גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל משקיעה בתחבורה ציבורית ורכבתית והצורך במהנדסים/ות ואנשי/נשות מקצוע ייעודיים בתחום גובר

הגודש הבלתי נסבל בכבישים לצד פליטת גזי החממה - הובילו את המדינה לקדם ולתכנן תשתיות תחבורה ציבורית בדמות רכבת קלה, רכבת כבדה, מטרו ועוד ● כל אלו מעלים את הביקוש לאנשי מקצוע שהוכשרו לתחום ומציפים את בעיית כוח האדם הקיימת בו ● הטכניון – היחידה ללימודי המשך, משרד התחבורה ורכבת ישראל הרימו את הכפפה ומציעים כעת תכניות בתחום הנדסת מסילה, הנדסת נייד וציוד מסילתי וכן תכנית הכשרה חדשה בתכנון תחבורה ציבורית

צילום: Shutterstock, Rostislav Glinsky
צילום: Shutterstock, Rostislav Glinsky

הכתבה בשיתוף הטכניון - היחידה ללימודי המשך

מדינת ישראל מנסה לאורך שנים לייעל את התחבורה הציבורית, במהלך הזמן הוצעו מגוון הצעות חוק שנוגעות בנושא ובצדק. בנק ישראל, קרן המטבע הבינלאומית וה-OECD קבעו כי הבעיה המשמעותית ביותר בישראל, בהשוואה למדינות מערביות מפותחות אחרות היא הגודש בכבישים - מדובר בנזק שנתי שעולה למשק הישראלי כ-35 מיליארד שקל בשנה, לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת. נזק זה צפוי להאמיר לכ-74 מיליארד שקל תוך עשור, ולכדי כ-100 מיליארד שקל עד שנת 2040.

דוח מסכם של ועדת הכלכלה של הכנסת ה-20 קבע כי הממשלה חייבת להוביל פעולה מיידית ורחבת היקף כדי למנוע את הנזק החמור שעתיד לבוא עלינו לרעה בעקבות הגודש בכבישים. כמו כן, מלבד הכסף שהמדינה מפסידה, גודש של רכבים פרטיים על הכביש גורם לפליטת גזי חממה מסוכנת - סיבה נוספת להמשיך לעודד תחבורה ציבורית, וגם אסור לשכוח את הפקקים הבלתי נסבלים שרק מחריפים עם השנים ועם ריבוי האוכלוסייה.

"האמת, שכמות המכוניות בישראל ביחס לאוכלוסייה היא יחסית נמוכה", אומר פרופסור תומר טולדו מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון. "משמע, יש עוד הרבה מקום על הכבישים, ואם עכשיו נראה פקוק אז בעוד כמה שנים העומס בכבישים צפוי רק לגדול - והדבר היחידי שיכול להציל את המצב זו תחבורה ציבורית יעילה וטובה. ברור שגם צריך להתייחס לצריכת אנרגיה, זיהום אוויר והשפעות סיבתיות כאלה ואחרות, שתחבורה ציבורית פופולרית מספיק יכולה להפחית משמעותית".

פרופ' תומר טולדו, הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, הטכניון / צילום: באדיבות הטכניון

אז כן, כולם כולל מקבלי ההחלטות, מבינים את הצורך בפיתוח תחבורה ציבורית מקיפה ויעילה בישראל והדברים אכן קורמים עור וגידים. "בשנים האחרונות, מדינת ישראל החליטה להשקיע בתשתיות תחבורה מסילתית, ברכבת קלה, ברכבת כבדה, במטרו וברכבת פרברית באמצעות החברות הממשלתיות שעוסקות בפיתוח שכזה: רכבת ישראל, חוצה ישראל, נת"י ונת"ע. אלו יוזמות מדהימות ומבורכות, אבל אין מספיק אנשי מקצוע או מהנדסים שמכירים את התחום על בוריו בארץ, כי עד עכשיו לא באמת הייתה הכשרה ייעודית", אומר ד"ר דניס יורלוב, מרצה באוניברסיטת דלוור, ארה"ב, המפנה זרקור לצורך ההולך וגובר במהנדסים ואנשי מקצוע עם הכשרה בתחום התחבורה הציבורית.

"מצד אחד יש תנופה אדירה בפיתוח התחבורה הציבורית בישראל, ומהצד השני, יש מחסור גדול מאוד בכוח אדם מיומן בתחום", מוסיף פרופסור טולדו. "פשוט לא היה מספיק ביקוש למהנדסים בתחום התחבורה הציבורית, אולם כעת הביקוש עלה משמעותית. זו גם הסיבה שבגינה החלטנו בטכניון על פתיחת שתי תכניות הכשרה למהנדסים ותכנית נוספת לאנשי מקצוע, בתחומי התחבורה הציבורית.

התכניות המדוברות בניהולו האקדמי של פרופסור טולדו, נערכות במסגרת המכון לחקר התחבורה , והטכניון -היחידה ללימודי חוץ ובשיתוף עם גורמים מובילים בתחום בישראל. הן מיועדות למהנדסים, אקדמאים, אנשי תשתיות, ואנשי מקצוע בתחום תכנון תחבורה ציבורית.

לפרטים על תכניות הלימוד בתשתיות בטכניון - היחידה ללימודי המשך הקליקו כאן>>

התכנית הראשונה עבור מהנדסים עוסקת בהנדסת מסילה- מדובר במסלול המקנה הכשרה ייעודית בתחום הנדסת המסילה למהנדסים אזרחיים, ולמהנדסי מכונות, הקורס נוגע בנושאים כמו תכנון גיאומטרי והנדסי של מסילות ברזל, ביצוע מבנה תחתון ועליון של מסילות, תחזוקה ובקרה של תשתיות מסילתיות הנדסיות ועוד.
התוכנית, מציין ד"ר ירולוב, המשמש גם מהנדס מחקר ברכבת ישראל וחבר בפרויקט של ארגון הרכבות הבינלאומי בצרפת, נבנתה בשילוב ידע "רכבתי" רב שנצבר בארץ יחד עם ידע ומחקרים מאוניברסיטת דלוור שבארה"ב.

התכנית השניה היא הנדסת מערכות רכבתיות בהתמחות נייד (ROLLING STOCK), אשר תכשיר מהנדסים שיפעלו בתחום הנדסת נייד ומיומנויות אחזקת ציוד רכבתי .מסלול הלימודים מקיף ועוסק, בין היתר, בנושאים הבאים: מערכות רכבתיות עיקריות של נייד, פתרונות לבעיות יסודיות בתחום אחזקת רכבות, מערכות איתות ובקרה, מערכות הנעה וחשמול.

בוגרי קורס בטכניון לימודי המשך / צילום: מיטל גוטפריד

תכנית נוספת המיועדת לאנשי מקצוע (שאינם מהנדסים בהכרח) הינה בתכנון תחבורה ציבורית, והיא פותחה בשיתוף עם משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית וחברת נתיבי איילון. מטרתה לתת מענה לצורך הלאומי בהכשרת אנשי מקצוע בתחום תכנון תחבורה ציבורית, ומתן כלים למגוון המקצועות המתממשקים עם תחבורה ציבורית.
הלימודים כוללים נושאים כגון: ארגון וניהול תחבורה ציבורית, מדיניות, תקצוב וסובסידיות, הערכה של פרויקטים, תכנון אסטרטגי של מערכת התחבורה הציבורית, שירותי תחבורה ציבוריים חדשניים, תשתיות ועוד.

להתגבר על פערי ידע משמעותיים

תכניות הלימוד המיועדות עבור המהנדסים נבנו במיוחד עבור מי שעובד בתחום ."היום כשמתכננים מסילות, העבודה נעשית לרוב על ידי מהנדסי כבישים, אז העקרונות הבסיסיים דומים, אך לא לגמרי - כי מסילת ברזל שונה מכביש רגיל אחרי הכל, ויש פרקטיקות אחרות שצריך להבין, ללמוד וליישם. בדיוק בגלל זה יצרנו קורסים שמכשירים מהנדסים לתחום, בצורה מדויקת ומלאה", מסביר פרופסור טולדו. "נכון להיום, מהנדסים שעובדים בתחום לא מגיעים עם ההכשרה המתאימה אליו, הם נאלצים ללמוד תוך כדי תנועה, אך עדיין נותרים עם פערי ידע משמעותיים - מה שעלול להקשות על העבודה היומיומית.

"ההכשרה שלנו היא קריטית עבור מהנדסים שכבר עובדים בתחום התחבורה הציבורית, או עבור כאלה ששואפים לעבוד בו", הוא ממשיך, "גם משרדי ההנדסה מעוניינים שהעובדים המועסקים בהם יעברו את הקורסים שלנו, כי הם מבינים את היתרון האדיר שיש בידע הזה". ד"ר ירלוב מוסיף כי מעבר לידע הרכבתי הייעודי שהתוכנית מקנה, היא מאפשרת רישום ברשם המהנדסים, בענף המסילות ומעניקה אישור של מתכנן רישוי בפרויקטי מסילות בארץ. "כרגע אין שום דרך להירשם במדור הזה כי כאמור, לא הייתה הכשרה בתחום הזה בארץ. המהנדסים היחידים שנרשמו הם כאלה שלמדו בחו"ל".

"בשורה התחתונה", מסכם פרופסור טולדו, "הפיתוח בתחום הוא אדיר ונאמד במיליארדי דולרים. בשנים הקרובות תבנה רכבת לאילת, יש רכבות קלות לתל אביב, ירושלים, חיפה ונצרת. הקורסים יכשירו את המהנדסים שיעבדו במסילות בצורה מדויקת ומקיפה - ולמידת התחום היא קריטית עבור היישום בשטח. צריך מהנדסים שיתכננו תחבורה ציבורית ברמה היומיומית. אין לי ספק שהתחום יספק עבודה להרבה מאוד מהנדסים לאורך שנים". 

לפרטים על תכניות הלימוד בתשתיות בטכניון - היחידה ללימודי המשך הקליקו כאן>>

עוד כתבות

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו