גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב.מ.וו X3 פלאג-אין: המחיר מתחיל ב-400 אלף שקל, אבל לפחות תחסכו בדלק

ב.מ.וו X3 30e פלאג-אין המחודש מעניק לנהג תחושה יוקרתית על הכביש ונסיעה נעימה ● אמנם המחיר לא נמוך, אך החיסכון בדלק הוא משמעותי

ב.מ.וו X3 30e פלאג-אין / צילום: יח''צ
ב.מ.וו X3 30e פלאג-אין / צילום: יח''צ

הרוחות במדינה סערו לאחרונה סביב הכוונה להעלות בינואר 2023 את מס הקנייה על רכב חשמלי. אולם, מתחת לרדאר, בשקט בשקט, כבר בינואר הקרוב יעלה מס הקנייה על רכבי פלאג-אין - ובשיעור משמעותי. הפלח, שנהנה עד לפני שלוש שנים ממס קנייה של 20% בלבד, "ייענש" החל מינואר הקרוב לאחר שגובה המס יעלה ל-55% - קפיצה של עוד 15% במקביל להפחתה של תקרת הטבת המס.

אם מוסיפים לכך את היחלשות השקל ואת העלאות המחיר של היצרנים, המשמעות תהיה כרסום נוסף באטרקטיביות של אחד הפלחים "הירוקים" והחסכוניים ביותר, דווקא בתקופה שבה מחירי הדלק מזנקים לשמיים.

המכה לא תפסח גם על רכבי הפלאג-אין היוקרתיים, שבשנים האחרונות זכו לאהדה רבה בפלח הפרמיום. המשמעות היא שמי שירכוש בעתיד רכב מהקטגוריה הזו, לא יעשה זאת בשל הטבת מס אלא בגלל היתרונות שמובנים בטכנולוגיית הפלאג-אין: ביצועים, חיסכון משמעותי בדלק ופטור מתלות בחסדי תשתית הטעינה. לקהל הזה מיועד הדור החדש של ב.מ.וו X3 פלאג-אין, שנחת השנה בישראל.

מראה ספורטיבי ויוקרתי

מבחינה חיצונית, הרכב דומה בעיצובו לכל סדרת ה-X3, שעברה לאחרונה עדכון מקיף. החרטום כולל כעת גריל מודגש יותר, פנסי חזית עם תאורת LED מפוסלת ופגוש קדמי אגרסיבי. פרופיל הצד שומר על המראה המוכר ואילו הזנב נראה יוקרתי יותר הודות לפנסים אחוריים גדולים עם גופי תאורה נאים וסט חדש של פגושים, מפלטים וספוילר אחורי.

לכל אלה ניתן להוסיף את החבילה הקוסמטית של מחלקת הספורט המוטורי של ב.מ.וו, שנכללה ברכב המבחן, והוסיפה לו בין השאר חישוקי 19 אינץ’ ספורטיביים. אמנם קשה למצוא בעיצוב רמז לאופי "הירוק" של הגרסה הזו, אך הוא נראה ספורטיבי, יוקרתי ומזוהה מיידית עם המותג - וזה בדיוק מה שהלקוחות בפלח מחפשים.

סף הכניסה לתא הנוסעים ממוקם בגובה אידיאלי ומאפשר כניסה ויציאה בתנוחה טבעית גם לנוסעים בגובה 1.8 מ’ ויותר. בנוסף, מושבי הספורט הקדמיים חובקים את הגוף וניתנים לכיוון מדויק, ותנוחת הישיבה הגבוהה מאפשרת להסתכל מלמעלה על השכנים לכביש, תרתי משמע. מרחב הראש מלפנים ומאחור נדיב ומרווח הרגליים מאחור מצוין, אם כי המושב עצמו מיועד בעיקר לשני מבוגרים בשל משענת הגב הצרה שבמרכז. תא המטען של גרסת הפלאג-אין די רדוד ומסתפק ב-450 ליטר, כ-100 ליטר פחות מגרסת הבנזין, בעיקר בשל בליטת החיפוי של הסוללה. לא אידיאלי למי "שלוקח את הבית לדרך".

עיצוב הפנים עבר עדכון מקיף וכולל כעת לוח מחוונים דיגיטלי נאה, ש"מתחפש" ללוח אנלוגי מקובל, ומסך מולטימדיה רחב ש"צף" במרכז הקונסול. פתחי האוורור הקדמיים הוגדלו ועוצבו מחדש, מערכת האקלים שודרגה עם מסך LCD וכל פינה גלויה לעין עטויה במשטחי דיפון רכים ובחיפויים מחומרים נאים לעין ולמגע.

הנדסת האנוש המהודקת והמדוקדקת של ב.מ.וו עברה הידוק נוסף וכמעט כל פונקציה חיונית ברכב ניתנת להפעלה באמצעות שלושה ממשקים שונים - תפריטי מגע, מתגים פיזיים ושליטה קולית - בהתאם להעדפתו (וגילו) של המשתמש. מוט ההילוכים של ב.מ.וו מזכיר סטיק של מטוס קרב ונעים לאחיזה. כל זאת בנוסף לאבזור תקני ומקיף מאוד, הכולל מערכת סיוע אקטיבית (ADAS) מהדור האחרון שחוסכת לנהג הרבה טרדות על כבישי ישראל. כל העסק עטוי באיכות הגימור המוכרת של ב.מ.וו, שהיא תענוג לחושים.

