גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרמה פוליטית? לא בשוק ההון: "לשמחתנו מה שמוביל את הכלכלה הישראלית זו לא הממשלה"

"למערכת הבחירות אין שום השפעה על שוק ההון הישראלי", אומר גילעד אלטשולר, והוא אינו היחיד ● "בחירות הן משהו שכבר נכנס ל'תוכנית העבודה' בישראל, והן לא מרגשות את השוק", אומר דודי רזניק מלאומי ● אלכס זבז'ינסקי ממיטב, לעומתם, דווקא טוען שדרמות פוליטיות משפיעות, אבל הפוך מהמצופה: בתקופות ממשלת מעבר השוק המקומי מניב תשואה עודפת משמעותית ביחס לארה"ב

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

מערכות בחירות בישראל הן אירוע שכיח בשנים האחרונות. ברבע המאה האחרונה, קרי מאז 1999, התקיימו בישראל לא פחות מ-11 מערכות בחירות, ארבע מתוכן בפרק זמן של שנתיים (2019-2021). כעת, עם פיזורה הצפוי של הכנסת וההליכה למערכת בחירות נוספת בעוד מספר חודשים, מתבקש לשאול כיצד מושפע מכך שוק המניות המקומי.

התשובה המיידית אצל ותיקי השוק היא שלמערכות הבחירות התכופות, כלומר למתרחש במרחב הפוליטי, אין השפעה ישירה על המסחר בבורסה בת"א, וזו מגיבה לאירועים שונים בתכלית, כמו הטלטלות בשווקים מעבר לים או אירועים כלכליים משמעותיים, דוגמת אינפלציה או החלטת ריבית.

 

מי שמעריך שהשפעת מערכות הבחירות על הבורסה פשוט לא קיימת, הוא גילעד אלטשולר, מנכ"ל משותף של בית ההשקעות אלטשולר שחם. "לשמחתנו הרבה, מה שמוביל את הכלכלה הישראלית זו לא הממשלה", אומר אלטשולר. לדבריו, "אוי ואבוי אם זה היה הממשלה, זאת הייתה קטסטרופה. יש פה עם חזק מאוד ומאוד מוכשר. בזכות העם הזה הכלכלה פה חזקה. בחירות או לא, אין לזה שום משמעות לגבי הכלכלה. כלום. זירו".

לדברי אלטשולר, "היינו בארבע מערכות תוך כמה שנים. ההייטק עובד וכל זמן שמולידים ילדים - ופרו ורבו ומלאו את הארץ - הכלכלה חזקה. ישראלים מוכשרים עושים כסף בכל העולם ובעולם ההייטק מכירים את הסיפור הזה". הוא הוסיף והעריך שלאחר הבחירות, "הפתעות גדולות כנראה לא יהיו, גם אם ביבי יחזור וגם אם לא. ולכן אני חושב שלמערכת הבחירות אין שום השפעה בנושא שוק ההון הישראלי".

"האלטרנטיבות ברורות: או נתניהו או מה שהיה" 

אלטשולר אינו היחיד. כלכלנים ואנשי השוק נוטים להסכים כי הקשר בין הבחירות לביצועי הבורסה רופף, עד לא קיים. אחד מאלה שסבור שקשה למצוא השפעה של הדרמה הפוליטית על השווקים הפיננסיים הוא אסטרטג הריביות של לאומי, דודי רזניק. לדבריו, "לאור העובדה שבחירות בישראל הן משהו שדי נכנס ל'תוכנית העבודה', אני לא חושב שזה מרגש יותר את האנשים בשוק ההון.

"היו כאן ארבע מערכות בחירות בשנים 2019-2021, ונעשה עוד אחת ב-2022. בגדול זה לא איזשהו סיפור שמשפיע פה על השוק". רזניק מציין עוד, כי "האלטרנטיבות גם ברורות לציבור: או חזרה של נתניהו או שמה שהיה ימשיך. אין גם אלטרנטיבות שונות מאוד מהבחינה הכלכלית. מה שאנחנו רואים היום זו מגמה מאוד חיובית, אבל זה ביחס לעולם ולא קשור למה שקורה בנוגע לבחירות".

"תיתכן השפעה שלילית של התפרקות הממשלה"

לא כולם מסכימים על כך. רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, טוען כי במצב הנוכחי תיתכן השפעה שלילית של התפרקות הממשלה, הנובעת מהצפי להמשך העלאות הריבית. "זו לא הפתעה גמורה שהולכים לבחירות", אומר גוזלן. "בדרך שבה הדברים התנהלו, זה אולי טיפה הקדים את המאוחר. כנראה שאם לא עכשיו אז לקראת תקציב 2023 היה ברור שזה יקרה.

"אנחנו מגיעים לבחירות במצב פיסקאלי טוב, בניגוד לסבבים הקודמים. הפעם הגירעון אפסי. ראינו השבוע נתוני התחלות בנייה מאוד חזקים, וכך מבינים את משמעות השיתוק הכלכלי באחד הענפים החזקים במשק. הפקק שם השתחרר ורואים עלייה. זה - יחד עם קידום רפורמות יבוא - יכולים לסייע להפחתת האינפלציה הגבוהה.

"ברור עכשיו שנעצר איזשהו מומנטום וזה משהו שהוא בהחלט מצער. זה מיד משליך על בנק ישראל, כי הנטל עליו (לאזן את האינפלציה, ח' ש') הולך להתגבר. בקונסטלציה הנוכחית, יש סיכוי שנראה העלאות ריבית מהירות וגבוהות יותר בחצי שנה הקרובה".

מי שכן מציג נתונים מפתיעים לחיוב הוא אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב. זבז'ינסקי בדק את תגובת השווקים תחת ממשלות מעבר מאז 1995 עד ימינו מול המשלות המתפקדות, כשהוא משווה את ביצועי מדד ת"א-125 למדד S&P 500. הממצאים המפתיעים מעלים שבימי ממשלות מעבר, ת"א-125 רושם תשואה עודפת של 8.3% ביחס למדד S&P 500, בעוד שבימי ממשלה מתפקדת המדד רושם תשואה עודפת זניחה של 0.3%.

 

 זבז'ינסקי אומר לגלובס, כי "היינו מצפים אולי לראות משהו הפוך, אבל אלו הנתונים שמצאתי. אני יכול להניח מה ההסברים לכך - בדרך כלל ממשלת מעבר היא בשולי כהונת הממשלה, מה שאולי לא תקף לממשלה הנוכחית (שכיהנה רק שנה, ח' ש'). אבל באופן גורף אפשר להגיד שהממשלה כבר עשתה את הדברים שיכלה לעשות, כגון תוכניות ורפורמות, ובסוף הקדנציה היא בחוסר יציבות ובחוסר יכולת להעביר החלטות".

לדברי זבז'ינסקי, "ברגע שיש הודעה על הבחירות והמתנה להן, יש בשווקים כל מיני תקוות שממשלה חדשה עם אנרגיות חדשות תקדם רפורמות ושינויים. אולי זו הסיבה לתמונה המסתמנת של תשואה עודפת משמעותית כל כך".

בטווח הארוך הבורסה בהחלט מנצחת

הקשר בין מערכות בחירות לבורסות קשה להוכחה. מדובר קודם כל באירועים בודדים, שקשה לכמת למספר נתונים סטטיסטיים. מעבר לכך, בתחילת 2020 נכנס העולם לאחד המשברים הכלכליים הגדולים שידע, בעקבות פרוץ מגפת הקורונה. אירוע זה הוביל תחילה למפולת בשוקי המניות, שבעקבותיה נרשמה התאוששות חדה - בעיקר עקב מדיניות הזרמות כספים מסיביות לשווקים על ידי ממשלות (גם בישראל), וכעת "מוגש החשבון" בדמות אינפלציה והעלאות ריבית, שמטות שוב את המטוטלת כלפי מטה.

כך, מבחינת ביצועי המדדים, מתחילת השנה אנחנו בשוק שמתאפיין בירידות שערים. מדד ת"א-35 ירד בכ-8.6%, בזמן שמדדי וול סטריט צללו בשיעור דו-ספרתי. מדד הנאסד"ק ירד ב-31%, הדאו ג'ונס ב-18% ומדד S&P 500 נפל ב-23%.

בתחילת השבוע הנוכחי נרשמו בת"א עליות שערים נאות, וזאת כנראה פחות בזכות ההודעה על סיום דרכה הצפוי של הממשלה והבחירות שבפתח, ויותר בזכות החוזים העתידיים הירוקים על מדדי וול סטריט, שהובילו לתגובה חיובית גם בבורסות אירופה.

עם זאת, בפרספקטיבה של שלוש שנים לאחור, קצת לאחר שסבבי הבחירות הבלתי פוסקים החלו בישראל, מדד ת"א-35 עדיין מציג תשואה חיובית של כ-15%, ואילו מדד ת"א-125 עלה בכ-27%. כלומר בטווח הארוך הבורסה בהחלט מנצחת.

עוד כתבות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון