במקום לתת לנוער לשטוף כלים, במשרד הבריאות מעדיפים להציב מדיחים בטבע

בתנועת הנוער רצו לערוך מחנות קיץ סביבתיים, אך נענו בשלילה על ידי משרד הבריאות ובשטח תערם פסולת של יותר משני מיליון כלים חד פעמיים • "זה כשל ערכי", אומרים בתנועות, בהן מחנכים את בני הנוער לשמירה על הסביבה • בשנה הבאה עשוי להיערך פיילוט מצומצם במסגרתו יוצבו מדיחים תעשיתיים בטבע לדרישת משרד הבריאות, אך בארגוני הסביבה מטילים ספק ביכולתו להצליח

כלים חד פעמיים במחנה של תנועת הצופים / צילום: תמונה פרטית
כלים חד פעמיים במחנה של תנועת הצופים / צילום: תמונה פרטית

לאחר שנה ארוכה של הכנות, נפתחו השבוע מחנות הקיץ של תנועות הנוער. 65 אלף חניכים של תנועת הצופים יתכנסו ביערות ישראל בחודש הקרוב לחוויה משמעותית לה חיכו ימים ארוכים, ובמהלך החודש יצטרפו אליהם עשרת אלפים חניכי השומר הצעיר, ורבים מתוך כ-200 אלף בני הנוער החברים בתנועות הנוער השונות ברחבי הארץ.

במהלך השנה, העמיקו תנועות הצופים והשומר הצעיר את הידע של החניכים בנוגע למשבר הסביבתי והאקלימי ולצורך להגן על הטבע מפני זיהומים שונים, ואף הקדישו זמן להפיכת המחנות למזהמים פחות, אך בעניין אחד לא הצליחו להשיג כל שינוי: במשרד הבריאות, שרק לאחרונה היה שותף להחלטה להטיל מיסוי על כלים חד פעמיים ולהוציא את הכלים המזיקים לסביבה ולבריאות ממשרדי הממשלה, מאלצים את התנועות להשתמש בכמויות ענק של כלי פלסטיק חד פעמיים. מחאת בני הנוער בנושא לא צלחה אל מול אנשי המקצוע במשרד.

שני מיליון כלים חד פעמיים במחנות של הצופים

לפי חישוב שערך עמיעד לפידות, ראש תחום פסולת ב"אדם, טבע ודין", בחודש הקרוב ישתמשו חניכי תנועת הצופים בכמעט שני מיליון כלים חד פעמיים במחנות, אשר משקל כל גזי החממה הכרוכים בייצורם ובפינויים למזבלות, נאמד בכ-55 אלף ק"ג - בדומה לכמות הפחמן שקולטים 42 עצים במשך כל חייהם. עשרות אלפי חניכים שעורכים מחנות לאורך הקיץ, ייצרו רק מהכלים החד פעמיים פסולת מיותרת של כ- 26.5 טון - כמו הפסולת ביתית שמייצרת עיר עם 22,000 תושבים ביום. ייתכן כי הנתון בפועל כמעט כפול, שכן לפידות מתייחס רק לתנועת הצופים.

במשרד הבריאות טוענים כי "במחנות הקיץ לא קיימים התנאים הסניטריים המתאימים לשימוש בכלים רב פעמיים, ועלולה להיות התפשטות של חיידקים ומחלות מדבקות ולסכן את בריאות בני הנוער". אולם מומחים בבריאות הציבור ובקיימות מסבירים כי ניתן לקיים אירועים המוניים עם מערך מסודר של שטיפת כלים, כשם שהיה נהוג בטרם הפכו הכלים החד פעמיים לפופולריים. במשרד הבריאות אף מתעלמים מהנזקים הבריאותיים של הכלים החד פעמיים. כך למשל, מחקרים עדכניים מראים כי שימוש בפלסטיק חד פעמי משחרר למזון חלקיקים שנכנסים לגוף ומגיעים לרקמות הגוף השונות. חלקיקים אלו גורמים לשינויים הורמונליים, להשמנה, למחלות כמו סוכרת ואף לסרטן.

"איפה משרד הבריאות שאמור לשמור עלינו מכל המחלות הנוראיות שנקשרות לשימוש מופרז בפלסטיק? בשל החשש מדיזנטריה, מייצרים כמויות גדולות של זיהום אוויר שנוצרות בתהליך היצור של הפלסטיק, בשינוע שלו ובפינויו כפסולת. זיהום אוויר הורג אלפי אנשים כל שנה בישראל, הרבה יותר מדיזנטריה", אומר לפידות. "במשרד הבריאות עוד לא הבינו את זה, וישראל מובילה עולמית בשימוש בכלים חד פעמיים. במחנות נוער בעולם עושים מה שעשינו בישראל פעם: לכל חניך יש כלים והוא שטף אותם אחרי ולפני כל ארוחה. אנחנו סומכים על ילדינו שיחצו כביש, ישגיחו על צעירים מהם ויישאו נשק בצבא, אבל לשטוף כלים וידיים - זה לא. מוזר ומטריד שבמשרד הבריאות בישראל לא סומכים על הילדים בדבר כל-כך פשוט. זה החינוך שמקבלים הילדים בתנועות הנוער? בואו נחריב את המדינה ואת העולם כי לא סומכים עלינו שנשטוף ידיים, במקום בואו נבנה חברה שיודעת לקחת אחריות על הסביבה שלה?".

לדברי פרופ' חגי לוין, יו"ר ארגון רופאי בריאות הציבור, לא מדובר בגזירת גורל. "ניתן וצריך באופן מיידי ליצור ולקבוע תנאים סניטריים סבירים במחנות קיץ לשימוש בכלים רב פעמיים. תפקיד משרד הבריאות לקחת בחשבון גם את הנזקים הסביבתיים-בריאותיים של שימוש בכלים חד פעמיים, הגורמים נזק משמעותי למערכות אקולוגיות ונזקים עקיפים לבריאות. מעבר לכך שימוש בפלסטיק עלול להיות כרוך בחשיפה לכימיקלים המשבשים את הפעילות ההורמונלית".

"הילדים מסתכלים בסוף היום על ערמות הפסולת ולא מאמינים"

הורים שהשתתפו השבוע במחנה הקיץ של הצופים, כועסים בעקבות החלטת משרד הבריאות. "משרד הבריאות ארכאי ומנותק. הילדים מסתכלים בסוף היום על ערמות הפסולת ולא מאמינים. בבית הם משכנעים את ההורים לשמור על הסביבה, וכאן לא היה עם מי לדבר. הסכנה מדיזנטריה, ממנה משרד הבריאות כה חושש, קשורה לאכילה של בשר. אפשר לא לאכול בשר ולשטוף כלים בסבון ובמים בדיוק כמו שעושים בבית וכמו שעשו עשרות שנים במחנות בתקופתנו וכלום לא קרה".

בתנועות הנוער עשו ניסיון לשנות את המצב. לפני הקורונה, בשולחן עגול עם משרד הבריאות, הציעו נציגי התנועות לקיים פיילוט בנושא. מחנות הקיץ מתקיימים כעת לראשונה מאז פרוץ המגפה, אחרי הסגרים וחוסר הוודאות שאפיינו את השנים האחרונות. אך כשעלתה היוזמה שוב בישיבה שהתקיימה בחודש מרץ האחרון, במשרד הבריאות לא הרימו את הכפפה והחליטו שלא לקדמה השנה.

כלים חד פעמיים במחנה של תנועת הצופים / צילום: יניר דודזאדה
 כלים חד פעמיים במחנה של תנועת הצופים / צילום: יניר דודזאדה

"זה הזוי. הממשלה מחוקקת חוק נגד חד פעמי, מועצות אזוריות שאנחנו מקיימים בהן את המחנות אוסרות שימוש בחד"פ ברמה המוסדית, בחדר אוכל בקיבוץ או במסעדה יש כלים רגילים", מסביר נמרוד אופיר, רכז הלוגיסטיקה בתנועת השומר הצעיר. "יש כאן כשל ערכי חמור מבחינתנו: אנחנו מדברים עם החניכים על משבר האקלים, ואז באירוע השיא של השנה, נאלצים לייצר כמויות ענק של זבל. הילדים מאוד לא אוהבים את זה. השטח הוא לא נקי כמו בית מלון או כמו הבית, וזה גם חלק מהסיפור החינוכי. עשינו השנה המון כדי שהמחנות יהיו ירוקים יותר: התפריט צמחוני, אנחנו מפרידים פסולת ומגדילים את הצעדים שאנחנו נוקטים כדי לקדם את השינוי שאנחנו רוצים לראות בעולם. אנחנו מאמינים גדולים בשותפות עם הרגולטורים, ומבקשים מהם לדבר איתנו ולראות איך מוצאים פתרונות לקיץ 2023 ל-200 אלף ילדים ברחבי הארץ".

"באיזה יער קק"ל ישימו מדיחי כלים?"

אלא שפתרון רחב היקף לא יימצא גם לשנת 2023. במשרד הבריאות מסבירים שהצעת מועצת תנועות הנוער לבצע פיילוט לשימוש בכלים רב פעמיים עשויה להתרחש בשנה הבאה באחד ממחנות הצופים ובקנה מידה מצומצם, בכפוף לקיום התנאים ההכרחיים לקיומו שהגדיר המשרד. ואולם, הרחבת הפיילוט לכלל המחנות עלולה לקחת זמן רב, ולא להתרחש כבר בשנה הבאה.

יניב בירן, ראש מטה הצופים, מסביר כי "בכל האירועים במהלך השנה, אנחנו מחייבים להשתמש בכלים רב פעמיים. ב-2023 יתקיים פיילוט באחד ממחנות הקיץ. אם זה יצליח אצלנו, זה יצליח בכל התנועות. חשוב לנו לשמור על הסביבה. יש לנו פרויקט של הפיכת שבטים לירוקים, אנחנו מנקים נחלים והופכים אותם לבית שני עבורנו. הוצאנו את בשר הבקר מהתפריט. יש לנו הדרכות על משבר האקלים ויוזמות מקומיות שונות. אנחנו מקווים שהתהליך מלמעלה, בשיתוף משרד הבריאות, יוביל לשיפור גם בעניין של החד פעמי".

במשרד להגנת הסביבה, שלעמדתו יש להימנע באופן גורף משימוש בכלים חד פעמיים, מציינים כי בטיולי התנועות לאורך השנה נעשה שימוש בכלים רב פעמיים, ומסבירים כי לקראת הפיילוט שיתקיים בשנה הבאה, ובשל החשש מפני שטיפת כלים במשרד הבריאות, נבדקת האפשרות של שימוש במדיחי כלים תעשייתיים בשטח. בדיקת ההיתכנות נוגעת למיקום המדיחים, חיבור למים, חשמל וביוב ועלויות ההצבה באתרי מחנות הקיץ. לפידות מטיל ספק בהיתכנות. "מדיחי כלים במחנה קיץ זה כמו להיכנס לים עם גרביים. באיזה יער קק"ל ישימו מדיחי כלים? למה? מילת המפתח היא אחריות".