מעצמה צבאית: רצף חוזים בהיקף מצטבר של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר לאלביט

החוזה האחרון שדווח הוא בגובה 660 מיליון דולר, לאספקת יכולות מודיעין עבור מדינה אירופית • הוא יבוצע על פני 4 שנים, ולדברי המנכ"ל מכליס, הזכייה בו "היא עדות לקדמה ולבשלות של הטכנולוגיות שלנו וכן לאמון שלקוחות נותנים בפתרונות שלנו"

מרכז שליטה של לוחמה רב-ממדית / צילום: אלביט מערכות
מרכז שליטה של לוחמה רב-ממדית / צילום: אלביט מערכות

בתקופה של פחות משלושה שבועות דיווחה החברה הביטחונית אלביט מערכות  על רצף של חוזים, בהיקף מצטבר של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר, החוזה האחרון ביניהם נכון להיום הוא בגובה 660 מיליון דולר, לאספקת יכולות מודיעין עבור מדינה באירופה. החברה אינה מפרטת מי המדינה אך מציינת כי החוזה יבוצע במהלך תקופה של 4 שנים, והוא כולל תקופת תחזוקה של 10 שנים נוספות. לדברי נשיא ומנכ"ל אלביט, בצלאל (בוצי) מכליס, "הזכייה בחוזה משמעותי זה הינה עדות לקדמה ולבשלות של הטכנולוגיות שלנו, כמו גם לאמון שלקוחות נותנים בפתרונות שלנו".

כאמור בשבועות האחרונים דיווחה אלביט על מספר חוזים: 70 מיליון דולר עבור אספקת פתרון לוחמה אלקטרונית ללקוח בינלאומי; חוזה בסך 220 מיליון דולר לאספקת פתרון חימוש מונחה מדויק אווירי למדינה באסיה-פסיפיק; חוזה של 548 מיליון דולר, גם הוא באסיה-פסיפיק, לאספקת יכולות לוחמה רשתית רב-ממדית; וחוזה בסך 80 מיליון דולר שגם הוא למדינה באסיה-פסיפיק, למערכות הגנה מבוססות לייזר ומערכות לוחמה אלקטרונית להגנה עצמית. כל אלו מצטרפים לצבר ההזמנות של החברה, שבסוף הרבעון הראשון עמד על 13.7 מיליארד דולר (ללא שינוי מרבעון קודם).

 
  

בניגוד למגמה הכללית בשוקי ההון העולמיים, מניית אלביט טיפסה מתחילת השנה ב-27% והיא נסחרת כיום במחיר שנמוך בכ-7% מהשיא אליו הגיעה לפני כשלושה חודשים. שווי השוק של אלביט בנאסד"ק ובתל אביב הוא 9.7 מיליארד דולר.

עלייה בהוצאות הביטחוניות של מדינות

בדוחות הרבעון הראשון של השנה, אלביט הציגה רווח נקי פושר למדי על רקע הוצאות הקשורות לתוכניות התגמול לעובדים. הסיבה לעלייה החדה בהוצאות אלה, שפגעו ברווח, הייתה העלייה החדה במחיר המניה ברבעון הראשון ותוכניות תגמול הקשורות לכך: "חלק ממנגנוני השימור הם אופציות פאנטום ואנחנו נדרשים כעת להפרשה של 35 מיליון דולר. אם המניה תמשיך לעלות, נידרש להפרשות כאלה גם בעתיד", אמר על כך מכליס עם פרסום הדוחות. 

הרווח הנקי של אלביט לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP)  ירד ברבעון הראשון ב-27% ל-52.8 מיליון דולר. לעומת זאת, בהכנסות נרשמה צמיחה של 21% לעומת הרבעון המקביל, ל-1.35 מיליארד דולר, כאשר הצמיחה בחלקה אורגנית ובחלקה נוגעת לרכישת חברת ספרטון שבוצעה ב-2021.

כבר עם פרסום הדוחות אמר מכליס לגלובס כי "לאלביט יש פוטנציאל גדול מאוד גם באסיה-פסיפיק, גם באירופה, גם בארה"ב וגם בישראל. יש עלייה גדולה בביקושים בכל הפורטפוליו שלנו". הוא ציין כי באסיה-פסיפיק, האיום הסיני הוא המרכזי וישנה עלייה גדולה בפרויקטים שם, וכי במדינות נאט"ו, המלחמה באוקראינה מאיצה את ההחלטה מהעבר להעלות את ההוצאה של כל מדינה ל-2% מהתמ"ג.

הציפיות לזרם הזמנות בעקבות המלחמה הקדימו את המציאות"

לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר באי.בי.אי, כתב לפני מספר ימים כי אלביט סיכמה מחצית ראשונה מצוינת, וזאת "ברקע הלחימה בין רוסיה לאוקראינה, ולאחר שנה שבה השתחרר הקפיץ שנמתח במהלך תקופת הקורונה". לדבריו, במחיר המניה מגולמות ציפיות להמשך צמיחה משמעותית בעתיד. לובלין התייחס בסקירתו לחוזים המשמעותיים באסיה-פסיפיק וציין כי יש למה לצפות בהיבט הצמיחה השנה, כאשר המחצית השנייה של השנה היא משמעותית הרבה יותר בתעשיות הביטחוניות.

לובלין הוסיף כי "תוצאות הרבעון הראשון היו טובות בעיקר בהיבט הצמיחה, ונראה כי נותרה המון עבודה להשלים באשר לשיפור בשיעור הרווחיות. התזרים שהיה נקודה בעייתית אצל אלביט בשנים האחרונות הראה שיפור ב-2021, אך כאמור שיעורי הרווחיות לא השתפרו בצורה שתצדיק את התרחבות המכפיל החדה. נראה שהציפיות לזרם הזמנות בעקבות הלחימה באירופה הקדימו מעט את המציאות בפועל".

להערכתו, שערי החליפין נעים בכיוון חיובי לאלביט - כשהפיחות בשקל מול הדולר יתרום לחברה אחרי תקופה ארוכה שבה נפגעה מהמגמה ההפוכה. המלצתו למניה נותרת ללא שינוי, "משקל שוק" במחיר יעד של 200 דולר, מחיר שנמוך ב-9% מהמחיר המניה הנוכחי של אלביט בנאסד"ק.