עוד נטישה במרצ: תמר זנדברג לא תתמודד בבחירות לכנסת הבאה

אחרי עיסאווי פריג' ויו"ר המפלגה ניצן הורוביץ, גם זנדברג, השרה להגנת הסביבה, לוקחת פסק זמן • בימים האחרונים הביעה בשיחות סגורות חשש מפני הקמפיין הקרוב, והקרב הצפוי על הישרדותה של מרצ • "השנה האחרונה חידדה עבורי את הפער שבין העשייה ובין הפוליטיקה שכרוכה בה, שנדמית יותר ויותר צינית, משוסעת וחסרת מוצא"

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף

מרצ מתפרקת: השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הודיעה הבוקר כי היא לוקחת הפסקה מהחיים הפוליטיים ולא תתמודד לכנסת הבאה. זנדברג מצטרפת לשר עיסאווי פריג', שהודיע בשבוע שעבר שלא יתמודד בבחירות הקרובות, ואף ליו"ר המפלגה ניצן הורוביץ, שהודיע כי לא יתמודד על הנהגת המפלגה. ברקע, סקרים מעריכים שמרצ תתקשה לעבור את אחוז החסימה גם הפעם ותידרש לאיחוד עם מפלגת העבודה כדי להציל את עצמה מהישארות מחוץ לכנסת הבאה.

בפוסט שכתבה בפייסבוק כתבה זנדברג כי "אחרי תשע שנים בכנסת ובממשלה, וכמעט 19 בעולם הציבורי והפוליטי, המבט שלי מפוכח. לא בלי דאגה, אני מלאת אמונה ואופטימיות על העתיד של מרצ, השמאל וגוש השינוי, ועל האפשרות הריאלית לשפר את מצבו במערכת הבחירות החמישית; אבל חלחלה בי ההכרה שהניסיון החמישי יהיה בלעדיי". זנדברג כותבת עוד כי "נתתי למסע הזה את המקסימום שלי. כחברת כנסת, כיושבת ראש המפלגה, כשרה, באופוזיציה ובקואליציה, שירתתי תמיד את הדרך ואת הציבור. חוקקתי, הובלתי סדר יום בשורה של נושאים, אני מאמינה ששיניתי והשפעתי. עכשיו זה יהיה הוגן לפנות את המקום לאחרות ואחרים שימשיכו אותו".

בימים האחרונים הביעה זנדברג בשיחות סגורות חשש מפני הקמפיין הקרוב שמרצ תידרש לנהל בקרב נוסף על הישרדותה. כזכור, היא זו שעשתה זאת גם כיו"ר בשנים האחרונות לפני הורוביץ, וכעת עולה גם מבין השורות שהיא כותבת תחושת העייפות והמיצוי מרצף מערכות הבחירות והסיטואציה הפוליטית הקשה של מרצ בפרט. "כמו רבים, גם אני מרגישה שהפוליטיקה קצת השתגעה. דווקא השנה האחרונה, שנה יוצאת דופן שבה זכיתי לעבוד במשרה מלאה עבור הסביבה הישראלית ולשרת במאה אחוז את האינטרס הציבורי, חידדה עבורי את הפער שבין העשיה הנשגבת הזאת ובין הפוליטיקה שכרוכה בה, שנדמית יותר ויותר צינית, משוסעת וחסרת מוצא. באיזשהו שלב, הגלגל המפורסם שכל פוליטיקאי שואף להישאר עליו, מרגיש כמו סיבוב במקום במירוץ לשום מקום. זה הזמן שלי לרדת ממנו".

זנדברג הודיעה גם כי תסיים את הקדנציה כשרה להגנת הסביבה ובחודשים שנותרו תקדיש את הזמן להשלים משימות. "אני גאה על המהפכה שהובלתי השנה: על שניערתי את המשרד להגנת הסביבה מאבק וממקומו השולי סביב שולחן הממשלה לטובת אנרגיה מחודשת; על שהפחתי גאוות יחידה במשרתי הציבור המסורים ובמגיני הסביבה; על שהובלתי את המאבק במשבר האקלים ובהיערכות הישראלית אליו לראש סדר העדיפויות הלאומי; על התכנית פורצת הדרך לחברה הערבית, שאני משוכנעת שתוביל לעידן חדש של צדק ושוויון במצב הסביבה; על שינוי הדיסקט והמעבר מהתגוננות ליוזמה בהגנה על משאבי הטבע, על השטחים הפתוחים, על הים, הנחלים, האויר; על התכנית המהפכנית לחינוך הסביבתי שתעצב את עולמו של הדור הצעיר, ותחנך אותו לדרוש מאיתנו לתקן את מה שהרסנו".