הישראלי שמחק 25 מיליארד דולר וטלטל את תעשיית הקריפטו

הבקשה שהגישה לבית המשפט ענקית הקריפטו צלזיוס מלמדת על עומק הנפילה: נכסים בהיקף 25 מיליארד דולר נמחקו, ו-100 אלף מלווים ללא ביטחונות יישארו קרוב לוודאי בלי כלום • בראש החברה עומד אלכס מישנסקי, ישראלי לשעבר

אלכס משינסקי, מייסד צלזיוס. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אלכס משינסקי, מייסד צלזיוס. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ענקית הקריפטו הישראלית אמריקאית צלזיוס הגישה השבוע בקשה לפשיטת רגל, וזה לא הפתיע איש. ברגע שפלטפורמה מקפיאה את נכסי הלקוחות, זה בדרך-כלל נגמר כך. ועדיין, מדובר באחד האירועים הדרמטיים ביותר בתעשיית הקריפטו מעולם.

במרכז האירוע עומד אלכס משינסקי, בן 57, ישראלי לשעבר שעלה מאוקראינה ועזב לניו יורק לאחר השירות הצבאי. 

ענקית הקריפטו הישראלית צלזיוס קרסה, והעניקה שיעור חשוב לשוק כולו
"ליהמן ברדרס של קהילת הקריפטו": כך מסקרת התקשורת בעולם את קריסת צלזיוס
תחקיר FT על נפילתה של צלזיוס: הימורים עם כספי לקוחות והתנהלות מפוקפקת עם נכסי החברה

נפילת צלזיוס היא פשיטת הרגל הגדולה השלישית במערכת הקריפטו בתוך שבועיים, והיא מוגדרת כרגע ״ליהמן ברדרס״ של הקריפטו - בהשוואה בין ההשפעה האפשרית של נפילת מלווה קריפטו גדול לנפילת בנק גדול בוול סטריט, אירוע שהקדים בסופו של דבר את משבר 2008.

אחד הדברים המדהימים הוא ששלושה שבועות לאחר שצלזיוס עצרה את כל המשיכות עקב "תנאי שוק קיצוניים" - וכמה ימים לפני שהגישה בקשה להגנת פשיטת רגל - הפלטפורמה עדיין פרסמה בטקסט גדול ומודגש באתר שלה תשואות שנתיות של כמעט 19%, ששילמה.

באוקטובר 2021 טען משינסקי כי החברה מנהלת נכסים בהיקף של 25 מיליארד דולר. אפילו לאחרונה במאי - למרות התרסקות מחירי מטבעות הקריפטו - החברה עדיין ניהלה כ-11.8 מיליארד דולר בנכסים, לפי אתר האינטרנט שלה. לצלזיוס היו עוד 8 מיליארד דולר בהלוואות לקוחות, מה שהפך אותה לאחד השמות הגדולים בעולם בהלוואות קריפטו.

כעת, לצלזיוס 167 מיליון דולר "במזומן בהישג יד", היא חייבת למשתמשים שלה כ-4.7 מיליארד דולר, ויש חור של כ-1.2 מיליארד דולר במאזנה שלה. הכול לפי מסמכי בית המשפט. בנוסף, בקשת פשיטת הרגל חושפת כי לחברה למעלה מ-100 אלף נושים שהלוו לה כספים ללא ביטחונות.