גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קריב: כל תוכניות הדיור היו תעמולה. המדינה רוצה רק להשיא הכנסות

"אי העברת חוק המטרו היה אחד הרגעים הקשים של הכנסת היוצאת", אמר ח"כ הרב גלעד קריב, יו"ר ועדת החוקה, כנס משבר הדיור של גלובס בשיתוף המכון לרפורמות מבניות ● לדבריו, "זה חוק שנהנה מתמיכה רחבה, ומשיקולים מאוד צרים של ח"כים ספציפיים, לא ניתן היה לקדם אותו" ● דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון: "מטרופולין תל אביב יתמוטט אם לא יהיה מטרו"

ח''כ גלעד קריב (העבודה), יו''ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, בכנס / צילום: איל יצהר
ח''כ גלעד קריב (העבודה), יו''ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, בכנס / צילום: איל יצהר

"אני אדם שמתחלחל מהרעיון שאיתמר בן גביר יהיה חלק מהממשלה", אמר הבוקר (א') ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה), יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, בכנס משבר הדיור של גלובס בשיתוף המכון לרפורמות מבניות, המתקיים במרכז ענב בתל אביב. את הדברים אמר קריב בפאנל בהנחיית הלית ינאי לויזון, סביב כישלון הממשלה להעביר את חוק המטרו בשבוע שעבר, והוסיף: "הנושא הזה לא קשור לגזענות, ליהדות, לציונות. בסופו של דבר יש כאן שאלה אחת: האם הממשלה תופסת את עצמה מחויבת לכל תושבי ישראל, אלו שבגליל ואלו שבמרכז, יהודים וערבים, או שזו ממשלה של סקטורים בודדים בלבד? אם היא תהיה סקטוריאלית, שתהיה שבויה בסדר יום קנאי, שום דבר מהבעיות שלנו לא ייפתר.

לדברי קריב, "המחזה סביב חוק המטרו היה מחזה מטריד מאוד. זה חוק שנהנה מתמיכה רחבה בבית, ומשיקולים מאוד צרים של חברי כנסת ספציפיים, לא ניתן היה לקדם אותו, בזמן שקידמנו 55 חוקים אחרים בהסכמה. זה אחד הרגעים הקשים של הכנסת היוצאת, וננסה עד הבחירות להעביר את החוק הזה. נפעיל הרבה לחץ על מנת לסיים את המלאכה, כי הפרויקט לא יוכל לצאת לדרך בלי המסגרת הזאת".

"מטרופולין תל אביב יתמוטט אם לא יהיה מטרו, אין אפשרות אחרת בלעדיו", הוסיפה דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון. "הוא מטפל גם באוכלוסיות מוחלשות, מדבר על דיור בר השגה, על דיור להשכרה, על דיור מכליל. החלק של החוק שלא עבר כל כך משמעותי, כי בלעדיו להעביר את התוכנית בכל רשות בפני עצמה לא יקרה, ולא ניתן יהיה להקים את המטרו. מדינת ישראל מתנהלת עם אסטרטגיה וראייה לטווח ארוך, זה חוצה פוליטיקה ומפלגות, וזה הדבר הכי חשוב".

"האשמה האמיתית במחירי הדיור היא המדינה"

ח"כ קריב התייחס גם למשבר הדיור, ואמר: "אם מדברים על מחירי הדיור, צריך לגעת בפיל שבמרכז החדר - מה המדינה עושה עם הקרקעות שנמצאות אצלה. האם מדינת ישראל משתמשת במונופול שיש לה על הרוב המכריע של עתודות הקרקע לבנייה על מנת להעמיד קורת גג לכל תושב, או שהיא מספסרת בקרקעות של מדינת ישראל, שהן נכס ציבורי, כדי להשיא רווחים?