המשקל לא מהווה בעיה

מתחת למכסה המנוע נמצאת יחידת הפלאג-אין המוכרת של ב.מ.וו ללא הרבה שינויים. היא כוללת מנוע טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח שני ליטר, שמניע את כל ארבעת הגלגלים בסיוע מנוע חשמלי נמרץ וסוללת ליתיום צנועה יחסית של 12 קילוואט-שעה. ההספק הכולל הוא 245 כ"ס, אם כי למערכת יש טריק אלקטרוני, שמאפשר לה לרתום לפרקי זמן קצרים את מלוא הכוח של המנוע החשמלי ולהגדיל את ההספק ל-291 כ"ס.

עם זאת, גם בלי לסחוט את הרזרבות, למערכת ההנעה לא חסר כוח. לחיצה נמרצת על הדוושה במצב התכנות הספורטיבי הודפת את הנהג והנוסעים לאחור, ומאיצה את הרכב מ-100 קמ"ש ב-6.4 שניות - נתון מכובד לכלי ששוקל קצת מעלה משני טון. הרכב צובר מהירות בקצב רציני בכל סוגי השיפועים ושומר על רזרבות תאוצה גם מעבר ל-170 קמ"ש. אולם, יחסית לרכב שנושא עליו את הסמל המחייב "M", צליל המנוע לא ספורטיבי במיוחד.

 

הייחוד של גרסת הפלאג-אין הוא הצד החסכוני והירוק שלה. מי שיבחר בתכנות ברירת המחדל ויקפיד לטעון את הסוללה במטען הביתי, ייהנה משיוט חשמלי חרישי וחלק לטווח ריאלי של כ-30 ק"מ כל עוד הוא יקפיד לשמור על רגל קלה על דוושת התאוצה - ולא "יעיר" את מנוע הבנזין. אמנם יש בפלח כלים עם טווח חשמלי גדול יותר, ועדיין מי שלא יתערב בעבודת המחשב יפקוד את תחנת הדלק לעיתים רחוקות מאוד.

כמו בכל רכב פלאג-אין, הצריכה הריאלית תלויה בסדרי העדיפויות של הנהג, שלפעמים רק רוצה ליהנות. האצות תכופות יביאו את הצריכה הריאלית לאזור ה-17 ק"מ לליטר, רחוק מאוד מהממוצע המשוקלל. כך או כך, העברת הכוח בין בנזין לחשמל ולהפך היא אחת המעודנות בפלח, לא מעט בזכות התיבה האוטומטית של ב.מ.וו.

שילוב של הנאה והיגיון

כבר מזמן למדנו להפחית ציפיות מהיכולות הדינמיות של רכבי פלאג-אין, ששוקלים כמה מאות ק"ג יותר מגרסאות הבנזין המקבילות. אבל ה-X3 הצליח להפתיע אותנו עם התנהגות ספורטיבית מהנה ומאוזנת שמשלבת היגוי מהיר ומדויק, אחיזת כביש מרשימה ומעט מאוד תנודות מיותרות בעת העברות משקל בפניות. קפיצת מדרגה משמעותית לא פחות התרחשה גם בכיול המתלים, שמצליחים לנטרל בצורה מרשימה את שיבושי האספלט הישראלי ולהעניק נסיעה חלקה.

ב.מ.וו X3 בגרסת הפלאג־אין 30E עולה כ-400 אלף שקל וחבילת M ספורט מוסיפה עד כ-30 אלף. זה לא מחיר יוצא דופן לפלח ובמקרה הזה מקבלים תמורתו חבילה מרשימה של שימושיות, הנאה, נוחות סטטוס ואפילו חיסכון בדלק. בשורה התחתונה, הנאה והיגיון באותו מארז. נצטער מאוד לראות את הפלח הזה נעלם תחת מכבש המיסוי.

חלק מהמתחרות

אאודי Q5 פלאג-אין
מחיר הרכב מתחיל מ־434 אלף שקל. הוא כולל מנוע שני ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה נטענת עם בחירה בין הספק של 299 כ"ס ותאוצה ל־100 ב־6.1 שניות לבין 367 כ"ס ותאוצה ב־5.2 שניות. תא הנוסעים מפואר והטווח החשמלי הוא עד 59 ק"מ.

אאודי Q5 פלאג-אין / צילום: יח''צ

לקסוס NX450 פלאג-אין
325 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של הרכב, שמעט קטן מה־X3 ומסתפק בבסיס גלגלים של 2.69 מ'. תא הנוסעים איכותי ונוח מאוד. להנעה אחראי מנוע 2.5 ליטר בנזין ושני מנועים חשמליים עם הספק משולב של 309 כ"ס וטווח חשמלי של עד 74 ק"מ.

לקסוס NX450 פלאג-אין / צילום: יח''צ

וולבו XC60 פלאג-אין
כ־400 אלף שקל עולה גרסת הבסיס. הרכב כולל מנוע שני ליטר טורבו וצמד מנועים חשמליים המייצרים 455 כ"ס, שמאיצים את הרכב מאפס ל־100 ב־4.9 שניות ומשיגים טווח חשמלי של עד 77 ק"מ. תא הנוסעים מרווח וכלל מערכות בטיחות מתקדמות.

וולבו XC60 פלאג-אין / צילום: יח''צ

עוד כתבות

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר