גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטיסות יתקצרו, אך סבלנות עם ההוזלות: ההשלכות של פתיחת שמי ערב הסעודית

בירושלים ממתינים לאישור עומאן, בנוסף להסכמת הסעודים, שיאפשרו את קיצור הטיסות למזרח • בצל מחירי הדלק והיעדר התחרות, קיים ספק בנוגע להורדת מחירים בקרוב • בענף התעופה היו שקיוו כי ישראל תהפוך ל"האב", אך נתב"ג לא מותאם לכך וכבר כיום מתקשה להתמודד עם העומס

נתב''ג. לא מיועד לטיסות המשך / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב''ג. לא מיועד לטיסות המשך / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

בשורת פתיחת השטח האווירי של ערב הסעודית גם לחברות ישראליות בקווים מישראל ואליה היא בבחינת "משנה חוקי משחק", אך הציפייה כי הטסים לתאילנד בעוד שבועיים ישלמו פחות על טיסתם - עשויה להתבדות.

■ הטיסות למזרח יתקצרו: סעודיה פותחת את המרחב האווירי שלה למטוסים מישראל 
60 אלף שקל: למה הטסים מישראל למכה משלמים מחיר מופקע? 

ראשית, בכדי שהנתיבים של המטוסים מישראל יוכלו לקצר את הדרך בטיסות למזרח הרחוק, נדרשת הסכמת עומאן לחלוף בשטחה. הסכמה זו צפויה להגיע, אולם היא טרם התקבלה. שנית, בשעה שהביקוש והדלק מושכים את מחירי הכרטיסים מעלה, ההבטחות כי המחירים של הטיסות המקוצרות גם בשעתיים לכיוון (לתאילנד או להודו, למשל) עשויות שלא להתממש, לפחות לא בשלב הקרוב. ומה לגבי הרעיון שנתב"ג יהפוך ל"האב" (מוקד פעילות)? "קשקוש", אומר מומחה התעופה יוסי פישר כשהוא מתייחס לחזון התעופתי של מדינת ישראל, או למעשה לאי החזון.

עם זאת, הבשורה הגדולה טמונה בקיצור הדרך למזרח: טיסות למומבאי יימשכו כחמש ורבע שעות, במקום שמונה שעות; טיסות לתאילנד יארכו כשמונה שעות; ומלבורן תהיה במרחק של כ־15 שעות מתל אביב. לאור זאת, אל על תוכל לחשוב מחדש על רעיון הפעלת טיסות ישירות לאוסטרליה, שיארכו משך זמן דומה לטיסות ללוס אנג'לס. לא רק אל על, ישראייר או ארקיע ייהנו מהמסלול המקוצר, לדוגמה בטיסות להודו - ההזדמנות תסקרן גם חברות תעופה זרות שישקלו להפעיל טיסות לישראל.

"בשעה שתיים לפנות בוקר שחררה ערב הסעודית את האישור המיוחל בהודעה שתשנה את התעופה הישראלית", אומר פישר שסבור כי "הפוקוס על היתרונות שיפיקו מזה הנוסעים מישראל מפספס את היתרון האמיתי: פתיחת התיירות לישראל מיבשת אסיה, היבשת המאוכלסת בעולם שהפכה ליצואנית התיירות המובילה". פישר מציין כי לישראל יש הסכמי תעופה שאינם ממומשים במלואם עם מדינות באסיה בהן יפן, אוסטרליה, תאילנד דר' קוריאה, סינגפור ועוד "הסכמים אלה לא מומשו עד כה בגלל חוסר הכדאיות הכלכלית להפעיל טיסות במסלול הארוך".

נזכיר כי אל על התעתדה להפעיל טיסות ישירות לטוקיו. תוכנית שנגנזה בקורונה, אולם כעת עשויה לשוב לתכנון - לא בגלל שהמסלול יתקצר, אלא משום הקצאה יעילה של מטוסי החברה. אם החברה תטוס להודו במשך חמש שעות, היא תוכל לשבץ לטיסות אלה מטוסים צרי גוף (737), ולהשאיר את מטוסי הדרימליינר רחבי הגוף (787) למסלולים הארוכים.

מעבר לגמישות התפעולית, החיסכון בדלק, המהווה את הרכיב העיקרי בתמחור כרטיסי הטיסה יוכל לאפשר לחברה לתמרן - לא בהכרח לכיוון מחירי הכרטיסים, גם לתועלת החברה. מחירי הכרטיסים משקפים, בעיקר, את התחרות. אם אל על תמשיך לפעול לבדה בקו לתאילנד, למשל (ולאורך השנים היא פיצתה את חברת התעופה "תאי" על כך), לא תהיה לה סיבה להוריד מחירים, לפחות לא בצורה דרמטית.

כשהתחרות תאיים עליה מכיוון אמירייטס או איתיחאד, יש להניח כי התגובה תבוא לידי ביטוי במחירים שיוכלו לעמוד על כ‏־600 דולר לטיסה הלוך ושוב לתאילנד. מצד שני, המחירים היקרים לשארם א־שייח' מוכיחים כי אורך הטיסה לא תמיד בא לידי ביטוי במחירים שמשלמים הנוסעים.

"זה לא הסכם חריג, אלא אנחנו הופכים לנורמליים"

יו"ר איגוד הטייסים, קברניט מידן בר, מבקש לתת פרספקטיבה רחבה למשמעות ההסכם. "זה לא הסכם חריג, אלא זה הסכם שהופך אותנו לנורמליים. מרצועה גיאוגרפית, המזרח התיכון הופך לאזור - ויש לכך משמעות רחבה. לראשונה מאז 1948, חברות ישראליות יוכלו להתנהל כמו חברות תעופה אחרות בעולם".

רק לאחרונה סיכמו הטייסים באל על על הסכם שמחזיר את רמת ההשתכרות שלהם לזו של לפני הקורונה. פחות שעות טיסה ישפיעו גם על שעות העבודה של הטייסים, איך זה משפיע עליכם?
"זה נושא שפחות מטריד כי טייסים מחויבים לשעות חודשיות, ולא על פי המיילים. השעות מתקצרות, וגם השהות בחו"ל מתקצרת. זה לטובה ולרעה".

האם נתב"ג יוכל להפוך להאב שממנו הנוסעים יוכלו לטוס בטיסות המשך ליעדים אחרים בעולם, כפי שקורה למשל באיסטנבול? גיאוגרפית, ישראל ממוקמת במיקום נוח שיכול לחבר, לדוגמה, את תושבי המדינות הסקנדינביות עם ארה"ב או אפריקה. אך מעשית, נתב"ג לא בנוי כשדה תעופה המיועד לטיסות המשך, בניגוד לאיסטנבול למשל. כיום, הטסים הבודדים בטיסות קונקשן מישראל עוברים חוויה מוזרה למדי כשאין מסלול טיסות המשך, אלא הם מועברים דרך דלת צדדית בחזרה לטרמינל.

"בנקודת מבט של הפעלת טיסה ישראל לא רק נמצאת במיקום גיאורפי נוח, אלא שיש לנו אקלים נוח. נמל התעופה של איסטנבול, למשל, סובל מערפילים ומרוחות לנוכח קרבתו לים", אומר בר. "אנחנו יכולים לשנות את החשיבה, ולהפוך את ישראל להאב לא פחות טוב מזה של איסטנבול או מערב הסעודית, אבל ברור שלשם כך נדרשת תמיכה ממשלתית. האב הוא אינטרס של מדינה, לא של חברת תעופה - וישראל יכולה להישאר מאחור אם היא לא תדע להציע קונקטיביות תעופתית. אנחנו נמשיך לדחוף את הנושא, בתקווה שבסוף יבינו את החשיבות של התעופה בישראל. ההסכם כעת גם יאפשר לחשוב על טרמינל דו־לאומי ברמון, ואולי סוף סוף יבינו שנדרשים פה שני שדות תעופה משלימים - האחד בדרום והאחד בצפון".

את האפשרות כי נתב"ג יהפוך להאב, פישר שולל. "יש היגיון גיאוגרפי, אבל נתב"ג הוא שדה שבנוי מלכתחילה לנקודה סופית ולא למעבר. הן בהיבט הביטחוני והן בהיבט שינוע המטען של הנוסעים לטיסות שממריאות האלה. מה גם ששדות שבנויים כהאבים הם בעלי קיבולת עצומה של נוסעים. בנתב"ג, לא ייתכן שיתעדפו נוסעים מעבר על פני תיירים שיגיעו הנה. אנחנו חיים במדינה שלא מצליחים פה לקבל החלטה היכן יוקם שדה משלים, זה מלמד שלא רואים פה את התעופה כנס אסטרטגי".