ח''כ גלעד קריב, דלית זילבר, דניאלה פז ארז והלית ינאי לויזון / צילום: איל יצהר

"כל התוכניות לא תעזורנה, כל עוד מדינת ישראל ומשרד האוצר רואים בבנק הקרקעות אמצעי להכניס עוד ועוד כסף לאוצר המדינה, שבסופו של דבר מיועד רק למטרה אחת: הנמכת הגירעון וחיסול הגירעון, דבר חשוב אבל הפך להיות חזות הכול. תוכניות ההנחות הן תעמולה. האשמה האמיתית במחירי הדיור היא המדינה. מסתכלים רק לטווח הקצר, ולא על ההשלכות על הפריון, על שמירת כוח האדם האיכותי בישראל; את הדברים האלה אף אחד לא מודד. כל עוד מדינת ישראל לא מחליטה לשווק חלק ניכר מהקרקעות לבנייה במחירים מפוקחים, נמוכים, לא ייפתר משבר הדיור".

"שרשרת הייצור של הדירות רוויית בעיות ומצריכה כל הזמן התמודדות", אמרה דניאלה פז ארז, מנכ"ל ובעלים פז כלכלה והנדסה. "נושא ההיצע מצריך עבודה אינטנסיבית של צוותים מולטידיסציפלינריים - אין לי מילים לתאר איך הדבר הזה מתנהל היום. בכל שנה המערכת מסתנכרנת מחדש וזה יוצר בעיה קשה. הביקוש קשיח, ועם זה אין מה לעשות, והיום דירה ראויה היא רק דירה בבעלות. כשתהיה שכירות קונצרנית בכמות מספיקה, תהיה גם דירה ראויה מסוג נוסף, אבל כרגע זה לא קיים".

"הוכחנו שהבעיה לא בתכנון"

"בחמש השנים האחרונות הוכחנו שהבעיה לא בתכנון", הוסיפה מצידה זילבר. "גם השנה נעמוד ביעדים. ההיצע התכנוני עבר מהפכה, וכיום הבעיה היא התשתיות. זו הדרמה הגדולה: יש חוסר אדיר בביצוע תשתיות. היצע התכנון קיים, גם של תוכניות גדולות. יש תוכניות עם פרוגרמה נכונה שגדלות עם הצרכים בהמשך. אנחנו חיים בעולם מורכב הרבה יותר מבעבר, וכעת חייבים לפתור את בעיית התשתיות. לגרום לכל הרשויות שעוסקות בזה פשוט לבצע. למדינה יש כסף לתת, ואנחנו חייבים לעשות את זה. אי‏־אפשר בלי זה".

ח''כ גלעד קריב, דלית זילבר, דניאלה פז ארז / צילום: איל יצהר

"היום אזרח ישראל נורמטיבי חי בתודעה שהוא חייב לרכוש דירה, ואם לא יעשה את זה - העתיד שלו ושל ילדיו בסכנה", הוסיף ח"כ קריב. "זה קורה משום שהמדינה חיסלה את הדיור הציבורי, ומתעקשת שלא להסדיר את שוק השכירות. היא יוצרת העצמה של הביקושים בשוק הדיור לקנייה, ולא משחררת קרקעות, שהן שלנו, של הציבור".

"הממשלה הבאה שתקום חייבת להקים מטה נדל"ן או מטה דיור א־פוליטי, א־מפלגתי", סיכמה פז ארז, "שימונה על ידי גורמים מקצועיים. בדיוק כמו שיש לנו ודאות לגבי הצבא, ששומר על ביטחון המדינה, כך צריך להיות לגבי מטה הדיור, אחרת לא יהיה מי שיסיים את משבר הדיור. אי־אפשר לחכות לרצף שלטוני: צריך להקים מטה שהוא יהיה עם רציפות וייהנה מסמכויות, וכך יעביר את המטרו ואת כל ההחלטות שכבר התקבלו".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף המכון לרפורמות מבניות

עוד כתבות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; טבע וקמטק מזנקות בכ-6% כל אחת

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.5% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; פולקסווגן דיווחה על ירידה של 20% ברווח התפעולי

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● בהמשך היום יתפרסמו נתוני האינפלציה והתמ"ג בגוש האירו ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

מחקר למכירה: כיצד הכסף הסיני זורם לאוניברסיטאות אמריקאיות

חוזים של אוניברסיטאות אמריקאיות עם חברות שבסיסן בסין הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם