למרות ציפיות הלקוחות: הבנק הדיגיטלי לא מאפשר פעילות בקריפטו

OZ, הבנק הדיגיטלי החדש של אמנון שעשוע, היה אמור להיות אלטרנטיבה לבנקאות המסורתית המיושנת •  הציפייה הייתה לחדשנות גם ביחס לקריפטו, אך לקוחות הבנק שביקשו להעביר כספים לבורסת Bit2C, קיבלו הוראה מהבנק שלא לבצע זאת

אמנון שעשוע / צילום: יונתן הפנר
אמנון שעשוע / צילום: יונתן הפנר

הבנק הדיגיטלי החדש של אמנון שעשוע, (ONE ZERO) OZ, התחיל לאחרונה לקבל חברים לאחר תקופת ההמתנה, והלקוחות, שקיוו לבנק מהפכני ביחסו לקריפטו, סופגים עד כה אכזבה. הבנק, שמכוון לקהל הייטקיסטי ומתוחכם יחסית, היה אמור להיות אלטרנטיבה לבנקאות המסורתית המיושנת.

כלומר, הציפייה הייתה לחדשנות גם ביחס לקריפטו: בעוד שהמערכת הבנקאית מערימה קשיים על לקוחות בפעילות בתחום, הלקוחות המתוחכמים יותר ציפו לבנק שייתן לכך מענה ויקל על הפעילות גם בתחום זה. ואולם, לקוחות OZ שביקשו להעביר כספים לחשבון הבנק של בורסת Bit2C, קיבלו הוראה מהבנק שלא לבצע זאת.

לבורסת הקריפטו הישראלית Bit2C יש היתר המשך עיסוק מהממונה על שוק ההון, וכן חשבון בבנק דיסקונט, כך שההעברה נעשית בין בנק OZ לדיסקונט. נוסף על כך, OZ לא מקבל אליו כסף ממקור לא ידוע, שעלול להיות כסות להלבנת הון - שזו הפרקטיקה שמטרידה את הבנקים - אלא מאפשר לכסף של לקוחותיו לצאת לחשבון בנק אחר.

ב-OZ ציינו כי ברגע שהבנק יבנה מדיניות סדורה לפעילות בקריפטו, הלקוחות יוכלו לפעול, אבל חשוב להבין שיש בנושא כללי רגולציה ברורים מאוד, שיש לעמוד בהם. בבנק גם הדגישו שהם במו"מ עם ברוקר קריפטו (ביטס אוף גולד) כדי לתת ללקוחות שלהם שירותים במסגרת שיתוף פעולה, אך אם הלקוחות ירצו לעבוד דרך גורם אחר שעומד בכללי המדיניות, הדבר יתאפשר.

לאחר כניסתו לתוקף, מוקדם יותר השנה, של הנוהל הבנקאי שמחייב את הבנקים לקדם מדיניות סדורה בעניין הקריפטו, אין למעשה הצדקה על איסור גורף בכל פעילות בקריפטו, והבנקים אמורים לקבוע את מדיניות ניהול הסיכונים בתחום, בהתאם להוראות הנוהל.

חלק מהבנקים בישראל מאפשרים בקלות רבה יותר העברות כספים אל גופים שעוסקים במסחר בקריפטו, אך הדרך העיקרית שבה נעשה שימוש היום לעקוף את הביורוקרטיה הבנקאית היא רכישות קריפטו באמצעות כרטיסי האשראי, אך אלו עשויות להיות יקרות יותר מאשר רכישה דרך העברה בנקאית ישירה.