להבדיל מטורקיה למשל?
"למשל. לטורקיש איירליינס יש לא רק תמיכה מהממשלה שהיא בעלת השליטה בחברה, אלא שהיא מחזיקה בכ־380 מטוסים וטסה ליותר מ־300 יעדים, משדה שנבנה במיוחד לשמש כהאב. אי אפשר להשוות את התעופה הישראלית אליה, מה גם ששתיים מבין שלוש החברות שפה לא טסות בשבת, והן לא מתחזקות בבריתות תעופה שהן חלק בלתי נפרד מהחוויה של טיסות ההמשך. צריך לזכור שההסכם שנשען על אמנות התעופה הוותיקות קובע שגם הסעודים יוכלו לטוס מעל לישראל, גם עבורם זה משמעותי. סעודיה היא מדינה שהשקיעה 750 מיליארד דולר בתיירות ועוד 100 מיליארד דולר בתעופה שהיא עוגן מרכזי בעיני השליט. זה יבוא לידי ביטוי בפעילות של האב, ובהקמת יעדי תיירות. זו חשיבה אסטרטגית שלא קיימת פה".

פישר מציין את הפוטנציאל של התיירות הנכנסת לישראל עם קיצור הנתיבים, "הקרבה הפיזית לאסיה תקרב לישראל תיירות נוצרית מהפיליפינים, מהודו ומוויאטנאם וגם פה נדרשת הבנה והתייחסות מצד הממשלה לקידום הנושא". עוד הוא מציין את היתרון והחיסכון בתובלה של מטענים ממדינות אסיה אשר 70% מהם משונעים ביום־יום במטוסי הנוסעים. "היבשת הגדולה בעולם נפתחה לנו זה משמעותי בהיבט היבוא ואני מעריך שמחיר הטסת המטענים יוזל".

ארקיע שוקלת לפתוח קווים לתאילנד ולסרי לנקה

בינתיים, אל על הספיקה לפנות בקשה לאשר לה נתיב מקוצר לתאילנד. בה בעת,  ארקיע הכריזה כי לצד הקווים לגואה בהודו, היא תשקול לפתוח קווים לתאילנד ולסרי לנקה. אייר אינדיה, שכבר מפעילה מזה שנים טיסות בקו מעל ערב הסעודית, הודיעה כי תרחיב את הקווים לדלהי גם למובמאי ולבנגלור. כמו כן, חברת התעופה ההודית אינדיגו בוחנת אפשרות כניסה לישראל.

ומה עם המחירים? "ההסכם שמאפשר לנו לקצר טיסות בשעתיים וחצי לכיוון להודו, למשל, משנה את החשיבה התפעולית בכל הנוגע להצבת מטוסים רחבי גוף או צרי גוף, אבל צריך לזכור שהעלויות עדיין קיימות. מאגרות המעבר שנשלם לערב הסעודית ועד התפעול כמו תחזוקה וניקוי המטוס, ארוחות, לינה לצוות וכדומה", אמר סמנכ"ל אל על שלומי עם שלום. "המחיר ירד להערכתי, אבל לא ביחס של קיצור זמן הטיסה". באשר לחשיבה על נתיבים חדשים מציין עם שלום את מלבורן ואף את האיים המלדיביים. "זה לא בטווח הקרוב, אבל אלו הזדמנויות שנפתחות. בשלב הרחוק יותר נקווה שנוכל להפעיל טיסות המשך מנתב"ג ליעדים שונים".

 

המחיר מושפע בתעופה כאמור מביקוש והיצע. מהלך של הורדת מחירים רק משום שהעלויות פחתו, הוא מחזה שלא מצפים לו העוסקים בענף. "אני לא רואה אפשרות שחברות התעופה הישראליות יוזילו מחירים מיוזמתן. זה יקרה רק כשהתחרות תגדל בעקבות ההסכם", אומר יותם אביטן, מנכ"ל האתר חדשות תעופה. "אייר אינדיה כבר הפעילה טיסות בחמש וחצי שעות להודו, וזה לא השפיע על המחירים. מה שישפיע הוא שנראה עשר טיסות שבועיות להודו של עוד חברות שיתחרו ביניהן. הגדלת ההיצע היא שתשפיע על המחירים, כשמול החברות שיפעילו טיסות ישירות. בתוך זה לא נשכח את אמירייטס ואיתיחאד ששולטות כיום בטיסות מישראל להודו, והן שמות דגש על נושא טיסות קונקשן דרך איחוד האמירויות". גם אביטן סקפטי בנוגע להפיכת נתב"ג להאב. "אני לא רואה את זה קורה. החזון הוא מדהים, אבל היישום תלוש מהמציאות".

עוד כתבות

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'ט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; ההנג סנג קופץ ב-2.5%

הניקיי נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסות בסין סגורות לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"