"הכי כיף זה לראות את הילדים המומים": ביקור במוזיאון מדעטק

מפתח התוכן שחזר למוזיאון ילדותו, המדריכה שמתלהבת מהניסויים ומעצבת התערוכות שחושבת היטב איך כל מיצג יצטלם בסטורי • ביקור במוזיאון מדעטק • הברזייה

מימין: חופית חכם, ג׳ולנאר  פרהוד, שמוליק  לונדון. במדעטק / צילום: איל יצהר
מימין: חופית חכם, ג׳ולנאר פרהוד, שמוליק לונדון. במדעטק / צילום: איל יצהר

ביקור אצל:

מוזיאון מדעטק בחיפה

משתתפים בשיחה:

1. חופית חכם, 39, נשואה+2, מעצבת תערוכות. 6 שנים במוזיאון

2. ג'ולנאר פרהוד, 25, מדריכה, חצי שנה במוזיאון

3. שמוליק לונדון, 37, מפתח תכניות ומדריך, שנתיים וחצי במוזיאון

על מה מדברים?

איפה אנחנו: במדעטק, המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בחיפה. במוזיאון יש כ-100 עובדים, ובקיץ הקרוב נערכים שם לכ-150 אלף מבקרים.

מאיפה באתם: שמוליק גדל באזור לא מבוסס בחיפה, ועוד כילד היה מבקר במוזיאון, במסגרת פרויקט מדע לילדי השכונה: "הייתי נכנס לחדר החושך ולא רוצה לצאת", הוא נזכר. ג'ולנאר, מדריכה יחסית טרייה, היא סטודנטית לחינוך מתמטי, וחופית, מעצבת התערוכות, הגיעה אחרי שנתיים במה שהיא מכנה "האח הגדול של המעצבים": "עבדתי בווילה בהרצליה על הים, עם מעצבים מצטיינים, ועיצבתי מוצרים חדשים עבור קבוצת כתר".

בוקר: שמוליק מגיע מחיפה בין 7 וחצי ל-8 "באוטובוס אחד או שניים", ומזנק ישר לעבודה כמדריך בפאב-לאב, מעבדת תכנון וייצור דיגיטלי: "עוד לפני הקפה אני בודק את המדפסות תלת ממד". במעבדה הילדים מתנסים בהפיכת רעיון למוצר או במבוא לתכנות: "הם לומדים לעשות סיעור מוחות, ומתנסים במכונת חיתוך לייזר וכל מיני דברים מגניבים".

ילדים: ג'ולנאר מגיעה ב-8, ומדריכה את הילדים בין המיצגים. "הם מתבוננים בהדרכה המומים", היא מספרת. "כשהם רואים איך חומרים מגיבים אחד לשני, הם חושבים שזה קסם. הכיף הוא להראות להם את המדע מאחורי זה, ולראות איך נופל להם האסימון. יש להם תמיד שאלות אינטליגנטיות".

מדריכים: ג'ולנאר כשלעצמה מתלהבת במיוחד מהניסויים במעבדות המוזיאון: "כשאני מראה לילדים ניסוי של שיגור טילים, אני מרגישה ילדה יחד איתם". בין לבין היא מסתובבת במוזיאון עם מחברת וכותבת כל דבר חדש: "בשבוע שעבר המדריך הראשי צילם אותה, ושלח לכל המדריכים", היא מתגאה.

תכנון: חופית מגיעה למוזיאון ב-8 וחצי, אחרי שעה בפקקים מקיבוץ רמות מנשה, וישר נכנסת לעניינים: "את הקפה של הבוקר אני שותה מול המחשב". במהלך היום היא מטיילת בין הסטודיו, שם היא מעצבת בתלת-ממד על המחשב, לבית המלאכה: "אני מתכננת ואז רואה את המיצג קורם עור וגידים בעזרת הנגר והרתך".

עבודת כפיים: לא פעם חופית יורדת לתערוכות, ועוזרת להרכיב את התצוגה. "עכשיו סייעתי בהרכבת קיר ענק של בד פייטים מתחלפים. זו לפעמים עבודה פיזית". בתערוכת הדינוזאורים היא גם מיקמה בעצמה ביצי דינוזאור גדולות: "אין 7 שעות מול המחשב. אני הולכת מלא".

שביתה: לאחרונה חופית מבלה במוזיאון עד הלילה לקראת פתיחת תערוכה של האמן גוסטב קלימט. בחסות השביתה היא קיבלה שחקני חיזוק מהבית: "בן ה-5 הגיע איתי לעבודה ובדקתי עליו דברים לתערוכה. הילדים שלי הם חלק מהפיתוח".

סטורי: הפייבוריט של חופית הוא מיצג שעיצבה בשם קליידולסלה - "זה קליידוסקופ וקרוסלה, שיוצר אשליה שאת רואה את עצמך המון פעמים בעולם של מים ופרחים. זה מיצג שהוא גם אינסטגרמי, הוא מצטלם מעולה". זוית הסטורי נלקחת בחשבון גם בעיצוב: "ילדים והורים אוהבים להצטלם עם הדברים, אז הוויזואליות חשובה. ככה הם יזכרו את החוויות מפה".