המשמשים לייצור השבבים וכלה באתגרי שינוע של ההזמנות לבסיסי הלקוחות ברחבי העולם, בעקבות רצף של השבתות חלקיות של נמלים ובפרט בסין, לצד תנועה אווירית מוגבלת.

משכך, ברור מדוע הנהלת ברודקום רוצה להגדיל את תיק הפתרונות שלה בתחום התוכנה, המאופיין בתלות נמוכה יחסית במחזורי עסקים בהשוואה לתחום ייצור השבבים.

הסיבה השנייה היא אופורטוניסטית במהותה. לברודקום יכולת מוכחת לזהות הזדמנויות עסקיות ולפעול על פיהן. הנהלת החברה ביצעה שרשרת ארוכה של רכישת חברות, ובאמצעות מהלכי התייעלות ומיקוד עסקיים הצליחה לשפר משמעותית את תזרים המזומנים שלהן, ולייצר תשואה גבוהה על ההשקעה.

במובן זה, ברודקום משמשת למעשה כפלטפורמה טכנולוגית המזהה חברות איכותיות כגון VMware, המאופיינות בתזרים מזומנים מרשים ונסחרות בתמחור דו-ספרתי זול, מטמיעה אותן ומנצלת יתרונות עולים לגודל.

תעשיות רבות חוות אתגרים בעת הנוכחית, בעקבות היצעים מוגבלים, זינוק במחירים ו"פקקים" לוגיסטיים, אך תעשיית השבבים חווה אותם ביתר שאת. בשונה מתעשיות רבות, כ-80% משוק השבבים נשלט על ידי מספר חד-ספרתי של חברות גלובליות, אשר מפעליהן ממוקמים במספר נמוך מאוד של מדינות. משכך, חוסר נקודתי בשבב קריטי, זול ככל שיהיה, עלול להוביל לאובדן הכנסות משמעותי ביותר.

כך, למשל, מעריכה חברת המחקר דלויט כי במהלך השנתיים האחרונות החמיצה תעשיית השבבים הכנסות בהיקף מצטבר של כ-500 מיליארד דולר, אשר כ-200 מיליארד דולר מתוכן מיוחסות לאובדן הכנסות בתחום מכירות הרכב במהלך 2021 בלבד. חברת המחקר צופה כי חוסר בהיצע, אתגרי שינוע וחוסר בכוח עבודה מיומן ילוו את תעשיית השבבים לתוך שנת 2023.

המהלך הבשיל לאחר ההיפרדות של דל מ-VMware

מדוע בחרה ברודקום להגיש את הצעת הרכש לחברה דווקא עכשיו? אין ספק שברודקום מכירה היטב את תחום פעילותה של VMware, בפרט בעקבות הטמעת פעילותה של חברת CA לתוך החברה האם. עם זאת, עד לאחרונה לא ניתן היה להשתלט על VMware, וזאת משום שכ-80% מהון המניות שלה היו מוחזקים על ידי ענקית החומרה דל (DELL). אך בעקבות מהלך ההיפרדות של שתי החברות, באמצעות תשלום של דיבידנד מיוחד במהלך נובמבר 2021, הבשיל המהלך להגשת הצעת הרכש.

נוסף על כך, הירידות הרוחביות בשווקים, שלא פסחו על מניית VMware, הביאו אותה להיסחר לפי תמחור זול מאוד של מכפיל 13 בלבד לרווח הנקי החזוי ב-2023. במובן זה, אין ספק שירידות השערים הפכו את החברה ליעד אטרקטיבי מאוד לרכישה על ידי מספר חברות ענק.

בפרט, אנו צופים כי במהלך 2022 נהיה עדים למספר הצעות רכש נוספות מצדן של יצרניות שבבים מובילות, המעוניינות לגוון את יריעת הפתרונות הטכנולוגיים שבבעלותן, זאת בשל האתגרים העסקיים הנוכחיים בתעשיית השבבים ותוך ניצול הזדמנותי של ירידות השערים הרוחביות בשווקים.

במסגרת העסקה בין הצדדים, הוסכם כי לחברה הנרכשת, VMware, קיימת זכות לחפש רוכש נוסף במחיר אטרקטיבי יותר, וזאת עד 5 ביולי 2022. נוסף על כך, ברודקום מתחייבת לפצות את VMware בסכום של 1.5 מיליארד דולר אם מכל סיבה שהיא היא בוחרת שלא להשלים את העסקה, או לחלופין - אם העסקה לא זוכה לאישור של הרשות להגבלים עסקיים.

הסיכון העיקרי בהשקעה במנייתה של חברת VMware כיום היא אי-התממשות העסקה, הן בשל שיקולים רגולטוריים והן בשל סיבות בלתי צפויות נוספות.

עוד כתבות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי