גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהפכת החקלאות האורגנית שחירבה את כלכלת סרי לנקה ופגעה במנהיגיה

שלושת האחים ששלטו במדינת־האי החליטו באפריל 2021 לחסוך כסף ואסרו על יבוא דשנים כימיים ● התוצאה הייתה התמוטטות של ייצור המזון ויצוא התה המקומי המפורסם ● קלות־דעתם של האחים סללה את הדרך להתמוטטות סרי לנקה, למהפכה פוליטית ולנפילת משטרם

חקלאי בסרי לנקה בחודש יולי 2021 זמן קצר לאחר שנאסר על שימוש בדשנים בחקלאות / צילום: Associated Press, Eranga Jayawardena
חקלאי בסרי לנקה בחודש יולי 2021 זמן קצר לאחר שנאסר על שימוש בדשנים בחקלאות / צילום: Associated Press, Eranga Jayawardena

ב־31 באוקטובר 2021 עלה נשיא סרי לנקה אל דוכן הנואמים בוועידת האקלים בגלזגו (26 COP). במרכז נאומו עמדה יוזמה להצלת החקלאות ובריאות הציבור מרעתם של דשנים כימיים.

המעמד ההוא, כבר אז, גבל באבסורד. מראית־העין הפרופסוריאלית של גוטאבאיה ראג'אקאפסה לא התיישבה עם הרקורד שלו. 14 שנה קודם, בשלב המכריע של מלחמת האזרחים הסרי לנקית, הוא היה שר ההגנה בממשלה שהנהיג אחיו הבכור. ארגונים להגנת זכויות אדם הטילו עליו את האחריות לפשעי מלחמה ולמעשי טבח. היה משהו סוריאליסטי בהתיימרותו ללמד את העולם איך להיפטר מנזקי אשלגן חנקתי בתעשיית הדשנים.

הנשיא התפאר בהעזתה הגדולה של ממשלתו. שישה חודשים קודם הוא הטיל איסור פתאומי על שימוש בדשנים כימיים, והתחייב להעביר את סרי לנקה אל חקלאות אורגנית מלאה בתוך עשר שנים. הוא חזר על ההסברים באוזניהם של באי הוועידה: נזקים לבריאותם של חקלאים ושל צרכנים והחמרתה של בעיית האקלים. ראג'אפקאסה הוסיף תבלין רוחני להרצאתו. כיאה לבודהיסט, הוא דיבר על בודהה ועל המסורת בת שנות אלפיים של ״איזון בין דאגות אקולוגיות לצורכי האדם״.

זה התקבל על דעתם של הנוכחים. הנה כי כן ארץ מתפתחת, היכולה לנסות ולהשתמט מדאגות אקולוגיות בשם זכותה להוסיף ולהתפתח, מקדישה תשומת לב מבורכת למצב האדם.

נשיא סרי לנקה חזר הביתה, אל משבר מערכתי מחמיר והולך. לא חלפו אפילו ארבעה שבועות מנאומו, והוא הסיר חלקית את האיסור על יבוא דשנים כימיים. אחר כך, האיסור הוסר במלואו.

ארבעה חודשים לאחר נאומו משטרו התחיל להתמוטט. משפחתו, שמשלה בסרי לנקה, בהפסקות קלות, במשך 20 שנה, איבדה את עמדות הכוח שלה בזו אחר זו. המונים יצאו אל הרחובות, גירשו את אחיו ראש הממשלה מעיר הבירה קולומבו, ולבסוף כבשו את ארמון הנשיאות. הוא עצמו נמלט במטוס צבאי תחילה אל איי המלדיבים ואחר כך אל סינגפור. משם, ביום ה' שעבר, הוא שיגר את התפטרותו, באמצעות דואר אלקטרוני.

25 מיליון הדולר האחרונים

סרי לנקה היא עכשיו משל ושנינה, הדגם המושלם של המדינה הכושלת. מדינת־האי הזו, מדרום להודו, פשטה את הרגל. היא חדלה לשלם את חובותיה, וביום ו' שעבר היו בקופות הבנק המרכזי שלה 25 מיליון דולר, פחות מן העלות של יום יבוא יחיד.

בששת החודשים האחרונים מחירי לחם עלו פי שלושה ומחיר האורז הוכפל. רוב בתי הספר נסגרו. משרדי הממשלה פועלים אולי יומיים בשבוע. התחבורה הציבורית התמעטה עד מינימום. תורים של ימים משתרכים בכניסה לתחנות דלק, הנוטות להתרוקן מן הטיפות האחרונות הרבה לפני סוף התור. העניים לא יכולים לסמוך עוד אפילו על ארוחה אחת ביום. האמבולנסים חדלו לפעול. רופאים מייעצים לאנשים שלא להגיע לחדרי מיון.

סרי לנקה ספגה שורה של מהלומות בשלוש השנים האחרונות. באפריל 2019, טבח של איסלאמיסטים בכנסיה קתולית עלה בחיי 279 מתפללים, והנחית מהלומה כבדה על מקור ההכנסה החשוב ביותר שלה, תיירות. חצי שנה אחר כך התחילה מגפת הקורונה, ושמה קץ לתיירות מעיקרה. ואז, באפריל 2021, באה גזירת הדשנים.

בתוך חודשים אחדים, החקלאות הסרי לנקית קרסה. ארץ, שהתפארה מאז ״המהפכה הירוקה״ של שנות ה־60 ביכולתה לגדל כמעט את כל המזון שהיא צורכת, הוכרחה לשלם על יבוא אורז יותר ממה שהייתה משלמת על הדשנים. ״המהפכה הירוקה״ שיפרה ללא הכר את מצב החקלאות בארצות עניות. למהפכה ההיא הודו חייבת את המעבר מתלות מלאה בחסדי זרים אל הסתמכות עצמית מרשימה. הודו היא כיום יצואנית נטו של אורז.

סרי לנקה לא הגיעה אל מעמד של יצואנית, אבל הצליחה למלא כמעט את כל צרכיה. בסרי לנקה יש שתי עונות אורז, ה״קטנה״ בין מארס לספטמבר וה״גדולה״ בין ספטמבר למארס. ביטול האיסור על הדשנים איחר את המועד. הצירוף של מחסור קריטי בדשנים בשוקי העולם, בצירוף התרוקנות המזומנים באוצר המדינה, הוריד את תפוקת האורז בעונה ה״גדולה״ ב־40%.

המהפכה הירוקה בסרי לנקה סבסדה דשנים כימיים בשיעור של עד 90%. היא העמידה על רגליהם מיליון חקלאים זעירים. היא העלתה את הכנסותיהם, היא אפשרה להם לשכור כוח אדם, וליצור מקומות עבודה באזורים העניים ביותר.

מה הרס להם את הכליות?

מה הביא אפוא את האחים ראג'אפאקסה (הנשיא, ראש הממשלה ושר האוצר) להמר על חקלאות אורגנית? בנאומו בגלזגו, הנשיא תלה את ההחלטה בעיקר בנזק שהדשנים גרמו לבריאות הציבור. מאז שנות ה־90 התפשטה בסרי לנקה ״מחלת כליות כרונית ללא סיבה ברורה״ (איפיון רפואי, שראשי התיבות האנגליים שלו הם CKDu). באזורים אחדים של סרי לנקה, המחלה תקפה חמישית מן האוכלוסייה, בייחוד עובדים במיגזר החקלאי.

ההנחה שעמדה ביסוד האיסור על הדשנים הייתה שהם מקור המחלה. אבל היא לא הוכחה. המקור הסביר ביותר של המחלה הוא מי־השקיה המשמשים לחקלאות. האיסור הוטל 25 שנה לאחר שהמחלה זוהתה. ספק אם משהו הצדיק את החיפזון ואת חוסר ההכנה. ממשלת האחים לא הביאה בחשבון את התוצאות.

שבועות אחדים לאחר שהאיסור הוטל, קבוצה של אנשי מדע מקומיים הזהירו את הממשלה בתוקף מפני התוצאות. אתר רשת סרי לנקי פרסם את האזהרה ב־1 ביולי 2021. המדענים חזו ירידה הרת־אסון של 50% בתפוקת התה, שהוא אחד מענפי היצוא הרווחיים ביותר של סרי לנקה (הכנסות של 1.3 מיליארד דולר בשנה); וירידה של 20% עד 50% בשורה של ענפים אחרים, כמו תירס, תפוחי אדמה וקני סוכר.

אחד מיוזמי האזהרה סיפר בשבוע שעבר לבי.בי.סי שהוא ועמיתיו התחננו שהנשיא יקבל אותם לשיחה, ״ולו רק לחצי שעה״. הם לא נענו.

לפי תחקיר של הבי.בי.סי, הלחץ על הנשיא להיפטר מן הדשנים בא מצד ״אנשי רפואה, כמורה בודהיסטית והמיגזר הפרטי״. היו גם עמותות שניסו במשך שנים לעשות נפשות לרעיון החקלאות האורגנית. נראה שהאחים נענו ללחץ מפני שהתפתו להאמין כי הפסקת היבוא של דשנים מחו״ל תחסוך הרבה כסף בזמן של חובות לא נפרעים ומצוקה במאזן התשלומים.

תפוקת התה פחתה ב־40%

המחדל המזעזע הזה כמובן אינו פוסל את עצם הרעיון של הסתלקות מדשנים כימיים. הוא פוסל לעומת זאת את הרעיון של ניסיון להסתלק מהם ללא הכנה ומבלי להעריך את התוצאות. סרי לנקה אינה יכולה לעבור לחקלאות אורגנית מלאה משורה של סיבות, שבמרכזן עומד מחסור בקרקעות. נוסף על זה, הסבה של התה הציילוני המפורסם למתכונת אורגנית תשמוט את הקרקע מתחת לרגליו (״ציילון״ היה שמה הקודם של סרי לנקה). השוק העולמי לתה אורגני קטן מסך כל היצוא של תה סרי לנקי. כך או כך, בהיעדר דשנים, תפוקת התה פחתה בשנה האחרונה ב־40%.

הטיפשות המונומנטלית וחוסר האחריות של מלחמת האחים ראג'אפאקסה נגד דשנים כימיים לא הייתה הסיבה היחידה לנפילת משטרם, אבל הייתה אחת הסיבות החשובות. צרכנים אמידים במערב יוסיפו לשלם הון תועפות על ירקות ופירות אורגניים. ספק אם הם יזכרו את חקלאיה העלובים של סרי לנקה.

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny־globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, אתמול / צילום: Reuters, Selcuk Acar/Anadolu Agency

מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

השוטרים הגיעו אתמול בלילה מצוידים ברימוני הלם ופשטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים ● באוניברסיטאות אחרות ברחבי ארה"ב נמשכו המהומות בעוצמה נמוכה יותר

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

הבורסות בסין סגורות; AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר

מדד ניקיי יורד ב-0.4% ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ● לרגל יום הפועלים, רוב הבורסות באירופה סגורות

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלו מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בפתיחה בתל אביב; מדד הבנקים יורד ב-1.3%, השקל מתחזק

ת"א 35 יורד ב-0.3% ● השקל מתחזק מעט, 3.73 שקלים ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● המדדים המרכזיים בישראל ובארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס